تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / درمان درد با ژل و اوزون تراپی چگونه انجام میشود؟

درمان درد با ژل و اوزون تراپی چگونه انجام میشود؟

اوزون (O3) بعنوان یک گاز محلول شناخته می‌شود که فعالیت اکسیدانی بسیار بالایی دارد. این گاز هنگام برخورد بامایعات زیستی می‌تواند باعث ایجاد گونه‌های فعال اکسیژنی و محصولات اکسیدانی لیپیدی شود. هر دوی این محصولات با گلبول‌های سفید خون تماس واکنش می‌دهند که این واکنش باعث افزایش تولید پروتئین، سیتوکین‌ها (پروتئین‌هایی دخیل در ایمنی بدن) و گلبول‌های قرمز خون می‌شوند که نتیجه‌ ی نهایی آن افزایش میزان اکسیژن در بافت است. این روش برای درمان دردهای مربوط به عضلات، تاندون‌ها و مفاصل به کار می‌رود.

آنچه در این مطلب میخوانید

طب درد علم جدیدی است که بدون نیاز به جراحی‌های باز به درمان دردهای مزمن ، با کمک تکنیکهای جدید و مدرن، مانند تزریق ژل و اوزون تراپی می‌پردازد. دکتر علی نقره کار، دارای بورد تخصصی درد، یکی از پزشکانی هستند که می‌ توانند بدون جراحی، بیهوشی و بستری شدن، بسیاری از دردهای شما را بهبود داده و درمان کنند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن : 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

این گاز بر روی سیستم تحریکی ضد درد اثر گذاشته و آستانه‌ ی درد را افزایش می‌دهد. این کار با حضور سروتونین و برخی ملکول‌های زیستی دیگر صورت می‌گیرد. همچنین از آنجا که این گاز جریان اکسیژن را به محل موردنظر افزایش می‌دهد، فرایندی به نام آنژیوژنز نیز آغاز می‌شود که در طی آن رگ‌های خونی جدید در بافت مورد نظر تشکیل می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود تا موادی که در التهاب نقش دارند سریع‌تر سرکوب شوند و تغذیه‌ی بافت نیز به خوبی صورت بگیرد. روش‌های تزریق مختلفی برای اوزون‌تراپی موجود است که می‌توان به روش‌های دور مفصلی (peri-articular)، داخل مفصلی (intra-articular) و تزریق از طریق پوست اشاره کرد. این روش درمانی عوارض کمی داشته و تاثیرات آن در کاهش درد قابل ملاحظه است. در مورد ایمنی این روش درمانی تردید هایی وجود دارد.

استفاده از ژل در کنار اوزون درمانی بسته به وضعیت بیمار، شدت بیماری و تشخیص پزشک دارد. روش‌های درمانی استفاده‌شده که ترکیب ژل و اوزون درمانی را شامل می‌شوند گاهی تنها محدود به ژل و گاهی محدود به اوزون درمانی می‌شوند. برخی پزشکان نیز بسته به شرایط بیمار ممکن است ابتدا تزریق ژل و سپس تکمیل فرایند درمان با اوزون درمانی را توصیه کنند. باید توجه داشت که ژل درمانی و اوزون درمانی هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و برتری چندانی بر هم ندارند اما به نظر می‌رسد ترکیب این دو روش تاثیر بهتری بر روند درمان و ترمیم دارد.

درمان درد با ژل و اوزون تراپی

عوارض جانبی اوزون تراپی چیست؟

در مورد ایمنی اوزون در روش‌های درمانی تردیدهایی وجود دارد. این گاز بعنوان یک گاز سمی شناخته می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارند که بروز آمبولی ریه، از دست دادن دید جانبی و عفونت‌های خونی را با اوزون درمانی مرتبط می‌دانند. با توجه به اینکه این گاز برای انسان‌ها سمی است در صورت تماس بیش از حد و کنترل‌ نشده می‌تواند موجب مرگ در اثر بیماری‌های تنفسی ناشی از این گاز شود.

عوارض اوزون تراپی بسته به نحوه‌ی اعمال این گاز متفاوت هستند. گاز اوزون هرگز نباید بصورت تنفسی استفاده شود زیرا موجب سوزش مسیرهای تنفسی، سرفه، حالت تهوع، استفراغ و سردرد می‌شود. همچنین در صورتی که این گاز در دوز بالا تنفس شود مشکلات شدید تنفسی ایجاد می‌کند. برخی افرادی که تحت اوزون تراپی قرار می‌گیرند ممکن است علائم شبه آنفلوانزا بروز دهند. برخی روش‌های اوزون درمانی از طریق دمیدن این گاز از طریق رکتوم (مسیر مقعدی و از طریق راست روده) صورت می‌گیرد. در این حالت عوارضی موقتی مانند احساس ناراحتی یا درد، احساس گرفتگی مسیر دفعی و احساس نیاز به دفع گاز ایجاد می‌شوند.

درمان درد با پی آر پی (PRP):

روش درمانی PRP یا Platelet-rich plasma therapy روش درمانی با استفاده از پلاکت‌های خونی است. پلاکت‌ها سلول‌هایی در خون هستند که نقش‌های مهمی دارند که مهم‌ترین آنها در ایجاد لخته‌ی خون است. همچنین این سلول‌ها پروتئین‌هایی را تولید می‌کنند که به التیام زخم‌ها سرعت می‌بخشد. در نیتجه اگر محلولی غنی از سلول‌های پلاکت را به محل التهاب و زخم تزریق کنیم می‌تواند باعث بهبود زخم و التهاب و تسکین دردهای ناشی از آنها شود. در این روش ابتدا مقداری از خون خود فرد گرفته می‌شود و پلاکت‌های آن از سایر سلول‌ها جداسازی می‌شود. سپس محلول غنی از پلاکت به محل بافت ملتهب یا آسیب‌دیده تزریق می‌شود. این روش درمانی برای درمان آسیب‌های تاندون‌ها، رباط‌ها یا عضلات و همچنین تحریک رشد مجدد مو و ... بکار می‌رود.

عوارض و معایب درمان درد با پی آر پی (PRP):

چون از سلول‌ های خونی خود فرد استفاده می‌شود معمولا مشکل چندانی از طریق سلول‌ ها ایجاد نمی‌ شود. عوارض مربوط به این روش درمانی مربوط به تزریق هستند که شامل خونریزی، درد و احساس سوزش است. افراد معمولا چند دقیقه پس از تزریق می‌توانند فعالیت‌های خود را شروع کنند.

درمان درد با اورتوکین:

اورتوکین تراپی شکلی از درمان با استفاده از تزریق است که باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر پاسخ‌های التهابی شده و میزان درد را کاهش می‌دهد. این روش درمانی مدرن، برای دردهای مفاصل، آرتروز و درد پشت و کمر مناسب است. اساس این روش بر واکنش‌های مربوط به پروتئین به نام اینترلوکین 1 است. اینترلوکین 1 پروتئینی است که می‌تواند به گیرنده‌هایی به نام سیتوکاین متصل شود. هر دوی این‌ها پروتئین‌هایی در مسیرهای ایمنی‌زایی بدن هستند. زمانی که این اتصال صورت می‌گیرد پاسخ التهابی در بدن ایجاد می‌شود و پیشرفت می‌ کند.

صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

این پاسخ التهابی در نهایت می‌تواند به آسیب بیشتر بافت‌ها منجر شود و وضعیت آرتروز و درد مفاصل را تشدید کند. برای جلوگیری از این فرایند لازم است تا از اتصال اینترلوکین 1 با سیتوکاین‌ها جلوگیری شود که این کار با ملکول‌هایی صورت می‌گیرد که به صورت کلی آنتاگونیست‌ها نام دارند. یکی از این آنتاگونیست‌ها، اورتوکین است. اورتوکین تراپی شباهت‌هایی با روش PRP دارد. در هر دو روش از خون خود فرد استفاده می‌شود اما روش آماده‌ سازی این دو روش متفاوت است. از طرفی مزیت اورتوکین بر PRP این است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از اتصال اینترلوکین 1 با سیتوکاین‌ها، باعث ترشح فاکتورهای رشد نیز شود که این فاکتورهای رشد می‌توانند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک کنند.

عوارض اورتوکین تراپی چیست؟

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟

خار پاشنه یک استخوان است که از پایین پاشنه به سمت بیرون رشد می‌کند، جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه و گوی پای قرار دارد متصل میشود ... ادامه مطلب

ورزش مناسب برای رفع درد لگن و باسن (سندروم پیرفورمیس)ورزش مناسب برای رفع درد لگن و باسن (سندروم پیرفورمیس)

درد باسن یا پشت لگن دردی است که با شیوع نسبتا بالا افراد بسیاری را درگیر کرده است. این درد گاهی در اطراف باسن یا استخوان لگن با شدت یا خفیف تر احساس میشود ... ادامه مطلب

عملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلیعملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلی

سیتوکین تراپی (که با نام‌ های سوپاکین یا ارتوکین تراپی نیز شناخته می‌ شود) روشی بی‌ نظیر برای کاهش درد مفاصل مبتلا به آرتروز است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465