درمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / درد مفصل آکرومیوکلاویکولار شانه چگونه بهبود می یابد؟

درد مفصل آکرومیوکلاویکولار شانه چگونه بهبود می یابد؟

درمان درد مفصل شانه آنچه در این مطلب میخوانید

درد مفصل اکرومیوکلاویکولار (استخوان بالای شانه) یکی از مشکلاتی است که اگرچه زیاد اتفاق می افتد ولی مردم با آن آشنایی زیادی هم ندارد. درد مفصل اکرومیوکلاویکول (Acromioclavicular که به طور خلاصه به آن AC می گویند) باعث می شود بیمار توانایی حرکتی در شانه ها را تا حد زیادی از دست بدهد و دیگر نتواند مثل سابق از آن استفاده کند. این مشکل باعث محدودیت حرکتی شانه، محدود شدن قدرت و مشکلات دیگر می شود. ولی چطور باید بفهمیم که درد شانه ای که تجربه می کنیم مربوط به مفصل اکرومیوکلاویکول (استخوان بالای شانه) است و مهمتر از آن اینکه برای رفع و بهبود این درد چه کار باید بکنیم؟
اول از همه باید با آناتومی بدن و مفصل اکرومیوکلاویکول(استخوان بالای شانه) بیشتر آشنا شویم.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد، از دردهای کتف و شانه رنج می‌برید؛ و این دردها موجب محدودیت حرکتی شما شده است؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، از بهترین روشهای درمانی و بهبود درد خود بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

مفصل اکرومیوکلاویکول (استخوان بالای شانه) کجاست و چطور عمل می کند؟

مفصل اکرومیوکلاویکول

مفصل اکرومیوکلاویکول (استخوان بالای شانه)، مفصلی است که در انتهای استخوان ترقوه (clavicle یا کلاویکل) قرار دارد و محل اتصال این استخوان به آکرومیون (زائده‌ایی که در بخش بالایی و بیرونی استخوان کتف است) در استخوان کتف می‌باشد.

دردی که در این قسمت از شانه احساس می‌شود؛ معمولاً به علت ضربه یا شوک شدید یا در افراد مسن تر به دلیل آرتروز به وجود می‌آید. مثلاً وقتی با شانه و به خصوص با نوک شانه زمین بخورید یا زمانی که دست‌هایتان در حالت باز و کشیده قرار دارند زمین بخورید، فشار زیادی به این مفصل وارد می‌شود که ممکن است باعث آسیب دیدگی این بخش شود.

درد مفصل اکرومیوکلاویکول

وقتی چنین اتفاقی بیفتد معمولاً رباط‌ها دچار پارگی جزئی یا کامل می‌ شوند. رباط‌ ها در واقع آن بخشی از بافت‌ های حول مفصل هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می‌ کنند ( تاندون‌ ها کارشان اتصال عضلات به استخوان‌ ها است). پارگی رباط در مفصل اکرومیوکلاویکول (استخوان بالای شانه) به اصطلاح جدا شدن شانه هم گفته می‌ شود.

درجه بندی مفصل اکرومیوکلاویکول

جدا شدگی شانه یا پارگی رباط در مفصل اکرومیوکلاویکول (استخوان بالای شانه) با شدت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. بر حسب میزان آسیب دیدگی شانه، شدت جداشدگی درجه بندی می‌شود که این درجه شامل درجه 1 (خفیف)، درجه 2 (متوسط) و درجه 3 (شدید) هستند. جداشدگی درجه سه شدید ترین نوع آسیب به مفصل اکرومیوکلاویکول است. این وضعیت گاهی به اصطلاح انحراف «Stair Step» نامیده می‌شود که به معنی بد شکلی پله‌ای شکل است. چرا پله‌ای شکل؟ به این دلیل که در آسیب دیدگی درجه 3 استخوان ترقوه کاملاً از کتف جدا می‌شود و انتهای این استخوان به صورت برجسته و کاملاً مشخص از روی پوست مشخص می‌شود.

درد مفصل شانه

البته همه دردهایی که منشأ آنها مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) است به علت پارگی رباط اتفاق نمی‌افتند. گاهی این درد ناشی از آرتروز است که باعث می‌شود این مفصل سفت و سخت بشود. ممکن است شانه به هیچ وجه ضربه ندیده باشد یا حادثه ای برای شما پیش نیامده باشد ولی در قسمت شانه و مفصل اکرومیوکلاویکولار احساس درد کنید. در این حالت احتمالاً علاوه بر درد، میزان دامنه حرکتی مفصل هم به تدریج کم تر شده و تحرک شانه سخت تر می‌ شود. در واقع به علت جایگاه خاصی که این مفصل دارد، اگر آسیب دیدگی در این قسمت اتفاق بیفتد، حرکت کل شانه دچار مشکل می‌ شود و شما در قسمت بالای شانه احساس درد می‌ کنید.

درمان درد مفصل شانه

علائم و نشانه‌های درد مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه)

علا ئم درد مفصل اکرومیوکلاویکولار

مهمترین و بارزترین نشانه آسیب دیدگی مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) درد است. دردی که در شانه‌ها و به خصوص در سرشانه‌ها احساس می‌شود؛ ممکن است خبرهای بدی برای شانه تان داشته باشد. به خصوص اگر سر شانه‌ ها و اطراف مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) حساس و دردناک شده است، احتمالاً آسیب دیدگی مربوط به همینجا است. درد در این حالت تقریباً در نوک شانه ها به اوج خود می رسد.
اتفاق دیگری که هنگام آسیب دیدگی مفصل می افتد این است که دامنه حرکتی دست و شانه محدود می‌شود. این هم یکی از نشانه‌های دیگری است که می توانید به آن دقت کنید. در آسیب دیدگی مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه)، بالا بردن دست معمولاً همراه با درد خواهد بود. مثلاً وقتی قرار است از کابینت‌ های بالای سرتان چیزی بردارید، سرتان را بشویید یا تی‌شرت را از تنتان بیرون آورید، در قسمت شانه ها احساس درد می کنید.

علاوه بر این ممکن است موقعی که دست را به سمت مخالف بدن و به شانه سمت مخالف می برید، در قسمت مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) احساس درد کنید. خوابیدن به پهلو و بر روی شانه آسیب دیده هم در این موقعیت دردناک خواهد بود تا جایی که احتمالاً در این حالت اصلا نمی‌توانید به خواب بروید.

نشانه های درد مفصل اکرومیوکلاویکولار

درمان آسیب دیدگی مفصل اکرومیوکلاویکولار

درمان آسیب دیدگی مفصل بستگی به این دارد که این آسیب به چه شکلی ایجاد شده باشد. برای آسیب دیدگی های ناشی از ضربه و شوک، معمولاً استراحت و یخ درمانی مفید است. به خصوص یخ درمانی می تواند در اوایل کار بسیار مفید باشد و التهابی که ایجاد شده است را از بین ببرد. به علاوه استفاده از داروهای ضد التهاب هم در کاهش درد و التهاب ایجاد شده در مفصل مفید است. هر چند که پیش از استفاده از هر نوع دارو باید حتماً با یک پزشک مشورت کنید.
استفاده از یخ درمانی به کاهش درد و تورم و التهاب کمک می کند و در نتیجه برای کمک به درمان آسیب دیدگی مفصل پیشنهاد می شود. در مقابل استفاده از گرما درمانی پیشنهاد نمی شود چون در این مورد تأثیر گذاری خاصی نخواهد داشت. بهتر است شانه ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه تحت یخ درمانی قرار دهید و این کار 2 تا 3 بار در روز انجام شود.

درمان آسیب دیدگی مفصل اکرومیوکلاویکولار

وقتی مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) در شانه آسیب دیده باشد، تحمل وزن دست برای مفصل دشوار و همراه با درد می شود. برای اینکه دست کنار بدن آویزان نباشد و باعث درد نشود، بهتر است با یک باند یا پارچه، دست را از شانه یا گردن آویزان کنید تا فشار و استرسی که به مفصل آسیب دیده وارد می شود کاهش پیدا کند.

درمان آسیب دیدگی مفصل شانه
معمولاً شدت آسیب دیدگی تعیین کننده سرعت بهبود درد و بازگشت قابلیت ها و توانایی های حرکتی شانه و دست است. در بیشتر پارگی های رباط، مدت 6 تا 8 هفته زمان لازم است تا آسیب دیدگی برطرف شود. در برخی موارد هم که آسیب دیدگی درجه 3 اتفاق می افتد، بهبود آسیب دیدگی بسیار بیشتر زمان می برد و حتی ممکن است بدون انجام عمل جراحی امکان پذیر نباشد.
ولی وضعیت در مورد درد مفصل اکرومیوکلاویکولار که از ضربه یا شوک ناشی نشده است تا حد زیادی متفاوت است. این دردها معمولاً نشان دهنده وجود آرتروز و فرسایش مفصل هستند. در این مواقع باز هم یخ درمانی می تواند به کمک ما بیاید. یخ درمانی می تواند باعث کاهش التهاب در مفصل شود که وضعیت را تا حدی بهبود می بخشد. استفاده از داروهای ضد التهاب هم حتماً با توصیه و نظارت پزشک می تواند به این مسئله کمک کند. اگر به هر دلیلی استفاده از دارو مؤثر نبود، ممکن است تزریق استروئید در مفصل اکرومیوکلاویکول مورد بررسی قرار گیرد تا به این شکل درد مفصل بهبود داده شود. از جمله روشهای مفید و موثر در درمان درد ناشی از آرتروز مفصل، پی آر پی یا سلول درمانی است که در این زمینه میتواند بسیار موثر باشد.

ورزشهای فیزیوتراپی برای درد مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه)

درد مفصل اکرومیوکلاویکولار(استخوان بالای شانه) اگر ناشی از پارگی و آسیب دیدگی رباط باشد، مانند آسیب دیدگی رباط در نقاط دیگر بدن می تواند با کمک ورزش رفع درد شانه انجام شود. هدف از انجام این ورزشها این است که هم التهاب ایجاد شده را کاهش دهند و هم دامنه حرکتی مفصل و قدرت عضلانی را بازگردانند.

آدرس اینستاگرام دکتر نقره کار

در صورتی که درد مفصل به خاطر خشکی و سفتی مفصل است، هم می توان از ورزشهای فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت کمک گرفت. در این مواقع ممکن است لازم باشد تحرک شانه و دست با کمک دست دیگر یا فرد دیگری انجام شود تا توانایی های حرکتی مفصل بهبود پیدا کنند. به خصوص در مواردی که مفصل دچار آرتروز شده است، حفظ فعالیت و تحرک برای بازگرداندن توانایی های حرکتی مفصل بسیار ضروری است.

ورزشهای فیزیوتراپی برای درد مفصل اکرومیوکلاویکولار

یکی دیگر از انواع فیزیوتراپی برای درمان مفصلی که دچار آرتروز شده است، استفاده از روش یونتوفورزیس (Iontophoresis) است. در این روش، یک ماده باردار توسط نیروی محرک دافعه الکتریکی (ایجاد شد ه توسط جریان الکتریکی کوچک دستگاه) از پوست وارد بدن می‌شود؛ و داروهای ضد التهابی را به محل آسیب دیدگی می‌رساند. این روش برای کاهش درد در محل آسیب دیده بسیار مؤثر است.

ورزشهای فیزیوتراپی برای درد استخوان بالای شانه

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن [ 1402-12-11 ]
سلام وقت بخیر آقای دکتر من بدنسازی قدرتی کار میکنم و الان مدتی هست ورزشو کنار گذاشتم که بدلیل درد بالای شانه سمت راستم که با حرکت دادن گردن به سمت مخالف درد بیشتر میشود. و بعضاً عضله کول و دلتویید خلفی و دلتویید قدامی و استخوان ترقوه ام درد بدی دارد مخصوصا زمانی که وسیله ای برای چند دقیقه با دست نگه میدارم. ولی هیچ گونه کبودی یا برجستگی مشاهده نکردم. آیا نیاز به مراجعه به پزشک و عکسبرداری هست لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

آناتومی ناحیه گلوتئال و رانآناتومی ناحیه گلوتئال و ران

مجموعه عضلات گلوتئال (سرینی) یکی از بزرگترین و قوی ترین عضلات بدن انسان است. این عضله از سه بخش سرینی بزرگ (Gluteus Maximus)، سرینی میانی (gluteus med ... ادامه مطلب

چرا صبح ها کمر درد داریم؟چرا صبح ها کمر درد داریم؟

کمر انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل ماهیچه ها، استخوان ها، دیسک ها، رباط ها و تاندون ها هستند. این اجزا در کنار هم قرار گرفته ... ادامه مطلب

درباره سندرم تیتز چه می دانید؟درباره سندرم تیتز چه می دانید؟

سندرم تیتز نوع خاصی از کوستوکندریت می باشد که علائمی مشابهی دارند . در سندرم تیتز درد کوستوکندریت با ورم غضروف دنده نیز همراه است . ... ادامه مطلب