تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / درمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصل

درمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصل

روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) یا آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود؛ یعنی سیستم ایمنی که سیستم دفاعی طبیعی بدن است، به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و باعث التهاب و دیگر علائم می‌شود. علت روماتیسم مفصلی مشخص نیست. این علت به ترکیبی از عامل‌های هورمونی یا محیطی و ارثی یا ژنتیک مربوط می‌شود. از هر صد نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی به این بیماری مبتلا می‌شود. روماتیسم مفصلی و به خصوص روماتیسم زانو در زنان درصد شیوع بالاتری دارد و زنان سه برابر بیش از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. این عارضه برای هر کسی در هر سنی می‌تواند رخ دهد و به‌سرعت پیشرفت داشته باشد، بنابراین تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان اهمیت دارد. هر چه درمان را زودتر شروع کنید مؤثرتر است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل و عوامل‌ خطر روماتیسم مفصلی

عامل‌های خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی به شرح زیر است:

بیشتر بدانید : داروی ملوکسیکام چیست؟

علائم و نشانه‌های روماتیسم مفصلی

علائم متعددی نشان دهنده ابتلا به روماتیسم مفصلی است. علائم تمام بیماران یکسان نیست و به شدت پیشرفت بیماری بستگی دارد. شایع‌ترین علائم روماتیسم مفصلی عبارت است از:

  1. درد، ورم و خشکی مفصلی معمولاً مچ دستها، انگشتان دست و پای هر دو طرف را درگیر می‌کند. البته احتمال درگیر شدن مفصلهای دیگری مانند شانه، آرنج، زانو، مچ پا و گردن نیز وجود دارد.
  2. درد مربوط به آرتریت روماتوئید معمولاً صبح‌ها و پس از استراحت کردن شدیدتر است.
  3. خشکی مفصلی پس از استراحت کردن و خشکی صبحگاهی که بیشتر از 30 دقیقه ادامه دارد.
  4. احساس کسالت عمومی و کاهش وزن
  5. کاهش توانایی برای انجام دادن کارهای روزمره مهم مانند وظایف شغلی، امور خانه و تفریحات مورد علاقه
  6. ایجاد توده (ندول) پوستی، خشکی یا قرمزی چشم
  7. خستگی مزمن نیز یکی از علائم شایع روماتیسم مفصلی است و بیمار متوجه می‌شود که بیشتر استراحت کردن کمکی به رفع خستگی‌ نمی‌کند.
درمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصل

تشخیص روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی به کمک بررسی سوابق پزشکی فرد و همچنین معاینه ی فیزیکی او، تشخیص داده می شود. برخی از علائمی که پزشک در فرد به دنبال آنها خواهد بود عبارت اند از تورم و گرم بودن مفاصل، حرکت همراه با درد، توده های زیر پوستی، بدشکلی در مفاصل و انقباض مفصل ها (عدم توانایی در خم و راست کردن کامل یک مفصل). آزمایش خون نیز می تواند یک پادتن به نام عامل روماتوئید را شناسایی کند که نشان دهنده ی وجود بیماری آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی در فرد می باشد. عکس برداری با اشعه ی ایکس نیز می تواند میزان پیشرفت بیماری در فرد را مشخص کند.

روشهای درمان روماتیسم مفصلی

روشی برای درمان روماتیسم مفصلی وجود نداشته و هدف روش‌های درمانی، کاهش علائم بیماری و بهبود عملکرد فرد می‌باشد. پزشکان فرایند درمان را هر چه زودتر و قبل از این‌که آسیب دائمی به مفاصل وارد شود شروع می‌ کنند.

استراحت

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، نیاز به یک برنامه‌ ی متعادل از ورزش و استراحت دارند، به‌ طوری‌ که در زمان فعال بودن بیماری استراحت بیشتر و در زمان غیرفعال بودن آن ورزش بیشتری در برنامه‌ ی آنها گنجانده‌ شده باشد. استراحت به کاهش درد و التهاب فعال مفاصل کمک کرده و از خستگی مفرط مفاصل جلوگیری می‌کند.

درمان دارویی

نوع داروی تجویزشده از طرف پزشک، به ‌شدت علائم و مدت‌ زمان ابتلا به آرتریت روماتوئید بستگی دارد.

تزریق کوتیکواستروئید

داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون، التهاب و درد را کاهش داده و باعث کند شدن فرایند آسیب به مفصل می‌شوند.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست یا متخصص کاردرمانی معرفی کند. این افراد می‌توانند به شما تمریناتی را آموزش دهند تا به کمک آنها انعطاف مفاصل خود را حفظ کنید. ماساژ درمانی، طب سوزنی، الکتروتراپی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS) و یونتوفورز.

پی آر پی برای درمان روماتیسم مفصلی

پی آر پی یا درمان با پلاسمای غنی از پلاکت درمانی است که بر قابلیت التیام‌بخشی خود بدن متکی است. درمان پی آر پی با گرفتن نمونه خون از بیمار شروع می‌شود. خون در سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا محلول پلاکتی به دست بیاید که غلظت بالایی از پروتئین‌های فاکتورهای رشد در آن وجود دارد. فواید این پروتئین‌ها عبارت است از:

ورزش درمانی

ورزش برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی مفید است و اکثر بیماران از این موضوع آگاهی دارند؛ اما یافتن وقت، انرژی و انگیزه لازم برای ورزش کردن دشوار است. ورزش کردن به ویژه در صورت تحمل درد برای بیمار سخت‌تر می‌شود؛ اما پژوهش‌ها نشان داده است، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئیدی که ورزش می‌ کنند، درد کمتری نسبت به بقیه بیماران تحمل می‌ کنند. به علاوه ورزش موجب تقویت روحیه و بهبود عملکرد مفصل می‌شود و از ضعیف شدن و تحلیل رفتن عضلات جلوگیری می‌ کند. در ادامه ورزش‌های مناسب برای بیماران دچار روماتیسم مفصلی را معرفی می‌کنیم.

آب درمانی، ورزش کردن در آب گرم، بیشتر از دیگر روش‌های ورزش درمانی به بهبودی بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که درد و حساسیت مفاصل بیماران دچار آرتریت روماتوئید پس از شرکت کردن در جلسات آب درمانی کمتر می‌شود. به علاوه هیدروتراپی برای بهبود روحیه و سلامتی عمومی بیماران نیز مفید است. ورزش‌های مبتنی بر آب، مانند شنا و ایروبیک آبی، استفاده از مفاصل درگیر را برای بیماران آسان‌تر می‌کند و دردشان را تاحدی تسکین می‌دهد.

تای چی یا مدیتیشن در حال حرکت یکی از هنرهای رزمی سنتی چین است که حرکات آهسته و آرام را با تمرکز ذهنی ترکیب می‌ کند. تای چی عملکرد عضلات را بهبود می‌دهد و خشکی مفصل، درد و استرس بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را کمتر می‌کند.

تقویت پمپاژ قلب یکی از بخش‌های ضروری درمان روماتیسم مفصلی است، چون بیماران مبتلا به این عارضه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ ها و عارضه‌ های قلبی ـ عروقی هستند. دوچرخه سواری یک ورزش کم برخورد عالی است که به اندازه ورزش ایروبیک به مفصل‌ ها فشار نمی‌آورد. دوچرخه سواری برای حفظ سلامت قلبی ـ عروقی، تقویت پاها و کاهش خشکی صبحگاهی مفصل مفید است. می‌توانید در فضای باز دوچرخه سواری کنید، به یک گروه دوچرخه سواری ملحق شوید یا با دوچرخه ثابت در خانه یا باشگاه تمرین کنید.

پیاده‌ روی ، علی‌ رغم ساده به نظر رسیدن، یکی از آسان‌ترین و راحت‌ ترین ورزش‌ها است. پیاده‌ روی علاوه بر افزایش ضربان قلب، مفصل‌ها را شل می‌کند و درد را تسکین می‌ دهد. پژوهش‌ها نشان داده است که سی دقیقه‌ پیاده‌ روی در روز روحیه بیماران را نیز بهتر می‌ کند.

یوگا ترکیبی از وضعیت‌های اندامی با تمرین‌های تنفسی و تن‌آرامی است که علائم روماتیسم مفصلی را بهبود می‌دهد. درد و وضعیت روحی بیماران جوانتر مبتلا به آرتریت روماتوئید با تمرین کردن یوگا بهبود می‌یابد.

روماتیسم مفصلی عضلات را ضعیف می‌کند که به نوبه خود تشدید درد مفصلی را در پی دارد. تمرین‌های تقویتی درد را کمتر و عضلات را قوی‌ تر می‌کند. عضلات قوی‌ تر بهتر از مفاصل حمایت می‌کنند و در نتیجه انجام فعالیت‌ های روزمره برای بیمار آسان‌ تر می‌ شود. تمرین‌ های وزنه‌ب رداری را دو یا سه بار در هفته انجام دهید. همچنین اگر مچ دستها و انگشتهایتان در وضعیت خوبی است، می‌توانید با کش‌های مقاومتی تمرین کنید. درباره تمرین‌‌های مناسب با پزشک معالجتان مشورت کنید .

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض ناشی از روماتیسم مفصلی

در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به موارد زیر در شما افزایش می‌یابد:

اگر دچار درد پایین کمر هستید، با مراجعه به یک متخصص درد خوب می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان انواع کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره پاک نیت [ 1402-08-30 ]
سلام و خسته نباشید آقای دکتر من رماتیسم مفصلی دارم 58 ساله هستم خیلی سرما میخورن با کوچکترین سرما یا ویروسی میریزم به هم، عرق هم خیلی میکنم، صورت از عرق خیس میشه و لرز تو بدنم هست همیشه آیا میشه رماتیسم مفصلی شدتش بیشتر شه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمرعلائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمر

رادیکولوپاتی اصطلاحی است که به بیماری های ریشه های عصبی نخاعی اشاره دارد. رادیکولار نیز اصطلاحی در پزشکی است که به معنای ریشه بوده و به ریشه عصبی نخاعی اشاره دارد ... ادامه مطلب

علائم آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفصلی پسوریازیس)علائم آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفصلی پسوریازیس)

آرتریت پسوریاتیک شکلی از آرتریت است که برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ با فلس های نقره ای روی پوست می شود. ... ادامه مطلب

درمان درد دیسک کمر با لیزر پی ال دی دیدرمان درد دیسک کمر با لیزر پی ال دی دی

برداشتن فشار از دیسک با لیزر یا پی ال دی دی (PLDD) درمان لیزری است که برای تشخیص مشکلات دیسک ستون فقرات و کمک به برطرف شدن درد کمر و گردن مورد استفاده قرار میگیرد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465