تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به سردرد / سردرد ناشی از گیرافتادگی عصب یا پینچ عصب گردن

سردرد ناشی از گیرافتادگی عصب یا پینچ عصب گردن

گیرافتادگی، پینچ‌ عصبی یا پیچ‌خوردگی عصب گردن (Pinched Neck Nerve) مشکلی است که هر شخصی ممکن است آن را تجربه کند. یا داشتن یک عصب فشرده در گردن ‌می‌تواند عامل یک درد واقعی در گردن باشد که فرد را اذیت کند. هر کسی ممکن است در زندگی خود دچار درد گردن شود؛ ممکن است فردی در وضعیت نامناسب بخوابد و با درد گردن بیدار شود. حتی عطسه‌‌ کردن، سرفه‌‌ کردن یا بیش از حد پشت میز خود نشستن نیز می‌توانند موجب این دردها شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سردرد جزو مشکلات شایعی است که همه افراد حداقل یکبار در زندگی این درد را تجربه می‌ کنند. امروزه روشهای موثر دارویی و غیر دارویی برای درمان سردرد وجود دارد که در کلینیک درد دکتر علی نقره کار قابل انجام می‌باشند. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

فشار بر اعصاب ‌می‌تواند باعث اسپاسم عضلات، سردرد و سایر علائم شود. معمولاً این علائم طی چند روز خود به خود برطرف ‌می‌شوند. اگرچه برخی موارد ‌می‌توانند ناتوان‌ کننده باشند و فرد را از فعالیت‌ های معمول باز دارند. برای آشنایی بیشتر با اعصاب پینج‌ شده یا گیرافتاده در گردن، علائم آن در ادامه‌ ی مطلب بیان می‌ گردد:

عصب پیچ‌ خورده‌ ی گردن یا عصب پینچ‌ شده‌ ی گردن چیست؟

اعصاب فیبرهایی هستند که پیام‌‌ هایی را به مغز شما ارسال ‌می‌کنند. هنگامی که بافت‌های اطراف عصب گردن به آن فشار می‌آورند این عصب در جایی که از نخاع منشعب می‌ شود فشرده می‌ گردد. این ‌فشردگی عصب می‌ تواند باعث ایجاد درد شود که در شانه‌‌ ها، بازو و قسمت بالای کمر گسترش ‌می‌ یابد. همچنین فشردگی عصب گردن ‌می‌ تواند ماهیچه‌‌ های بازو را ضعیف کرده و دست‌‌ ها و انگشتان شما را سوزن‌ سوزن یا بی‌ حس کند.

علائم:

علاوه بر درد شانه، بازو و قسمت فوقانی کمر، فشردگی عصب گردن ‌می‌تواند انواع خاصی از سردردها را ایجاد کند. معمولاً درد در همان سمتی از بدن ایجاد می‌شود که عصب گردن فشرده شده‌است. درد ‌ایجادشده می‌تواند بین تیغه‌‌های شانه به سمت پایین گسترش یابد. درد اغلب از پشت جمجمه به پیشانی، ابرو و چشم افراد منتقل ‌می‌شود. همچنین در برخی افراد فشردگی عصب گردن می‌تواند موجب تاری دید نیز شود. هنگا‌می‌که اعصاب بالای گردن درگیر ‌می‌شوند، آن را سردرد سرویکوژنیک (cervicogenic headache) ‌می‌نامند. این سردردها ‌می‌توانند کاملا شبیه میگرن باشند در حالی که منبع درد شما در گردن شما است. چرخاندن گردن، تکان‌دادن سر یا نگه‌داشتن آن در یک موقعیت برای مدت طولانی، مانند خیره‌شدن به کامپیوتر، ‌می‌تواند این سردرد عصبی را تحریک کند.

سردردهای سرویکوژنیک ‌می‌توانند بصورت موقتی ایجاد شوند و سپس از بین بروند. این سردردها ممکن است چند ساعت، روز یا هفته نیز طول بکشند. با این حال، سردرد های ناشی از اعصاب پایین گردن شایع‌‌ تر هستند. علائم دیگر عصب گردن ‌‌پیچ‌ خورده ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. اسپاسم عضلات
  2. ایجاد درد هنگام حرکت گردن
  3. درد شانه و بازوی به شکل یک طرفه
  4. از دست دادن هماهنگی اجزای بدن
  5. کاهش رفلکس‌‌ ها

اگر تب دارید، ناگهان دچار کاهش وزن شده‌اید و یا درد شما در طول شب بسیار بیشتر و شدیدتر است، باید با پزشک خود تماس بگیرید. دلایل دیگر ایجاد این علائم می‌تواند شامل سرطان یا ضعف سیستم ایمنی بدن باشد.برخی از بیماری‌‌های پزشکی، از جمله سرطان یا عفونت ستون فقرات نیز ‌می‌توانند علائمی‌شبیه پینچ عصب گردن ایجاد کنند.

سردرد

عوامل خطر

هر کسی ممکن است دچار پینچ یا گیرافتادگی عصب گردن شود. حداکثر 30 درصد از بیماران گزارش ‌می‌دهند که درد آنها هنگام نشستن، راه‌رفتن یا ایستادن شروع شده‌ است. برخی دیگر از بیماران گزارش می‌دهند که این اتفاق بعد از عطسه یا سرفه رخ داده‌است. محققان ‌می‌گویند شایع‌‌ترین عوامل خطرساز مرتبط با گرفتگی عصب گردن عبارتند از:

  1. سفیدپوست بودن
  2. کشیدن سیگار
  3. داشتن سابقه‌ی پینچ عصبی
  4. بلند‌‌کردن اجسام سنگین
  5. تجهیزات رانندگی که ارتعاش دارند
  6. شیرجه از تخته‌ یا بُرد مخصوص شیرجه
  7. بازی گلف

علل

بیشتر اوقات، فشردگی عصب گردن به دلیل یکی از شرایط زیر رخ می‌دهد:

تشخیص

پس از معاینه‌ی شما، پزشکان معمولاً رفلکس‌‌های شما را بررسی ‌می‌کنند. علامت رایج عصب گردن شامل حالتی است که تاندون سه سر بازوی شما پاسخ رفلکسی مناسبی به تحریکات نمی‌ دهد. این تاندون در پشت بازوی شما در بالای آرنج قرار دارد. پزشک شما در هنگام بررسی رفلکس آن با یک چکش لاستیکی به آن ضربه ‌می‌زند و پاسخ را اندازه‌ گیری ‌می‌ کند.

آزمایش دیگر روش Spurling maneuver است. پزشک شما در حالی که سر شما را به سمت آسیب‌دیده چرخانده‌ است به آرا‌می‌ از بالا به آن فشار وارد می‌کند. اگر فشار رو به پایین باعث درد، بی‌ حسی یا سوزن‌ سوزن شدن شود، احتمالاً دچار پانچ عصب گردن شده‌اید.

آزمایشات تصویربرداری، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI: ام آر آی) نیز ‌می‌تواند تشخیص یک عصب فشرده را تأیید کند. البته این روش یک روش گران است و معمولاً ضرورتی بر انجام آن نیست. پزشکان معمولاً در شش هفته‌ی اول MRI را توصیه نمی‌کنند مگر اینکه خدایی ناکرده تصادف کرده‌باشید یا ضربه‌ی سنگینی را تجربه کرده‌باشید. دلیل دیگر ممکن است رد سایر بیماری‌ها و علل احتمالی تهدیدکننده زندگی باشد. این مشکلات تهدیدکننده‌ی حیات شامل مشکلات نخاعی، عفونت، سکته‌ی مغزی یا سرطان هستند.

درمان

اکثر اعصاب گردن ‌‌پیچ‌ خورده در عرض شش هفته و بصورت خودبه‌ خود برطرف ‌می‌ شوند. یک مطالعه نشان داده‌ است که فیزیوتراپی یا استفاده از کولار گردن ممکن است اثرات مثبتی در بهبود سریع‌ تر داشته‌ باشد. پزشک شما احتمالاً مصرف مسکن‌ های بدون نیاز به نسخه را پیشنهاد ‌می‌کند. Advil (ایبوپروفن) و سایر داروهای مشابه ‌می‌ توانند به کاهش درد ماهیچه‌‌ ها و سردرد های ناشی از فشار اعصاب کمک کنند.

پزشکان فوق تخصص درد گاهی اوقات برای تسکین التهاب، داروهای استروئیدی را به عصب آسیب‌دیده تزریق ‌می‌کنند (بلوک عصبی)، اما این روش معمولاً فقط پس از تجویز داروهای ضد درد و سایر درمان‌‌ ها انجام ‌می‌ شود.

اگر علائم شما بیش از شش هفته ادامه یابد، احتمالاً پزشک آزمایشات تصویربرداری را تجویز کرده و شاید نیاز به اقدامات جدید تری باشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

خلاصه:

فشردگی عصب گردن ‌می‌تواند باعث ایجاد درد شود که به شانه‌‌ها، بازوها و قسمت فوقانی کمر فرد سرایت ‌می‌کند. این حالت ‌می‌تواند باعث سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در دست‌‌ها، انگشتان دست و سردرد شود.

هر کسی ‌می‌تواند فشردگی عصب را تجربه کند، اما این حالت بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده ‌می‌شود. بروز این مشکلات معمولاً مربوط به تغییرات طبیعی هستند که با افزایش سن در ستون فقرات شما اتفاق ‌می‌افتد. داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه ‌می‌توانند شما را تسکین دهند. فیزیوتراپی، مراقبت‌‌های کایروپراکتیک و استفاده از کولار گردن نیز ‌می‌تواند کمک‌ کننده باشد. خبر خوب این است که اعصاب گردن فشرده معمولا به خودی خود برطرف ‌می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عمل بسته دیسک با لیزرعمل بسته دیسک با لیزر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر، بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی،روشی موثر در رفع درد ناشی از این بیماری محسوب می‌ شود . ... ادامه مطلب

چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

گرما یا سرما برای درمان درد عضلات یا جراحت ممکن است موثر باشد. سرما و گرما عملکرد و نتیجه متفاوت دارند اما هر دو می توانند درد مفاصل و بافت ها را کاهش دهند ... ادامه مطلب

درباره سندرم تیتز چه می دانید؟درباره سندرم تیتز چه می دانید؟

سندرم تیتز نوع خاصی از کوستوکندریت می باشد که علائمی مشابهی دارند . در سندرم تیتز درد کوستوکندریت با ورم غضروف دنده نیز همراه است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465