تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک

هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک

دیسک ستون فقرات بافت محافظی است که بین هر دو مهره یا استخوان ستون فقرات قرار دارد. اگر دیواره خارجی دیسک (آنولوس) به دلیل افزایش سن یا صدمه دیدن آسیب ببیند یا ضعیف شود، بخش داخلی دیسک (نوکلئوس) برآمده می‌شود و بیرون می‌زند. در این حالت با عارضه فتق دیسک، پرولاپس یا لغزش دیسک مواجه هستیم. درمان‌هایی که به منظور برداشتن بافت برآمده و کاهش فشار روی عصب‌ها انجام می‌شود، به دیسککتومی موسوم است. هیدروسیژن درمانی انقلابی است که برای درمان فتق دیسک از نیروی آب برای زدودن درد استفاده می‌کند. هیدرودیسککتومی درمانی با حداقل تهاجم است که در آن دستگاهی به نام Spinejet به کار برده می‌شود که با استفاده از جریان با سرعت بالا بافت دیسک ساییده را می‌برد و برمی‌دارد تا فتق دیسک درمان شود. هیدروسیژن قدرتی معادل تکنولوژی‌های لیزر و فرکانس رادیویی (رادیو فرکوئنسی) تولید می‌کند، بدون این که به ساختارها و بافت‌های پیرامونی آسیب بزند. هیدروسیژن در مقایسه با روش‌های معمول جراحی مزایای متعددی دارد و آسیب کمتری را ایجاد می‌ کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌ نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، که یکی بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.

علت دیسک کمر

در اکثر مواقع دیسک به علت وضعیت تحلیل رونده در پی ساییدگی طبیعی یا حتی آسیب زای دیسک کمر ایجاد می شود. دیسک کمر در بعضی از اوقات می تواند حالت بیرون زده داشته باشد که ممکن است دیسک لغزنده نیز نامیده شود. در این حالت دیسک بیرون زده سبب فشار به اعصاب نخاعی شده و در پی آن درد بسیاری را برای فرد بیمار به وجود می آورد. دیسک کمر معمولاً در قسمت پایینی کمر فرد بیمار درست در جایی که فشار روی ستون فقرات بیشتر است دیده می شود. البته توجه داشته باشید این درد در پایین کمر می تواند همراه با گزگز و بی حسی در یک یا هر دو پا نیز همراه باشد. درد دیسک کمر در بیمار که با بی حسی پا نیز همراه است سبب ایجاد اختلال در کارهای روزمره فرد می شود. لازم است بدانید خطر مبتلا شدن افراد به دیسک کمر با افزایش سن، چاقی، عوامل ژنتیکی و حتی بلند کردن اجسام سنگین مرتبط می باشد.

هیدرودیسککتومی

علائم دیسک کمر

رایج‌ ترین علائمی که فرد دچار دیسک کمر تجربه می‌کند عبارتند از:

  1. درد در ناحیه پاها: در این شرایط، علاوه بر درد در ناحیه کمر معمولاً در ناحیه باسن، ران و ساق پا نیز احساس درد خواهید کرد. به‌علاوه ممکن است در قسمتی از مچ پا نیز درد داشته باشید. این درد ممکن است با حرکت کردن، سرفه، عطسه یا ایستادن به مدت طولانی مدت تشدید شود.
  2. بی‌ حسی یا احساس سوزن‌ سوزن شدن: افراد مبتلا به دیسک کمر اغلب در ناحیه عصب‌های آسیب‌دیده، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن منتشر شونده را تجربه می‌ کنند.
  3. ضعیف شدن: گاهی عضلاتی که با اعصاب آسیب‌ دیده در ارتباط هستند نیز ضعیف خواهند شد. این وضعیت می‌تواند باعث شود که زمین بخورید یا روی تواناییتان در بلندکردن یا نگه‌ داشتن اجسام تأثیر بگذارد.
  4. برخی از افرادی که دچار دیسک کمر هستند هیچ علائمی ندارند. در این شرایط فرد تا زمانی که آزمایش ندهد متوجه نمی‌شود که دچار دیسک کمر شده است.

مزایای هیدرو دیسککتومی

آمادگی قبل از هیدرودیسککتومی

مراحل درمان هیدرودیسککتومی

هیدروسیژن با استفاده از فلوئوروسکوپ یعنی دستگاهی انجام می‌شود که تصاویر اشعه ایکس زنده را روی نمایشگر منعکس می‌کند. متخصص دستگاه Spinejet را با توجه به این تصاویر داخل فضای دیسک حرکت می‌دهد، بدون این که نیاز به ایجاد یک برش طولانی باشد. این درمان معمولاً تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود. پس از آن که دستگاه در محل مناسب قرار گرفت، آب با فشار و سرعت بالا برای شستن و بردن بافت دیسک آسیب دیده وارد موضع می‌شود. ازآنجایی که هیدروسیژن نیازی به بیهوشی ندارد، برای سالمندان و بیماران با وضع وخیم‌تری که نمی‌توانند بیهوشی عمومی را تحمل کنند، نیز مناسب است. به علاوه عوارض هیدروسیژن در مقایسه با جراحی‌ آندوسکوپی یا بازی کمتر است که در آنها احتمال ایجاد اسکار پس از عمل و بروز « سندرم جراحی ناموفق کمر » بالا است.کل عمل فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت پس از هیدرودیسککتومی

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

متقاضیان مناسب هیدرودیسککتومی

  1. اگر تشخیص داده شود که فتق دیسک کمر در ناحیه مهره‌های کمری (مهره‌های L1 تا L5) علت فشردگی ریشه عصب است.
  2. اگر دیسک برآمده باشد؛ اما مواد داخل دیسک (نوکلئوس) از دیسک بیرون نزده و وارد کانال نخاعی نشده باشد.
  3. اگر درد حداقل 4 هفته پس از درمان‌های غیرجراحی مانند طب فیزیکی، مصرف مسکن و یا تزریق استروئید در فضای اپیدورال برطرف نشده باشد.
  4. اگر نشانه‌های آسیب عصبی، مانند ضعف شدید، عدم هماهنگی یا بی‌حسی، در پاها وجود داشته باشد.
  5. چنانچه علائم تشدید شود.
  6. اگر دیگر عارضه‌های ستون فقرات مانند تنگی کانال نخاعی وجود نداشته باشد یا ناپایداری ستون فقرات منشأ درد نباشد.

عوارض هیدرودیسککتومی

برای انجام این روش برخلاف روش‌های جراحی دیگر نیازی به ایجاد شکاف‌های بزرگ نیست. هیدرو دیسککتومی یک روش کم تهاجمی است که به صورت سرپایی و با استفاده از فشار جریان آب برای برداشتن بافت بیرون زده دیسک و از بین بردن فشاری که باعث کمر درد و پا درد شده است انجام می‌شود. احتمال بروز عوارض جانبی در این عمل نسبت به عمل‌های جراحی باز یا آندوسکوپی که پس از انجام آنها اسکارهای زیادی باقی مانده و ممکن است باعث ابتلا به سندرم عمل جراحی شکست خورده کمر شوند قابل چشم‌پوشی است.

برای آشنایی با نشانه های فتق دیسک (هرنی دیسکال)؛ مطلب علائم شایع بیرون زدگی دیسک را مطالعه نمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسن اقابراریان [ 1402-03-21 ]
سلام و ارادت دکترجان : ممنون از لطفت تون . الان دو ماه و نیمی هست . دوبار ام ار ای دادم . پارگی آل 1و2 و بالج آل 4 و 5 تشخیص دادن . دو بارهم نوار عصب عضله دادم . 40 سالمه . گزگز و مور مور در پای چپ دارم . گاهی هم درد در ناحیه چپ کمر . وضعیتم اندکی بهتر شده. ولی همه متخصصین گفتم عمل نکنی فلج میشی در آینده

حسین عباسپور [ 1401-10-08 ]
سلام یک سال است دیسک کمر پلاتین گذاشتم حالا پای راست کم حس مراجعه به دکتر گفت مهره 9و10 مشکل داره باید عمل شوی،به دکتر معالج مراجعه گفت،نیاز،عمل،نیست،ایا با روش جدید امکان رفع،مشکل،هست،اگه جواب مثبت،است خدمت،برسم لاتین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کارروشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کار

درد زانو می تواند به اشکال مختلفی از قبیل درد پشت زانو تا درد داخلی و خلفی زانوها احساس شود که در ادامه این مطلب پس از بررسی آناتومی زانو به آنها می پردازیم ... ادامه مطلب

اوستئیت پوبیس یکی از علل درد کشاله راناوستئیت پوبیس یکی از علل درد کشاله ران

اوستئیت پوبیس Osteitis pubis بیماری نادر و دردناک در سمفیز پوبیس است. سمفیز پوبیس محلی است که استخوان های پوبیس راست و چپ ، در قسمت جلویی لگن به یکدیگر متصل می شوند . ... ادامه مطلب

نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟

نورالژی گلوفارنکس یکی از بیماری های ‌نادری است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. این اختلال، عصب گلوفارنکس را درگیر می کند. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465