تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟

چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟

بارداری و مشکلات کمر با هم در ارتباط هستند. همانطور که بدن شما به سازگاری با زندگی جدید درون شما ادامه می دهد، همچنین باید چندین تنظیم را انجام دهد که شما را قادر می سازد یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید.

آنچه در این مطلب میخوانید

در مراحل اولیه بارداری، بدن شما شروع به تولید مقدار قابل توجهی از هورمونی به نام ریلکسین می کند. Relaxin به شل شدن رباط ها و مفاصل شما کمک می کند تا نیاز روزافزون کودک شما به فضا را برآورده کند. متأسفانه، ریلکسین همچنین می‌تواند باعث شل شدن رباط‌های حمایت کننده از ستون فقرات شود و باعث ایجاد مشکلاتی در ثبات کمر شود.

اگر کمر شما قبلا آسیب دیده و پس از آن شما باردار شوید، شل شدن رباط های حمایت کننده می تواند منبع قابل توجهی از درد و ناراحتی باشد. مشکلات قبلی کمر یا روش های درمان قبلی می تواند سطح درد شما را به شدت افزایش دهد. بارداری و علائم بد کمر ترکیبی وحشتناک است که روی 50 تا 80 درصد از تمام مادران باردار تاثیر دارد.
مراجعه به متخصص و بررسی علائم توسط پزشک، پاسخ سوالات زیر را تا حد زیادی روشن می‌کند:

چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟

اگر قصد بارداری بعد از جراحی دیسک کمر دارید باید دوره نقاهت بعد از جراحی را طی کنید. بعد از سپری کردن دوره نقاهت باید مجددا مورد معاینه پزشک قرار بگیرید. با مشاوره با پزشک می‌توانید برای بارداری اقدام کنید. عواملی مانند میزان برش در جراحی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، سی تی اسکن به ویژه در قسمت لگن و شکم می‌تواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد. اگر بعد از 6 ماه پیگیری همه چیز ثابت باشد، می توانید بارداری طبیعی داشته باشید.
با مشاوره با متخصص خود می‌توانید اطمینان لازم جهت بارداری را کسب کنید.

بارداری پس از عمل بسته دیسک کمر

زایمان طبیعی (واژینال) پس از جراحی دیسک کمر:

بارداری و درد کمر می تواند بر فعالیت های روزانه شما تاثیر بگذارد. خبر خوب این است که حتی پس از جراحی کمر، تقریباً همه زنان هنوز هم قادر به زایمان طبیعی هستند. شرایط بسیار کمی و خاص پس از جراحی روی کمر شما وجود دارد که می تواند سزارین را ضروری کند.
شواهد قطعی کمی برای حمایت از این ایده وجود دارد که زایمان طبیعی اثرات منفی بر کمردرد دارد. اما کار سختی است! متخصص ستون فقرات شما می تواند با شما همکاری کند تا بهترین موقعیت ها را برای کاهش فشار ناشی از زایمان بر روی کمر و ستون فقرات شما تعیین کند.

سزارین پس از جراحی دیسک کمر:

سزارین به جای زایمان طبیعی شامل انجام عمل جراحی برای به دنیا آوردن نوزاد است. مطالعات نشان داده است که میزان سزارین در میان زنانی که تحت عمل دیسک کمر قرار گرفته‌اند در مقایسه با زنانی که این عمل را انجام نداده‌اند تفاوت چشمگیری ندارد. اگر پزشک زایمان کننده تشخیص دهد که زایمان طبیعی منجر به فشار بیش از حد بر ناحیه‌ای که در آن جراحی انجام شده است، می‌شود،‌ ممکن است سزارین را توصیه کند. با این حال، این از بیمار به بیمار دیگر متفاوت خواهد بود.

بی حسی نخاعی یا اپیدورال حین زایمان:

هنوز هم ممکن است بعد از جراحی کمر، اپیدورال داشته باشید. اکثر زنان هیچ مشکل یا عارضه ای از هیچ کدام از روش‌ها ندارند. در موارد بسیار خاص، بافت اسکار می تواند متخصص بیهوشی شما را از دسترسی به محل مناسب روی ستون فقرات شما باز دارد، اما این نادر است.
بافت اسکار در برخی موارد می تواند مانع از یکنواخت شدن پوشش اپیدورال شما شود. ممکن است یک طرف احساس بی حسی بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد. اگر اپیدورال شما ناهموار است، توصیه نمی شود که سزارین را بدون نوع دیگری از بیهوشی انجام دهید.

آیا دیسک کمر مانع بارداری می شود؟

دلایل متعددی برای کمردرد در دوران بارداری وجود دارد که می تواند شامل تغییرات در سطح هورمون های بارداری، بزرگ شدن رحم و موقعیت قرار گیری جنین به خصوص در اواخر بارداری باشد. اما اینکه قبل از بارداری شخص مبتلا به دیسک کمر باشد، در حین بارداری این درد بیشتر خواهد بود و نیاز به مراقبت بیشتری هم لازم می شود.
دیسک کمر خفیف اغلب خطری در بارداری ایجاد نمی کند در مقابل دیسک کاملا بیرون زده که منجر به درد شدید در پاها و خواب رفتگی انگشتان می شوند دربارداری خطرناک تر بوده و احتمال بروز عوارض دائمی دارد.
بنابراین فردی که دیسک کمر دارد لازم است در ابتدا با پیگیری و درمان به یک وضعیت ثابت و مشخص برسد. به عبارت دیگر اگر کمر درد ناشی از دیسک کمر به حالت ثبات برسد و از عدم پیشرفت بیماری اطمینان حاصل شود و به مرحله ثابتی رسیده باشد، فرد می تواند باردار شود. به همین دلیل این گروه از خانم ها می توانند بعد از اینکه دوره درمان شان را سپری کردند، باردار شوند. در غیر این صورت بارداری توصیه نمی شود. چرا که داشتن سابقه سلامتی در ستون فقرات حین بارداری بسیار حائز اهمیت است.
اغلب پس از جراحی دیسک کمر احتمال عود علائم در منطقه جراحی شده در صورت بارداری وجود ندارد و بارداری برای این بیماران کاملا بی خطر بوده و دردهای احساس شده در ناحیه کمر به دلیل افزایش وزن حین بارداری و رشد جنین است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

ایمنی در زمان بارداری:

مصرف برخی مسکن‌ها در هنگام بارداری دارای عوارضی جدی است. برای ایمن ماندن، مطمئن شوید که از مصرف برخی داروهای مسکن بدون نسخه به طور کامل اجتناب می کنید. این شامل:

اگر خود یا یکی از عزیزانتان به کمر درد مبتلا هستید؛ شما را به مطالعه مقاله انواع کمر درد دعوت می کنیم.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ليلا عبادزاده [ 1402-10-03 ]
سلام اقاي دكتر ،من ديسك كمردارم ميگن به نخاع رسيده بايد عمل بشه،و من قصد بارداري دارم ٣٢سالمه،بدون عمل درست ميشه،بعد عنل باردار بشم يا قبلش راهنمايي ميكنيد ممنون

قاهری [ 1402-05-28 ]
آقای دکتر منم دیسک کمر دارم دکترا گفتن عمل ولی من میخوام باردار بشم حتما باید درمان کنم

نادر فاطمی [ 1402-05-28 ]
من خودم بیرون زدگی دیسک دارم. که نصف دکترایی که رفتم گفتن عمل ولی من نرفتم و فیزیو رفتم و مراعات و یوگا هم رفتم،ولی خیلی خوب بود سوالم اینه از شما آقای دکتر که می تونم بچه دار شم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

دیسک درپی خارج شدن هسته مرکزی از لبه خارجی دیسک است که درون کانال نخاعی قرار می گیرد ، در ادامه به تفاوتهای دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات می پرداز ... ادامه مطلب

راه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیادراه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی، وضعیتی است که عرق کردن به طور غیر طبیعی افزایش یافته است . این افزایش میزان تعریق بیش از مقدار طبیعی است ... ادامه مطلب

علائم و درمان تنگی کانال نخاعی گردنعلائم و درمان تنگی کانال نخاعی گردن

تنگی کانال نخاعی عارضه ای است که به موجب آن کانال نخاعی تنگ تر از حد نرمال خود می شود.باریک شدن کانال نخاعی ممکن است مقدار فضای موجود برای طناب نخاعی ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465