تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / بلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازو

بلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازو

بلوک گانگلیونی در سه سطح گانگلیونهای ستاره ای ( Stellate )، سلیاک (Coeliac) و کمری (Lumbar) قابل انجام است . اعصاب سمپاتیک وابران می باشند به این معنی که ایمپالس های عصبی از ساقه مغز و نخاع به سمت احشاء از طريق اعصاب سمپاتیک هدایت می شوند . لذا نمی توانند عامل انتقال درد از محیط به مرکز باشند . به عبارت دیگر اعصاب سمپاتیک هر چند از نوع آوران نیستند ولی با درد ارتباط داشته و مکانیسم دقیق انتقال سمپاتیکی درد ناشناخته باقی مانده و برخی از دردها با بلوک سمپاتیک تسکین می یابند . در این مطلب به بلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازو می پردازیم و چگونگی انجام این روش را توضیح می‌‌ دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلوك گانگلیون ستاره اي در تشخيص و درمان بسیاری از دردهای اندام فوقانی به ویژه درد در بازوها مفيد مي باشد. شما همچنین می‌توانید در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با انجام این بلوک عصبی، برخی از دردهای ناحیه سر و گردن و اندام هاي فوقاني و سينه اي را بهبود بخشیده یا رفع نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

سیستم اعصاب سمپاتیک

سیستم اعصاب سمپاتیک شامل سه جزء زیر می‌شود :

  1. گانگلیونها
  2. اعصاب
  3. شبکه های اتونومیک

تنه سمپاتیک (Sympathetic Trunk) شامل دو زنجيره از رشته های عصبی به انضمام گانگلیونها بوده که از جلوی ستون مهره ها از دومین مهره گردنی تا ساکروم کشیده شده است . هر زنجيره شامل ۲۴-۲۲ گانگلیون سمپاتیکی است (عقده های گردنی شامل ۳-۲ عدد ، پشتی ۱۲-۱۱ ، کمری ۵-۴ و خاجی ۴ عدد می باشد ). گانگلیون ها از طریق شاخه های ارتباطی به هم اتصال دارند و نیز از طریق شاخه هایی به اعصاب نخاعی و نخاع متصل شده اند.

بلوک عقده ای عصبی ستاره ای

عقده ستاره ای چیست؟

عقده ستاره ای از اتصال گانگلیون تحتانی گردنی با اولین گانگلیون سمپاتیک سینه ای بوجود آمده و در ناحیه گردن واقع شده است و در بر گیرنده سمپاتیک سر و گردن و بازوها می باشد.

نحوه انجام بلوک عقده ای عصبی ستاره ای

بلوک عقده ای عصبی ستاره ای با تزریق در سطح زائده عرضی مهره ششم گردنی انجام می شود. این عقده با تزریق 15 تا 20 سی سی بیحس کننده موضعی در نزدیکی و در اطراف آن بلوک می شود. برای حصول اثرات درمانی چند دوره بلوک مثلا روزانه يكبار تا ۵ روز و سپس یک روز در میان تا ۵ نوبت انجام می گیرد.

عوارض بلوک عقده ای عصبی ستاره ای

ساختمان های مهم و زیادی اطراف عقده ستاره ای وجود دارد که در موقع بلوک آن ممکن است باعث عوارض متعدد گردد. این ساختمانها شامل شریان کاروتید ، شریان مهره ای ، ورید های گردنی ، عصب راجعه حنجره ، اعصاب فرنیک و واگ ، شبکه بازوئی و قله ریه می باشد. استفاده از مواد نورولیز می تواند آسیب های غیر قابل برگشتی به ساختمان های اطراف عقده ستاره ای وارد کند . در صورت تزریق بیحس کننده در شریان کاروتید حتی با حجم های خیلی کم می تواند باعث تشنج گردد . بلوک اعصاب راجعه حنجره باعث گرفتگی موقت صدا و احساس توده در گلو می شود.

بلوک اعصاب فرنیک باعث فلج دیافراگم و بلوک شبکه بازوئی باعث بیحسی موقتی در اندام فوقانی می شود . سوراخ شدن قله پلور وریه می تواند باعث پنوموتوراکس و در نتیجه تنگی نفس ، درد قفسه سینه و سرفه گردد . بلوک سمپاتیک سر و گردن باعث میوز ، گرفتگی بینی به علت اتساع عروق حفره بینی ، فقدان تعریق در همان طرف و افتادگی پلک می شود . اینها عوارضی هستند که در صورت عدم مهارت پزشک و نداشتن تجربه کافی در بلوک عقده ای عصبی ستاره ای ایجاد می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌گردد، برای انجام چنین اعمالی، حتما به پزشک متخصص درد مراجعه نمایید.

مزایای بلوک عقده ­ای عصبی (گانگلیون) ستاره­ ای

بلوک سمپاتیک ارزش تشخیصی و تسکینی دارد . برای بلوک های کوتاه مدت با آزمایشات تشخیصی می توان از بیحس کننده های موضعی استفاده کرد. هر چند اثرات درمانی این داروها گاها بیشتر از زمان مورد انتظار طول می کشد . عوامل نورولیتیک مثل فنل یا اتيل الكل برای بلوکهای طولانی تر استفاده می شود . علائم بلوک موفق سمپاتیک شامل احساس گرمی در عضو ، افزایش پر شدن وریدها و فقدان تعریق در عضو مربوطه می باشد .

بلوک عقده ­ای عصبی (گانگلیون) ستاره ­ای یک تزریق به منظور بلوک اعصاب سمپاتیک در دو طرف حنجره در گردن می­باشد. تزریق در مجاورت این اعصاب می­تواند علائم درد در بازو، تورم، قرمزی، و تغییرات تعریق در دست­ها را کاهش دهد و همچنین موجب بهبود حرکت دست­ها گردد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علل انجام بلوک عقده ­ای عصبی (گانگلیون) ستاره ­ای

این تزریق معمولا برای درد در نواحی سر، گردن، قفسه سینه و بازوها که به علت اختلالات سمپاتیکی (دیستروفی رفلکسی سمپاتیک) ایجاد شده است؛ انجام می­‌شود. همچنین در موارد دردهای سوزشی که به علت آسیب دیدگی اعصاب رخ می‌دهند؛ صورت می‌گیرد. در بیماری زونا وقتی که بازو یا سر و صورت را درگیر می‌ شود؛ و یا در آنژین­های مقاوم و غیرقابل کنترل (درد قلبی ناشی از کاهش خونرسانی به قلب). بلوک عقده­ ای عصبی ستاره­ای همچنین مورد استفاده قرار می­گیرد در بیمارانی که مشکلات گردش خون ناشی از بیماری­های عروقی دارند برای اینکه ببینم آیا با این کار جریان خون بهبود می­یابد یا نه. در برخی از موارد نیز ممکن است با این بلوک عصبی، نورالژی بعد از هرپس و درد ناشی از تومور سر و گردن و بازو تسکین یابد .

بلوک عقده ا­ی عصبی ستاره­ای هم روشی درمانی (برای تخفیف درد) و هم روشی تشخیصی (برای تعیین منشأ درد) است. این اعصاب بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک می­باشند. بلوک عقده­ی عصبی ستاره­ای با کمک روش­های تصویربرداری نسبت به روش تزریق کور دقت و ایمنی بالاتری دارد. سوزن را به کمک روش­های تصویربرداری می­توان به دقت در مجاورت عقده­ی عصبی وارد نمود و در نتیجه مقدار کمتر و ایمن­تری از دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت و عوارض جانبی کمتری نیز به جا خواهد گذاشت.

توجه: این اطلاعات جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی­ باشد.

بیرون زدگی دیسک کمر یا هر آسیب دیگری به دیسک، با پیشرفته های پزشکی قابل درمان می باشد. عمل دیسک کمر با لیزر یکی از روشهای کم عارضه است که با حداقل تهاجم، بهترین نتایج را در بردارد. دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد، با سالها تجربه در زمینه جراحی لیزری دیسک کمر می‌تواند شما را از دردها و محدودیت های حرکتی این بیماری برهاند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازوورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازو

درمان التهاب تاندون عضله دو سر بازو با ورزش دادن و کار کردن روی تاندون دو سر بازو در یک برنامه کلی مربوط به درمان درد مفصل شانه است، انجام می شود. ... ادامه مطلب

پوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقراتپوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقرات

متداول ترین انواع شکستگی ستون فقرات، شکستگی فشاری بدنه مهره است. نیروی ناگهانی رو به پایین باعث تخریب و درهم شکستن بدنه مهره ها می‌ شود . ... ادامه مطلب

بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟

دیسکهای ستون فقرات به عنوان بالشتک و ضربه گیر بین مهره ها عمل می‌ کند. تخریب دیسک احتمال پارگی و بیرون زدن دیسک را افزایش می ‌دهد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465