تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / چه دردهایی در کلینیک درد درمان می شوند؟

چه دردهایی در کلینیک درد درمان می شوند؟

همه ما درد را تجربه کرده ایم. اما علیرغم اینکه درد یکی از رایج ترین علائمی است که افراد به دنبال کمک پزشکی برای آن هستند، هنوز یکی از مواردی است که درک نشده و درمان نشده است. بخشی از آن به این دلیل است که تجربه یک فرد از یک رویداد دردناک مشابه می تواند به طور قابل توجهی با تجربه دیگری متفاوت باشد. در این مقاله، رایج‌ ترین انواع درد را شناسایی کرده و پیشنهاداتی در مورد بهترین نوع درمان ارائه می‌کنیم. زیرا هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

انواع درد:

درد یک اصطلاح کلی است که هر نوع احساس ناخوشایند یا ناراحت کننده را در بدن توصیف می کند. انواع و علل مختلف درد وجود دارد، و می‌ توان آنها را به هشت دسته مختلف برای کمک به مدیریت درد دسته بندی کرد:

  1. درد حاد
  2. درد مزمن
  3. درد ناگهانی
  4. درد استخوان
  5. درد عصب
  6. درد فانتوم
  7. درد بافت نرم
  8. درد ارجاعی

درد حاد:

به طور ناگهانی شروع می شود و فقط برای یک دوره کوتاه (یعنی دقیقه، ساعت، چند روز، گاهی اوقات یک یا دو ماه) طول می کشد. معمولاً ناشی از یک رویداد یا آسیب خاص است، مانند:

درد مزمن:

درد مزمن دردی است که بیش از شش ماه ادامه داشته باشد و در بیشتر روزها تجربه شود. ممکن است در ابتدا به صورت درد حاد شروع شده باشد، اما درد مدت‌ها پس از بهبود یا برطرف شدن آسیب یا رویداد اصلی ادامه داشته است. درد مزمن می تواند با شرایطی مانند موارد زیر از خفیف تا شدید متغیر باشد:

درد مزمن می تواند کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و مانع از بازگشت آنها به محل کار یا شرکت در فعالیت بدنی شود. در برخی افراد ممکن است منجر به افسردگی یا انزوای اجتماعی شود.

کلینیک درد

درد ناگهانی:

درد ناگهانی شامل یک افزایش ناگهانی، کوتاه و شدید در درد است که در افرادی رخ می دهد که از قبل داروهایی برای تسکین درد مزمن ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت، سرطان یا فیبرومیالژیا مصرف می کنند. درد ناگهانی ممکن است با ورزش یا فعالیت بدنی، سرفه، بیماری، استرس یا در فاصله زمانی بین دوزهای داروی ضد درد رخ دهد. سطح درد اغلب شدید است، اما محل درد معمولاً همان درد مزمن فرد است.

درد استخوان:

یک حساسیت، درد یا ناراحتی در یک یا چند استخوان است که در حین ورزش و استراحت وجود دارد. درد استخوان معمولاً با شرایط یا بیماری هایی مرتبط است که بر ساختار یا عملکرد استخوان تاثیر می گذارد، مانند سرطان، شکستگی استخوان، عفونت، سرطان خون، کمبود مواد معدنی، کم خونی داسی شکل یا پوکی استخوان . بسیاری از زنان باردار درد کمربند لگنی را تجربه می کنند.

درد عصب:

درد عصبی ناشی از آسیب یا التهاب عصبی است. معمولاً به عنوان یک درد تیز، کوبنده یا همراه با سوزش توصیف می شود و ممکن است به آن درد عصبی یا نوروپاتیک نیز گفته شود. برخی افراد آن را مانند شوک الکتریکی توصیف می کنند و اغلب در شب بدتر می شود. درد عصبی می تواند به شدت در زندگی فرد اختلال ایجاد کند و بر خواب، کار و سطح فعالیت بدنی افراد تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد مبتلا به درد مزمن عصبی نیز دچار اضطراب یا افسردگی می شوند. افراد مبتلا به درد نوروپاتیک اغلب به لمس یا سرما بسیار حساس هستند و ممکن است در نتیجه محرک هایی که معمولاً دردناک نیستند، مانند لیف کشیدن روی پوست، درد را تجربه کنند.
علل شایع درد عصبی عبارتند از:

درد فانتوم:

درد فانتوم دردی است که احساس می شود از قسمتی از بدن می آید که دیگر وجود ندارد. در افرادی که اندام قطع شده دارند رایج است، اما با احساس اندام فانتوم که معمولا بدون درد است متفاوت است. از لحاظ تاریخی، پزشکان معتقد بودند که درد فانتوم یک مشکل روانی است، اما اکنون متوجه شده اند که این دردها واقعی هستند که از نخاع و مغز منشا می گیرند. اغلب با گذشت زمان بهتر می شود، اما مدیریت درد فانتوم در برخی افراد چالش برانگیز است.

درد بافت نرم:

این درد یا ناراحتی ناشی از آسیب یا التهاب ماهیچه‌ها، بافت‌ها یا رباط‌ها است. ممکن است با تورم یا کبودی همراه باشد و علل شایع آن عبارتند از:

درد ارجاعی:

این دردی است که به نظر می رسد از یک مکان خاص می آید، اما نتیجه آسیب یا التهاب در ساختار یا اندام دیگری است. به عنوان مثال، در هنگام حمله قلبی، درد اغلب در گردن، شانه چپ و پایین دست راست احساس می شود. آسیب یا التهاب لوزالمعده اغلب به صورت درد مداوم در ناحیه فوقانی معده احساس می شود که به پشت تابش می کند. پارگی طحال می تواند باعث درد در تیغه شانه شود. درد ارجاعی به این دلیل اتفاق می‌افتد که شبکه‌ای از اعصاب حسی متصل به هم وجود دارد که بافت‌های مختلف را عصب دهی می‌کند. آسیب در یک ناحیه از شبکه می تواند به اشتباه توسط مغز به عنوان قرار گرفتن در بخش دیگری از شبکه تفسیر شود.

مدیریت درد برای انواع خاص درد:

برخی از درمان‌ها برای برخی از انواع درد در مقایسه با سایرین بهتر در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه عواملی مانند علت درد، ژنتیک، داروها یا مکمل‌های متقابل و همچنین شرایط هم‌زمان همگی می‌توانند بر میزان اثربخشی یک درمان تاثیر بگذارند. گزینه های درمانی احتمالی برای انواع مختلف درد عبارتند از:

همیشه در مورد اینکه کدام داروی مسکن برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان‌ های غیردارویی درد در کلینیک درد:

بسیاری از درمان های غیر دارویی برای کمک به مدیریت درد در دسترس هستند. ترکیبی از درمان ها اغلب مؤثرتر از یک روش درمانی است.
برخی از گزینه های درمان غیردارویی عبارتند از:

بلافاصله پس از آسیب از کیسه های یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. کیسه آب گرم یا بسته‌های حرارتی برای تسکین آسیب های مزمن عضلانی یا مفاصل بهتر است.

فیزیوتراپی شامل مداخلات درمانی مبتنی بر انجام فعالیت است و بر روی بازگرداندن عملکرد طبیعی و الگوهای حرکتی متمرکز خواهد بود. مداخلات درمانی ممکن است شامل دامنه حرکت، انعطاف پذیری، تقویت، تثبیت هسته، پیشرفت عملکردی، ورزش هوازی با شدت کم و توسعه یک برنامه تمرینی در خانه باشد. درمان‌های فیزیکی شامل پیاده‌روی، کشش، تمرینات تقویتی یا هوازی ممکن است به کاهش درد، تحرک و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. ممکن است لازم باشد ورزش خود را بسیار آهسته افزایش دهید تا از انجام بیش از حد آن جلوگیری کنید.

این نوع دیگری از فیزیوتراپی است. برای آسیب های بافت نرم مناسب تر است و اگر درد در مفاصل باشد باید از آن اجتناب شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماساژ ممکن است به مدیریت درد کمک کند، اما به عنوان یک درمان طولانی مدت توصیه نمی شود.

از جمله مدیتیشن و یوگا.

این شکل از درمان روانشناختی می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه فکر می کنید و به نوبه خود احساس و رفتار خود را در مورد درد تغییر دهید. این یک استراتژی ارزشمند برای یادگیری مدیریت درد مزمن است.

جزء طب سنتی چینی، شامل قرار دادن سوزن های نازک در نقاط خاصی از پوست است. هدف آن بازگرداندن تعادل در بدن و تشویق آن به التیام با آزادسازی ترکیبات طبیعی تسکین دهنده درد (اندورفین) است. برخی افراد متوجه می شوند که طب سوزنی از شدت درد آنها می کاهد و آنها را قادر می سازد تا عملکرد خود را حفظ کنند. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی طب سوزنی در مدیریت درد کم نتیجه است.

جریان های الکتریکی ولتاژ پایین از طریق الکترودها از پوست عبور می کند و باعث ایجاد پاسخ تسکین دهنده از بدن می شود. شواهد منتشر شده کافی برای حمایت از استفاده از TENS برای درمان برخی از شرایط درد مزمن وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به درد مزمن که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، ممکن است مزایایی از این درمان را تجربه کنند.

این روش کم تهاجمی به صورت سرپایی انجام می‌شود و شامل قرار دادن کاتتر فرستنده در هسته دیسک است. از موج‌های رادیویی برای به حداقل رساندن حجم بافت، کاهش فشار و درد بر روی ریشه‌های عصبی استفاده می‌کند. این روش اغلب برای بیمارانی که شرایط لازم جهت جراحی فتق دیسک را ندارند، مناسب است.

این روش شامل تزریق داروی ضد التهاب و بی حسی موضعی در بین دنده‌ها است. این روش غالباً برای درد حاد که مربوط به زونا یا هرپس زوستر است انجام می‌شود.

در این روش از حسگرهایی برای کنترل تغییرات بدن در برابر استرس یا درد از جمله ضربان قلب، تنش عضلانی، میزان تنفس، دما، تعریق و فشار خون استفاده می‌ کند.

تزریق پی آر پی (PRP) ، لیزر پرتوان و اوزون تراپی بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دردهای زانو، از جمله کندرومالاسی کشکک تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای زانو انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-05-30 ]
سلام شصت دست راستم خم نمیشه و بعضی وقت ها تو رانندگی به شدت درد میگیره و قفل میشه..نمیدونم دلیلش چیه ؟ شما چه درمانی را به من پیشنهاد می دید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هر آنچه که باید در مورد کمردرد بدانیدهر آنچه که باید در مورد کمردرد بدانید

کمر درد که اغلب در ناحیه پایین کمر و در مواردی که در میانه کمر حس میشود؛ به عارضه ای گفته میشود که اغلب افراد حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه کرده اند. ... ادامه مطلب

درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟

وضعیت قرار گرفتن بدن در هنگام نشستن و ایستادن، بیماری های دژنراتیو مانند آرتروز و دیسک کمر نیز می توانند باعث از بین رفتن ساختار نخاعی و گودی کمر شوند ... ادامه مطلب

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟

امروزه بیشتر ورزشکاران قبل از مسابقات بزرگ از اوزون تراپی استفاده می کنند. این روش باعث افزایش توانمندی آن ها می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465