تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / آیا قوز پشت و گودی کمر باعث کاهش قد می شود؟

آیا قوز پشت و گودی کمر باعث کاهش قد می شود؟

وقتی از پشت به ستون فقرات نگاه می کنید، صاف به نظر می رسد. اما اگر آن را از کنار مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که منحنی هایی دارد. این انحناهای ستون فقرات طبیعی هستند و در ستون فقرات سالم در گردن، تنه و ناحیه کمر ظاهر می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

گودی کمر چیست؟

گودی کمر به سمت داخل (ستون فقرات کمری) و قسمت فوقانی کمر (مهره های گردنی) به عنوان لوردوز یا منحنی لوردوز طبیعی نامیده می شود. یعنی این انحناها به ترتیب به نام لوردوز کمری و لوردوز گردنی شناخته می شوند. این انحناها به دلیل ضخامت متفاوت مهره ها در قسمت جلویی و پشتی به طور طبیعی در ستون فقرات ما وجود دارند.
این منحنی ها دارای تعدادی عملکرد هستند:

  1. نگه داشتن سر روی بدن
  2. حفظ و تثبیت ساختار بدن
  3. کمک در حرکت و خم شدن
  4. با توزیع تنش ایجاد شده در حین حرکت، به عنوان یک ضربه گیر عمل می‌کند
  5. تنه را روی لگن قرار می‌دهد

انواع دیگر انحناهایی که در ستون فقرات ایجاد می شوند عبارتند از: کیفوتیک (انحنای ستون فقرات به سمت داخل قفسه سینه) و اسکولیوتیک (انحنای جانبی که ناشی از عوامل منفی مختلف است و در صورتی که بسیار شدید باشد از جلوی بدن نیز قابل مشاهده است).
زمانی که لوردوز کمر به یک مشکل تبدیل می شود، دو نوع بیماری مرتبط با لوردوز وجود دارد که می تواند منجر به درد یا سایر عوارض شود.

  1. هایپرلوردوزیس: منحنی بیش از حد یا اغراق آمیز به سمت داخل است. به آن پشت زینی، swayback یا پشت توخالی نیز می گویند. عامل اصلی در این امر، شیب لگن قدامی (انحراف به جلو استخوان لگن) است.
  2. هیپولوردوزیس: صاف شدن پشت است که انحنای کمتری نسبت به حرکت طبیعی دارد. این می تواند منجر به فشرده شدن دیسک بین مهره ای در جلو شود و ممکن است منجر به گیر کردن اعصاب شود.

هیپولوردوز شایع تر از هایپرلوردوز است.

تاثیر گودی کمر در قد

با پیشرفت علم پزشکی رفع گودی کمر و افزایش قد ممکن شده است. به جز افرادی که به طور مادرزادی به این عارضه دچار هستند، قوس کمر به دلیل ایجاد فشار مداوم در ناحیه ی ستون فقرات به وجود می آید. فعالیت های مداوم روزانه و عدم استراحت کافی موجب فشرده شدن ستون فقرات می گردد و دیگر به حالت پیشین خود باز نمی گردد.
ایجاد این فشردگی موجب کوتاه تر شدن قد فرد مبتلا به گودی کمر می شود که با تحت درمان قرار گرفتن به رفع گودی کمر و افزایش قد می انجامد. یکی از راهکارهای موثر برای کاهش فشار وارده بر ستون فقرات انجام ورزش بارفیکس و یا آویزان شدن به مدت 3 الی 4 دقیقه در روز است. باز شدن ستون فقرات موجب افزایش قد حتی در سنین بالا می شود.

رفع گودی کمر و افزایش قد

با رفع گودی کمر چند سانت به قد اضافه می شود؟

پژوهش ها نشان داده اند که انجام حرکات کششی می تواند تا 12 سانتی متر به قد افراد بیفزاید. با آویزان ماندن و یا بارفیکس زدن به صورت روزانه و به مدت 5 دقیقه در دراز مدت به ایجاد فاصله میان مهره های ستون فقرات می انجامد. از این رو با بازگشت ستون فقرات به حالت طبیعی، فرد از حالت خمودگی خارج می گردد و به طبع به قد وی افزوده می شود. از سوی دیگر رفع گودی کمر و افزایش قد تا 20 سانتی متر امری شدنی است و با کمی تلاش قابل دستیابی است. پس می توانید با انجام حرکات به صورت روزانه علاوه بر برطرف نمودن گودی کمر به میزان قد خود بیفزایید. با اینکه بیماری گودی کمر یک عارضه و بیماری مستقل از کوتاهی قامت است اما کاملا بی تاثیر نیست. رفع گودی کمر به افزایش قد می انجامد و مانع از ایجاد بسیاری از ناهنجاری ها در ستون فقرات و قامت فرد می شود.

علل بروز گودی کمر

گودی کمر هایپرلوردوزیس ناشی از موارد زیر است:

علت گودی کمر هیپولوردوزیس عبارتند از:

علائم گودی کمر

هیپرلوردوزیس و هیپولوردوزیس هر دو می توانند منجر به کمردرد شوند که می تواند متوسط تا شدید باشد، به خصوص در حین حرکت. درد معمولاً عضلانی است، زیرا عضلات مربوط به کمر در حین حرکت به دلیل انحنای معیوب کمر در جهات مختلف کشیده می شوند. درد ممکن است در نواحی اطراف گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر نیز احساس شود. حرکت محدود در این نواحی نیز ممکن است همراه با درد باشد.
اگر عصب به دلیل لوردوز گیر کرده یا به دام افتاده باشد، ممکن است بیمار احساس گزگز، بی حسی، درد شبیه شوک الکتریکی، ضعف، کنترل ضعیف مثانه را داشته باشد. در صورت بروز این علائم به دنبال مشاوره پزشکی باشید، زیرا این علائم نشان دهنده وضعیت جدی تری است که نیاز به مراقبت و درمان فوری دارد.

چگونه می توان گودی کمر را تشخیص داد؟

این کار را می توان با دراز کشیدن روی یک سطح صاف یا زمین انجام داد و بررسی کرد که آیا فضای زیادی بین قسمت پایین کمر و سطح وجود دارد یا خیر. لوردوز بیش از حد ممکن است تا اوایل یا اواسط دهه بیست سالگی آشکار نشود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان گودی کمر

بسته به شدت و میزان گودی کمر روش های درمانی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. پزشک متخصص با انجام تکنیک های درمانی درد در قسمت ستون فقرات را کاهش می دهد. سپس دامنه ی حرکتی ستون فقرات را به حالت طبیعی تسهیل می بخشد که در نهایت منجر به رفع گودی کمر و افزایش قد بیمار می گردد. در مواردی که این عارضه شدید باشد از راهکار هایی مثل فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن و عمل جراحی استفاده می شود. همچنین تمرینات توانبخشی و کششی می توانند در بهبود گودی کمر بسیار موثر باشند. در صورتی که گودی کمر شدید نباشد، نیازی به جراحی نیست. بسته به شدت بیماری و وجود علائم دیگر، می توان آن را به صورت محافظه کارانه درمان کرد. برخی از گزینه های درمان محافظه‌کارانه عبارتند از:

اگر لوردوز درمان نشود، می تواند منجر به درد و ناراحتی طولانی مدت شود. همچنین ممکن است خطر مشکلات مربوط به ستون فقرات، لگن و پاها افزایش یابد.

آیا گودی کمر قابل پیشگیری است؟

برخی از تمرینات یوگا و بدنی را می توان برای حفظ وضعیت بدنی خوب انجام داد. همچنین داشتن وضعیت مناسب در هنگام نشستن، ایستادن و همچنین در حین کار بسیار مهم است. ایستادن طولانی مدت نیز می تواند منجر به لوردوز شود، بنابراین اگر کار شما مستلزم ایستادن زیاد است، مهم است که استراحت های کوتاهی داشته باشید. همچنین هنگام نشستن روی صندلی اطمینان حاصل کنید که از پشتیبان کافی برخوردار هستید.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با موضوع بلاک اعصاب ژنیکولار زانو برای چه کسانی مناسب است؟ دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :ملینا محمدی [ 1402-09-13 ]
سلام خسته نباشید من گودی کمرم به نظر خودم خیلی زیاده ۱۶ سالمه و قدم ۱۵۱ هست تا چه میزان میتونه قدم بلند بشه؟

بابلی [ 1402-05-28 ]
منم گودی کمر دارم یعنی تاثیر داره تو کوتاهی قد ؟

محبوب [ 1402-05-28 ]
من با قدم مشکلی ندارم ابدا از فرم بدنم خوشم میاد اما خب راه بی خطری باشه میخوام امتحان کنم که قدم باز بلندتر بشه چون آدم همیشه دنبال بهترین هاس میشه یه راهکار بهم بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟

کورتیزون دارویی موثر برای ازبین بردن التهاب است، ولی داروی ضد درد نمی‌ باشد و فقط به درمان التهاب می‌پردازد. در صورتی که درد پس از تزریق کورتیزون کاهش پیدا کند علت آن کاهش التهاب است. ... ادامه مطلب

با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟

سیاتیک در اکثریت موارد زمانی اتفاق می‌ افتد که دچار بیرون زدن دیسک (فتق دیسک)، خار استخوانی در ستون فقرات و یا تنگی کانال نخاعی می‌ شوید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465