تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / آسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزش

آسیب های رایج مفاصل و استخوانها در ورزش

آسیب‌های ورزشی به آسیب‌هایی که بیشتر در طول ورزش یا تمرین رخ می‌دهند اشاره می‌کند. برخی از آسیب‌های ورزشی ناشی از حوادث است؛ دیگر آسیب‌ها به علت تمرینات ضعیف آموزشی، تجهیزات نامناسب، عدم تهویه، گرم کردن و کشش کافی هستند. برخی از صدمات به مراقبت‌های پزشکی سریع نیاز دارند، درحالی‌که دیگر صدمات خودبه‌خود درمان می‌شوند. اگرچه درصورتی‌که دررفتگی یا کشیدگی شدید باشد، کل عضله، تاندون یا رباط‌ها دچار پارگی می‌شوند و جراحی ممکن است موردنیاز باشد.آسیب های ورزشی، معمولا در حین تمرین کردن یا شرکت در رویدادهای ورزشی رخ می‌دهند.

این که آیا شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید یا فقط آخر هفته‌ها ورزش می‌کنید فرق چندانی ندارد، چرا که همیشه این احتمال وجود دارد که مجروح شوید.کودکان بیشتر در معرض این نوع آسیب‌ها هستند؛ اما این موضوع در افراد بالغ نیز اجتناب ناپذیر است.برخی از آسیب‌های ورزشی ناشی از حوادث هستندند؛ سایر آسیب‌ها به علت تمرینات ضعیف آموزشی، تجهیزات نامناسب، عدم تهویه، گرم کردن و کشش کافی هستند. به‌ طور کل آسیب های ورزشی را می‌توان به دو دسته آسیب‌های حاد و مزمن تقسیم کرد.

  1. صدمات حاد عموماً ناشی از ضربه مستقیم به یک ناحیه در اثر زمین خوردن یا ضربه زدن، ایجاد می‌شوند. نمونه‌هایی از صدمات حاد شامل کشیدگی، پیچ‌خوردگی، شکستگی، جراحت یا بریدگی است. این آسیب‌ها به‌طور معمول قابل کنترل هستند و در خانه درمان می‌شوند.
  2. آسیب‌های مزمن معمولاً در اثر صدمه و به دلیل تمرینات مکرر و به‌ مرور زمان ایجاد می‌شوند. این آسیب‌ها معمولاً در اثر یک آسیب حاد که اولین بار نادیده گرفته شده‌اند، ایجاد می‌شوند.

حاد و یا مزمن بودن ادامه کار و تمرین دردناک را توجیه نمی‌کند. هنگامی که از یک ورزش یا فعالیت خاص دچار درد هستید باید ادامه‌ی فعالیت را متوقف کنید زیرا ادامه فعالیت فقط سبب آسیب بیشتر می‌شود.

چه زمانی بیشتر مستعد آسیب ورزشی میشویم

  1. به طور مرتب فعالیت ندارید.
  2. قبل از آغاز ورزش به طور صحیح بدنتان را گرم نمی کنید.
  3. در رشته ورزشی فعالیت می‌کنید که احتمال برخورد با سایر افراد در آن وجود دارد.

شایع ترین آسیب های ورزشی

کشیدگی

کشیدگی یکی از شایع‌ترین آسیب های ورزشی است که عموماً به دلیل کشش بیش‌ از حد ماهیچه‌ها و تاندون‌ها رخ می‌دهد.عضله چهارسرران، عمده‌ترین ماهیچه‌ ای است که ممکن است در معرض کشیدگی قرار گیرند. خوشبختانه این کشیدگی‌ها معمولاً جزئی است و ظرف مدت چند روز بهبود می‌یابد اما اگر دردتان شدید شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

رگ به رگ شدن یا پیچ‌خوردگی

اغلب کشیدگی در ماهیچه باعث رگ به رگ شدن یا پیچ‌خوردگی رباط‌ ها می‌شود. پیچ‌خوردگی اغلب در نتیجه فرود نامناسب پس از پریدن یا حرکات سریع ایجاد می‌شوددر این موارد احتمال زیاد تورم دردناک همراه با کبودی در ناحیه آسیب‌دیده را تجربه خواهید کرد. رایج‌ترین نقطه‌ای که در معرض رگ به رگ شدن قرار دارد مچ پا است در پیچ‌ خوردگی‌های خفیف نیازی به کمک فوری پزشک نیست اما در رگ به رگ شدن‌های شدید ممکن است برای ترمیم رباط‌ های پاره شده به جراحی نیاز باشد.

آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی زانو

زانوها یکی از مهمترین مفاصل بدن هستند که بیشترین میزان فشار را تحمل می‌کنند. علائم انواع آسیب های زانو عبارت‌اند از درد، کبودی، ضعیف شدن، پریدن عضله، سفتی، سختی و کاهش دامنه حرکتی.

1-شکستگی

شکستگی یک ترک کامل یا جزئی در استخوان است که معمولاً در اثر ضربه شدید در ورزش‌های پُر برخورد ایجاد می‌شود

2-دررفتگی

علایم این آسیب عبارتند از:

آسیب های ورزشی ساق پا

آسیب های ورزشی لگن و کمر

عموماً گلف بازان و تنیس‌بازان به دلیل نحوه چرخش تنه در هنگام بازی، با مشکلات عصب سیاتیک روبرو می‌شوند.
حدود 90 درصد از آسیب‌های حاد کمر و لگن در کمتر از 3 ماه بهبود می‌یابد اما آسیب‌های شدیدتر ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. اگر درد به پاها منتقل شد یا درد بیشتر از 2 ماه ادامه داشت و یا متوجه هرگونه تغییر در اندام‌های درونی یا تعادل خود شده‌اید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از آسیب های ورزشی

  1. به‌طور منظم ورزش کنید
  2. گرم کردن قبل از انجام هر نوع فعالیت بدنی
  3. از وسایل یا تجهیزات ورزشی مناسب استفاده کنید
  4. اگر یک ورزشکار حرفه‌ای هستید یا به‌طور منظم ورزش می‌کنید ممکن است در معرض آسیب‌های ناشی از فعالیت شدید قرار بگیرید. این نوع صدمات معمولاً ناشی از اشتباهات تمرینی است و زمانی رخ می‌دهد که فعالیت خاصی را برای مدت طولانی انجام دهید یا خطای تکنیکی داشته باشید.
  5. ورزش‌های متعدد و متقابل را انجام دهید(تمرین‌های متقابل یا انجام چند فعالیت ورزشی، بدن شما را به چالش می‌کشاند. همچنین با انجام فعالیت‌های ورزشی متعدد فشار کمتری به بدن وارد می‌شود.)
  6. به‌ اندازه کافی استراحت کنید
  7. بدنتان را فراتر از محدودیت‌هایش قرار ندهید!

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روشهای درمان آسیب های ورزشی

درمانهای خاصی برای آسیبهای ورزشی وجود دارد که در اغلب اوقات برای بهبود این شرایط مورد استفاده قرار میگیرد. البته در برخی از آسیبها، مانند شکستگی و صدمات شدیدتر، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با اورژانس تماس گرفته شود.

  1. پزشک با کاهش حرکت عضو یا محل آسیب دیده به درمان کمک می‌کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌نماید. ثابت کردن ناحیه اغلب می‌تواند درد، تورم و هرگونه اسپاسم را کاهش دهد، درحالی‌که اجازه می‌دهد خون به‌راحتی به ناحیه مجروح برسد و به روند بهبود کمک کند. نمونه‌هایی از ابزار ثابت نگه‌داشتن شامل شانه بند یا بازوبند، آتل‌بندی برای استخوان‌های مجروح، گچ برای استخوان‌های شکسته و گردنبند طبی هستند.
  2. کمپرس یخ برای ۱۰-۳۰ دقیقه در محل آسیب (اطمینان حاصل کنید قبل از استفاده، یخ را در یک حوله بپیچید و سپس روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید زیرا تماس مستقیم با پوست می‌تواند باعث سوختگی پوست با یخ شود.)
  3. استفاده از باند فشاری و یا بالا نگهداشتن اندام برای کاهش تورم (پس از 48 ساعت سعی کنید محل آسیب را حرکت دهید و باندهای فشرده‌سازی را بردارید. در این مرحله، گرما و ماساژ می‌تواند به افزایش جریان خون در ناحیه کمک کند)
  4. فیزیوتراپی و تمرینات توان‌بخشی
  5. رایج ترین نوع داروهای ضد درد پاراستامول و ایبوپروفن هستند. بسته به صلاحدید پزشک، این داروها می‌توانند باهم نیز مصرف شوند زیرا که ایبوپروفن داروی ضدالتهابی است و می‌تواند به کاهش تورم کمک کند، درحالی که پاراستامول درد را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که ایبوپروفن برای افرادی که سابقه بیماری آسم، کلیوی یا کبدی دارند توصیه نمی‌شود.
  6. تزریقات در محل آسیب در مواردی که درد بیمار شدید است. به علت درد و التهاب شدید در ناحیه آسیب دیده، تزریق کورتیزون ممکن است توسط متخصص درد انجام شود. در تزریق کورتیزون از استروئید ها برای کاهش تورم استفاده می‌شود و علائم دردناک مرتبط با آسیب‌های عضلانی و رباط را از بین می‌برد.

با توجه به شیوع بالای زانو درد و ناتوانی هایی که این درد در انجام کارهای روزمره و حرکات عادی پا ایجاد می‌کند؛ رفع آن می‌تواند بسیار ضروری و لازم باشد. دکتر علی نقره کار دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد ، می‌توانند با تجویز اقداماتی مفید در جهت بهبود و درمان درد زانو بدون جراحی گام بردارند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد عملکردی مزمن شکم و لگندرد عملکردی مزمن شکم و لگن

درد عملکردی مزمن شکم با درد مزمن بدون توضیح یا یافته های فیزیکی (بدون عفونت، بدون عوامل مکانیکی یا ساختاری) گفته میشود. اعتقاد بر این است که درد عملکردی مزمن شکم اختلال سیستم عصبی است که در آن پالسهای عصبی درد زا شدت پیدا میکنند (همانند سیستم استریو که بلند میشود) و درد ایجاد مینمایند ... ادامه مطلب

انواع کمر دردانواع کمر درد

اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن میگویند. اگر کمردرد شما بعد از 72 ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید. ... ادامه مطلب

چه عواملی احتمال کمردرد را افزایش میدهند؟چه عواملی احتمال کمردرد را افزایش میدهند؟

اگر چه همه افراد ممکن است گاهی دچار کمر درد شوند اما برخی عوامل باعث افزایش احتمال کمردرد می‌شود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465