تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد لگن / التهاب استخوان مفصل ران و راهکارهای کاهش درد مفصل ران

التهاب استخوان مفصل ران و راهکارهای کاهش درد مفصل ران

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا التهاب مفصل ران، اندام تحتانی را از کار می اندازد؟

آرتریت مفصل ران یکی ازعلل شایع درد لگن است. وقتی تشخیص به سمت آرتریت ران پیش می‌رود، بسیاری از این مسئله می‌ترسند که آیا عمل جراحی تعویض لگن لازم است؟! که البته لازم هم نیست. اگر به این عارضه دچار هستید یا علائمی نزدیک به آرتریت استخوانی را تجربه کرده باشید، راهکارهایی وجود دارند که با انجام آنها می‌توانید دوباره سلامت خود را به دست آورید.

التهاب مفصل (آرتریت) لگن چیست؟

آرتریت لگن یکی از شایعترین اختلالات مفصل ران و لگن است. با گذشت زمان، مفصل ران دچار ساییدگی و فرسایش شده و در نهایت، منجر به التهاب غضروف محافظ ران و آسیب به آن می‌شود. متاسفانه، به محض اینکه مردم متوجه می‌شوند دچار آرتریت استخوان لگن شده‌اند، از ترس، خود را آماده عمل جراحی و تحمل دردهای مزمن می‌کنند.

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات تشخیصی - درمانی به منظور بهبود درد بیماران مبتلا به التهاب مفصل ران یا لگن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علائم آرتریت لگن یا ران

علائم آرتریت، از یک الگوی معمول درد و محدودیت پیروی می‌کند که آرتریت ران هم از این قاعده مستثنی نیست. شایعترین نقطه ی بروز درد ها در آرتریت ران، صفحات رشد استخوان (جلوی استخوان لگن) است، که اغلب به‌ صورت نیشگون در صفحه رشد حس می‌شود. به خصوص وقتیکه ران به سمت بالا جمع می‌شود.(یعنی زانو به سمت قفسه سینه حرکت می‌کند.)
اگر بدانید محل دوم درد کجاست متعجب می‌شوید!

درکمال تعجب قسمت دوم درد، بخش میانی یا درونی زانو است. ما این نوع درد را به عنوان درد ارجاعی مفصل ران می‌شناسیم (درد ارجاعی نوعی خطا در مغز است که توانایی تمییز و تشخیص حس منتقل شده از فیبرهای نوع b وc دچار اخلال می‌شود و درد در ناحیه دیگری از بدن حس می‌شود) خیلی مواقع مردم حتی در خود مفصل ران و لگن دردی حس نمی‌کنند و درد آرتریت ران در آنها فقط در قسمت درونی مفصل زانو ظاهر شده و سبب آزار در همان ناحیه است.

عملا وقتی مردم با درد ران مرتبط با آرتریت لگن به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، از مشکلاتی از قبیل سوار/ پیاده شدن از اتومبیل یا نشستن و برخاستن مشکل شکایت دارند. البته راه رفتن، ایستادن و صخره نوردی هم اغلب برای آنان سخت و دردناک است و به مرور زمان الگوی راه رفتنشان را هم تغییر میدهد. مثلا اگر در یکی از اندام‌هایتان این مشکل را داشته باشید، اغلب کج و سنگین راه میروید(راه رفتن شبیه اردک).

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان آرتریت مفصل ران

درمان آرتریت استخوان ران مثل درمان دردهای مفصلی دیگر است. خط اول درمان شامل کاهش التهاب، خط دوم شامل بازگرداندن دایره حرکات مفصل و خط سوم، حفظ قدرت و بهبود عملکرد مفصل است. در درمان آرتریت، اغلب داروهای ضد التهاب در کاهش التهاب مفصل مفید هستند (که بسته به نظر پزشک تجویز می‌شوند). اگر درمان حمایتی جوابگو نبود، میتوان از تزریق کورتیزون یا پی آر پی ، ازن بهره گرفت.

همچنین بهره گرفتن از یخ درمانی (سرد کردن عضو) می‌تواند در کاهش التهاب و درد مفید باشد. وقتی دمای عضو را کاهش می‌دهید، مطمئن شوید این کاهش دما هم در جلو و هم در قسمتهای بیرونی مفصل اتفاق افتاده است. روزی چند بار به مدت 15-10 دقیقه عضو را سرد کنید. به علاوه کاهش بار کاری مفصل ران می‌تواند به کاهش درد مفصل کمک کند. کاهش وزن می‌تواند از بهترین راهکارهای کاهش استرس و بار کاری مفصل باشد.

کاهش وزن در ابتدا نمی‌تواند به تنهایی باعث درمان آرتریت شود؛ اما همین کاهش وزن سبب کاهش درد مفصل خواهد بود. همچنین برای کاهش بار کاری مفصل، هنگام راه رفتن، می‌توان از یک وسیله ی کمکی مثل عصا کمک گرفت. هنگام استفاده از عصا مطمئن شوید که عصا را در سمت مخالف مفصل دردناک گرفته‌اید (مثلا اگر مفصل ران سمت چپ شما درد دارد، عصا را در دست راست خود بگیرید).

و در نهایت کفشهای مناسب و با کیفیت بطور چشمگیری بار کاری مفصل درگیر را کاهش می‌دهند. کفش‌های حمایتی می‌توانند سبب حذف فشار اضافه به مفصل لگن شوند. من، اغلب تهیه ی کفش‌ های با کیفیت را بهترین راه برای کاهش نیروی عکس العملی که زمین به مفصل ران وارد می‌کند، معرفی می‌کنم.

التهاب مفصل ران، درمان، علائم | کلینیک درد در تهران

تمرینات فیزیوتراپی

هدف اصلی از انجام تمرینات فیزیوتراپی، بازگردانی دایره حرکتی مفصل و حفظ قدرت ماهیچه‌ها است. اگر این دو هدف به حقیقت بپیوندند، علاوه بر اینکه شما احساس درد کمتری خواهید داشت، بهبود عملکرد مفصل نیز رخ خواهد داد. مفصل ران در سه راستای اصلی حرکت می‌کند: خم شدن به سمت بالا، پایین و چرخش.

وقتی کشش بطور مداوم و درست انجام شود، می‌تواند منجر به بازگشت حرکات طبیعی مفصل شود و به این ترتیب شاهد کاهش بیماری مفصل و بهبود عملکرد آن هستیم. در کنار کشش، حرکات مکرر مفصل ران (مثلا وقتی از دوچرخه ی ثابت استفاده می‌کنیم) به بازگشت دایره حرکتی مفصل ران کمک کرده و لغزندگی مفصل را بیشتر می‌کند. مایع روان کننده طبیعی مفصل که مایع سینوویال است، طی انجام حرکات مکرر که سبب افزایش دایره حرکتی مفصل می‌شوند، افزایش می‌یابد که این هدف با استفاده از دوچرخه ثابت و رکاب زدن قابل دستیابی است.

این تمرین ساده به راحتی می‌تواند سبب بهبود عملکرد دایره حرکتی مفصل شود. در نهایت، ماهیچه ها مانند جاذب ضربات عمل می‌کنند. هرچه عضلات اطراف ران را قویتر کنیم، فشار وارده به خود مفصل را کاهش داده‌ایم که در نهایت منجر به کاهش درد هم شده‌ایم. حتی اگر از ورزش در آب یا دیگر تمرینات استفاده کردید، از تقویت عضلات تحتانی غافل نشوید.

چکیده :

اگر دچار درد کمر هستید؛ می‌ توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می‌ کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امین رضایی [ 1401-11-27 ]
سلام داکتر من زیاد دکترها رفتم اما نتیجه نگرفتم قسمت کمروطرف چپ لکن وران کامل بسیار درد شدید دارد پنج سال می شود تازه داکتر ازطریق ام آر آی میگن دیگگ لکن عفونت کرده واستخوان داخل لگن تا۳درجه خوده سیاکرده باید جراحی شوم اما نمیدونم چکارکنم آیابدونی جراحی امکان دارد لطفا یک معلومات دقیق اراعه نماید ممنونم

راضیه جباری [ 1401-11-20 ]
سلام قسمت ران پای راستم. ورم کرده و قلمبه شده و سفته.و درد داره.زیاد میشینم نشیمنگاهم هم درد میکنه.میشه بهم نوبت بدید

رضا [ 1401-11-20 ]
دست شما درد نکند عالی بود مطالب

طاها [ 1401-08-11 ]
سلام من ام ار ای دادم و گفتند تجمع مایعات در مفصل لگن سمت چپ دارید اما همیشه از درد زانوی سمت چپ ناله میکردم حالا با این مطلب فهمیدم درد زانوم به خاطر همین التهاب لگنه ممنونم بابت مطالب خوبتون

علی خسروی [ 1400-08-03 ]
سلام.خیلی به من کمک کرد.چندین پزشک مراجعه کردم.ولی حالا راحت شدم وابهاماتم رفع شد.ممنون

علی بشیری [ 1400-06-17 ]
من خیلی جاها رفتم پیش انواع و اقسام دکترها ولی میتونم به جرات بگم تشخیص دکتر نقره کار عالی بود بهترین دکتر تو تشخیص درد در کل ایران موفق باشین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره سلول های بنیادی چه می دانید؟درباره سلول های بنیادی چه می دانید؟

سلول های بنیادی مواد اولیه بدن هستند که تمامی سلول های دیگر با عملکردهای ویژه از آنها تولید می شوند. ... ادامه مطلب

چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟

پی آر پی زانو روشی است که امروزه برای بهتر شدن تأثیرات آسیب وارد شده به زانو استفاده می شود. ... ادامه مطلب

خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟

خار پاشنه یک استخوان است که از پایین پاشنه به سمت بیرون رشد می‌کند، جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه و گوی پای قرار دارد متصل میشود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465