تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی کمری

نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی کمری

در بدن انسان ۳۱ جفت عصب نخاعی وجود دارند که در دو طرف ستون مهره‌ها قرار دارند. این اعصاب در تناظر با نواحی مهره‌های گردنی، سینه‌ای، کمری، استخوان خاجی و دنبالچه‌ای، دسته‌بندی می‌شوند.اعصاب نخاعی ۳۱ جفت می باشند که هریک از دو ریشه ی جلویی و عقبی درست شده اند. ریشه ی جلویی حرکتی و ریشه ی عقبی حسی می باشد. در انتهای خارجی هریک از ریشه های عقبی یک برجستگی به نام گانگلیون ریشه ی پشتی (dorsal root ganglion) وجود دارد. محل این گانگلیون ها در انتهای داخلی سوراخ بین مهره ای می باشد. در این گانگلیون، اولین نورون های حسی قرار دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دو ریشه ی جلو و عقبی اعصاب نخاعی بعد از گانگلیون نخاعی یعنی در داخل سوراخ بین مهره ای به یکدیگر متصل شده و پس از این که رشته های حسی و حرکتی آنها با هم مخلوط شدند بار دیگر به دو شاخه ی جلو و عقبی تقسیم می شوند که در این صورت این دو شاخه ی جدید حاوی رشته های حسی و حرکتی می باشند. گانگلیون ریشه پشتی کمری در قسمت بالای سوراخ بین مهره ای قرار دارد و در سطوح بالا نسبت به سطوح پایین تر کمری، در وضعیت خلفی تری قرار دارند. گانگلیون‌های نخاعی را می‌توان به صورت برجستگی‌ های کروی یا دوکی‌ شکل بر سر راه ریشه پشتی عصب‌ های نخاعی مشاهده نمود. پزشک متخصص درد سعی بر آن دارد که علت دردهای ایجاد شده در کمر را تشخیص دهد و با توجه به علت ایجاد درد، درمان مؤثر و غیر تهاجمی یا حداقل تهاجمی را برای آنها در نظر بگیرد. نورولیز امواج رادیویی یکی از روش‌های درمانی است که برای تسکین درد که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب ایجاد شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوروليز با امواج راديويي (راديوفرکوئنسي) يکي از روشهاي اينترونشنال درد بوده که با ايجاد گرما در اطراف سلولهاي عصبي يا تنظيم فعاليت آنان باعث مهار انتقال پيام درد از سلولهاي عصبي محيطي به مغز ميشود و در حقیقت راهکاری برای رفع فشار بر عصب است. در اين درمان آسيبي به سلولهاي عصبي وارد نميگردد و امواج راديويي به صورت پالس موجب تغيير رفتار سلولهاي عصبي ميشود.

نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی کمری

مزایای نورولیز امواج رادیویی

نحوه ی نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی کمری

بیمار روی تخت در وضعیت خوابیده به شکم قرار گرفته و برای کاهش لوردوز و قوس کمری یک بالش زیر شکم قرار داده می شود. نباید از داروهای آرام بخش استفاده نمود. یک نمای قدامی خلفی برای مشخص کردن سطح موردنظر با استفاده از یک کلامپ گرفته می شود. سپس، فلوروسکپ تا حدودی چرخانده می شود که صفحه انتهایی مهره مورد نظر، بدون دوتا شدن خط لبه آن دیده شود. فلوروسکپ به سمت مایل طوری چرخانده می شود که زوائد شوکی درست در سمت داخل ستون فاست در طرف مقابل دیده شوند، سپس نقطه ورود که منطبق بر همان نقطه هدف است، علامت زده می شود. نقطه هدف برای بلوک سگمنتال تشخیصی در مقایسه با امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی، متفاوت است.

برای بلوک تشخیصی، نقطه هدف 1 تا 2 سانتی متر دیستال به گانگلیون ریشه پشتی است. پس از تزریق بی حسی موضعی (لیدوکائین 1%) در پوست، سوزن را وارد کرده و به روش تونلی به آهستگی به جلو رانده می شود، با هر بار جلو بردن سوزن، باید عمق آن را با فلوروسکوپ کنترل نمود و بهترین نما برای این کار نمای پهلویی است. در غیر این صورت احتمال آسیب به ریشه عصب وجود دارد. در این نمای پهلویی، نوک سوزن باید در قسمت بالایی سوراخ بین مهره ای قرار گیرد و فقط یک میلی متر از لبه خلفی این سوراخ جلوتر برود. قدم بعدی کنترل محل سوزن با تزریق ماده حاجب است. فلوروسکوپ را در نمای قدامی خلفی قرار داده و مقدار کمی ماده حاجب تزریق می گردد. فقط باید عصبی را مشاهده نمود که از سوراخ بین مهره ای خارج می شود و هیچ جریانی از ماده حاجب در فضای اپیدورال دیده نشود. برای بلوک تشخیصی بیش از یک میلی لیتر داروی بی حسی موضعی (لیدوکائین 1%) تزریق می گردد. در نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی، تحریک ابتدا با 50 هرتز انجام می شود این کار باید سبب احساس مورمور در درماتوم مرتبط پا با آستانه ای کمتر از 5/0 ولت گردد. سپس، تحریک با 2 هرتز انجام می شود که باید در آستانه ای کمتر از 150% آستانه تحریک 50 هرتزی، سبب ایجاد پاسخ گردد. در ناحیه کمری نورولیز گانگلیون ریشه پشتی با امواج رادیویی پالسی ارجحیت دارد؛ زیرا کمتر از امواج رادیویی معمول باعث بروز تخریب می شود. توصیه به استفاده از امواج رادیویی پالسی به مدت 120 ثانیه و 20 هزارم ثانیه در ثانیه و 45 ولت برای دو بار می شود.

آمادگی قبل از نورولیز امواج رادیویی

مراقبت پس از عمل نورولیز امواج رادیویی گانگلیون ریشه پشتی کمری

به بیماران باید اطلاع داد که پس از بلوک تشخیصی، داروی بی حسی موضعی می تواند سبب ضعف موقتی اندام تحتانی شود؛ بنابراین تا 45 تا 60 دقیقه بعد از عمل از ایستادن یا قدم زدن ممکن است خطرناک باشد. 15 تا 30 دقیقه بعد از بلوک، اثر بی دردی آن باید ارزیابی گردد. اگر 50% کاهش درد وجود داشت، می توان از درمان امواج رادیویی پالسی استفاده کرد. بیمار بلافاصله پس از انجام امواج رادیویی می تواند ترخیص گردد. بیمار باید مطلع شود که تا چند هفته ممکن است یک درد سوزشی داشته باشد و همچنین اثرات درمانی ممکن است چند هفته بعد (8-6 هفته) از انجام امواج رادیویی بروز کند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض جانبی نورولیز امواج رادیویی

کمر درد بارداری یکی از عوارضی است که اغلب زنان باردار تجربه آن را دارند. اگر دچار کمر درد بارداری هستید، با مراجعه به یک متخصص درد خوب می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در دوران حاملگی داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان انواع کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :قاسم کوشکی [ 1402-08-30 ]
سلام دکتر اگه درد کمر بعد از یکماه هنوز ادامه داشته باشه چطور باید درمانش کرد، مشکل از چیه، در حالت خواب مشکلی ندارم ولی تا فعالیت میکنم درد شدیدی میگیره ممنون میشم جوابمو بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سردرد های سرویکوژنیک با منشاء گردنیسردرد های سرویکوژنیک با منشاء گردنی

سردرد پیچیده تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند . اما اگر به مشکلی در گردن شما مربوط باشد، به احتمال زیاد سردرد سرویکوژنیک (CH) است. ... ادامه مطلب

دلایل درد گردن و شانه چیست؟دلایل درد گردن و شانه چیست؟

گردن و شانه‌ها ساختارهایی به‌هم‌ پیوسته از بدن هستند. این پیوستگی باعث می‌ شود اگر مشکلات پزشکی یکی را درگیر کند، اغلب در ساختار دیگر نیز مشکل ایجاد ... ادامه مطلب

سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس کلمه ای است که در علم پزشکی برای توصیف جابجایی یک مهره بر روی مهره دیگر استفاده می شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465