تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / درمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریق

درمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریق

تونل کارپال یک ساختار محکم استخوانی فیبری است که از استخوان های مچ و لیگامان ( رباط ) عرضی ساخته شده است. این ساختار همانطور که از اسمش پیدا است مانند تونلی است که اجزایی از درون آن عبور می کنند و از ساعد وارد دست می شوند. سندروم تونل کارپال Carpal tunnel syndrome یا به اختصار CTS که شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می‌باشد. در اثر گیر افتادگی و فشرده شدن عصب میانی یا مدین در داخل تونل کارپال می باشد. این سندروم همچنین به سندروم تایپیست ها معروف است .

آنچه در این مطلب میخوانید

عصب مدیان ( عصب میانی Median Nerve ) در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبند مچ دست لیگامان عرضی مچ یا فلکسور رتیناکولوم و از روی استخوان‌های مچ عبور می‌کنند، اگر به هر دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده و اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست بروز می‌کند که به این بیماری سندرم کارپال تونل گفته می‌شود. سندرم تونل کارپال از نوع پیش‌رونده است و عدم درمان به موقع آن می‎تواند منجر به از کار افتادن کامل دست شود و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

پزشک شما ممکن است برای تسکین درد، نوعی از کورتیکواستروئیدها مانند کورتیزون را به دورن تونل کارپال تزریق کند. گاهی پزشک از سونوگرافی برای هدایت این تزریقات استفاده می‌‎کند. کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب و تورم می‌‎شوند، در نتیجه فشار بر روی عصب میانی مدیان را کاهش می‏‌دهند.

علت ابتلا به سندرم تونل کارپال

عوامل مختلفی در بروز سندرم تونل کارپال دخیل هستند. از جمله:

عوامل خطر سندرم تونل كارپال

تعدادی از عوامل با سندرم تونل کارپال مرتبط است. اگرچه ممکن است مستقیماً باعث سندرم تونل کارپال نشوند؛ اما ممکن است خطر تحریک یا آسیب به عصب میانی را افزایش دهند. این شامل:

تونل کارپال

علائم سندرم تونل كارپال

عوارض سندرم تونل كارپال

سندرم تونل کارپال ممکن است باعث آسیب برگشت ناپذیر عصب میانی شود که منجر به اختلال و ناتوانی دائمی شود. درد مزمن مچ دست و دست با یا بدون دیستروفی سمپاتیک. CTS می تواند باعث آتروفی و ضعف ماهیچه های پایه شست در کف دست شود. این می تواند منجر به عدم مهارت انگشتان آسیب دیده شود.

تشخیص سندرم تونل کارپال

  1. گرفتن تاریخچه بیماری که کمک بسیاری به تشخیص می کند.
  2. انجام معاینات فیزیکی توسط پزشک و فیزیوتراپیست (تست فالن،تست کامپرشن)
  3. گرفتن نوار عصب EMG که معمولاً در گزارش نوارعصب شدت گرفتاری به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم میشود.

مراحل تزریق در تونل کارپال

مراقبتهای بعد از تزریق در تونل کارپال

برای کاهش عوارض جانبی و تسکین درد، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما پیشنهاد کند:

موارد منع تزریق تزریق در تونل کارپال

یک سری دلایل کلی وجود دارد که تزریق کورتون ممکن است گزینه درمانی مناسبی برای شما نباشد: عفونت، سپسیس خون، بثورات در محل تزریق، حساسیت به داروهای مورد استفاده، شکستگی، تزریق‌های متعدد در گذشته و نداشتن هیچگونه اثر تسکینی.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض تزریق در تونل کارپال

اگرچه تزریق کورتون می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش درد داشته باشد؛ اما عوارضی نیز برای بیمار به همراه دارد. به‌خصوص اگر به ‌صورت مکرر استفاده شود، این عوارض بیشتر هستند. از جمله عوارض تزریق کورتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد در ناحیه تزریق: احساس ناراحتی در ناحیه تزریق می‌تواند درد را تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از تزریق افزایش دهد. کمپرس سرد محل تزریق می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  2. از دست دادن بافت چربی: دوز بالای کورتون می‌تواند باعث فرورفتگی پوست یا نازک شدن بافت چرب در ناحیه تزریق شود.
  3. تغییر رنگ پوست: از دست دادن رنگدانه پوستی در اثر تزریق کورتون یک عارضه شایع است و می‌تواند دائمی باشد.
  4. افزایش قند خون: در صورتی که بیمار دیابتی باشد، باید قبل از تزریق کورتون با پزشک مشورت کند؛ چرا که تزریق می‌تواند باعث افزایش قند خون شود.

هزینه تزریق در تونل کارپال

هزینه تزریق به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ اما در حالت کلی قیمت تزریق بسته به نوع تزریق، برند دارویی آمپول، تعداد دفعات تزریقی و دستمزد پزشک متغیر است.

درد در نقاط مختلف بدن می تواند با روشهای جدیدی که توسط متخصصان درد اجرا می شود؛ بهبود یافته و درمان شود. کلینیک درد دکتر علی نقره کار یکی از مراکز تخصصی است که به رهایی شما از دردهای حاد و مزمن، و زندگی آسوده تر کمک می کند. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره های درج شده در این صفحه اقدام نمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهرانه نبوی [ 1402-08-03 ]
سلام خسته نباشید.علت گرفتگی پایین ستون مهره ها مثل برق گرفتگی ،بعداز سزارین چیست و چه درمانی دارد؟ ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ساختار کمر به چه صورت است؟ساختار کمر به چه صورت است؟

درد پایین کمر است که ممکن است مربوط به مهره های ستون فقرات کمری، دیسکهای بین مهره ها، رباطهای پیرامون ستون فقرات و دیسکها، طناب نخاعی و عصب ها ... ادامه مطلب

آسیب دیدگی های تاندون آشیلآسیب دیدگی های تاندون آشیل

تاندون آشیل یک نوار سفت از بافت فیبری است که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه (کالکانئوس) متصل می کند. تاندون آشیل تاندون پاشنه ای نیز نامیده می شود. ... ادامه مطلب

روشهای کنترل درد بیماران سرطانی در کلینیک دردروشهای کنترل درد بیماران سرطانی در کلینیک درد

روش های گوناگونی برای کنترل درد بیماران سرطانی وجود دارد؛ که کلینیک درد می تواند در این امر بسیار کمک کننده باشد . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465