درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / درمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

درمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

دست‌ها و پاها ابزار اصلی ما برای انجام هر فعالیتی هستند. هرکدام از این قسمت‌ها خود از شبکه گسترده‌ای از بافت‌های نرم و سخت شامل استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، لیگامان‌ها، عضلات و رگ‌های عروقی و عصبی مختلف تشکیل شده‌اند. آسیب به هرکدام از این بخش‌ها می‌تواند باعث درد در دست یا پا شود؛ اما دردهای دست و پا به‌طور هم‌زمان معمولاً به دلیل بیماری‌هایی است که کل بدن را درگیر می‌کنند و از آن جمله می‌توان به انواع آرتریت و نوروپاتی‌ها مانند نوروپاتی دیابتی اشاره نمود.

به‌طورکلی درد دست و پا دلایل بسیار زیادی دارد و در صورت بروز این علائم به‌طور دائمی یا رفت و برگشتی بعد از چند روز باید حتماً به کلینیک درد مراجعه کنید تا هرچه زودتر علت آن تشخیص داده شده و درمان مناسب آغاز شود؛ زیرا برخی از مشکلاتی که این علائم را ایجاد کرده‌اند و بخصوص بر اعصاب تأثیر دارند می‌توانند پیش‌رونده باشند و اگر به‌موقع مدیریت نشوند، ممکن است منجر به آسیب‌های عصبی دائمی شوند. کلینیک های کنترل درد سعی می کنند که با ارائه خدمات پزشکی مناسب هر بیمار به وی کمک کنند تا از دردهای مزمن راحت شود و کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.

در کلینیک های کنترل درد تمام مداخلات پزشکی با کمترین آسیب و با بیشترین اثر بخشی انجام می گردد که این امر توسط متخصص درد انجام می گیرد. متخصص درد با گرفتن شرح‌حال دقیق از شما، معاینات فیزیکی و انجام تست‌های مورد نیاز تشخیص نهایی را انجام داده و بهترین برنامه درمانی را برای شما ارائه می‌دهد.

علت درد دست و پا

با توجه به اینکه هر کدام از بخش‌های دست و پا از قسمت‌های بسیار متعددی ساخته شده‌اند و ساختارهای پیچیده‌ای دارند، تشخیص‌های بسیار متعددی نیز برای ایجاد درد دست و پا وجود دارد. برخی از آنها به‌صورت کلی عبارتند از:

التهاب و تورم ممکن است در مفاصل، ماهیچه‌ها یا بافت‌ها به دلایلی مانند کشیدگی، شکستگی، آرتریت و ... رخ دهد و باعث درد دست و پا شود.

آسیب‌های عصبی شامل گرفتگی اعصاب یا مشکلات عصبی مانند نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی ناشی از مصرف الکل زیاد و ... می‌تواند در هرجایی از بدن اتفاق بیفتد؛ اما درگیر کردن دست و پا می‌تواند منجر به بی‌حسی یا گزگز و سایر علائم پاراستزی مانند سوزش، سوزن‌سوزن شدن، مورمور و ... شود.

مفاصل، بافت‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های دست و پا هر آن ممکن است مورد صدمات محیطی مانند شکستگی، ضربه، پارگی، کشیدگی و ... قرار بگیرند که همه این موارد بسته به محل آسیب می‌تواند درد و التهاب را در دست‌ها ‌و پاها ایجاد نماید.

برخی از اختلالات که ممکن است در سراسر بدن ایجاد شده یا بر گردش خون در اندام‌ها تأثیر می‌گذارند مانند بیماری‌های شریان محیطی، می‌توانند علائم درد در دست و پا را نیز ایجاد نمایند.

اگر آسیبی مانند ضربه شدید ایجاد نشده باشد و در دست و پای خود احساس درد داشته باشید، ممکن است دچار مشکلات سیستمیک شده باشید که توانایی بدن شما برای تنظیم دما، حس یا گردش خون در اندام‌ها را مختل کرده و می‌تواند منجر به درد شود.

آسیب‌های عصبی مانند نوروماهای مختلف ازجمله نورومای مورتون، نورومای دیابتی، نورومای الکلی و ... از ارسال سیگنال به درستی به اندام‌های بدن توسط سیستم عصبی جلوگیری می‌کنند که منجر به درد یا احساس سوزن‌سوزن شدن می‌شوند.

آرتریت باعث تحلیل و التهاب مفاصل می‌شود که معمولاً با افزایش سن در دست‌ها و پاها رخ می‌دهد و باعث درد و سفتی خواهد شد.

تاندونیت نیز نوعی التهاب است که می‌تواند به دلایل مختلف ازجمله رسوب املاح، عفونت‌ها و ... باعث ایجاد درد و التهاب در دست و پا شود.

این عارضه نوعی اختلال مزمن است که باعث درد در عضلات، خستگی و حساسیت در برخی نواحی مختلف بدن ازجمله دست و پا می‌شود.

این بیماری بیشتر به‌عنوان یک بیماری مزمن پوستی شناخته می‌شود؛ اما می‌تواند باعث بروز علائم درد در دست و پا نیز بشود.

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن است که به غلاف عصبی آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث بی‌حسی و درد در دست و پا شود.

نقرس نیز نوعی آرتریت است که باعث ناتوانی در متابولیسم اسید اوریک شده و دردهای شدیدی را بخصوص در پاها ایجاد می‌کند.

این بیماری به التهاب رگ‌های خونی اشاره دارد و معمولاً اندام‌های تحتانی را درگیر می‌کند که در موارد شدید می‌تواند منجر به قانقاریا یا گانگرن شود.

درد دست و پا

علائم درد دست و پا

درد در دست و پا ممکن است بسته به علت ایجاد آن چندین نوع حس متفاوت از یک درد تیز تا دردهای مبهم را ایجاد نماید. ازجمله علائم دیگر که ممکن است درد دست و پا خود را به شکل آنها نشان دهد، عبارتند از:

برای مطالعه بیشتر بخوانید : انواع آسیب به مفاصل انگشتان دست

عوامل خطر درد دست و پا

موارد زیر از عواملی است که می‌تواند خطر ابتلا به درد دست و پا را افزایش دهد:

تشخیص علل درد دست و پا

تشخیص با معاینه بدنی شروع می‌شود که در آن پزشک تورم، حساسیت به لمس، درد، کبودی قابل مشاهده و گرما را بررسی می‌کند. برای تشخیص واضح، پزشک آزمایشات تصویربرداری زیر را انجام می‌دهد:

اگر پزشک به وجود عفونت احتمالی مشکوک باشد، آزمایشات آزمایشگاهی انجام می‌شود تا مشخص شود چه عواملی می‌تواند باعث ایجاد این درد شود. در این حالت، آزمایشات خون و در بعضی مواقع روش‌های آرتروسنتز انجام می‌شود.

روشهای درمانی درد دست و پا در کلینیک درد

راهکارهای زیادی بسته به نوع و شدت دردی که دارید، وجود دارد. ممکن است تنها یک روش یا ترکیبی از روش‌ها برای درمان درد در نظر گرفته شود که این موارد به شرح زیر است:

درمان خانگی

ممکن است بتوانید آسیب‌های وارد شده به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم را به روش‌های خانگی تسکین دهید. روش درمانی RICE (استراحت، یخ، ارتفاع و بستن) معمولاً مؤثر است. در حالی که در حال استراحت هستید، هر ۲۰ دقیقه یا بیشتر از یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و درد کاهش یابد.

مشاوره و درمان

درمان شناختی رفتاری و بیوفیدبک به مدیریت درد مزمن و تغییر واکنش ذهن شما به درد فیزیکی کمک می‌کند. از آنجایی که درد مزمن می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب نیز شود، ممکن است پزشک انواع دیگر درمان، از جمله مشاوره یا مدیتیشن را برای کنترل این موارد توصیه کند.

تمرینات ورزشی

گاهی تمریناتی از جمله پیلاتس، یوگا، تای‌چی، پیاده‌روی یا شنا توصیه می‌شود. تمرینات ورزشی، درد مزمن را کاهش می‌دهد، وضعیت بدن را بهبود می بخشد و به عملکرد بهتر بدن کمک خواهد کرد. علاوه بر این چنین تمریناتی به سلامت روان و به حفظ تعادل نیز کمک می‌کند.

تزریقات

پزشک گاهی تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یا رادیوفرکوئنسی برای تسکین درد عصبی به کار می‌گیرد. تزریق استروئید، داروهای مسکن را مستقیماً به ناحیه دردناک می‌رساند.

تغییرات سبک زندگی

برخی از تغییرات سبک زندگی می‌تواند در تسکین درد مؤثر باشد. به‌طور مثال اگر اضافه وزن دارید، پزشک کاهش وزن را به شما توصیه می‌کند. افرادی که رژیم غذایی متعادل و سالمی‌ دارند، آب کافی می‌نوشند، خواب کافی دارند و سطح استرس خود را کنترل می‌کنند، کمتر دچار درد مزمن می‌شوند.

داروها

بسته به نوع درد پزشک ممکن است داروهای تجویزی یا بدون نسخه را برای تسکین درد ایجاد شده توصیه کند. برای درمان عفونت به مواردی مانند آنتی بیوتیک، شل‌کننده‌های عضلانی برای اسپاسم یا داروهای ضد التهابی برای تسکین تورم نیاز دارید.

پس از مطالعع مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با موضوع علائم آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفصلی پسوریازیس) دعوت می کنیم .

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه رضایی [ 1402-10-22 ]
باسلام وعرض ادب دوسه هفته است دست وپاهام درد میکنه .ازمایش کلی خون تم دادم میگند چیزی نیست علتش چی میتونه باشه

مدینه آبادانی [ 1402-10-07 ]
با عرض سلام وخسته نباشید من مدتی هست دست وپامسوزش داران وخارش وخیلی درد هم دارم البته دیابتی هستم وکم خونی شدید دارم لطفا من راهنمایی کنید

شهاب الدین نصیری [ 1402-09-17 ]
دست وپاهام خیلی درد داره اون هم پیاده روی کردن فوتبال بازی کنم یکم خوب میشه

حسینی [ 1402-09-05 ]
سلام خسته نباشید چن وقتیه که دچار درد دست ها وپا هستم یه حالت کوفتگی داره دستو پام. خیلی به سختی نشست و برخاست می کنم.آزمایش دادم میگن کمبود ویتامین دی داری . فقط قرص ویتامین دی دادن .ولی هیچ دارویی برای درد ندادن در ضمن دستام ورم صبحگاهی هم داره.لطفا کمکم کنید چه متخصصی پیشنهاد میدین.

حسن پور [ 1402-07-28 ]
سلام من از کوچکی درد پا زیاد داشتم الان ۳۵ سالمه هنوز درد پا و دست دارم خیلی اذیتم میکنه دیگه قابل تحمل نیست هرچی دکتر رفتم دردم مشخص نیست لطف کنید راهنمایی کنید چه دکتری برم

عباس ثمربخش [ 1402-05-12 ]
سلام واقعا مطالب مفید و کامل بود ممنون

مرتضی کشاوری [ 1402-05-09 ]
سلام یک سالی از جراحی دیسک کمر میگذره حدود ۴ ماه دچار درد دست و پا هر ۴ اندام شدم ام ار ای تست عصب و عضله همگی سالم ولی من علاوه بر درد دچار ضعف حرکتی هم هستم

حجت داوطلب [ 1402-03-14 ]
سلام خسته نباشی چند وقته که از مچ پا وکف پا درد وسوزش دارم این علاعم چی میتونه باشه ممنونم

علائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمرعلائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمر

رادیکولوپاتی اصطلاحی است که به بیماری های ریشه های عصبی نخاعی اشاره دارد. رادیکولار نیز اصطلاحی در پزشکی است که به معنای ریشه بوده و به ریشه عصبی نخاعی اشاره دارد ... ادامه مطلب

بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟

بورسیت آرنج یک بیماری نسبتاً شایع است که با درد، تورم و التهاب بورسا مشخص می شود. ... ادامه مطلب

مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)

تزریق در نقاط ماشه‌ای همان تزریق در عضلات دردناک است. تزریق در نقاط ماشه‌ ای باعث شل شدن عضلات و برطرف شدن درد می‌ شود ... ادامه مطلب