تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمايش در منو / روشهای نوین غیر جراحی درمان دیسک توسط پزشک متخصص درد

روشهای نوین غیر جراحی درمان دیسک توسط پزشک متخصص درد

دیسک های ستون فقرات نقش مهمی در قسمت پایین کمر و گردن دارند و به عنوان ضربه گیر بین مهره ها عمل می کنند، قسمت بالایی بدن را پشتیبانی می کنند و امکان حرکت گسترده ای را در همه جهات فراهم می کنند.با این حال، اگر دیسک فتق کند و مقداری از مواد درونی خود را نشت دهد، دیسک می‌تواند به سرعت از حالت عادی زندگی روزمره به تشدید عصبی تبدیل شود و باعث ایجاد کمردرد و احتمالاً درد و علائم عصبی در پا شود. علائم فتق دیسک معمولاً بدون هیچ دلیل مشخصی شروع می شود. یا ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شخصی چیز سنگینی را بلند کند یا کمر را بچرخاند، حرکاتی که فشار بیشتری بر دیسک‌ها وارد می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

نحوه فتق دیسک

یک حلقه بیرونی سخت از داخل قسمت ژل مانند هر دیسک محافظت می کند که به عنوان هسته پولپوس شناخته می شود. به دلیل پیری و فرسودگی عمومی، دیسک ها مقداری از مایعی را از دست می دهند که باعث انعطاف پذیری و اسفنجی شدن آن ها می شود. در نتیجه، دیسک ها صاف تر و سخت تر می شوند. این فرآیند - که به عنوان انحطاط دیسک شناخته می شود - نسبتاً در اوایل زندگی شروع می شود و اغلب در آزمایشات تصویربرداری در اوایل بزرگسالی خود را نشان می دهد.
هنگامی که فشار یا استرس بر ستون فقرات وارد می شود، حلقه بیرونی دیسک ممکن است برآمده، ترک بخورد یا پاره شود. اگر این در قسمت تحتانی کمر (مهره‌های کمری) رخ دهد، بیرون زدگی دیسک ممکن است به ریشه عصب نخاعی نزدیک فشار وارد کند. یا مواد التهابی از داخل ممکن است عصب را تحریک کند. نتیجه این است که درد در باسن و پایین پا ایجاد می شود.
ممکن است پزشک به فردی که دچار فتق دیسک است بگوید که بیماری دیسک دژنراتیو منجر به فتق دیسک کمر شده است. این اصطلاح می تواند هشدار دهنده و گمراه کننده باشد. بیماری دژنراتیو دیسک به خودی خود یک بیماری پیشرونده نیست و همیشه باعث مشکلات مزمن یا مداوم نمی شود.

روشهای نوین غیر جراحی درمان دیسک توسط متخصصان درد

علائم کلاسیک فتق دیسک عبارتند از:

آیا دیسک عارضه شایعی است؟

طبق چندین مطالعه، ممکن است شما به نوعی اختلال دیسک داشته باشید و آن را ندانید. برخی تخمین ها ادعا می کنند که دو سوم افراد 45 ساله و بالاتر به نوعی از بیماری دیسک مبتلا هستند. از جمله نام‌های این بیماری‌ها می‌توان به فتق دیسک، لغزش دیسک، برآمدگی دیسک، پارگی دیسک، پارگی دیسک، دیسک سیاه، دیسک فرو ریخته، بیرون زدگی دیسک و غیره اشاره کرد که همگی کم و بیش به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.
خوشبختانه برای همه افراد میانسال در جهان، اکثر بیماری های دیسک درد قابل توجهی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان دارویی ندارند. با این حال، هنوز میلیون‌ها نفر را با علائم کلاسیک فتق دیسک مواجه می‌ کند.

روشهای غیر جراحی متخصصان درد برای درمان دیسک کمر و گردن:

اکثر موارد علائم فتق دیسک کمر خود به خود در عرض شش هفته برطرف می شود، بنابراین به بیماران توصیه می شود که درمان های غیر جراحی را شروع کنند. با این حال، این می تواند با ماهیت و شدت علائم متفاوت باشد.
کنترل درد شدید، فوری ترین نیاز در هنگام بروز علائم است. گزینه های اولیه کنترل درد احتمالاً شامل موارد زیر است:

تزریق در فضای اپیدورال:

تزریق استروئید اپیدورال یک درمان رایج برای درد گردن و کمر است. این تزریق ها معمولاً استروئیدها و/یا سایر داروها را در فضای اپیدورال ستون فقرات رسوب می دهند. فضای اپیدورال شامل اعصاب، عروق خونی و چربی است و دورا ( کیسه‌ای در اطراف نخاع) را احاطه می کند.
تزریق استروئید اپیدورال ممکن است صرفاً به صورت استروئید، بیهوشی خالص یا استروئید مخلوط با داروی بیهوشی یا سالین انجام شود. این تزریق ها به شرح زیر عمل می کنند:

  1. کنترل پاسخ التهابی ناشی از منابع شیمیایی و مکانیکی درد مانند عصب فشرده شده یا دیسک تحلیل رفته.
  2. کاهش فعالیت سیستم ایمنی برای کاهش تولید سلول های التهابی در بدن.
  3. استروئیدهای تزریق شده در فضای اپیدورال در انتهای عصب و سایر بافت ها پراکنده می شوند و اثر ضد التهابی را در سراسر ساختارهای انتقال دهنده درد پخش می کنند.
  4. مطالعات متعددی اثربخشی تزریق استروئید اپیدورال را در سراسر ستون فقرات ثابت کرده است. مطالعات نشان می دهد که اولین پاسخ موثر به تزریق استروئید اپیدورال ممکن است به عنوان فرصتی برای تزریق بیشتر در صورت بازگشت علائم در نظر گرفته شود.

کم کردن فشار دیسک با سوراخ کردن آن و ایجاد یک حفره در وسط آن توسط اشعه لیزر:

رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست (PLDD) روشی است که در آن فتق دیسک بین مهره ای با کاهش فشار داخل دیسکال از طریق انرژی لیزر درمان می شود. این توسط یک سوزن وارد هسته پولپوس تحت بی حسی موضعی و نظارت فلوروسکوپی وارد می شود. حجم کم هسته تبخیر شده منجر به کاهش شدید فشار داخل دیسکال و در نتیجه مهاجرت فتق به دور از ریشه عصبی می شود.
طبق تحقیقات ثابت شده است که PLDD ایمن و موثر است. کم تهاجمی است، در یک محیط سرپایی انجام می شود، نیازی به بیهوشی عمومی ندارد، منجر به زخم یا بی ثباتی ستون فقرات نمی شود، زمان توانبخشی را کاهش می دهد، قابل تکرار است و مانع از جراحی باز در صورت لزوم نمی شود.

پس از مطالعه مقاله فوق برای خواندن مطالب بیشتر در سایت روی لینک کلیک کنید تأثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد زانو


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :سامان پژوهشی [ 1402-08-07 ]
من دیسک کمر دارم و این درد 7ماه که طول کشیده واین درد از قسمت ران شروع میشه تا ساق پا . در ابتدا در قسمت پاشنه پا حسی نداشتم ودرد شدید تر بود ولی الان تا ساق پا درد می کنه و لی بازهم راه رفتن برام مشکله . میشه راهنمایی بفرمایید که چکار باید انجام بدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد اپیدورال گردنی چیست؟کاربرد اپیدورال گردنی چیست؟

تزریق استروئید اپیدورال گردن یک تزریق کورتیکواستروئید در فضای خارج از پوشش ریسمان نخاعی در بخش پایینی کمر است. ... ادامه مطلب

سندرم پیریفورمیس چیست؟سندرم پیریفورمیس چیست؟

سندرم پیریفورمیس وضعیتی است که در آن عضله پیریفورمیس واقع در باسن نزدیک مفصل لگن دچار گرفتگی شده و باعث درد ناحیه باسن می­شود . ... ادامه مطلب

بهبود درد گردن با رادیوفرکوئنسی نوروتومی عضلات فاستبهبود درد گردن با رادیوفرکوئنسی نوروتومی عضلات فاست

در عمل غیر تهاجمی نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن، پزشک با استفاده از حرارت حاصل از امواج رادیویی، مفاصل دردناک فاست را درمان می‌نماید ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465