تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / بلاک اعصاب ژنیکولار زانو برای چه کسانی مناسب است؟

بلاک اعصاب ژنیکولار زانو برای چه کسانی مناسب است؟

زانو دارای شبکه پیچیده ای از اعصاب هستند که احساس را در این قسمت ایجاد می کند و با وجود این عصب ها قادر به حرکت دادن آن هستید. این اعصاب ژنیکولار هستند که احساس قسمت های مختلف از زانو را ایجاد می کند. اگر هر یک از این اعصاب دچار اسیب و تحریک شوند، منجر به درد زانو خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز زانو ( استئوآرتریت زانو ) یکی از علل شایع درد مزمن است این اتفاق زمانی می افتد که سائیدگی و پارگی مفصل، غضروف محافظ اطراف زانو شما را ضعیف می کند. بدون درمان، درد آرتروز با گذشت زمان بیشتر می شود. تزریق بلوک عصبی مفصلی برای تشخیص و درمان درد مزمن زانو موثر شناخته شده است. به طور معمول، بلوک عصبی مفصل نوعی تزریق حاوی بی حسی موضعی و کورتیکواستروئید است. تزریق برای یک یا چند عصب زانو انجام می شود. این درمان باعث قطع شدن درد در مسیر مغز شما می گردد.

بلوک عصبی زانو برای افرادی مناسب می باشد که:

بلاک اعصاب ژنیکولار زانو

عمل بلوک عصب ژنیکولار

  1. ابتدا پوست زانو تمیز و ضد عفونی می شود. محل تزریق بی حس شده و با استفاده از دستگاه پرتو ایکس به نام فلوروسکوپ و یا با کمک سونوگرافی سوزن به دقت به سمت عصب هدف هدایت می شود.
  2. دارو های بی حسی از طریق سوزن روی عصب های مورد نظر تزریق می شوند. پزشک در دو ناحیه دیگر تزریق را تکرار می کند. تا سه عصب ژنیکولار (اعصاب زانو) بی حس می شود.
  3. پس از اتمام کار محل تزریق پانسمان می شود و بیمار می تواند به منزل برود. بیمار پس از درمان می تواند به کارهای خود بپردازد. رهایی از درد بلافاصله پس از تزریق اتفاق می افتد.

بلوک عصب ژنیکولار به چه هدفی انجام می شود؟

بلوک عصب ژنیکولار به دو هدف اصلی انجام می شود:

همانطور که گفته شد با بلوک عصب ژنیکولار اعصای شما بی حس می شود و درد شما را مسدود می کند که به این صورت برای بیماران جهت کنترل درد انجام میشود. مدت زمان بی دردی در افراد متفاوت است، گاهی برخی از افراد برای چندین هفته یا چند ماه و برخی برای همیشه تسکین درد زانو را تجربه خواهند کرد.

  1. بلوک عصب ژنیکولار تنها برای تسکین موقتی به کار برده می شود و معمولا راهکار دائمی کاربرد ندارد.
  2. علاوه بر این زمانی که این دارو تزریق می شود، با بی درد شدن بیمار می توان تشخیص داد که کدام عصب منجر به درد زانو شده است و رسیدگی های لازم جهت درمان آن عصب خاص صورت می گیرد.
  3. جهت تزریق آن از فلوروسکوپی اشعه ایکس برای هدایت سوزن به نقطه مناسب استفاده می کنند.
  4. اگر پس از تزریق، درد تسکین پیدا کند یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد، می توان متوجه شد علت درد ایجاد شده در کدام قسمت است.

مزایای بلوک عصبی زانو

بلوک عصب ژنیکولار مزایای متعددی دارد. بطور کلی تمامی افرادی که واجد شرایط دریافت این درمان باشند می توانند از مزایای زیر در این درمان بهره مند شوند:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

خطرات و عوارض جانبی بلوک عصبی زانو

اگر درد شما مربوط به درد در یک یا چند گروه عصبی نباشد، بلوک عصبی ممکن است برای شما مناسب نباشد. پزشک می تواند به شما توصیه کند این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گنجی [ 1402-05-28 ]
مشکل من انحراف استخوان دنبالچمه تازگیا ارتروز گردن گرفته بودم گردنم خوب شده با قرص تا این سنم هیچ دکتری نرفته بودم الان مفاصلمم صدا میده..دنبالچمم دردمیکنه چکار باید بکنم ؟

صرامی [ 1402-05-28 ]
آقای دکتر دیسک درمان داره یا نه من خیلی درد دارم ولی میخام درمان شم

صبا ح [ 1402-05-28 ]
سلام آقای دکتر ام ار ای که گرفتم دیسک خفیف وجود داده که خیلی رو مخمه مثلا نمیتونم زیاد وایستم. چه راهکار یپیشنهاد می دیدید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی در ریشه یابی دردکاربرد سونوگرافی در ریشه یابی درد

به ما کمک سونوگرافی می توان بافت‌ های نرمی را که در اشعه ایکس یا MRI دیده نمی‌ شوند، مانند تاندون‌ ها یا رباط‌ ها، را دید ... ادامه مطلب

روشهای درمان کمر دردهای ناگهانیروشهای درمان کمر دردهای ناگهانی

کمردرد یک بیماری آشناست و اکثر مردم در طول زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد. کمردرد یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. ... ادامه مطلب

آسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزشآسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزش

آسیب های ورزشی به آسیب هایی که بیشتر در طول ورزش یا تمرین رخ می دهند اشاره می کند. برخی از صدمات به مراقبت های پزشکی سریع نیاز دارند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465