تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص درد خوب / راه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد

راه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی، وضعیتی است که عرق کردن به طور غیر طبیعی افزایش یافته است . این افزایش میزان تعریق تا حدی است که بیش از مقدار مورد نیاز برای تنظیم دمای بدن است . این نوع از تعریق ، ارتباطی با میزان تحرک فرد و یا دمای هوا ندارد . این تعریق ممکن است فقط بر یک ناحیه از بدن یا بر کل آن تأثیر بگذارد . هرچند این بیماری خطرناک نیست ، فرد مبتلا را به شدت ناراحت و خجالت زده می کند و ممکن است حتی باعث ضربه های روحی و روانی شود .
تعریق زیاد ناشی از هایپرهیدروزیس بیشتر از هر جای دیگری در دست ها ، پاها ، زیر بغل و کشاله ران اتفاق می افتد چرا که تعداد زیادی از غدد عرق در این نواحی تمجع پیدا کرده اند .

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ابتلا به هایپرهیدروزیس

از این منظر این بیماری را به ۲ دسته تقسیم می کنند : هایپرهیدروزیس اولیه که علت مشخصی ندارد و هایپرهیدروزیس ثانویه که شاید ناشی از نوعی بیماری زمینه ای باشد .

  1. هایپرهیدروزیس اولیه : این نوع شایع ترین نوع هایپرهیدروزیس است که به سابقه موروثی و خانوادگی فرد وابسته است و از بدو تولد آغاز می شود . در این حالت تعریق بیش از حد ، نتیجه فعالیت زیاد اعصابی است که به غدد عرق سیگنال دهی می کنند . در نتیجه فعالیت زیاد این اعصاب ، شخص بدون اینکه تحرک خاصی داشته باشد یا در معرض گرما قرار گرفته باشد مقدار زیادی عرق می کند . استرس و مشکلات عصبی می تواند شرایط را بدتر کند .قرینگی بروز تعریق بیش از حد ، معمولا موید هایپرهیدروزیس اولیه است .در این نوع معمولا کف دست ، زیربغل و گاهی صورت تحت تأثیر قرار می گیرد .همانطور که گفته شد علت این نوع از هایپرهیدروزیس می تواند ارثی باشد .
  2. هایپرهیدروزیس ثانویه : برخلاف هایپرهیدروزیس اولیه ، نوع دوم هایپرهیدروزیس موروثی نیست و بر اثر بیماری زمینه ای به وجود می آید . هایپرهیدروزیس ثانویه ممکن است نتیجه اثرات جانبی برخی داروها مثل مکملها ، برخی داروهای فشارخون و داروهای خشکی دهان باشد . برخلاف نوع اول که از دوران کودکی شروع می شود ، هایپرهیدروزیس ثانویه در بزرگسالی به وجود می آید و تمام نواحی بدن را دربر می گیرد . شایع ترین نشانه این نوع از هایپرهیدروزیس ، تعریق شدید در خواب است . هایپرهیدروزیس ثانویه ممکن است نشانه بیماری های قلبی ، اختلالات غده فوق کلیوی ، یائسگی ، سرطان ، بیماری ریوی، پرکاری تیروئید و یا پارکینسون باشد و برخلاف نوع اول ، هشدار بیماری زمینه ای و تهدیدی برای سلامتی جسمی فرد است .
راه های درمان هایپرهیدروزیس

عوارض هایپرهیدروزیس

در صورتی که مبتلایان ، به درمان این اختلال رسیدگی نکنند می توانند علاوه بر پیشرفت این اختلال به انواع بیماری های دیگر مانند درگیری با انواع باکتری ها مبتلا شوند ، چرا که افرادی که زیاد عرق می کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند . بنابراین توصیه میشود افراد مبتلا به اختلال هایپرهیدروزیس به حمام روزانه بسیار توجه کنند و از لباس های نخی تهیه شده از الیاف طبیعی استفاده کنند . رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم لباس ها می تواند تا حد ممکن فرد را از ابتلا به دیگر بیماری های جسمانی نجات دهد .
از دیگر عوارض این بیماری می توان به مشکلات روانی و اضطراب اجتماعی که برای فرد به وجود می آید اشاره کرد .

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روش های درمان هایپرهیدروزیس

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان اقدام به جراحی باز ننموده و کلینیک جراحی دیسک کمری را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن جراحی لیزری برای رفع فشار از روی دیسک باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرانک م [ 1402-06-28 ]
من چندماه است پریود نمیشم و اینکه خیلی شدید سر و صورتم و گردنم عرق میکنه مخصوصا تو خواب از عرق زیاد بیدار میشم میبینم تمام بالشت و لباسم خیس خالی است ۲۷ سالمه ممنون میشم کمکم کنید.

مینا ویشکایی [ 1402-06-19 ]
درود برشما آقای دکتر .من طی ۴ سال اخیر تا به امروز خیلی خیلی سرو صورتم عرق میکنه حتی موهای سرم خیس آب میشه عرض کنم خدمتتون خیلی استرسی هستم متخصص قلب رفتم بخاطر طپش زباد قلبم .ایشون گفتن باید اعصاب و روان مراجعه کنید به نظر شما متخصص. اعصاب و روان برم استریم کنترل بشه عرق کردن بیش از حدم درمان میشه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

جعفر [ 1402-06-17 ]
سلام من سر و صورتم از وقتی که واکسن کرونا رو زدم خیلی عرق میکنه بیش از حد بدنم اصلا عرق نمیکنه فقط صورت خیلی اذیت میکنه دکترم رفتم ولی جواب نگرفتم دارو های زیادو مصرف کردم ولی تعصیر نداره ممنون میشم کمک کنید

علی اصغر [ 1402-06-10 ]
با سلام و عرض ادب من سالها پیش در محل کار یکباره خیس از غرق شدم واحساس نفس تنگی بهم دست داد و همان روز دکتر ریه آقای نجم آبادی رفتم. ونظر ایشون برونشیت مزمن بود و الان 20ساله ک قفسه سینم بشدت عرق میکنه که چه بسا تو خیابون یا کوچه باید تیشرت یا بلوز خودم را عوض کنم به هیچ وجه نمیتوانم کت بپوشم چون آنقدر از غرق خیس میشه.و هر چی به دکتر مراجعه کردم میگن استرس یا ضعیفی و هر داروی تقویتی ک دادن هیچگونه در غرق کردن من فرقی نکرده لطفآ راهنمایی بفرمائید

سهراب [ 1402-05-31 ]
من که از بس دستم عرق میکنه خجالت میکشم با کسی دست بدم با تزریق بوتاکس درمان میشه

محمد [ 1402-01-05 ]
انقدر عرق میکنم که گریم میگیره، یا باید بمیرم یا درمان شم.

النازالسادات مینایی [ 1401-06-22 ]
سلام آقای دکتر. وقت شما بخیر. مطالعه کردم. بسیار عالی و مفید بود. سپاس و تشکر فراوان از مطالب بسیار خوب و کاربردی شما. از زحمات شما و لطف و محبت بسیار شما بی نهایت ممنون و سپاسگزارم. امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

گرما یا سرما برای درمان درد عضلات یا جراحت ممکن است موثر باشد. سرما و گرما عملکرد و نتیجه متفاوت دارند اما هر دو می توانند درد مفاصل و بافت ها را کاهش دهند ... ادامه مطلب

سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم درد منطقه ای پیچیده معمولا پس از یک جراحت، جراحی، سکته مغزی یا حمله قلبی ایجاد میشود اما درد با شدت آسیب اولیه تناسب ندارد. علت آن مشخص نیست . ... ادامه مطلب

7 ورزش برای زانو درد همراه با اضافه وزن7 ورزش برای زانو درد همراه با اضافه وزن

اگر سبک زندگی نادرست و اضافه وزن را در نظر بگیریم، شاید دیدن این تعداد مبتلا به زانو درد چندان هم جای تعجب نباشد. فقط کافی است به این وزن اضافی فکر کنید ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465