تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / عوارض شکستن قولنج کمر چیست؟

عوارض شکستن قولنج کمر چیست؟

قولنج کمر یک واکنش طبیعی و به علت حرکت کردن بافت های نرم روی یکدیگر یا در امتداد استخوان ایجاد می شود. هنگامی که این بافت ها حرکت می‌کنند باعث شنیده شدن صدای تق تق یا قولنج خواهند شد. قولنج کمر، جای نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که علاوه بر قولنج کمر، دچار درد نیز شده اید باید به پزشک مراجعه نمایید. بهتر است علل احتمالی قولنج کمر از قبیل آرتروز ستون فقرات مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا یک اختلال جدی محسوب می شود. چرخاندن و کشیدن ستون فقرات معمولاً باعث شکستن قولنج و تولید صدای خفیفی از مفاصل کوچکی که در ستون فقرات قرار دارند، می شود. در صورتی که دارای بیماری، آسیب یا مشکلی در ستون فقرات خود هستید لازم است درمان آن توسط پزشک انجام شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت قولنج کمر

علت به وجود آمدن این حالت به موارد بسیاری بستگی دارد. بررسی نشانه ها و نحوه ی به وجود آمدن حالت قولنج کمر در پی بردن به دلیل آن کمک می کند. در برخی افراد شنیدن صدا از کمر تنها یک بار اتفاق افتاده است در این موارد علت صدا دادن و قولنج کمر وارد شدن آسیب هایی مانند پارگی یا کشیدگی رباط ها و تاندون ها، شکستگی مهره ها و یا دررفتگی مفاصل ستون فقرات است. در مواردی که صدا دادن و قولنج کمر در شخص به دفعات زیاد اتفاق می افتد. ممکن است علت آن ناشی از آسیب نباشد و بر اثر برخی حالات خاص در سیستم عضلانی به وجود آید مانند حرکت تاندون ها بر روی یک بر آمدگی استخوانی. اما در مواردی نیز قولنج کردن مکرر کمر می تواند بر اثر دلایل جدی تری باشد مانند آسیب های غضروفی یا فرسایش مفاصل ستون فقرات (آرتروز).

علائم قولنج کمر

نشانه های بیماری قولنج توسط هر فرد به طور متفاوتی توصیف می شود؛ ولی تمامی این توصیف های متفاوت به یک معنای یکسان اشاره دارند، توصیف هایی مانند: صدا دادن کمر، جا افتادن کمر، تق تق کمر و…

عوارض شکستن قولنج کمر

درمان قولنج کمر

انجام دادن چند اقدام ساده خانگی به شما کمک خواهد کرد؛ اما فقط به شرطی به انجام دادن آنها بپردازید که هیچگونه دردی ندارید یا کمر شما دچار آسیب دیدگی نشده است. این تکنیک ها به شرح زیر می باشند:

حرکات کششی

از سفتی کمر باعث میشود تاندون و عضلات کمر بیشتر صدا بدهند. می‌توانید به انجام دادن چند حرکت کششی ساده در منزل بپردازید تا عضلات شما شل شوند. از کشش بیش از حد کمر خود اجتناب کنید تا دچار درد نشوید و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری نمایید.

افزایش مصرف مایعات

نوشیدن مایعات به مقدار کافی به بهبود لغزندگی مفاصل کمک میکند. گاهی اوقات قولنج بیش از حد کمر می تواند نشانه کمبود مایعات بدن باشد. اگر بیش از حد دچار قولنج کمر می‌شوید به مدت چند روز مایعات بیشتری مصرف کنید و سپس وضعیت خود را بررسی نمایید.

مصرف مواد غذایی برای افزایش سلامت مفاصل

سعی کنید در رژیم غذایی خود از خوراکی‌هایی استفاده نمایید که سطح سلامت مفاصل شما را افزایش می دهند. برخی از مواد خوراکی که به عنوان ضد التهاب طبیعی عمل می کنند عبارتند از:

  1. آلبالو
  2. آب
  3. سبزیجات انار
  4. ماهی تازه آب سرد (سالمون)
  5. گوجه فرنگی
  6. توت تازه

دوش آب گرم

برای شل شدن عضلات کمرتان دوش آب گرم بگیرید. دوش آب گرم معمولاً از قولنج کردن کمر جلوگیری میکند. دوش آب گرم یک روش ساده و مؤثر برای تسکین عضلات کمر محسوب می شود. همچنین می توانید از وان آب گرم استفاده کنید و مقداری نمک اپسوم یا روغن‌های ضروری را به آن اضافه کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

درمان آرتروز ستون فقرات

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض شکستن قولنج کمر چیست؟

برای شکستن صحیح قولنج کمر از فردی که در این زمینه مهارت دارد کمک بگیرید. در صورتی که خودتان اقدام به شکستن قولنج کمر نمایید ممکن است استخوان های کمر از یکدیگر فاصله بگیرند و ساییدگی آنها روی یکدیگر شما را دچار مشکل نماید. انجام دادن این کار باعث ناپایداری کمر می شود؛ زیرا شما به کشش بیش از حد کمر خود می پردازید. شکستن مداوم قولنج کمر باعث بروز مشکلات زیر خواهد شد:

  1. درد مزمن کمر
  2. درد عصب سیاتیک

متخصص در زمینه حرکت دادن ماهرانه و دقیق استخوان‌های ستون فقرات آموزش دیده است و می‌تواند این حرکات را به شیوه‌ای ایمن انجام دهد. متخصص، مهره‌ها را فراتر از حد دامنه حرکتی غیرفعال در محدوده پارافیزیولوژیک (دامنه حرکتی حد فاصل دامنه فعال و دامنه غیر فعال آسیب زننده) حرکت می‌دهد؛ اما مانع لغزیدن استخوان به درون محدوده‌ی آسیب زننده می‌شود به این ترتیب می توانید تجربه شکستن قولنج کمر را بدون هیچگونه صدمه ای داشته باشید.

درمانهای کم تهاجمی انواع دردهای گردن و شانه از جمله اقداماتی است که در کلینیک درد دکتر علی نقره کار قابل انجام می‌باشد. در این مرکز از روشهایی مانند بلوک عصبی ، بکارگیری امواج رادیوفرکوئنسی ، اوزون درمانی و در موارد حادتر جراحی های لیزری ستون فقرات گردنی ، برای درمان دردهای گردن و شانه استفاده می‌شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدرضا حیدری [ 1402-07-05 ]
باعرض سلام پسرمن ازکلاس راهنمایی تاحالا پایین کمرش درد میکردمیره دکتر ی امپول یا ی سرم میزنه خوب میشه دوباره چن ماه دبگ همینطور میشه علت چیه

باکی [ 1402-05-29 ]
آقای دکتر من وقتی قولنجم رو میشکنم حس میکنم سبک تر میشم چکار کنم که ترک کنم ؟

ساغر [ 1402-05-29 ]
من عادت بدی که دارم قولنج همه جامو میشکنم و بدترینش گردنمه که خیلی میخوام ترک کنم الانم گردن درد شدید گرفتم چجوری ترکش کنم همش میگم از فردا دیگه نمیشکنم وقتی میشکنم یهو یادم میاد تو روخدا کمکم کنید چکار کنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عادات بدی که باعث کمردرد میشوندعادات بدی که باعث کمردرد میشوند

در این مقاله می‌خواهیم شما را با علل ایجاد کمر درد آشنا سازیم تا با شناخت این دلایل و عدم انجام آنها، بتوانید از کمردرد پیشگیری کنید . ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان جابجایی مهره کمرعلت، علائم و درمان جابجایی مهره کمر

در جابجایی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس، یکی از استخوان های ستون فقرات به جلو می‌ لغزد و از جای خود خارج می شود ... ادامه مطلب

سندرم پیریفورمیس چیست؟سندرم پیریفورمیس چیست؟

سندرم پیریفورمیس وضعیتی است که در آن عضله پیریفورمیس واقع در باسن نزدیک مفصل لگن دچار گرفتگی شده و باعث درد ناحیه باسن می­شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465