تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / کنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصاب

کنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصاب

یکی از سخت ترین جنبه های هر بیماری بخصوص سرطان، درد است. درد حسی ناخوشایند و تجربه ای احساسی همرا با آسیب بافتی واقعی بالقوه است. در بسیاری از شرایط پزشکی درد علامت مهمی است و به میزان قابل توجهی با کیفیت زندگی یک فرد و عملکرد کلی او در ارتباط است. درد سرطان می‌تواند ناشی از تحت فشار یا نفوذ قرار گرفتن بخش‌های بدن، به منظور انجام فرایندهای تشخیصی و درمانی یا تحت تأثیر قرار گرفتن پوست، عصب یا سایر موارد همراه با عدم تعادل هورمونی یا واکنش ایمنی ایجاد شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

با این وجود، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی نیز پس از اتمام درمان، می‌توانند به ایجاد دردهای طولانی مدت منجر شوند. درد بیماران سرطانی به‌صورت کم، شدید و وخیم است و برای همه افراد یکسان نیست. کنترل درد موجب بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا به سرطان می گردد. انسداد نورولیتیک نوعی بلاک عصبی است که در آن نوعی آسیب عمدی با استفاده از مواد شیمیایی (که به این روش نورولیز گفته می‌شود) یا حالتهای فیزیکی مانند گرما یا سرما ایجاد می‌کنند.

این روش باعث از بین رفتن عصب و در نهایت جلوگیری از انتقال پیام‌های عصبی درد در رشته عصبی می‌شود. در این روش لایه نازک محافظ رشته عصبی (به نام لایه بازال) حفظ می‌شود که رشته عصبی آسیب دیده دوباره بتواند در آن کانالی که وجود دارد دوباره رشده کرده و دو قسمت قطع شده دوباره به یکدیگر متصل شود و در نهایت عملکرد عصب دوباره بازمی‌گردد.

علل درد سرطان

سرطان و درمان آن بیش‌ترین درد را دارند و دلایل عمده این درد، عبارتند از:

درد آزمایش‌های پزشکی

برخی از روش‌هایی که جهت تشخیص سرطان و بررسی پیشرفت درمان از آنها استفاده می‌کنند دردناک هستند، از جمله نمونه‌‌برداری، آزمایش آب نخاع یا آزمایش مغز استخوان.

درد ناشی از تومور

اگر سرطان بزرگ‌تر شود و گسترش پیدا کند، با فشار آوردن به بافت‌های دور و برش باعث درد می‌شود. مثلاً تومور با فشار به استخوان، عصب، نخاع یا سایر اعضای داخل بدن موجب درد می‌شود.

فشردگی نخاع

وقتی تومور به مهره‌ها سرایت ‌کند، نخاع را تحت فشار می‌گذارد و به درد فشردگی نخاع می‌انجامد. اولین نشانه‌اش درد کمر یا گردن یا هر دو نشانه است. سرفه، عطسه یا دیگر تحریک‌ها آن را بدتر می‌کند.

درد ناشی از درمان

شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و دیگر روش‌های درمان گاهی برای برخی بیماران باعث درد می‌شود. چند نمونه از دردهای ناشی از درمان:

دردهای عصبی

اگر درمان به عصب‌ها آسیب بزند درد تولید می‌کند. این درد اغلب سوزنده، تیز و تیر کشنده است. گاهی خود سرطان هم باعث این درد می‌شود.

توهم درد

گاهی ممکن است در بعضی اعضای بدن که با جراحی برداشته شده‌‌اند، احساس درد یا ناراحتی کنید پزشکان علت آن را نمی‌دانند ولی این درد واقعی است.

انواع درد

نوع درد برای پزشک بسیار مهم بوده و با توجه به نوع بیماری، می‌توانند درمان صحیح را تجویز کند.

درد حاد

این درد، درد ناشی از جراحت است و مدت زمان کمی دوام می‌آورد. در واقع تا زمانی این درد ادامه دارد که جراحت بهبود یابد. مسکن‌ها نیز می‌توانند درد را تسکین دهند.

درد مزمن

کنترل درد مزمن بیماران سرطانی دشوار بوده و گاهی بر اثر کنترل‌های اشتباه پیش می‌آید. درد تا حد زیادی بر کیفیت زندگی شما تأثیر‌گذار است که انجام کارهای روزمره را برای افراد دشوار می‌کند. درد مزمن یا درد مداوم می‌تواند بر اثر فشار‌هایی که سرطان بر عصب وارد می‌کند و استفاده از مواد شیمیایی باشد. درد مزمن به‌صورت شدید و خفیف بوده است و میزان این درد به نوع بیماری بر می‌گردد.

کنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصاب

مزایای نورولیز اعصاب

این روش درمانی مزایای زیادی برای بیماران به‌همراه دارد که به شرح زیر است:

روش نورولیز اعصاب

بیمار روی تخت مخصوص اشعه ایکس قرار می گیرد و پوست بیمار تمیز می شود. نواحی مناسب برای تزریق مشخص شده و روی پوست مشخص می شود. پوست در محل های تزریق بی حس می شود. سپس متخصص درد یک سوزن را به محل مورد نظر وارد کرده و با استفاده از فلوروسکوپی (اشعه ایکس زنده)، سوزن را به سمت عصب ایجاد کننده درد هدایت می کند. هنگامی که سوزن به محلی که معمولاً عصب در آن قرار دارد رسد، پزشک آزمایشی را انجام می دهد تا تأیید کند که سوزن نزدیک عصب است و نزدیک عصب حرکتی یا حسی نیست. پس از تأیید موقعیت صحیح سوزن، بی حسی موضعی از طریق سوزن تزریق می شود تا ناحیه بی حس شود. هنگامی که بی حس کننده موضعی زمان لازم برای کار را پیدا کرد، مقدار کمی جریان الکتریکی از سوزن عبور می کند تا گرمای موضعی ایجاد کند. گرما عصب را می کشد و از ارسال سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند.

آمادگی قبل از نورولیز اعصاب

در صورت ابتلا به ناهنجاری‌های خونریزی یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، کومادین (وارفارین)، پلاویکس (کلوپیدوگرل)، تیکلید (تیکلوپیدین)، هپارین، لوونوکس (انوکساپارین)، فراگمین (دالتپارین)، آگرنوکس (دي‌پيريدامول) یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، نابومتون، دیکلوفناک، اتودولاک، ایندومتاسین، کتورولاک، ملوکسیکام، پیروکسیکام، کتوپروفن، اکساپروزین) و یا هرگونه داروی گیاهی رقیق کننده خون موضوع را با پزشک در میان بگذارید. داروهای فوق‌الذکر می‌توانند خطر عوارض خونریزی را افزایش دهند.
قبل از انجام درمان، تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک‌ اطلاع دهید.
اگر در طول ۴ هفته گذشته تب یا هرگونه بیماری‌ داشته‌اید، آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید یا در بیمارستان بستری شده‌اید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

مراقبت های بعد از نورولیز اعصاب

موارد منع انجام نورولیز

نورولیز در زنان حامله، افرادی که دچار عفونت با بیماری زمینه‌ای هستند و کسانی که مبتلا به مشکلات خونریزی دهنده هستند، توصیه نمی‌شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض نورولیز اعصاب

هزینه نورولیز اعصاب

هزینه نورولیز نیز به عوامل متعددی مانند میزان مهارت متخصص، منطقه کلینیک و میزان پیچیدگی عمل بستگی دارد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا محبی [ 1402-08-07 ]
سلام آقای دکتر من 18 ماه پیش عمل تنگی کانال شدم هنوز درد در مثانه و مقعد دارم در حالت درازکش دردم شدیدتر می شود راهنمایی بفرمایید من چکار کنم

رضا محبی [ 1402-08-07 ]
سلام آقای دکتر من 18 ماه پیش عمل تنگی کانال شدم هنوز درد در مثانه و مقعد دارم در حالت درازکش دردم شدیدتر می شود راهنمایی بفرمایید من چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟

امروزه بیشتر ورزشکاران قبل از مسابقات بزرگ از اوزون تراپی استفاده می کنند. این روش باعث افزایش توانمندی آن ها می شود. ... ادامه مطلب

درمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمیدرمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمی

مهره های سینه ای تعدادی مهره در ستون فقرات مهره داران هستند که بخش میانی آن در میان مهره های گردنی و کمری را تشکیل می دهند که به آنها مهره های پشتی هم ... ادامه مطلب

آناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پاآناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پا

مفصل مچ پا اجازه حرکت بالا و پایین پا را می دهد. مفصل ساب تالار در زیر مفصل مچ پا قرار می گیرد و امکان حرکت پهلو به پهلوی پا را فراهم می کند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465