تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟

درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟

درد در ناحیه‌ ی گودی کمر، مسئله‌ ای نگران کننده برای افراد دچار این عارضه می‌باشد. بر اساس تجربیات پزشکان ثابت شده است که عوامل متعددی از جمله آسیب‌ در عضلات، رباط و عصب‌های ستون فقرات از علل مکرر درد در ناحیه ی گودی کمر می‌باشند. وضعیت قرار گرفتن بدن در هنگام نشستن و ایستادن، بیماری‌های دژنراتیو مانند آرتروز و دیسک کمر نیز می‌توانند باعث از بین رفتن ساختارهای نخاعی و فشار بر نخاع یا اعصاب و در نهایت منجر به درد در پایین ستون فقرات و گودی کمر شوند. فشار عصبی در گودی کمر می‌تواند باعث گسترش علائم به لگن و پاها شود. برای تعیین علت درد در گودی کمر معاینه پزشکی لازم است تا دوره مناسب درمان مشخص شود. اکثر افراد مبتلا به کمردردهای مختلف با درمان‌های غیر جراحی تسکین پیدا ‌می‌کنند. با این حال، در تعداد کمی از افراد مبتلا به درد در گودی کمر، علائم پیشرفت می‌کنند یا ادامه می‌یابند و جراحی می‌تواند یک درمان موثر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمردرد هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.

علت درد در ناحیه گودی کمر

فشار عضله یا کشیدگی رباط

یکی از رایج ترین انواع درد در ناحیه گودی کمر از رباط‌های رگ به رگ شده و عضلات کشیده ناشی می‌شود. اگرچه کسانی که عضلات ضعیف تری دارند در معرض خطر بیشتری هستند، حتی ورزشکاران حرفه ای نیز می‌توانند از آسیب کمر و اسپاسم رنج ببرند. بلند كردن اجسام سنگین یا بلند كردن نادرست اجسام می‌تواند فشار زیادی به ستون فقرات وارد كند و به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها آسیب برساند.

دیسک کمر

دیسک کمر (که به آن افتادگی دیسک یا دیسک لیز خورده نیز گفته می‌شود) یک بیماری شایع است که در آن فضای داخلی نرم و قابل انعطاف (هسته پالپوس) دیسک نخاعی، ضربه گیر های بین مهره‌های ستون فقرات که باعث گرفتن فشار بیرونی و پایداری آن می‌شود، با وجود پارگی در محفظه سخت خارجی (آنولوس) بیرون می‌زند. دیسک کمر می‌تواند در اثر سایش طبیعی یا پارگی نامناسب یا فشار بیش از حد باشد. اگرچه ممکن است بسیار دردناک باشد، به ویژه اگر در حال ایجاد فشار بر تارهای عصبی در ستون فقرات باشد؛ اما مواردی نیز وجود دارد که هیچ دردی وجود ندارد و تنها علائم قابل توجه بی حسی یا گزگز در اندام آسیب دیده است.

آرتروز در ستون فقرات

احتمالاً می‌دانید که آرتروز می‌تواند باعث سفت شدن و درد در دست و پا شود؛ اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که می‌تواند بر ستون فقرات نیز تأثیر بگذارد. هر مهره در ستون فقرات با دو مفصل وجهی و یک دیسک بین مهره ای به مهره پایین و بالای خود متصل می‌شود؛ مانند سایر مفاصل در بدن، مفاصل وجهی نیز می‌توانند در معرض تحلیل و التهاب قرار بگیرند و این امر می‌تواند منجر به درد قابل توجهی در ناحیه گودی کمر شود. با افزایش سن، نازک شدن غضروف یا خار استخوانی می‌تواند باعث تحرک کمتری در مفاصل فاست شود. با گذشت زمان، این امر ممکن است به مفاصل تحریک شده، ملتهب و دردناک منجر شود که علائم درد را به مغز ارسال می‌کند. پس از شروع، آرتروز یک بیماری قابل برگشت نیست؛ اما تغییر سبک زندگی می‌تواند به بهبود درد و تحرک کمک کند و با استفاده از برخی از روش‌ها می‌توان علائمی مانند درد را کاهش داد یا به صورت کامل قطع کرد.

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک

ممکن است دچار نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک (SI) باشید. این منبع درد نادیده گرفته شده اما 15-30٪ از افراد مبتلا به درد مزمن در ناحیه گودی کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همانند سایر مفاصل بدن، مفصل ساکروایلیاک نیز می‌تواند در اثر ضربه، تحلیل رفتن و ساییدگی و پارگی روزمره آسیب ببیند. از حوادث وسایل نقلیه موتوری، زمین خوردن، بلند کردن و پیچاندن، زایمان طبیعی و بارداری و همچنین شرایطی که منجر به تحلیل مفاصل می‌شود مانند آرتروز، جراحی قبلی ستون فقرات کمر یا عفونت قبلی مفصل می‌شود، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک شود.

درد در ناحیه گودی کمر

علائم درد در ناحیه گودی کمر

تشخیص درد در ناحیه گودی کمر

سوابق پزشکی و معاینه‌ فیزیکی

بعد از این که علائم خود را برای پزشک شرح دادید، پزشک، کمر شما را معاینه می‌کند. او به کمر شما به دقت نگاه می‌کند و روی نقاط مختلف کمر فشار می‌آورد تا چک کند که درد دارید یا خیر. پزشک همچنین عملکرد پاهای شما را نیز بررسی می‌کند. برای این کار رفلاکس عصبی زانو و مچ پا را چک می‌کند و همچنین قدرت پا و حس لامسه را در پا بررسی می‌کند. با این معاینات درمان درد پایین کمر میسر خواهد شد و در صورتی که عصب‌های شما آسیب شدیدی دیده باشند، پزشک شما متوجه آن خواهد شد.

  1. عکسبرداری اشعه ایکس
  2. عکسبرداری ام.آر. آی
  3. عکسبرداری سی.تی.اسکن
  4. اسکن استخوانی
  5. تست تراکم استخوان

درمان درد در ناحیه گودی کمر

روش درمان کمر درد، معمولاً به اینکه آیا درد حاد است یا مزمن بستگی دارد. در بیش از 90 درصد موارد، مشکلات کمر درد و درد پایین کمر بیماران ما با روش‌های بدون جراحی و نوین درمان می‌شوند. به طور کلی عمل جراحی در دو صورت توصیه می‌شود، زمانی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آسیب وارده به عصب روزبه‌روز بدتر می‌شود و زمانی که تست‌های تشخیصی تغییراتی را در ساختار مفصل نشان می‌دهد که تنها با عمل‌های جراحی قابل اصلاح هستند.

استفاده از پک‌های سرد یا گرم: این پَک‌ها به تسکین درد و کاهش التهاب افرادی که دچار درد حاد یا مزمن هستند کمک می‌کنند و برای برخی افراد امکان تحرک بیشتر را فراهم می‌کنند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از درد در ناحیه گودی کمر

اگر دچار علائم بیرون زدگی دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :همت [ 1402-05-30 ]
سلام آقای دکتر من بعد از زایمانم کمر گودی کمرم خیلی بیشتر شد و الان کمر درد همراه با زانو درد دارم..چه راهکاری بهم پیشنهاد میدید؟

بهاری [ 1402-05-30 ]
آقای دکتر میشه که یه راهکار بگید برای اینکه گودی کمر نداشته باشیم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانومضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

اگر آرتروز زانو دارید، استفاده مکرر از پله‌ ها به‌مرور مشکل ساز خواهد بود؛ زیرا از پله‌ یا مسیر پرشیب فشار زیادی بر مفاصل وارد می کند ... ادامه مطلب

درمان درد دنبالچه در کلینیک درددرمان درد دنبالچه در کلینیک درد

درد استخوان دنبالچه ‌می‌‌ تواند حالت خفیف یا شدید داشته‌ باشد. این درد ‌می‌‌ تواند هفته‌ ها، ماه‌ ها و حتی در برخی مواقع نزدیک یک سال طول بکشد . ... ادامه مطلب

درمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصلدرمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصل

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود؛ یعنی سیستم ایمنی که سیستم دفاعی طبیعی بدن است، به اشتباه به بافت های ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465