تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / درمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمی

درمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمی

مهره‌های سینه‌ ای تعدادی مهره در ستون فقرات مهره‌داران هستند که بخش میانی آن در میان مهره‌ های گردنی و کمری را تشکیل می‌ دهند که به آنها مهره های پشتی هم می گویند. در انسان‌ها، اندازه این مهره‌ها به نسبت متوسط است و با حرکت به سوی پایین ستون فقرات اندازه ی آنها بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که بالاترین مهره ی سینه‌ای بسیار کوچکتر از پایین‌ترین آنها است. ویژگی اصلی این مهره‌ها اتصال آنها به استخوان‌ های قفسه سینه و دنده‌ها است. این مهره ها دارای چهار سطح اضافی مفصلی هستند و به دلیل همین اتصال در حرکات فلکشن و فلکشن جانبی دارای محدودیت می باشند. همچنین زائده های شوکی این مهره ها بلند و به سمت پایین متمایل هستند و به همین دلیل حرکت هایپر اکستنشن ستون مهره ها در این قسمت محدود شده است. مهره های پشتی و یا قفسه سینه ای (The Thoracic Spine) شامل 12 مهره بوده (T1 تا T12) که میان مهره های گردن و کمر قرار دارند. این مهره ها دارای انحنای محدب هستند و گستره حرکتی آنها نسبت به مهره های گردن و کمر محدودتر است. همچنین مجرای ستون فقرات در این بخش نازک تر از بخش های دیگر می باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث درد این قسمت شود که در ادامه ذکر می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کشیدگی عضلات:

عضلات کمربند شانه از ناحیه کتف و پشت قفسه سینه نسبت به کشش بسیار حساس هستند. کشیدگی عضلات بدون گرم کردن و هنگام بلند کردن اشیاء سنگین رخ می دهد.

آسیب به دیسک:

بیرون زدگی دیسک ها می تواند موجب درد منطقه ای و درد انتشاری در مسیر عصب رسانی رشته عصبی درگیر شود.

شکستگی مهره:

شکستگی مهره ها در این منطقه می تواند موجب درد و ناتوانی شدید گردد.

عفونت:

عفونت پرده مننژ و یا مهره ها (استئومیلیت) می تواند موجب دردهای شدیدی گردد.

پوکی استخوان:

تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین ها موجب پیشرفت پوکی و شکنندگی و دردناک شدن مهره ها شده ضمن اینکه آسیب پذیر بودن مهره ها موجب کشیدگی و آزار رباط های متصل شونده نیز می گردند.

سن:

با گذر زمان تغییرات اجتناب ناپذیر بافتی در استخوان ها و رباط ها ایجاد می گردد که موجب اختلالات درد می گردند.

اسکولیوز

انحراف ستون فقرات چه به شکل مادر زادی و چه ناشی از ضربات و آرتروز موجب اسکولیوز و موجب درد می شود.

آرتروز و مشکلات مفاصل

هرگونه آسیب به مفاصل مهره ای موجب پیشرفت آرتروز و ایجاد دردهای شدید در این محدوده می گردد.

درمان درد مهره های پشتی

علائم درد مهره های پشتی

روشهای تشخیص

علت درد ستون فقرات بالای کمر اغلب کشیدگی عضلانی است؛ اما در برخی موارد ممکن است دلیل جدی‌تری وجود داشته باشد؛ بنابراین افرادی که دچار درد ستون فقرات قفسه سینه هستند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا پزشک معالج با بررسی پرونده پزشکی افراد، تجویز آزمایش‌های گوناگون و سؤال پرسیدن درمورد آسیب‌دیدگی در ناحیه کمر به تشخیص و تعیین علت کمردرد آنها بپردازند.

اشعه‌ ایکس یا رادیولوژی

با به کارگیری اشعه برای تولید تصویر یا فیلمی از یک بخش از بدن، می‌توان ساختار مهره‌ها و چیدمان مفاصل را نشان دهد. تصاویر رادیولوژی از ستون فقرات برای جستجوی علل بالقوه‌ی دیگری برای کمردرد مانند تومورهای کمری، عفونت‌ها، شکستگی‌ها و غیره گرفته می‌شوند.

ام آر آی

این یک روش تشخیصی است که با استفاده از مگنت‌ها یا آهنرباهای بسیار قوی و تکنولوژی کامپیوتری، تصاویری سه بعدی از ساختارهای بدن می‌گیرد.

سی‌ تی‌ اسکن با نمونه‌ ی مطابق سه‌ بعدی

این روش تصویربرداری، جزئیات استخوانی را بهتر از هر نوع روش تصویربرداری دیگر نشان می‌دهد و علاوه بر این می‌توان بافت‌های نرم و عصب‌ها را نیز نشان دهد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمی (مداخله ای)

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

  1. تزریق های تشخیصی و درمانی: تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک های موضعی در فضای اپیدورال و تزریق در مفصل فاست بین مهره ای در بیمار مبتلا موجب از بین رفتن التهاب منطقه آرتروزی می گردد. همچنین این تزریقات در درون مفاصل فاست مهره ای و در محل عصب رسانی آنها انجام می گردد. این مفاصل در پایداری و حرکت ستون فقرات نقش مهمی دارند. همچنین در این زمینه به غیر از تزریقات میتوان از رادیوفرکوئنسی در این مناطق جهت تغییرات طولانی استفاده نمود.
  2. کایفوپلاستی: در موارد شکستگی مهره ها با عمل کایفوپلاستی، به شکل بسته داخل جسم مهره سیمان خاصی تزریق و مهره شکل و قوام خود را مجدداً به دست می آورد و درد بیمار تخفیف می یابد.

از سایر روش های اینترونشنال میتوان به رادیوفرکوئنسی، اوزون درمانی ، تزریق پی آر پی ، ارتوکین و…. نام برد.

درمان های غیر تهاجمی درد مهره های پشتی

  1. کمپرس گرم و سرد: این روش که از قدیم مورد استفاده عموم بوده است، به این صورت است که شما می‌توانید با استفاده از کمپرس آب گرم یا خوابیدن در وان آب گرم به کاهش درد کمر خود کمک کنید. کمپرس یخ نیز به تسکین کمردرد کمک زیادی می‌کند؛ اما نباید یخ را مستقیماً روی پوست کمر خود قرار دهید. بلکه باید بسته‌های یخ را پیش از استفاده در حوله یا پارچه تمیز بپیچید.
  2. دارو: داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب نظیر ایبوپروفن می‌توانند مسکن کمر درد فوقانی باشند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که این داروها جنبه درمانی نداشته و صرفاً برای تسکین درد هستند، بنابراین از این داروها به‌عنوان مسکن استفاده کنید و سریعاً به دنبال علت اصلی درد و برطرف‌کردن آن باشید. این داروها معمولاً نیازی به نسخه پزشک ندارند و می‌توانید آنها را به‌صورت شربت، قرص، کرم موضوعی، ژل موضعی و اسپری موضعی مصرف کنید.
  3. تمرین ورزشی و حرکات کششی: کشش‌ها و تمرینات متعددی وجود دارند که می‌توانند برای جلوگیری یا تسکین درد در قسمت فوقانی کمر مفید باشند، متخصصان پزشکی، ورزش یوگا را برای سلامت کمر و جلوگیری از درد در قسمت فوقانی توصیه می‌کنند.
  4. استراحت: استراحت کافی می‌تواند برای درد فوقانی کمر کمک‌کننده باشد؛ اما این مسئله به این معنا نیست که شخص، همواره در حال استراحت باشد؛ زیرا بی‌تحرکی و استراحت مداوم یکی از عوامل درد در ناحیه کمر است و در کل جامعه پزشکی بر این باور است که فعالیت پیوسته برای افرادی که کمردرد دارند، بسیار مهم است.
  5. بریس قفسه سینه : بستن موقت بریس یا کمربند فقط در موارد بسیار پیشرفته آرتروز و یا اسکولیوز توصیه می گردد و استفاده طولانی مدت از آن موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها شده که موجب انتقال بیشتر ضربات و پیشرفت بیش از پیش آرتروز می گردد.
  6. فیزیوتراپی : در فیزیوتراپی ترکیبی از روش های غیر فعال و تمرین ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیر فعال مانند یخ/ گرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی ، درد و گرفتگی عضلانی را در بیماران کاهش می‌دهد. بیمار مبتلا به آرتروز گردن به کمک انجام تمرین های مخصوص روش افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را فرا می‌گیرد و بر قدرت عضلات خود می‌افزاید.
  7. ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن : اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مهره ها می گردد. این تکنیک ها در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا و افراد دارای تریگرپوینت بسیار مؤثر است.
  8. لیزر پرتوان : استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت آرتروز می گردد.

پیشگیری از درد مهره های پشتی

تمامی موارد درد میانه پشت قابل پیشگیری نیست؛ اما موارد مندرج در زیر می‎توانند ریسک آسیب دیدگی را کاهش دهند:


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهرام زند [ 1402-05-29 ]
سلام.اقای دکتر من مهرهای بین دو کتفم در رفته میشه راهنمایی بفرمایید که این مشکل با کشش درست میشه یا عمل میشه ؟

علي فيروزفر [ 1402-01-28 ]
با سلام و تبريك سال تو كردي ٥٢ ساله مجرد هستم در تهران ، دچار لغزندگي مهره ٤ و ٥ كريد ١ هستم كه سعي كرده ام با ورزش ويليامز و كانش وزن ان را مهار كنم چون تنها هستم امكان جراحي و نداوم . آيا امكان درمان بدون جراحي وجود داود ؟ سپاسگزارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

دلایل ایجاد درد عصب سه قلو و صورت چیست؟دلایل ایجاد درد عصب سه قلو و صورت چیست؟

درد عصب سه قلوی صورت زمانی ایجاد می‌ شود که عملکرد این عصب دچار اختلال می‌ شود. گرچه دلیل این اختلال کاملا مشخص نیست اما فرضیاتی وجود دارند که ... ادامه مطلب

آناتومی ناحیه گلوتئال و رانآناتومی ناحیه گلوتئال و ران

مجموعه عضلات گلوتئال (سرینی) یکی از بزرگترین و قوی ترین عضلات بدن انسان است. این عضله از سه بخش سرینی بزرگ (Gluteus Maximus)، سرینی میانی (gluteus med ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465