تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

گاهی اوقات استفاده از گرما یا سرما برای درمان درد عضلات یا جراحت ممکن است موثر باشد. سرما و گرما عملکرد و نتیجه متفاوت دارند اما هر دو می توانند درد مفاصل و بافت ها را کاهش دهند. کمپرس سرد باعث کاهش التهاب و جریان خون می شود، در حالی که کمپرس گرم برای شرایطی مانند سفت شدن تاندون ها و تسکین درد در ناحیه کمر مفید است.
درد های ناشی از بیماری هایی مانند استئوآرتریت ، آرتریت روماتوئید، کمردرد ، فیبرومیالژیا و درد گردن که با درد عضلانی در ناحیه آسیب دیده و سفت شدن مفاصل، همراه است را می توانید با کمپرس گرم یا سرد کاهش دهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع آسیب دیدگی و درمان آن ها با کمپرس سرد و گرم

دو نوع آسیب دیدگی حاد و مزمن وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
آسیب دیدگی حاد به صورت درد تیزی است که سریع و ناگهانی روی می دهد و درد شدیدی به همراه دارد. این نوع آسیب دیدگی در اثر ضربه یا فشار به علت زمین خوردن، تصادف یا برخورد ایجاد می شود، به طوری که علت ایجاد آسیب دیدگی کاملاً مشخص است. در آسیب دیدگی حاد علائمی مانند درد، حساسیت، قرمزی، گرمی، تورم و التهاب وجود دارد.
کمپرس سرد به وسیله یخ، تورم و درد را کاهش می‌دهد و بهترین درمان فوری برای آسیب دیدگی های حاد است. همچنین سرما باعث تنگ کننده عروق و کاهش خونریزی داخلی در محل آسیب می‌شود.
آسیب دیدگی مزمن به صورت تدریجی و آهسته شکل می گیرد. این آسیب ها معمولاً در اثر فعالیت زیاد مفاصل و عضلات بوجود می آیند اما در برخی موارد اگر آسیب دیدگی حاد به طور کامل درمان نشود و بهبود پیدا نکند، تبدیل به آسیب دیدگی مزمن می شود. برای مثال هنگامی که مچ پا دچار پیچ خوردگی شود و درمان نشود، منجر به آسیب دائمی و حتی آرتروز می شود.
معمولا کمپرس گرم در آسیب هایی که تورم و خونریزی ندارند، استفاده می شود. ورزشکارانی که درد های مزمن دارند، معمولاً از گرما برای افزایش انعطاف پذیری بافت‌ های همبند و تحریک جریان خون استفاده می‌کنند.

چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

کاربرد کمپرس سرد

کاربرد کمپرس گرم

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

اگر دچار کمردرد یا گردن درد هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضا هدایتی فرد [ 1402-08-18 ]
سلام خسته نباشید من پارگی در عضله باسن داشتم چند ماه پیش ولی با اینکه خون ریزی اش از بین رفته بسیار سفت است و درد دارم اول از کمپرس سرد استفاده میکردم الان که خونریزی ندارم ولی تحریک دارم و درد کمپرس گرم بذارم یا سرد

سمیرا [ 1402-05-31 ]
بسیار عالی و آموزنده

زهرا دلاور [ 1402-01-23 ]
سلام من سه ماه پیش ساق پام عمل شده ولی دو طرف مچ پام و پشت پام بشدت دو هفته ای هست درد گرفته هر سه جا دردش متفاوته ولی شدیده در حدی نفسم از درد میگیره دکترمم نیست چکار کنم کمرس یخ بزارم یا کیسه اب گرم؟ یا راهکار دیگه ای دارین بگین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمان غیرجراحی انحراف ستون فقراتروشهای درمان غیرجراحی انحراف ستون فقرات

در صورت کجی و انحراف ستون فقرات، یک انحنای مشخصی در ستون فقرات ایجاد می شود. اسکولیوز ممکن است در افراد، متفاوت باشد. ... ادامه مطلب

مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزرمقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر

گاهی دیسک ها از تراز طبیعی خود خارج می شوند و مرکز نرم از قسمت بیرونی دیسک خارج می شود. این اتفاق فتق دیسک نامیده می شود. ... ادامه مطلب

فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟

فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد، ضعف و بی حسی در گردن، پشت، بازو ها و پاها شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465