تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به مچ پا / علت سوزش کف پا در شب چیست؟

علت سوزش کف پا در شب چیست؟

سندرم داغ شدن کف پاها که به آن سندرم گریسون گوپالان نیز گفته می‌شود یک مجموعه سندرم است که در آن پاها به طور ناراحت‌ کننده‌ ای گرم و دردناک می‌شوند به طوریکه درد آن ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند. بسیاری از افراد از داغ شدن و افزایش دمای پاها در هنگام شب رنج می برند، به گونه ای که این مشکل خواب راحت را از آنان می گیرد و باعث می شود، دچار بی خوابی شوند، هر چند این حالت به هنگام روز نیز ممکن است رخ دهد، شب ها شدت بیشتری پیدا می کند. گرما و درد ممکن است به کف پاها محدود شوند؛ اما ممکن است درد در روی پا، مچ پا و حتی در قسمت ساق پا نیز احساس شود. اگر احساس سوزش یا گزگز ادامه یافت یا به مرور زمان تشدید شد و با انجام اقدامات درمانی خانگی بهبود نیافت باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. سوزش پاها ممکن است یک علامت هشداردهنده از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند دیابت ملیتوس، آسیب‌دیدگی عصب‌های محیطی یا سوءتغذیه باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علت سوزش کف پا در شب

احساس سوزش کف پا می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از شرایط ایجاد شود. به همین دلیل بسیار مهم است که علت آن مشخص شود تا بتوانید درمان مناسبی را دریافت کنید. در ادامه دلایل احتمالی سوزش کف پا در شب را شرح خواهیم داد:

1. نوروپاتی دیابتی

اگر شما دچار دیابت بوده و به درمان و کنترل آن توجهی نکرده باشید ممکن است علائمی مانند سوزش کف پا در هنگام شب را بیشتر تجربه کنید؛ زیرا دیابت کنترل نشده می‌تواند به عروق و اعصاب شما آسیب برساند. در واقع قند خون بالا باعث کاهش انتقال سیگنال از اعصاب به نقاط مورد نظر می‌شود که این شرایط می‌تواند بر حساسیت قسمت‌های مختلف بدن ازجمله پا تأثیر بگذارد. سایر علائم نوروپاتی محیطی عبارتند از:

معمولاً برای درمان این بیماری کنترل دیابت تحت نظر متخصص بسیار مهم است و پزشک می‌تواند به بیمار آموزش دهند که پای خود را کنترل کند و در صورت وجود سوزش کف پا باید میزان حس و حرکت پا بررسی شده و در صورت نیاز اقدامات درمانی انجام شود.

2. کم‌ کاری تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید باعث به هم ریختگی هورمون‌ها در بدن شما می‌شود و تعادل آنها را از بین می‌برد. این شرایط می‌تواند باعث تورم در بدن و ایجاد فشار بر برخی اعصاب شود. از شایع‌ ترین علائم کم‌کاری تیروئید علاوه بر سوزش پا، خستگی و خشکی پوست و افزایش بی‌دلیل وزن است.

3. بیماری‌های کلیوی

وقتی کلیه‌ها به‌ خوبی وظیفه خود را انجام ندهند، سموم در خون شما تجمع پیدا می‌کنند. این شرایط می‌تواند منجر به تورم و خارش یا سوزش کف پا شود.

4. دیسکوپاتی کمری

دیسکوپاتی کمری اختلالات عصبی است که به دلیل ایجاد آسیب وارد شده در ستون فقرات به دیسک‌های مختلف ممکن است ایجاد شود. در واقع طناب نخاعی که از داخل ستون فقرات عبور می‌کند، باعث مجاورت عصب‌های مختلف از کنار دیسک‌ها می‌شود. به همین دلیل در صورت آسیب به دیسک‌ها ممکن است این عصب‌ها فشرده و تحریک شوند و سوزش کف پا نیز می‌تواند یکی از عوارض طولانی مدت این شرایط باشد.

5. نوروپاتی حسی فیبر کوچک (SFSN)

SFSN یک نوروپاتی بسیار دردناک است که اغلب منجر به سوزش کف پا یا خود پا همراه با درد می‌شود. علائم دیگر آن نیز شامل از دست دادن حس در پا‌ها است. یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد این شرایط شود، دیابت کنترل نشده است. سایر دلایل هنوز به‌طور کامل مشخص نشده‌اند.

6. سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (CRPS)

سندرم درد منطقه ای پیچیده یا CRPS معمولاً در یک اندام رخ می‌دهد و بیشتر به دلیل آسیب‌هایی مانند آسیب‌های ناشی از جراحی ایجاد می‌شود. این بیماری شامل آسیب عصبی است که می‌تواند بر پیام‌رسانی از مغز و ستون فقرات تأثیر بگذارد.

علت سوزش کف پا در شب

7. اریترومالالژی

اریترومالژیا یک بیماری تقریباً نادر است که می‌تواند باعث بروز علائمی مانند قرمزی، داغی و درد در پا‌ها و سوزش کف پا شود. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت می‌ باشد.

8. کمبود‌های تغذیه‌ای

امروزه به دلیل عادت‌های بسیار اشتباه غذایی و مصرف زیاد غذا‌های فراوری شده امکان کمبود تغذیه‌ای در جوانان افزایش یافته است که می‌تواند حتی باعث بروز آسیب‌ های عصبی شده و علائمی مانند سوزش کف پا را ایجاد می‌ کند.

9. وجود بیماری‌های عفونی

سوزش کف پا می‌تواند نشان‌دهنده وجود یکی از بیماری‌های عفونی زیر باشد:

10. پای ورزشکار

پای ورزشکار یک عفونت قارچی قابل سرایت است و همان‌طورکه از نامش مشخص است، اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم پای ورزشکاران احساس سوزن‌سوزن شدن، خارش بین انگشتان پا و سوزش کف پا است

11. بیماری عروق محیطی (PAD)

PAD به معنی تنگ شدن رگ‌هایی است که خون را به پا‌ها می‌رسانند. علائم این بیماری می‌تواند شبیه علائم نوروپاتی محیطی باشد و سوزش کف پا‌ها یکی از مشخص‌ترین علامت‌های آن است. این علائم اغلب با پیاده‌روی یا ورزش بیشتر می‌شوند.

12. سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی اتفاق می‌افتد که عصبی که از مچ پا به‌پا کشیده می‌شود به دلیل تورم یا آسیب تحت ‌فشار قرار بگیرد. این حالت می‌تواند منجر به درد و سوزش در کف پا شود که گاهی با درد همراه است و درد ممکن است تا ساق پا نیز گسترش یابد.
سایر موارد علت سوزش کف پا در شب عبارتند از:

علائم سندروم گریرسون گوپالان

تشخیص سندروم گریرسون گوپالان

از آنجا که هیچ تستی برای تعیین شدت درد یا سوزش در پاها وجود ندارد، پزشک سعی می‌ کند که بیماری‌های زمینه‌ای که باعث بروز علائم می‌شوند را تشخیص دهد.

درمان سندرم داغی و سوزش کف پا یا سندروم گریرسون گوپالان

درمان این سندرم به علل و عارضه‌هایی که باعث آن شده‌اند بستگی دارد.

برای این نوع درد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در عین حال، روش‌هایی هست که با انجام آنها در خانه می‌‌توانید علائم را موقتاً تسکین بدهید:

  1. به مدت چند دقیقه پاهایتان را در آب سرد یا آب یخ قرار بدهید. البته این مورد برای مبتلایان به اریتروملاژیا توصیه نمی‌شود.
  2. پاهایتان را در محلول نمک‌ اپسوم یا آب سیب فیلتر نشده قرار بدهید. اگر مبتلا به دیابت هستید، قبلاً از استفاده از این روش با پزشکتان مشورت کنید.
  3. یک مکمل زردچوبه مصرف کنید.
  4. از یک کرم موضعی حاوی لیدوکائین یا کپسایسین استفاده کنید.
  5. برای کمک به بهبود جریان و گردش خون، پایتان را ماساژ بدهید.
  1. انسولین یا داروهای خوراکی دیابت می‌ توانند سطح گلوکز خون بیماران دیابتی را کاهش بدهد.
  2. برای افرادی که دچار کمبود ویتامین‌ ها هستند مکمل‌ های تغذیه‌ای تجویز می‌شود.
  3. داروهای ضددرد. برای تسکین درد داروهای خوراکی یا موضعی مخدر یا غیرمخدر تجویز می‌شود.
  4. کرم‌های موضعی، لوسیون‌ها، اسپری‌ها و یا پچ‌ های پوستی حاوی لیدوکائین می‌توانند ناراحتی را تسکین بدهند.
  5. داروهای ضدافسردگی
  6. داروهای ضدتشنج
  7. داروهای ضدقارچ

علت زمینه‌ای نوروپاتی محیطی هرچه که باشد، فیزیوتراپی می‌تواند به قدرت، قابلیت حرکت و عملکرد بدن کمک کند. فیزیوتراپی برای بیماران دچار نوروپاتی دیابتی هم می‌تواند مفید باشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

وارد شدن قند اضافه به جریان خون شما، چه به خاطر دیابت باشد و چه به خاطر خوردن زیاد غذاهای شیرین، به سیستم عصبی‌ آسیب می‌ زند، برای همین توصیه می‌ شود مصرف کربوهیدرات‌های ساده را محدود کنید. انجام این تغییر در رژیم غذایی‌ قطعاً باعث خواهد شد کمتر در کف‌ پاهایتان احساس داغی کنید.

کفش‌های مناسب با کفی‌های ارتز (طبی) سفارشی می‌توانند انواعی از عارضه‌هایی که باعث داغی کف پا می‌شوند را درمان کنند. همچنین استفاده از کفش‌های مخصوص و بریس می‌تواند داغی آزار دهنده کف پا را کاهش بدهد. ارتزها را می‌توان طوری طراحی کرد که فشار وارده بر زخم‌ها را کاهش داده و از بروز دوباره داغی کف پا جلوگیری کنند. وسایل ارتز همچنین می‌توانند به رفع احساس سوزش ناشی از اصطکاک پا با کفش‌ها کمک کنند. برای رفع احساس داغی یا مورمور شدن کف پاها که به دلیل عارضه‌هایی مثل کم کاری تیروئید یا دیابت بروز می‌کنند، حتماً باید بیمار با اقداماتی مثل تهیه کفش‌های بهتر، پدهای کف پا و مصرف داروهای تجویزی، علائم خود را تحت کنترل درآورد.

اگر مشکل با دارو و درمان‌ های محافظه‌ کارانه‌ رفع نشود ممکن است بیمار به جراحی ارتوپدیک نیاز پیدا کند.

پیشگیری از سندروم گریرسون گوپالان

اگر دچار کمردرد هستید؛ این عارضه ممکن است مربوط به آرتروز ستون مهره ها یا دیسک باشد؛ در هر صورت شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهران حیدری [ 1402-08-24 ]
سلام، پاهام گزگز یا سوزن سوزن نمیشن فقط احساس میکنم آتیش گرفتم، چند بار که تریاک مصرف کردم خیلی راحت میخوابم، این داغی باعث شده کاهش وزن بخاطر بیخوابی شبانه پیدا کنم ،چه کنم؟

پروا [ 1402-05-29 ]
آقای دکتر من28 سالمه پدرم دیابت دارند ولی سوزش کف پا ندارند بر عکس من خیلی کف پاهام میسوزه ،همیشگی هم نیست بعضی روزا اینجور میشم ..دلیلش چیه ؟

فرید [ 1402-05-29 ]
دقیقا من و خانوادم همه این مشکل رو داریم و مخصوصا شبها هنگام خواب کف پام میسوزه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟

بهترین روش های درمانی زانو عبارتند از ، روش های پی آر پی و ارتوکین تراپی تا کنون موفقیت درمانی بسیاری را رقم زده اند. پلاسمای غنی از پلاکت ... ادامه مطلب

عوارض، مراقبتها و نحوه انجام جراحی میکروسکوپی دیسک کمرعوارض، مراقبتها و نحوه انجام جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

میکرودیسککتومی لومبار نوعی جراحی است که در آن از یک میکروسکوپ جراحی و تکنیک های جراحی میکروسکوپی استفاده می شود. ... ادامه مطلب

زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعیزمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی

در بین مهره‌ های ستون فقرات غضروف‌هایی وجود دارد که به آنها دیسک می‌ گو یند. از فضاهای خالی کنار مهرها کانال نخاع عبود می کند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465