تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات چیست؟

اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات چیست؟

به عضله‌ای که به طور غیرارادی و بدون اراده آگاهانه منقبض می‌شود، اسپاسم گفته می‌شود. گرفتگی عضلات، ماهیچه‌ ای است که به طور غیرارادی و به اجبار منقبض می‌شود و شل نمی‌شود و باعث سفت شدن قابل مشاهده یا قابل لمس عضله درگیر می‌شود. اسپاسم، انقباض عضلانی ناگهانی و شدیدی است که کاملاً غیرارادی می‌باشد و بسته به علت، ممکن است برای هر قسمت از بدن اتفاق بیفتد و از چندین ثانیه تا چندین دقیقه یا حتی طولانی‌ تر ادامه یابد. این عارضه ممکن است حتی هر روز صبح که بیدار می‌شوید اتفاق بیافتد. بیشتر افراد حداقل یک مرتبه دچار اسپاسم عضلانی شده‌اند و اگرچه مشکل چندان بزرگ و یا جدی نمی‌باشد؛ اما برای درمان آن و بهبودی کامل، بیمار را با دردسرهای بسیاری مواجه می‌ سازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌ توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علت اسپاسم عضلانی

علل مختلفی باعث اسپاسم عضلات می‌شوند. اگر پزشک نتواند علت آن را پیدا کند، گرفتگی از نوع ایدیوپاتیک است؛ اما در سایر موارد علت آن عبارت است از:

علائم اسپاسم عضلانی

به طور کلی گرفتگی‌های عضلانی می‌توانند با ایجاد ناراحتی و یا درد شدید برای فرد همراه باشند. عضله دچار این نوع عارضه ممکن است تا دارای گره عضلانی قابل مشاهده بوده و تغییر حالت آن به وضوح قابل مشاهده باشد. مدت زمان بعضی از اسپاسم‌های عضلانی چند ثانیه و برخی دیگر می‌تواند 15 دقیقه و یا بیشتر باشند.

از نشانه‌های کلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات

اسپاسم عضلانی عصبی چیست؟

گرفتگی عصبی عضلات یک پدیده عصبی است. در این شرایط عضلات غیرارادی و ناگهانی دچار گرفتگی می‌شود. گرفتگی ممکن است در یک ماهیچه یا چند ماهیچه اتفاق بیفتد. معمولاً اسپاسم بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. هرکدام از عضلات بدن ممکن است دچار گرفتگی عصبی شود؛ اما این عارضه بیشتر در ران پا، ساق پا، بازوها و شکم دیده می‌شود. گاهی این انقباضات بسیار دردناک بوده و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند. زمانی که اعصاب کنترل‌کننده عضلات دچار اختلال می‌شوند، عملکرد آنها غیرطبیعی می‌شود. هرچه سیستم عصبی بیشتر تحت فشار باشد، گرفتگی عضلات شدیدتر است. در بیشتر مواقع اسپاسم عضلانی عصبی جدی نیست؛ اما گاهی ممکن است علت آن مشکلی در گردش خون یا بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کبدی باشد.

انواع اسپاسم عضلانی

گرفتگی و اسپاسم های عضلانی با توجه به علل وقوع آن و تأثیری که بر روی عضلات و عملکرد آنها می گذارند، به چند دسته تقسیم بندی می شود:

1. گرفتگی واقعی

گرفتگی واقعی نوعی از اسپاسم عضلانی بوده که در یک بخش از عضله و یا کل عضله اتفاق می افتد. این گرفتگی به دلیل تحریک بیش از حد عصب اتفاق افتاده و از شایع ترین انواع گرفتگی عضلات اسکلتی می باشد. این نوع اسپاسم و گرفتگی می تواند به دلیل کم آبی بدن، کمبود مواد مهم و ضروری، فعالیت شدید و یا بیماری و آسیب دیدگی در نواحی مختلف بدن ایجاد شود.

2. گرفتگی کزازی

نوعی از گرفتگی و اسپاسم عضلانی با فعال شدن تمام سلول های عصبی و تحریک کننده عضلات همراه بوده و موجب اسپاسم در سراسر بدن می شود. این گرفتگی در بعضی مواقع قابل تشخیص نبوده و با کاهش سطح کلسیم و منیزیم خون همراه می باشد.

3. گرفتگی دیستونیک

نوعی دیگر از اسپاسم های عضلانی، گرفتگی دیستونیک و یا کشیدگی طبیعی عضلانی می باشد. در این نوع اسپاسم، عضلاتی که نقش خاص حرکتی ندارند و در حرکت دادن بدن مورد نیاز نیستند، با انقباض عضلانی تحریک می شوند. این گرفتگی ها بر روی عضلات کوچک از جمله پلک، فک، حنجره و... نیز اثر می گذارند.

تشخیص اسپاسم عضلانی

برای بیمارانی که به طور مکرر دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند و علت آن نیز پس از بررسی سوابق پزشک و انجام معاینات بالینی مشخص نمی‌شود باید برخی آزمایش‌ها انجام شود. این آزمایشات عبارتند از:

آزمایش خون ممکن است بسته به وضعیت و اطلاعات به دست آمده از بررسی سوابق پزشکی و معاینات بالینی علت را نشان بدهد یا ندهد. ممکن است آزمایش شمارش کل سلول‌های خون برای بررسی وضعیت کم‌خونی، الکترولیت (به خصوص سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم)، گلوکوز و کراتین (برای بررسی عملکرد کلیه‌ها) انجام شوند. انجام آزمایش تیروئید نیز ممکن است مورد توجه قرار گیرد. اگر اسپاسم عضلانی به مدت طولانی باقی مانده باشد این احتمال وجود دارد که باعث آسیب‌ دیدگی عضلات شود. آزمایش فسفوکیناز کراتین خون نیز ممکن است برای این منظور انجام شود. ممکن است آسیب‌دیدگی یا تحریک بافت‌های عضلانی باعث ترشح برخی آنزیم‌ها در خون شود. ابتلا به رابدومیولیز ممکن است منجر به نارسایی کلیوی شود.

اگر اسپاسم عضلانی به دلیل اختلالات عضلانی یا عصبی بروز کرده باشد باید الکترومیوگرافی (ای ام جی) برای تعیین و تشخیص ناهنجاری‌های عضلانی یا عصبی یا هر دو انجام شود.

اگر احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق محیطی وجود داشته باشد باید جریان خون در پاها مانند ارزیابی براکیال مچ که با مقایسه فشار خون در دست‌ها و پاها و اولتراسوند و آنژیوگرافی (غالباً استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی) مورد ارزیابی قرار گیرد تا عروق خونی به طور مستقیم بررسی شوند.

روشهای درمان اسپاسم عضلانی

تشخیص علت اسپاسم، روش درمان اسپاسم را تعیین می‌کند. در صورتی که هیچ بیماری زمینه‌ای وجود نداشته باشد که منجر به اسپاسم شود، درمان خانگی تجویز خواهد شد. این برنامه مراقبتی منظم، شامل نوشیدن مقدار زیادی آب و استراحت بیشتر است و اگر علائم دوباره بازگردد، می‌توانید از حرکات کششی توصیه شده، استفاده کنید. اگر عضله‌ای به شدت کشیده شود، مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن توصیه می‌شود. در صورتی که علائم شدید و مداوم باشد، پزشک ممکن است شل‌ کننده عضله تجویز کند و اگر بیماری زمینه‌ای تشخیص داده شود، ممکن است آزمایشات و مراجعات بیشتر به پزشک لازم باشد. در اینجا چند روش درمانی بیان شده است:

ماساژ

کمپرس سرد و گرم

‌آبرسانی به بدن

هنگامی که دچار اسپاسم می‌شوید، سعی کنید کمی آب بنوشید. بویژه اگر ورزش می‌کنید یا هوا گرم است، برای جلوگیری از تکرار اسپاسم، آب نوشیده و بدن را هیدراته نگه دارید. حدود 80 درصد از آب مورد نیاز بدن را، می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مانند آب خالص و 20 درصد آن را از غذایی که می‌خورید، دریافت کنید.

ورزش‌های سبک

برخی از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از گرفتگی‌های پا در هنگام شب (که بیش از 60 درصد از افراد بزرگسال آن را تجربه می‌کنند)، با انجام ورزش‌های سبک قبل از رفتن به رختخواب، پیشگیری کرد.

برخی از ورزش‌های سبک شامل:

اگرچه ورزش‌های سبک می‌توان کمک‌کننده باشد؛ اما ورزش‌های متوسط یا شدید ممکن است بر خواب شما اثر بگذارد، از این رو، قبل از خواب از انجام آنها خودداری کنید. کشش در نواحی که دچار اسپاسم عضلات می‌شود، معمولاً به بهبود یا جلوگیری از تکرار اسپاسم کمک می‌کند.

درمان‌های بدون نسخه

چندین داروی خوراکی وجود دارد که ممکن است به درمان اسپاسم عضلانی کمک کند:

داروهای تجویز شده

در صورتی که دچار اسپاسم عضلانی مداوم هستید، بخصوص اگر این درد شدید است، ممکن است پزشک شل‌ کننده عضله یا داروی مسکن تجویز کند. شل‌کننده‌های عضله که برای درمان اسپاسم عضلانی به کار می‌رود، شل‌کننده عضلات اسکلتی با عملکرد مرکزی (SMRs) نامیده می شوند و اغلب برای یک دوره 2 تا 3 هفته‌ای تجویز می‌شوند.

درمان فیزیوتراپی

اکثر اسپاسم‌های عضلانی بطور خودبخود و سریع برطرف می شوند و دردهای طولانی یا آسیبی وارد نمی‌کنند. با این حال، اگر اسپاسم شما تکرار می‌شود، مدت زیادی طول می‌کشد یا درد شدیدی ایجاد می‌کند، بهترین راه مراجعه به فیزیوتراپ است.درمان اسپاسم عضلانی، علت اسپاسم را تشخیص داده و سپس سعی می‌کند تا در وهله اول، از شرایطی که اسپاسم را ایجاد کرده، جلوگیری کند. پزشک یک طرح درمان کلی خاص را بسته به شرایط اسپاسم‌ها و شرایط جسمانی شما طراحی می‌کند. اگر اسپاسم ناشی از آسیب باشد، باید آسیب را درمان کرد تا از شکل‌گیری گره‌های عضلانی جلوگیری شود. گره‌های عضلانی دردناک‌تر است و درمان آن نیز سخت‌تر است. ماساژ ممکن است به عنوان یک روش درمانی برای بهبود گره‌های عضلانی یا نقاط ماشه‌ای بکار می‌رود که ممکن است شامل ورزش‌های فیزیوتراپی، سرما ‌یا گرمادرمانی، سونوگرافی، تحریک الکتریکی و تزریق نقاط ماشه‌ای باشد.

تزریق آمپول گرفتگی عضله برای درمان اسپاسم عضلانی

اسپاسم های عضلانی و درد اغلب با شل کننده‌های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می‌شوند که سیستم عصبی را برای تسکین موقت درد سرکوب می‌کنند. متوکاربامول یکی از داروهای شل کننده عضلات است. متوکاربامول معمولاً با نام تجاری Robaxin به فروش می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد که متوکاربامول در درجه اول با سرکوب سیستم عصبی با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی از ستون فقرات عمل می‌کند. همچنین ممکن است استیل کولین استراز، آنزیمی که تجزیه کننده انتقال دهنده عصبی استیل کولین است که نقش مهمی در فعال سازی عضلات دارد، مسدود کند. اگرچه از این دارو به عنوان آرامش بخش عضله یاد می‌شود، به نظر نمی‌رسد که متوکاربامول مستقیماً روی انقباض عضلات تأثیر بگذارد. با این وجود، متوکاربامول ممکن است دوره مقاومت عضلات را افزایش دهد، این دوره زمانی است که ماهیچه شل می‌شود و قادر به پاسخگویی به سیگنال‌های اعصاب نیست. فرم تزریقی متوکاربامول همچنین در کنترل انقباضات عضلانی بیماری کزاز تجویز می‌شود. گرفتگی‌ های عضلانی (افراد بالای 18 سال) برای دردهای متوسط معمولاً دوز 1000 میلی گرم این دارو به داخل عضله و یا به صورت وریدی تزریق خواهد شد. برای دردهای شدید و یا بعد از عمل جراحی دوز 1000 میلی گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت یک بار تزریق شده که نباید این کار بیش از 3 روز انجام شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از اسپاسم عضلانی

شواهدی درخصوص تأثیر درمان‌ها برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی وجود دارد. اگر از سلامت عمومی خود اطمینان دارید و گاهی اوقات دچار اسپاسم عضلات می‌شوید، کارشناسان روش‌های زیر را پیشنهاد می‌دهند:

  1. آبرسانی به بدن
  2. انجام حرکات کششی سبک قبل و بعد از ورزش
  3. داشتن رژیم غذایی سالم
  4. با توجه به یک تحقیق ساده بر دوندگان، استفاده از نوارهای کینزیوتیپ یا جوراب‌ های کامرپشن یا واریس می‌ تواند در جلوگیری از اسپاسم عضلانی در پاها کمک‌ کننده باشد.

اگر دچار علائم بیرون زدگی دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :اسماعیل صادقی [ 1402-08-20 ]
با سلام گاهی اوقات اسپاسم کتف سمت چپ به طرف سر شانه باعث گرم شدن کتف و در نتیجه احساس فشار بر ناحیه سینه شده و باعث بی خوابی در هنگام استراحت میشوم لطفا راهنمایی کنید، قبلا به دکتر مراجعه کردم و با تجویز پماد و دارو رفع شده، اما تکرار ان نگرانی ایجاد می کند.

صهبا [ 1402-05-30 ]
من بیشتر صبح ها توی ساق پام یه اسپاسمی ایجاد میشه برای ۱ دقیقه که نفسم از درد بند میاد و حتی بعضی وقتا از دردشه که بیدار میشم اون درد وحشتناکش که از بین میره یه درد بدی تا چند روز تو ساق پام میمونه که اصلا نمیتونم راه برم ورزش هم میکنم ولی نمیدونم این درد چیه

آزیتا رباطی [ 1401-12-22 ]
با سلام مطلب خیلی خوبی بود.دیشب من با اسپاسم عضله ساق پابه آقای دکتر نقره کار مراجعه کردم مثل همیشه تشخیص خوبی دادند.و الحمدلله با تزریق و آمپول و انجام توصیه های ایشان بهتر شدم.من حدود ۸ سال پیش با درد کمر به ايشان مراجعه کردم. و ايشان بدون ام آر آی و عکس مشکل من رو تشخیص دادن و بمصرف داروهایی که ايشان تجویز کردند خوب شدم.تشخیص نوع درد و درمان ايشان عالیه.به هر کسی از دوستان هم که معرفی کردم بامن هم نظر بودند.باخیال راحت به تشخیص و داروهای تجویز شده توسط ايشان اعتماد کنید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان قطعی درد عصب سه قلو صورت با بلوک عصبی تریژمینالدرمان قطعی درد عصب سه قلو صورت با بلوک عصبی تریژمینال

نورآلژی تری ژمینال یا درد عصب سه قلو واقع در قاعده جمجمه است که ناشی از فشار دادن رگ خونی به عصب سه قلو می باشد و باعث درد صورت می شود . ... ادامه مطلب

چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟

دیسک کمر خفیف اغلب خطری در بارداری ایجاد نمی کند در مقابل دیسک کاملا بیرون زده که منجر به درد شدید در پاها و خواب رفتگی انگشتان می شوند دربارداری خطر ... ادامه مطلب

درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

ساده‌ ترین علامت درد مزمن لگنی، خود درد است. اینکه این درد به چه مدت ایجاد می‌ شود و شدت آن چقدر است از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌ کند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465