تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟

چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟

پی آر پی زانو روشی است که امروزه برای بهتر شدن تأثیرات آسیب وارد شده به زانواستفاده می شود. در واقع پی آر پی دارای مقادیر زیادی پلاکت است. پلاکت بدین منظور دارای تأثیر فراوانی است که دارای مقادیر بالای پروتئین و فاکتور رشد است که باعث می شود بافت ها آسیب دیده ترمیم شوند و همچنین مفاصل عملکرد بهتر همراه با درد کمتر اشته باشند. روش پی آر پی روشی است که در آن خون از بیمار برداشته شده و پلاکت های آن جداسازی می شوند، بنابراین فرد پس از تزریق دارای عوارض نبوده و آلرژی نخواهد داشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

پی آر پی زانو برای بیماران مبتلا به آرتریت اولیه بدون سایر مشکلات ساختاری در زانو (به عنوان مثال پارگی‌های بزرگ منیسک زانو ) می‌تواند مفید باشد؛ اما در آرتریت پیشرفته (استخوان روی استخوان)، بعید است که PRP کمک زیادی به فرد کند. در چنین شرایطی کاهش وزن، فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی کمک بیشتری به بیمار خواهند کرد. پیش از تزریق پی آر پی، لازم است حتماً با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا این یک گزینه مناسب در شرایط شما است یا خیر.

آنچه مشخص است این است که کاندیدای اصلی پی آر پی زانو، افرادی هستند که درمان‌های ابتدایی مانند استراحت و فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت آنها مؤثر نبوده و قصد به تأخیر انداختن عمل جراحی را دارند. همچنین این تکنیک مناسب افراد جوانی است که در مراحل نخست بیماری به سر می‌برند. با مراجعه به پزشک متخصص، میزان آسیب دیدگی زانو و بهترین روش درمان زانو درد مشخص خواهد شد.

کاربرد پی آر پی زانو

بیماری‌هایی که ممکن است با تزریق پی آر پی به زانو درمان شوند عبارتند از:

پی آر پی چیست ؟

پی آر پی زانو یک روش درمانی جدید برای بهبود آسیب‌های زانو است. PRP حاوی مقادیر زیادی پلاکت است. پلاکت بخشی از خون است که با وجود فاکتورهای رشد و پروتئین، در بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده، بهبود عملکرد مفصل و عضلات و کاهش درد محل آسیب، بسیار تأثیرگذار است.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل زانوی شما تخریب می‌شود. با تخریب این غضروف، استخوان‌های مفصل زانو به هم ساییده می‌شوند و اصطکاکی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود زانوهایتان آسیب دیده، سفت یا متورم شوند.

آیا برای همه مبتلایان به آرتروز زانو می توان پی آر پی انجام داد؟

خیر، این روش تنها برای بیمارانی مؤثر است که میزانی از غضروف را دارند. مثلاً در مبتلایان به آرتروز گرید سه که هنوز غضروف بین استخوان دیده می شود؛ ولی در افرادی که غضروفی بین استخوان وجود ندارد و در تصویربرداری استخوان های زانو به هم چسبیده اند، جراحی روش مناسبی به شمار می رود.

زمانی که درد آرتروز زانو شما خفیف باشد و دیگر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی نتیجه خوبی برای شما نداشته باشد، بهترین گزینه برای درمان این درد استفاده از پی آر پی زانو است. این روش درمانی برای به تعویق انداختن عمل جراحی به خصوص برای افرادی که در سنین پایین هستند، پیشنهاد می‌شود. اگر مفصل زانو به صورت کامل تخریب شده باشد، هیچ راهی به جز عمل جراحی برای درمان زانو درد وجود ندارد؛ اما اگر میزان و وسعت آسیب به زانو کم باشد، می توان از روش پی آر پی برای بازسازی مفاصل و درمان دردهای زانو کمک گرفت.

چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند

نحوه تزریق پی آر پی زانو

برای انجام پی آر پی ابتدا خون از بیمار گرفته شده و سپس درون کیت های مخصوص در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد. این دستگاه با چرخش در سرعت بالا باعث جداسازی پلاکت ها از سایر اجزای خون مانند گلبول های قرمز می شود. سپس پلاسمای بدست آمده که دارای مقادیر زیاد پلاکت و فاکتور های رشد است به زانو تزریق می شود و باعث بهتر شدن درد و بازسازی مفصل می شوند. با توجه به این که میزان آسیب در ناحیه چه قدر است ممکن است این کار در جلسات مختلف و مقادیر مختلف انجام شود. تمامی مراحل قید شده در مطب خود پزشک انجام می گردد و حدود 30 دقیقه هر جلسه زمان نیاز دارد.

آمادگی لازم قبل از تزریق پی آر پی زانو

مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو

  1. 72 ساعت پس از تزریق از گذاشتن یخ و یا کیسه آب گرم بر روی محل تزریق خودداری کنید.
  2. در روزهای اول پس از تزریق استحمام نکنید.
  3. در هفته‌های اول بعد از عمل، از نوشیدن مواد الکلی و مصرف کافئین پرهیز کنید.
  4. در روزهای پس از عمل از استعمال سیگار خودداری کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض تزریق پی آر پی زانو

در پی آر پی زانو، از خون فرد شما استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از این روش، از نظر اغلب پزشکان، بی خطر محسوب می‌شود. با این حال، تزریق یک ماده به مفصل زانو می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. از جمله:

هزینه تزریق پی آر پی زانو

هزینه پی آر پی زانو به عواملی مانند وضعیت بدنی بیمار، میزان آسیب زانو ، تخصص پزشک، تعداد جلسات موردنیاز برای درمان و تجهیزات استفاده شده بستگی دارد.

شما را به خواندن مطلب پوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقرات نیز دعوت می کنیم.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان آرتروز زانو با استفاده ازروشهای غیر جراحیدرمان آرتروز زانو با استفاده ازروشهای غیر جراحی

ساییدگی مفصل زانو یکی از رایج‌ترین بیماری‌ های زانو و از شایع‌ترین اشکال آرتروز است.از ویژگی‌های اصلی آرتروز زانو از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است ... ادامه مطلب

چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟

برخی از بیماریها، اسیبها و مشکلات می‌ توانند موجب درد در پاها شوند مانند نقرس، قوس زیاد کف پا،صافی کف پا، بونیون، انگشت چکشی، هالوکس ریجیدوس و غیره ... ادامه مطلب

عوارض، مراقبتها و نحوه انجام جراحی میکروسکوپی دیسک کمرعوارض، مراقبتها و نحوه انجام جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

میکرودیسککتومی لومبار نوعی جراحی است که در آن از یک میکروسکوپ جراحی و تکنیک های جراحی میکروسکوپی استفاده می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465