تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / درمان آرتروز زانو در کلینیک درد چگونه است؟

درمان آرتروز زانو در کلینیک درد چگونه است؟

زانو به عنوان بزرگ‌ترین مفصل بدن شناخته می‌‌‌شود که در طی فعالیت‌‌های روزانه بخش عمد‌های از وزن بدن را تحمل می‌کند. این مفصل از چندین استخوان، چندین رباط، چندین تاندون و همچنین ساختار‌‌های منعطف و در عین حال مستحکمی ‌به نام عضروف تشکیل شده‌است. در صورتی که استخوان‌‌ها در طی فعالیت شدید، تکرارشونده و آسیب‌زا بر روی مفصل‌‌ها فشار ایجاد کنند موجب ساییدگی غضروف‌‌ های سر استخوان‌‌ها شده و آرتروز زانو ایجاد می‌‌‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می‌ کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می‌ گرداند. شما می‌ توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود زانوی خود بپردازید.

دلایل ایجاد آرتروز زانو چیست؟

همانگونه که اشاره شد، در صورتی که فشار بیش از اندازه‌ای بر غضروف‌ های زانو وارد ‌‌شود می‌ تواند باعث ساییدگی و پارگی آن‌ها شده و در نهایت آرتروز زانو را ایجاد کند. از جمله دلایل ایجاد آرتروز زانو می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

 آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو شامل چه مواردی است؟

درمان آرتروز زانو در کلینیک درد چگونه است؟

روش‌‌های درمانی مختلفی برای درمان آرتروز زانو وجود دارند که بسته به شدت آسیب و وضعیت سلامتی فرد انتخاب می‌‌‌شوند. مهم‌ترین روش‌‌های درمانی یا التیام‌بخش شامل موارد زیر هستند:

افزایش فعالیت‌‌های بدنی:

انجام برخی ورزش‌‌های تقویت‌ کننده که موجب تقویت عضلات چهارسر ران می‌شوند می‌توانند مقدار نیروی وارده بر زانو را کاهش د‌‌هند.

کاهش وزن:

همانگونه که اشاره شد هر چه میزان وزن بدن بیشتر باشد نیروی وارد بر زانو نیز بیشتر است. با کاهش وزن می‌توان از نیروی وارد بر زانو کاسته و میزان درد آن را نیز کاهش داد.

استفاده از ابزار‌های کمکی:

زانوبند طبی می‌تواند با کنترل نیروی وارد بر زانو، از آسیب‌‌های بیشتر آن پیشگیری کند. استفاده از عصا یا واکر نیز می‌تواند نیروی وارده بر مفصل زانو را کاهش د‌‌هد و از درد آن بکا‌‌هد. در افرادی که دارای پای پرانتزی یا ضربدری هستند استفاده از کفش‌های مخصوص توصیه می‌‌‌شود. این کفش‌‌ها می‌توانند از تمرکز نیروی وزن به صورت نامتوازن بر روی یک قسمت از زانو جلوگیری کنند.

درمان‌‌های دارویی:

استفاده از دارو‌های مسکن و ضد التهاب می‌تواند با کنترل درد و التهاب زانو عملکرد بهتری را در زانو ایجاد کند. دارو‌های استفاده شده باید زیر نظر پزشک متخصص و با توجه به شرایط و میزان آسیب زانو باشند.

تزریق‌‌های درون مفصلی:

در افرادی که به درد شدید زانو یا التهاب مفاصل مبتلا هستند دارو‌هایی به داخل مفصل تزریق می‌شوند که موجب کاهش درد بصورت کوتاه‌مدت می‌شوند.این دارو‌ها معمولا شامل کورتیکواستروئید‌ها هستند. با توجه به اینکه این روش درمانی بصورت موقت تاثیرگذار است برای برخی افراد لازم است تا چندین بار در سال تکرار ‌‌شود. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که تکرار بیش از 4 بار در سال می‌تواند تاثیر منفی بر مفصل زانو داشته‌باشد.

پرولوتراپی (Prolotherapy):

این روش درمانی یک روش درمانی وابسته به تزریق است که برای درمان درد‌های مزمن اسکلتی-عضلانی مانند آرتروز زانو به کار می‌رود. مکانیسم عملکرد این روش مشخص نیست اما فرضیات موجود بیان می‌کنند که در طی تزریق، تحریکی در بافت‌‌های آسیب‌دیده ایجاد می‌‌‌شوند که می‌تواند پیام ترمیم بافتی را فعال کند. معمول‌ترین ماد‌ه‌ای که برای تزریق در این روش استفاده می‌‌‌شود دکستروز‌‌هایپرتونیک است.

شستشوی تخلیه‌ای زانو:

گاهی اوقات بافت‌‌ها یا سایر اجزای باقی‌مانده‌ی بافتی در محل مفصل زانو حضور دارند که باعث التهاب مفاصل زانو می‌شوند. در این حالت می‌توان با استفاده از بی‌حسی موضعی و محلول شستشو که معمولاً محلول نمک معمولی است این واسطه‌‌های التهابی را از مفصل جدا کرده و التهاب را سرکوب کرد.

سلول‌‌های بنیادی:

امروز سلول‌‌های بنیادی نقش بسیار مهمی‌در ترمیم آسیب‌‌های بافت‌‌های مختلف مانند آسیب‌‌های نخاعی و ... ایفا می‌کنند. آرتروز زانو نیز به عنوان یک بیماری شایع از این روش درمانی بهره‌مند شد‌ه است. سلول‌‌های بنیادی که در مغز استخوان انسان‌‌ها ساخته می‌شوند و می‌توانند در اثر پیام‌‌های بیوشیمیایی مختلف، به سلول ویژه با عملکرد تخصصی تبدیل شوند. باید توجه داشت که این روش درمانی هنوز در ابتدای مسیر است و به دلیل نداشتن مسیر درمانی استاندارد و مشخص و عدم اطمینان کامل از ایمنی و اثربخشی این روش برخی پزشکان استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنند.

فرکانس رادیویی پالس‌دار (PRF):

این روش درمانی ابتدا برای درمان درد‌های مزمن، تخریب تومور‌ها و از بین‌بردن رگ‌‌های خونی با ساختار نامناسب به کار گرفته می‌شد. در این روش ابتدا نوک یک الکترود به دمای بالا (70 تا 90 درجه سلسیوس) می‌رسد. سپس این الکترود به تخریب سلول‌‌های عصبی انتقال‌دهنده‌ی درد در درمان درد‌های مزمن به کار می‌رود. به تازگی و در سال 2006 میلادی مشخص شد که روش PRF می‌تواند درد‌ها و ناراحتی‌‌های ناشی از آسیب مفاصل را نیز التیام بخشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

آرتروسکوپی:

آرتروسکوپی یک روش جراحی کمتر تهاجمی است که به پزشک اجازه می‌د‌‌هد تا مفصل زانو را بدون برش‌‌های بزرگ بر روی پوست و بافت‌های زانو مشا‌‌هده کند. در این حالت به وسیله برش‌‌های کوچکی که در روی پوست زانو ایجاد می‌‌شوند دوربین‌‌های کوچک به داخل زانو وارد می‌‌‌شوند که می‌توانند محل آسیب‌‌های مفصل زانو را به پزشک نشان دهند. پس از بررسی نوع آسیب می‌توان به‌وسیله‌ی ابزار‌های کوچکی ازطریق شکاف‌های کوچک دیگری که بر روی پوست ایجاد می‌‌‌شوند به ترمیم آسیب‌های موجود در مفصل پرداخت. این روش برای درمان پارگی منیسک زانو، ترمیم رباط زانو، از بین‌بردن بافت سینوویال ملتهب، ترمیم مشکلات کشکک زانو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی:

در صورتی که روش‌‌های درمانی غیرتهاجمی یا کمتر تهاجمی ‌در درمان درد آرتروز زانو موثر نباشند از جراحی‌های تهاجمی زانو برای درمان آرتروز زانو استفاده می‌‌‌شوند. انواع مختلفی از جراحی‌‌های زانو با توجه به میزان و نوع آسیب زانو وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها جراحی تعویض کامل مفصل زانو، جراحی تعویض جزئی مفصل زانو و آرتروپلاستی را شامل می‌‌‌شوند.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزشآسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزش

آسیب های ورزشی به آسیب هایی که بیشتر در طول ورزش یا تمرین رخ می دهند اشاره می کند. برخی از صدمات به مراقبت های پزشکی سریع نیاز دارند . ... ادامه مطلب

اگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانیداگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

شانه متحرک ترین مفصل بدن است. تورم، آسیب یا تغییرات استخوانی در ماهیچه ها، می تواند باعث درد شانه شود. ... ادامه مطلب

سندرم باند ایلیوتیبیال یا باند IT چیست؟سندرم باند ایلیوتیبیال یا باند IT چیست؟

سندرم باند ایلیوتیبیال (IT band syndrome) یکی از بیماری های شایع مربوط به زانو است. به خصوص کسانی که به ورزش هایی مثل دو یا دوچرخه سواری علاقه دارند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465