تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر

چرا صبح ها کمر درد داریم؟

کمر انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، دیسک‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها هستند.این اجزا در کنار هم قرار گرفته و حرکات مختلف کمر را مدیریت می‌کند. اختلال در هریک از این اجزا در روند کاری سایر اجزا مشکل ایجاد کرده و در نهایت باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شود. دردی که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود کمردرد نام دارد. کمردرد به علت بیماری در ساختمانهایی که در کمر قرار گرفتند ایجاد می شود که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامانهای که استخوانهای ستون مهره ها را به هم می چسبانند، مفاصلی که ستون مهره ها را به هم وصل می کند و نیز اسپاسم عضلات کمر باشد. بیدار شدن با کمردرد معمولاً نشان دهنده مشکلی در وضعیت خوابیدن، تختخواب یا بالش است. با این وجود، کمر درد صبحگاهی می تواند نشانه ای از وضعیت پزشکی باشد. شناسایی علت کمردرد به شما کمک می کند تا مشکل را مدیریت کنید و راه های بیدار شدن بدون درد اکثر صبح ها را شناسایی کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت کمردرد صبحگاهی

دلایل بروز کمر درد صبحگاهی

در صورتی که هر روز صبح احساس کمر درد دارید حالت بدن شما به هنگام خواب می‌تواند علت ایجاد این مشکل باشد. حالت نامناسب خواب می‌تواند باعث فشار بر روی ستون فقرات شده و قوس‌های طبیعی آن را صاف کند. همچنین این مشکل می‌تواند باعث کشیدگی و فشار غیر عادی بر روی مفاصل ستون فقرات شود. اگر به طور مکرر بر روی شکم خود می‌خوابید ممکن است بیشتر دچار کمر درد شوید.

اگر حالت نامناسب خواب علت بروز کمر درد شما نباشد ممکن است مشکل از تشک شما باشد. تعویض تشک قدیمی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در رفع این مشکل داشته باشد. بر اساس یک مطالعه‌ی انجام شده، تعویض کردن تشک‌هایی که بیش از 9 سال استفاده شده‌اند و خرید تشک جدید می‌تواند در بهبود کیفیت خواب، کاهش مشکلات مربوط به کمر و کاهش علائم استرسی مؤثر باشد.

کمر درد حین بارداری یک مشکل بسیار شایع است. برخی از مادران باردار از هفته‌ی هشتم بارداری خود به این مشکل دچار می‌شوند؛ ولی معمولاً این مشکل در ماه‌های 5 تا 7 بارداری بروز پیدا می‌کند. بارداری باعث فشار بر روی عضلات کمر شده و پس از خوابیدن طولانی مدت این مشکل تشدید می‌شود. بدین ترتیب فرد به گرفتگی و خشکی عضلات کمر نیز مبتلا خواهد شد. به منظور کاهش درد و ناراحتی می‌توانید از تمرینات کششی استفاده کنید و به هنگام بلند شدن از جای خود نیز به جای کمر از عضلات پا کمک بگیرید. در صورت باقی ماندن درد، استفاده از کمپرس گرم می‌تواند مشکل را تسکین دهد.

بیماری‌های دژنراتیو دیسک معمولاً بدون محرک خاصی ایجاد می‌شوند. این بیماری‌ها نتیجه‌ی افزایش سن و فرسایش طبیعی بدن هستند. در اثر این بیماری‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای آسیب دیده و تخریب می‌شوند. این مشکل باعث درد و ناراحتی شدیدی شده که ممکن است به هنگام صبح بیشتر باشد. در برخی از موارد دژنراسیون دیسک منجر به ناراحتی نخواهد شد. فشار داخل دیسک‌های بین مهره‌ای به هنگام صبح بیشتر است. ازجمله روش‌های درمانی برای این عارضه می‌توان به تزریق استروئید و داروهای مسکن به منظور کاهش درد اشاره کرد. همچنین ممکن است پزشک یا فیزیوتراپیست به شما توصیه کنند تا از بریس های مخصوص کمر برای حمایت بیشتر استفاده کنید.

فیبرومیالژی عارضه‌ای است که باعث طیف وسیعی از دردهای اسکلتی عضلانی می‌شود. باور بر این است که در طی این بیماری نحوه‌ی درک درد توسط مغز تغییر کرده و فرد درد شدیدتری را احساس می‌کند. با وجود این که همه‌ی افراد در خطر این بیماری قرار دارند، شیوع آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

کمردرد صبحگاهی

تشخیص کمر درد

برای به دست آوردن یک تشخیص دقیق که علت زمینه ای درد شما را مشخص کند تنها از طریق علائم مقدور نیست و در طول درمان مشخص می شود.

سابقه پزشکی بیمار

قبل از شروع معاینه فیزیکی از بیمار می خواهند تا اطلاعاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی خودش ارائه کند.

معاینه فیزیکی

هدف از معاینه فیزیکی محدود کردن علل احتمالی درد است یک معاینه فیزیکی معمولی برای کمردرد شامل ترکیبی از مراحل زیر است:

بالا آوردن پا از بیمار خواسته می‌شود تا روی کمر دراز بکشد و یک پای خود را تا جایی که می‌تواند به صورت صاف بالا بیاورد اگر بالا آوردن پا موجب شد کمر درد شروع شود احتمالاً فتق دیسک در آن ناحیه رخ داده است.
گاهی اوقات برای اطلاعات بیشتر از علل درد شبانه بیمار یک اسکن تصویری نیاز است. اگر درد بیمار شدید باشد و دو تا سه ماه با درمانهای غیر جراحی بهبود نیابد ممکن است آزمایش تصویربرداری تشخیصی برای او انجام شود.

آزمایشات تصویربرداری رایج عبارتند از:

  1. اشعه ایکس برای بررسی استخوان های ستون فقرات استفاده می‌شود. اشعه ایکس اختلالاتی مثل آرتروز، شکستگی، خار استخوان یا تومورها را نشان می دهد.
  2. سی تی اسکن میلوگرام تصویر مقطعی از ستون فقرات را ارائه میکند در سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس از طریق ستون فقرات فرستاده می شود کامپیوتر آن را بر می‌دارد و به یک تصویر سه بعدی تبدیل میکند.
  3. ‏MRI یا اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تصویر با جزئیات کامل از ساختار ستون فقرات بدون استفاده از پرتو اشعه ایکس انجام می شود.
  4. مطالعات تزریقی تزریقات فلوروسکوپی بی حس کننده موضعی، داروهای استروئیدی به ساختارهای آناتومیک خاصی تزریق می شوند آنها در تأیید منبع درد بسیار کمک کننده هستند.

درمان کمردرد صبحگاهی

برخی روش‌هایی که به کاهش سریع کمر درد صبحگاهی کمک می‌کنند عبارتند از:

کمپرس سرد و گرم

تغییر حالت خوابیدن

ستون فقرات در صورتی که صاف باشد تنشی به آن وارد نمی‌شود. این ساده است: خم شدن‌ها و چرخش‌های غیرعادی در ناحیه کمر ممکن است باعث کشیدگی عضلانی کمر و وارد آمدن فشار بر عصب‌ها و دیسک‌ها شود. کمر خود را صاف نگه دارید تا از کمر دردهای احتمالی پیشگیری کنید. خوابیدن روی شکم ممکن است باعث درد قسمت پایین کمر شود. خوابیدن روی شکم در بیشتر موارد باعث می‌شود بدن شما به سمت بالا قوس پیدا کند که می‌تواند ریشه مشکل شما باشد. سعی کنید در وضعیت دیگری بخوابید. اگر عادت دارید روی شکم بخوابید، غلتیدن به پهلو برای شما راحت‌ترین راه است. یک بالش سفت زیر بازوی خود قرار دهید تا احساس وجود یک تشک در زیر قفسه سینه را به شما برساند.
اگر نمی‌توانید از خوابیدن به روش شکم صرف نظر کنید سعی کنید یک بالش زیر لگن خود قرار دهید تا کمر شما قوس پیدا نکند. خوابیدن به پهلو می‌تواند به تسکین کمر درد برخی افراد کمک کند خوابیدن به پهلو نیز برای برخی افراد بسیار مؤثر است. این رایج‌ترین نحوه خوابیدن است و به صاف ماندن ستون فقرات در هنگام خواب کمک می‌کند. خوابیدن به پشت نیز می‌تواند برای برخی افراد مؤثر واقع شود؛ اما نه برای همه. بیشتر پزشکان و متخصصین خواب توصیه می‌کنند که به پشت بخوابید. خوابیدن به پشت به حفظ وضعیت طبیعی بدن در هنگام خوابیدن کمک می‌کند. احتمال چرخش یا خم شدن ستون فقرات در این وضعیت کم است به همین دلیل احتمالاً افرادی که با این وضعیت می‌خوابند، خواب بهتری داشته و در هنگام بیدار شدن شاداب‌تر خواهند بود. در برخی موارد ممکن است خوابیدن به پشت نیز باعث کمر درد شود. در این موارد، سعی کنید یک بالش در زیر پاهای خود قرار دهید تا فلکسورهای لگن شما قبل از خواب کشیده شوند. در غیر این صورت می‌توانید به پهلو بغلتید.

داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک

گاهی اوقات برای درمان کمر دردهای شدید باید اقدامی فوری انجام داد. اگر می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کنید از پزشک بخواهید که برای شما تجویز نماید. این مسکن‌ها به کاهش التهاب نیز که ممکن است باعث ناراحتی مضاعف شود کمک می‌کنند. استامینوفن (تایلنول) نیز یکی دیگر از مسکن‌هایی است که می‌توانید به جای داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مصرف کنید.

تحریک الکتریکی عصب

یکی روش دیگر، تحریک الکتریکی عصب است. تحریک الکتریکی عصب نیز ممکن است برای تسکین دردهای عضلانی اسکلتی مؤثر واقع شود.

ورزش برای کمر درد صبحگاهی

اگر شما در هنگام صبح دچار کمر درد می‌شوید، انجام تمرین‌های ورزشی و به کارگیری نکات زیر می‌تواند به کاهش ناراحتی‌های شما در طول روز کمک کند.

یک روش برای تسکین درد این است که قبل از خروج از رختخواب حرکات کششی صحیح انجام دهید. وقتی که شما به پشت می‌خوابید، دستان خود را تا آنجا که می‌توانید بالای سر خود ببرید و به طور همزمان پاهای خود را در جهت مخالف بکشید. سپس زانوهای خود را داخل قفسه سینه کشیده و این حالت را مدتی حفظ کنید تا کمر شما کشیده شود. چرخش به سمت پهلوها نیز می‌تواند احساس خوبی به شما بدهد. در حالی که نشسته‌اید، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کرده و کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید. دستان خود را بالای سر خود ببرید و سپس حرکات کششی به سمت طرفین را انجام دهید.

پلانک تقریباً تمام بدن به خصوص عضلات شکم را درگیر می‌کند. وقتی عضلات شکم شما تقویت شوند، فشار کمتری بر کمر شما وارد می‌شود. انجام حرکت پلانک به تسکین دردهای جزئی کمر به خصوص در قسمت پایین کمر کمک می‌کند. برای انجام حرکت پلانک رو به زمین دراز بکشید. انگشتان پای خود را خم کرده و ساعدها و آرنج‌های خود را هم تراز با مچ دست خود قرار دهید. در حالی که از زمین بلند می‌شوید، خودتان را به سمت بالای کمر فشار داده و چانه خود را نزدیک به گردن قرار دهید. این حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کرده و عضلات شکم را منقبض کنید همچنین باید عضلات گلوتوس و ران‌های خود را نیز منقبض کنید. سپس پایین آمده و در صورت تمایل این حرکت را دوباره تکرار کنید.

ممکن است حرکت کبرا را از کلاس‌های یوگا به خاطر داشته باشید. در حرکت مینی کبرا از همان حرکات پایه‌ای استفاده می‌شود با این تفاوت که کششی زیادی در قسمت پایین کمر انجام نمی‌شود. برای انجام حرکت مینی کبری، روی شکم خود دراز بکشید و کف دست خود را در امتداد دو طرف سر خود روی زمین قرار دهید. آرنج‌ها و ساعدهای شما نیز باید در امتداد کف دست و در یک خط صاف قرار گیرند. به تدریج کف دست‌ها و ساعدهای خود را به سمت زمین فشار داده و قفسه سینه خود را بلند کنید. سر خود را بالا نگه داشته و در حالی که گردن خود را صاف نگه داشته‌اید به جلو نگاه کنید. این حالت کشش را به مدت 10 ثانیه حفظ کرده و 5 مرتبه آن را تکرار کنید.

مکن است با کشش زانوها و عضلات گلوتوس درد کمر و به خصوص قسمت پایینان تسکین یابد. یک روش برای این کار انجام تمرینی به نام خم کردن زانو است. برای انجام این تمرین، حالتی نیم‌خیز به سمت پایین بگیرید انگار می‌خواهید روی یک صندلی که پشت شما قرار دارد بنشینید. زانوهای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید به طوری که جلوتر از امتداد انگشتان پای شما قرار گیرند. زمانی که می‌خواهید بنشینید نفس خود را بیرون داده و سپس در حالی که نفس خود را داخل می‌کشید بایستید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

تمرینات منظم در سراسر روز کلید تسکین درد شما است. پیاده‌روی جزء بهترین ورزش‌ها است و شما باید حداقل 10000 قدم در روز راه بروید. به هر حال هر کاری که باعث تحرک شما شود می‌تواند به تقویت کمر شما کمک کند. همچنین اگر شما شغل اداری و دفتری دارید که به دلیل آن زیاد می‌نشینید، باید به طور مکرر به خود استراحت دهید. حداقل هر نیم ساعت یک مرتبه بایستید و حرکات کششی انجام دهید. برخاستن و ایستادن پشت میز در طول روز کاری به بر‌داشته شدن فشار از روی کمر شما کمک می‌کند؛ بنابراین شما از عواقبی که ممکن است صبح روز بعد دچار آن شوید رها می‌شوید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از کمر درد

زمان مراجعه به پزشک

در برخی موارد، حتی درمان‌های اورژانسی نیز ضروری نیست و شما ممکن است به ارزیابی پزشکی و سپس به درمان نیاز داشته باشید. در موارد زیر با پزشک خود ملاقات کنید:

  1. خشکی کمر شما به مدت بیش از دو هفته طول کشیده است.
  2. قادر به انجام فعالیت‌های معمول خود نیستید.
  3. خشکی کمر شما در صبح‌ها شدیدتر است.
  4. درد و خشکی در سایر مفاصل یا عضلات خود دارید.
  5. قبل از این دچار روماتیسم مفصلی یا سندروم درد شده‌اید و علائم شما بدتر شده است.

آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دیبا [ 1402-05-28 ]
سلام دکتر خسته نباشید حدودا چند وقته ک صبحا از شدت درد در ناحیه کتف تا بالای لگن از خواب بیدار میشم میخواستم علت درد چیه میشه کمکم کنید ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سندرم پیریفورمیسدرمان سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی و عضلانی غیر معمول است که هنگامی که عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد می شود . ... ادامه مطلب

اگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانیداگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

شانه متحرک ترین مفصل بدن است. تورم، آسیب یا تغییرات استخوانی در ماهیچه ها، می تواند باعث درد شانه شود. ... ادامه مطلب

درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

ساده‌ ترین علامت درد مزمن لگنی، خود درد است. اینکه این درد به چه مدت ایجاد می‌ شود و شدت آن چقدر است از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌ کند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465