تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / تفاوت جراحی اندوسکوپی دیسک و جراحی لیزری دیسک چیست؟

تفاوت جراحی اندوسکوپی دیسک و جراحی لیزری دیسک چیست؟

جراحی اندوسکوپی دیسک کمر یک روش جراحی است که برای برداشتن فتق دیسک از قسمت تحتانی کمر، که بر روی عصب یا نخاع فشار می آورد، انجام می شود. هنگامی که این روش با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود. آندوسکوپ کمری نامیده می شود. و یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می شود. زیرا فقط به یک برش کوچک نیاز دارد. علاوه بر این، آندوسکوپ (یک لوله فلزی کوچک با دوربین و نور در انتهای آن) دید مستقیم را از طریق تصاویر ویدئویی بزرگ نمایی شده و همچنین یک راه عبور برای ابزارهای جراحی فراهم می کند. بنابراین نیازی به برش ماهیچه بیمار نیست. در نتیجه کم ترین آسیب به استخوان و بافت عضلانی، در اکثر افرادی که دیسکتومی آندوسکوپی کمری انجام می دهند، نسبت به افرادی که تحت عمل جراحی سنتی کمر قرار می گیرند، ترومای جراحی کمتر و دوره نقاهت کوتاه تری وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دیسکتومی لیزری یا همان جراحی دیسک کمر با لیزر روشی است که یک پروپ لیزری باریک و کوچک به دیسک وارد می شود و توسط آن اشعه لیزر به ماده درونی دیسک تابانده خواهد شود. تا درد بیمار بهبود پیدا کند. این عمل یکی از عمل های بسته دیسک کمر می باشد که تحت بیهوشی موضعی انجام می گردد. طول موج لیزری به اندازه ای است که توسط بافت نرم داخل دیسک جذب می شود و مقدار مناسبی از گرما را به ماده داخل دیسک انتقال یابد تا حدی که رطوبت داخل دیسک به مقدار مورد نظر جراح تبخیر و گرمای بیش از حدی به دیک اعمال نشود.

مزایای جراحی آندوسکوپی دیسک کمر و لیزری دیسک کمر

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر دارای مزایای زیادی نسبت به جراحی سنتی کمر است. مزایای این روش کم تهاجمی عبارتند از:

برای مطالعه بیشتر بخوانید : درمان بیرون زدگی دیسک با اوزون تراپی

همچنین آندوسکوپی دیسک کمر خطرات کمتری نسبت به جراحی ستون فقرات دارد و در نتیجه بیمار سریع تر بهبود می یابند و سریع تر به فعالیت روز مره خود باز می گردند. از آنجایی که خود روش لیزر در شاخه درمان غیر تهاجمی قرار دارد مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می آورد. مزایای چون:

جراحی اندوسکوپی و لیزری دیسک

برای درمان دیسک کمر کدام روش درمان مناسب است؟

پزشک نوع درمان را بنا بر سن و وضعیت کلی سلامتی بیمار تعیین می کند. اگر فتق دیسک در قسمت پائین کمر خود دارید که باعث ایجاد علائم در می شود، به جراحی آندوسکوپی دیسک کمر نیاز دارید. علائم شامل ضعف، درد یا سوزن سوزن شدن در ناحیه پشت و در یکی از پاها است. آندوسکوپی کمر را نمی توان برای درمان همه درد های کمر استفاده کرد. و همه افراد مبتلا به فتق دیسک نیازی به آندوسکوپی کمر ندارند. بیمارانی که علائم زیر را داشته باشند باید جراحی لیزری دیسک کمر را انجام دهند :

عوارض جراحی آندوسکوپی و لیزری دیسک کمر نسبت به جراحی باز

اصولا عوارض جراحی دیسک با لیزر و اندوسکوپی دیسک کمر نسبت به جراحی باز دیسک به دلیل ایمنی بیشتر و کم تهاجمی بودن بسیار کمتر است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطراتی وجود دارد که عبارتند از:

پس از جراحی، خطر عود فتق دیسک کمر نیز وجود دارد. اگر تمام بافت دیسک به درستی در طول عمل برداشته نشود، فشار عصبی و علائم باقی می ماند

بعد از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای تحت عنوان درمان سندرم تونل کارپال با ورزش دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :کاویانی [ 1402-05-28 ]
مادر من 4 تا مهره دیسک دارم دو تاگردن دو تا هم تو کمر خیلی اذیتم میکنه میخواستم بدونم درمانش با لیزر موفقیت آمیز هست یا نه؟

غلامی [ 1402-05-28 ]
آقای دکتر من مهره چهارم و پنجمم دیسکه ..عمل با لیزر برام خوب هست و اینکه صد در صد خوب می شم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره بیماری اسکلرودرمی چه می دانید؟درباره بیماری اسکلرودرمی چه می دانید؟

اسکلرودرمی بیماری نادری است که علت اصلی آن سفت شدن پوست و بافتهای بدن است. میزان شیوع بیماری اسکلرودرمی در زنان بیشتر از مردان است ... ادامه مطلب

بلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازوبلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازو

بلوک سمپاتیک ارزش تشخیصی و تسکینی دارد . برای بلوک های کوتاه مدت با آزمایشات تشخیصی می توان از بیحس کننده های موضعی استفاده کرد . ... ادامه مطلب

چه عواملی می توانند باعث دردهای مفصلی شوند؟چه عواملی می توانند باعث دردهای مفصلی شوند؟

عوامل زیادی در بروز دردهای مفصلی دخیل هستند. برای بهبود درد مفاصل ابتدا عامل درد مفصل شناسایی شده و سپس برای درمان آن اقدام می‌ شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465