تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / علائم و روش های درمان آرتروز شانه

علائم و روش های درمان آرتروز شانه

مفصل شانه پس از مفصل ران و زانو بالاترین درصد شیوع آرتروز را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل این جایگاه آن است که برخلاف مفصل‌های بزرگ پایین تنه معمولاً وزنی بر آن تحمیل نمی‌شود. با این حال، مانند عارضه مفصل ران و زانو، تحلیل غضروف مشخصه بارز آرتروز شانه و منشأ دردی شدید و موجب محدود شدن عملکرد، سفتی مفصل و نقصان یافتن کیفیت زندگی است. اگرچه آرتروز قابل درمان نیست، درمان‌های متعددی، هم غیرجراحی و هم جراحی، برای فرونشاندن علائم شانه درد وجود دارند که بیمار می‌تواند با بهره‌گیری از آنها همچنان در عرصه‌ی زندگی فعال باقی بماند. آرتروز شانه می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود و در نهایت باعث از دست دادن دامنه حرکتی شانه شود تا جایی که حتی بلند کردن بازو برای شخص دشوار می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که در صورت داشتن علائم آرتروز شانه به پزشک متخصص در کلینیک درد مراجعه کنید تا در مورد بهترین روش‌های درمان بیماری، کند کردن روند پیشروی آن و مدیریت درد و خشکی شانه با او مشورت کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل و عوامل خطر آرتروز شانه

درمان آرتروز شانه

علائم آرتروز شانه

انواع آرتروز شانه

آرتروز استخوان شانه

آرتروزی است که بر اثر فرسودگی استخوان ها به وجود می آید. آرتروز استخوان شانه، شرایطی است که به آرامی غضروف های استخوان از بین میرود. زمانیکه این غضروف ها از بین رفتند استخوان ها ساییده و سخت میشوند و فضای نگهدارنده بین استخوانها کاهش پیدا میکند و استخوان ها با انجام فعالیت روی هم ساییده میشوند و بیمار احساس درد شانه میکند. در شرایط ساییدگی شانه شما باید حتماً درمان آرتروز شانه را شروع کنید. آرتروز استخوان معمولاً در افراد بیشتر از 50 سال اتفاق می افتد و بیشتر در ترقوه آکرومین و محل اتصال بازو به مفصل شانه رخ میدهد.

آرتروزهای رماتیسمی شانه

آرتروزهای رماتیسمی، بیماری است که در عضلات چند سر بیشتر اتفاق می افتد و به صورت متقارن میباشد یعنی در هر دو طرف مفاصل اتفاق می افتد. مفاصل شما به وسیله خطوطی به نام سینوویم پوشیده شده است که مفاصل را لغزنده میکند و به آنها کمک میکند تا به راحتی حرکت کنند. بیماری رماتیسم باعث میشود که این خطوط متورم شوند و باعث شانه درد و سختی در آن ناحیه شود. بیماری رماتیسم، یک بیماری خود ایمن میباشد این به آن معنی است که سیستم ایمنی از بافت ها محافظت میکند. در این بیماری سیستم دفاعی بدن در مقابل آسیب ها و عفونت بافت های طبیعی مانند لیگامنت ها و غضروف ها محافظت میکند. بیماری روماتیسم معمولاً در هر دو طرف مفصل های شانه رخ میدهد.

آرتروزهای بعد از آسیب دیدگی شانه

این نوع آرتروز، آرتروزی میباشد که بعد از آسیب دیدگی برای بیمار به وجود می آید، مانند شکستگی و یا جا به جایی شانه. آرتروز شانه میتواند بعد از یک کشیدگی در محور چرخشی بزرگ شانه اتفاق افتد. در این کشیدگی، محور چرخشی نمیتواند ناحیه بالای بازو را در حفره نگه دارد و ناحیه بالای بازو زمانیکه حرکت میکند برروی اکرومین ساییده میشود و باعث آسیب دیدگی و ایجاد آرتروز میشود. ترکیب کشیدگی محور چرخشی شانه و آرتروز شدید باعث ایجاد درد شدید و سستی و ضعف شانه ها میشود و بیمار دیگر قادر به بلندکردن وزنه و یا حرکت بازوها به طرفین نمی باشد. در این حالت، بیمار باید حتماً درمان ساییدگی مفصل شانه را دنبال کند.

مردگی بافت های شانه

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که مواد خونی که وارد قسمت بالای بازو میشود قطع شود. سلولها بدون این مواد از بین میروند و درنهایت باعث از بین رفتن ماهیچه ها و آرتروز میشود. مردگی بافت ها به مرور زمان توسعه پیدا میکند و با توسعه آن سلولهای مرده متلاشی میشوند و باعث آسیب دیدگی غضروف ها و آرتروز شانه میشود. در ابتدا این بیماری بر روی قسمت بالای بازو اتفاق می افتد؛ اما با پیشرفت آن آسیب دیدگی قسمت اتصال به شانه میتواند حفره اتصال را هم از بین ببرد. علت مرده شدن بافت ها معمولاً مصرف دوز بالای استروئید میباشد، مصرف زیاد الکل، بیماری های سلولی، آسیب ها مانند شکستگی شانه میباشد. در بعضی از موارد دلیل این بیماری شناخته شده نیست و به آن بیماری ناشناخته می گویند.

تشخیص آرتروز شانه

برای تشخیص آرتروز شانه پزشک درباره سوابق پزشکی شما اطلاعاتی را می گیرد و سپس معاینه فیزیکی انجام می دهد تا وجود التهاب، محدودیت حرکتی مفصل و سایر علائم را بررسی کند. در این مرحله پزشک می تواند ضعف یا تحلیل رفتن عضلات اطراف مفصل را (بر اثر بی تحرکی مفصل) تشخیص دهد. ممکن است پزشک انجام تست هایی را برای تشخیص آرتروز شانه تجویز کند که شامل موارد زیر می شود:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان آرتروز شانه

درمان آرتروز شانه با روش های بسیار ساده ای شروع می شود و در صورت عدم پاسخ بیمار به روش درمان روش های پیشرفته تری به کار گرفته می شود. هر روش درمانی برای شرایط خاصی مناسب است و برای تمامی بیماران مناسب نیست. پزشک شما بعد از معاینه و مشورت با شما بهترین و مناسب ترین برنامه درمانی را برای شرایط شما تعیین می کند. برخی از روش های درمان آرتروز شانه در ادامه شرح داده شده اند:

  1. استراحت دادن به مفصل شانه: استراحت دادن به شانه به معنای عدم تحرک نیست، بلکه می تواند به معنی تغییر روش حرکت دادن شانه در حین انجام فعالیت های روزانه و تغییر و اصلاح عادات حرکتی باشد.
  2. دارو درمانی: برای کاهش درد و التهاب آرتروز شانه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویز می شوند. پزشک در مورد نحوه استفاده از دارو به شما اطلاع می دهد.
  3. مکمل های تقویت مفصل (گلوکزآمین): هر چند تحقیقات پزشکی به طور قطعی اثر گلوکوزآمین در تقویت مفاصل را ثابت نکرده اند؛ اما بسیاری از بیماران اظهار کرده اند که با مصرف گلوکزآمین علائم آنها تا حدود زیادی بهبود یافته است. با توجه به این که مصرف گلوکز آمین عوارضی ندارد و ایمن است و به نظر مؤثر می آید ممکن است پزشک شما آن را برای شما تجویز کند.
  4. فیزیوتراپی و ورزش: انجام برنامه فیزیوتراپی با هدف کشش و تقویت عضلات شانه و افزایش دامنه حرکتی آن بسیار مفید و مؤثر است. البته انجام تمرینات نامناسب و فشار آوردن به شانه می تواند بسیار مضر باشد از این رو لازم است ورزش های شانه حتماً زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. تمرینات فیزیوتراپی برای رسیدن به بهترین نتایج به صورت کاملاً ایمن انجام می شوند و شدت تمرینات به آرامی افزایش داده می شود. پزشک همچنین از مدالیته های درمانی مختلفی مانند TENS و اولتراسوند یا شاک ویوتراپی و درمان آرتروز با لیزر نیز برای کاهش درد و التهاب و تسریع درمان آرتروز شانه استفاده می کند.
  5. تزریق: برای درمان دردهای شدید ناشی از آرتروز شانه ممکن است تزریقاتی مستقیماً به درون مفصل شانه انجام شود که این تزریقات به دو صورت است: تزریق کورتیزون و تزریق ژل. کورتیزون یک مایع ضد التهاب قوی است و هدف از تزریق آن کاهش درد، خشکی و تورم شانه است. تزریق ژل به مفصل شانه نیز با هدف افزایش خاصیت جذب ضربه و فشار در مفصل شانه و کاهش سایش استخوان ها و لیز خوردن بهتر استخوان ها روی هم هنگام حرکت دادن مفصل شانه انجام می شود. در این روش ماده ای به نام هیالورونیک اسید به مفصل تزریق می شود که عملکرد مایع مفصلی را شبیه سازی می کند و موجب لغزندگی بهتر شانه می شود. تزریق هیالورونیک اسید به داخل مفصل در اصطلاح تزریق ژل گفته می شود.
  6. در مواردی که آرتروز شانه بسیار پیشرفته و شدید است و به هیچ یک از روش های درمانی پاسخگو نیست ممکن است جراح شانه برای تسکین درد، انجام عمل جراحی را به بیمار توصیه کند.
  7. جراحی

جراحی برای درمان آرتروز شانه شامل موارد زیر است:

پیشگیری از آرتروز شانه

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی سرپایی دیسک کمر با لیزر ، که یکی از بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل جراحی باز دیسک و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زینب تیموری [ 1402-07-07 ]
سلام من متولد ۱۳۵۳هستم ۳۰ساله خیاطی میکنم الان یک ساله درد شانه دارم و داره زیا و زیاد تر میشه به طوری مه حرکت دادن و کارهای خانه سخت است

زندی [ 1402-05-29 ]
لطفا منو راهنمایی کنید پدر من آرتروز شانه داره خیلی تحقیق کردیم و همه شما رو معرفی کردن گفتن کارشون خیلی خوبه.. میخواستم یه نوبت بگیرم اورژانسی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم و روش های درمان آرتروز شانهعلائم و روش های درمان آرتروز شانه

آرتروز شانه می تواند با گذشت زمان بدتر شود و در نهایت باعث از دست دادن دامنه حرکتی شانه شود تا جایی که حتی بلند کردن بازو برای شخص دشوار می شود. ... ادامه مطلب

سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس کلمه ای است که در علم پزشکی برای توصیف جابجایی یک مهره بر روی مهره دیگر استفاده می شود . ... ادامه مطلب

چرا صبح ها کمر درد داریم؟چرا صبح ها کمر درد داریم؟

کمر انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل ماهیچه ها، استخوان ها، دیسک ها، رباط ها و تاندون ها هستند. این اجزا در کنار هم قرار گرفته ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465