تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / استفاده از شیب تردمیل برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از شیب تردمیل برای چه افرادی مناسب است؟

تردمیل یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین دستگاه‌های ورزشی است که افراد برای سوزاندن کالری از آن در منزل و یا باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌کنند. شما با استفاده از این دستگاه ورزشی می‌توانید پیاده روی آرام تا دویدن تند و سریع را انجام داده و با تغییر پیوسته سرعت به مرور و آهستگی کالری سوزی و ضربان قلب خود را افزایش دهید. تردمیل دستگاهی می باشد شامل تسمه ای که با چرخش خود باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می شود و می توان بر روی آن راه رفت یا دوید. انجام این فعالیت بدنی (دویدن) علاوه بر تناسب اندام، موجب درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها می شود. با داشتن یک تردمیل می توان در هر زمانی به ورزش روی آورد. این دستگاه ورزشی مانند هر دستگاه دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای استفاده از تردمیل

استفاده از شیب تردمیل

نحوه استفاده از تردمیل

در مرحله اول روی دستگاه قرار بگیرید و قبل از زدن دکمه استارت برنامه منوآل را انتخاب کرده و سرعت خود را از طریق آن تنظیم کنید. بعد از اینکه سرعت خود را تنظیم کردید آرام و عادی بر روی نوار وسط تردمیل راه بروید. برای افراد مبتدی بهتر است که دست هایشان را از دستگیره های کناری تردمیل بگیرند و بعد از آن که به یک سرعت مورد نظر رسیدید می توانید دست های خود را رها کنید. در این مرحله به راحتی بدن شما گرم می شود و کم کم می توانید سرعت دستگاه را بالا ببرید. اول به صورت نرم بدوید و بعد از آن سرعت خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است که برای سوزاندن کالری های بیشتر و بالا بردن فواید هوازی نیز وقتی به سرعت ایده آل خود چه در هنگام راه رفتن و چه در هنگام دویدن رسیدید دست های خود را از روی دستگیره های تردمیل بردارید. همچنین برای چربی سوزی بیشتر می توانید از قابلیت شیب دستگاه استفاده کنید که بسیار پرکاربرد و سازنده است. بعد از اینکه ورزشتان تمام شد برای نگه داشتن و خاموش کردن تردمیل ابتدا با استفاده از برنامه منوآل سرعت خود را تا جایی که نوار دستگاه متوقف شود کاهش دهید و بعد از آن دکمه خاموش را نیز فشار دهید.

استفاده از شیب تردمیل برای چه افرادی مناسب است؟

با افزایش شیب تردمیل، ضربان قلب شدت پیدا میکند بدون اینکه به مفاصل و ماهیچه ها آسیب برساند. وقتی شیب تردمیل بالا می رود به این معنی است که بدون اینکه سرعت خود را افزایش دهید چربی سوزی بیشتری را تجربه می کنید. بهتر است از یک حد مناسب شیب تردمیل استفاده شود؛ ولی در عوض بر استقامت بدن تمرکز شود. ورزشکارارن حرفه ای به خصوص دوندگان یا کوهنوردان با بالا بردن شیب تردمیل در اصل می خواهند محیط بیرون را برای خود شبیه سازی کنند و با افزایش تدریجی شیب تردمیل از سطح زمین، ماهیچه های خود را بدون آسیب به مفاصل تقویت کنند. هرچه شیب دستگاه بیشتر باشد چربی سوزی نیز بیشتر می شود.

افراد منع از استفاده از شیب تردمیل

استفاده از این نمونه از تجهیزات ورزشی به دسته‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  1. افرادی که از آرتروز زانو و ساییدگی مفصل زانو رنج می‌برند.
  2. افرادی که اخیراً تحت جراحی مینیسک زانو واقع شد‌ه‌اند.
  3. افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌های درمان‌ نشده در قسمت رباط‌های صلیبی هستند و تمرین بر روی تردمیل برای آنها دشوار است.
  4. افرادی که دارای زانو‌های پرانتزی با شدت بالا هستند.
  5. افرادی که اخیراً تحت جراحی دیسک کمر قرار گرفته‌اند و یا مفاصل‌ آنها تعویض شده است.
  6. افراد سالمندی که برای حفظ تعادل دچار مشکل هستند و نیز افرادی با مشکلات ستون فقرات نباید از این وسیله استفاده کنند. به صورت کلی تمرین با این وسیله برای بانوان باردار و نیز افرادی که پوکی استخوان دارند با احتیاط بیشتری انجام می‌شود. به علاوه توصیه می‌کنیم افرادی که به صورت مکرر سابقه پیچ خوردن مچ پا را دارند با احتیاط بیشتری از تردمیل استفاده کنند.

معایب استفاده از تردمیل

استفاده از تردمیل علاوه بر داشتن مزایای زیاد، معایب و مشکلاتی دارد که در ادامه مطلب به معایب این دستگاه ورزشی اشاره می شود:

آسیب دیدگی زانو

در صورت استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی همیشه آسیب هایی به بدن وارد می شود. تردمیل نیز از این قضیه جدا نمی باشد. از جمله آسیب های ورزشی ای که در کار با این وسیله به وجود می آید، آسیب زانو می باشد. نقطه ای از بدن که بیشترین بار و وزن بدن را تحمل میکند. اگر در مدت زمان طولانی فشار مداوم و یکنواختی به زانو وارد شود یا در مدت زمان کوتاهی فشار زیادی به زانوها وارد شود، دچار تغییراتی شبیه آرتروز شده که غضروف زانو دچار ساییدگی شده و درد زانو و مشکلاتی در قسمت دامنه حرکتی ایجاد می شود (زانو به سختی باز و بسته می شود).

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

فشار به عضلات تحتانی

یکی دیگر از معایب این وسیله آسیب رساندن به عضلات اندام تحتانی به ویژه در ناحیه ران و پشت ران و ساق پاست. (برای جلوگیری از این آسیب ها بهتر است حتماً اصول و استفاده درست از دستگاه تردمیل را آموخته و حتماً با یک متخصص مشورت کرد). در صورت استفاده نادرست از سطح شیب دار، آسیب هایی به قسمت مچ پا، زانو و مفصل لگن وارد میشود.

قیمت دستگاه

یکی از دیگر معایب تردمیل قیمت نسبتاً زیاد این دستگاه می باشد که امکان خرید آن برای همه میسر نمی باشد. معمولاً افرادی که نمی توانند این دستگاه را خریداری کنند در باشگاههای ورزشی از این وسیله استفاده میکنند.

متخصصین درد با بکارگیری روشهای نوین جهت تشخیص و درمان دردهای ناشی از نوروپاتی دیابتی ، می‌توانند به بهبود شرایط و پیشگیری از ایجاد مشکلات جدی در پاها کمک کنند. در همین راستا، کلینیک فوق تخصصی دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه بالاترین سطح خدمات به بیماران دیابتی می‌باشد. جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برخی از درمان های غیر جراحی سیاتیکبرخی از درمان های غیر جراحی سیاتیک

درد شدید عصب سیاتیک می تواند نفس شما را بند بیاورد. هنگامی که کمردرد از باسن به پایین ساق پا پخش می شود؛ به عنوان درد عصب سیاتیک شناخته می شود . ... ادامه مطلب

روشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کارروشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کار

درد زانو می تواند به اشکال مختلفی از قبیل درد پشت زانو تا درد داخلی و خلفی زانوها احساس شود که در ادامه این مطلب پس از بررسی آناتومی زانو به آنها می پردازیم ... ادامه مطلب

روش های دارویی و غیر دارویی تسکین درد بعد از جراحی توسط متخصص دردروش های دارویی و غیر دارویی تسکین درد بعد از جراحی توسط متخصص درد

طب درد نوعی از انواع تخصص های مراقبت های پزشکی است که برای به حداقل رساندن درد های جراحی و درد های مزمن طراحی شده است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465