تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟

در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟

درد یک مشکل پزشکی پیچیده است که تأثیر قابل توجهی بر رفاه جسم و روح ما دارد. آسیب های بافتی و یا محرک های مختلف می تواند پایانه های عصبی بافت و اندام ها را تحریک کند که به دنبال این تحریک، درد احساس می شود. کلینیک درد یک مرکز درمانی برای درمان انواع دردها، از جمله درد حاد، مزمن ماهیچه ای، مفصلی، استخوانی، سرطانی و... بنا شده است. در این مراکز درمانی، چندین متخصص با رشته های مختلف با یکدیگر همکاری کرده تا درد بیمار درمان شود و یا به حداقل ممکن برسد.

هدف متخصص در این است که بیمار از درد و رنجی که متحمل می شود، رهایی یابد تا بتواند استقلال عملکردی گذشته خود را به دست آورد. در کلینیک درد متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی نقش مهمی در بازگرداندن بیمار به توانایی و زندگی عادی دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

نخست پزشکان درد با انجام ارزیابی و معاینه ی دقیق، علت درد را شناسایی کرده و سپس تلاش می‌کنند با ترکیبی از درمان‌های دارویی، درد بیمار را کاهش دهند و درصورت نیاز، با تغییر میزان و نوع داروی مصرفی، نتیجه بهتری ایجاد کنند. در صورت نرسیدن به نتیجه مناسب، گام بعدی جراحی (باز یا بسته) است. همچنین متخصصین پزشکی ورزشی با ارائه نسخه‌های ورزشی، به بهبود توانایی بدنی بیمار کمک شایانی می‌نمایند. روان‌درمانی نیز نقش مهمی در بهبود توانایی فردی بیماران دارد به همین دلیل در مرحله بعد، متخصص روانپزشک یا روانشناس بالینی بیمار را ویزیت نموده اقدامات روان‌درمانی و یا درمانهای دارویی لازم برای بهبود وضعیت روحی روانی بیمار را انجام می‌دهند.

دردهای قابل درمان در کلینیک درد

انواع دردهایی که توسط متخصص درد درمان می شوند به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. اول، دردهایی مانند آرتریت یا التهاب مفاصل است که مستقیماً در اثر آسیب بافتی ایجاد می شود. نوع دوم درد در نتیجه آسیب عصبی یا بیماری سیستم عصبی است، مانند سکته و نوع سوم درد، ترکیبی از آسیب عصبی و بافتی است، مانند درد پشت.

  1. آرتروز (سایش و پارگی مفاصل بزرگ مانند زانوها، لگن)
  2. آرتریت روماتیسمی (آرتریت ناشی از واکنش خودایمنی بدن که در مفاصل کوچک مانند انگشتان و مچ ایجاد می شود).
  1. سکته (درد بعد از سکته)
  2. سفت شدگی چند بافت
  3. آسیب به نخاع
  4. نوروپاتی دیابتی (درد عصبی در نتیجه بیماری زونا، ایدز، دیابت)
  1. درد گردن
  2. درد پشت
  3. سرطان
کلینیک درد

اهداف درمانی در کلینیک درد

اگرچه آنچه در کلینیک‌های کنترل درد ارائه می‌شود بسته به محل سکونت شما متفاوت است؛ اما همه‌ی آنها اهداف یکسانی دارند:

برای مطالعه بیشتر بخوانید : بیماری های قابل درمان درکلینیک درد

متخصصین کلینیک درد

پزشكانی كه به طور كلی در كلینیك درد در دسترس هستند شامل موارد زیر است:

انواع خدمات کلینیک درد

خدمات این کلینیک ممکن است به صورت مراجعه‌ی سرپایی یا به صورت بستری به شما ارائه شود.

  1. کلینیک‌های کنترل درد سرپایی: در این برنامه، شما به جای ماندن در بیمارستان یا کلینیک، به طور منظم به کلینیک مراجعه خواهید کرد، شاید هفته‌ای یک‌ بار و به مدت چند هفته‌ی تعیین شده. بسته به کلینیکی که ارجاع داده شده‌ اید، ممکن است نیاز باشد یک روز کامل یا چند ساعت در کلینیک بمانید. این موارد بیشتر از بستری در بیمارستان انجام می‌شوند.
  2. کلینیک‌های کنترل درد با بستری کردن بیماران: اگر به چنین کلینیکی ارجاع داده شوید، برای یک برنامه کنترل درد شدید، سه تا چهار هفته باید در یک بیمارستان بستری شوید.

اقدامات تشخیصی دردهای مزمن در کلینیک درد

ابتدا شرح حال و تاریخچه دقیق پزشکی گرفته می شود و سپس تست ها و معاینات بالینی انجام می گردد. شرح حال و معاینه فیزیکی علیرغم تمام پیشرفت های تکنولوژیک درمانی هنوز هم از ارکان تشخیص و درمان بیماریهای درد مزمن می باشند. سپس براساس شواهد و تشخیص های احتمالی درخواست های پاراکلینیک داده می شود که شامل تصویربرداریهای لازم (ام ار آی/سی تی/سونوگرافی و…) و آزمایشات و تست های عصبی-عضلانی و… می باشد. در کلینیک درد در ابتدا پزشک فوق تخصص یا متخصص درد با انجام معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های لازم، علت درد بیمار را شناسایی نموده و پس از آن سعی می‌کند به کمک یک روش درمانی ترکیبی فرد را به زندگی عادی بازگرداند.

روشهای درمانی در کلینیک درد

طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی بالقوه در این کلینیک‌ها وجود دارد که می‌توانند به‌ عنوان بخشی از برنامه درمانی برای مدیریت دردتان به شما ارائه شوند. برای برخی از افراد یافتن روش‌های درمانی مناسب برای آنها ممکن است به صورت آزمون و خطا باشد. برای برخی دیگر ممکن است فقط یا یک روش، خیلی سریع‌تر نتیجه بگیرند. در اکثر موارد، بیماران به بیش از یک گزینه‌ی درمانی نیاز خواهند داشت و در کلینیک درد، به بیش از یک متخصص مراجعه خواهند کرد.

پزشکان یا پرستاران کلینیک در مورد هر گونه دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و داروهای بالقوه‌ای که قرار است برای تسکین علائم خود استفاده کنید با شما صحبت می‌کنند. آنها معمولاً در مورد عوارض جانبی هر دارو و اینکه چگونه می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید با شما صحبت می‌کنند. داروهایی که ممکن است برای شما تجویز شوند، عبارتند از:

  1. داروهای مسکن: این داروها می‌توانند شامل داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول و داروهای تجویز شده‌ی قوی‌تری باشند.
  2. داروهای ضدالتهاب: این داروها باعث کاهش التهاب و همچنین تسکین درد می‌شوند. بعضی از آنها ممکن است بدون نسخه قابل تهیه باشد و برخی دیگر نیاز به نسخه‌ی پزشک دارند. این داروها می‌توانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) یا کورتیکواستروئید باشند.
  3. داروهای ضد تشنج: تصور می‌رود که داروهای ضد تشنج می‌توانند پیام‌های درد را مسدود کنند و ممکن است برای امتحان روش مناسب برای کنترل کردن درد شما تجویز شوند.
  4. داروهای ضدافسردگی: داروهای ضدافسردگی، علاوه بر مقابله با مشکلات سلامت روانی که اغلب با درد مزمن همراه است، می‌توانند پیام‌های درد را متوقف کنند.
  5. داروهای شل کننده عضلات: این داروها در برخی موارد برای کاهش تنش در عضلات و تسکین عضلات تجویز می‌شوند.
  6. داروهای موضعی: می‌توان از کرم‌ها یا ژل‌هایی استفاده کرد که هنگام استعمال آنها در ناحیه آسیب‌دیده، پیام‌های درد را برای مدت کوتاهی قطع می‌کنند. پچ ها یا چسب‌هایی که بر روی پوستتان باید بچسبانید و دوز ثابتی از دارو را آزاد می‌کنند، مانند پچ لیدوکائین، می‌توانند موجب تسکین درد شوند.

بعضی از کلینیک‌ها ممکن است تزریق‌های مختلفی برای کنترل درد داشته باشند که جریان پیام‌های درد از عصب‌ها را مسدود می‌کنند و یا داروهای مسکن را با غلظت بیشتری در یک منطقه دردناک بخصوص وارد می‌کنند.

ممکن است دستگاه تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) را پیشنهاد کنند و نحوه استفاده از آن را به شما نشان دهند. معمولاً اجازه دارید این دستگاه را با خود به خانه ببرید. ممکن است استفاده از آن کمی دشوار یا نگران کننده به نظر برسد؛ اما این فقط یک دستگاه کوچک با پدهای چسبنده است که باید آن را در مناطق خاصی از بدن خود قرار دهید. این دستگاه جریان برق ضعیفی را در بدن آزاد می‌کند تا پیام‌های درد را قطع کند. کنترل قدرت سیگنال‌ها و شدت پالس‌هایی که دستگاه ارسال می‌کند، بر عهده خودتان است، بنابراین می‌توانید چیزی را که برایتان راحت‌تر است انجام دهید. استفاده از این دستگاه هیچ دردی را برای شما به همراه ندارد و بیشتر یک حالت تپش یا سوزن سوزن شدن از آن احساس می‌شود.

ممکن است جلسات فردی یا گروهی برای آموزش درد داشته باشید. این جلسات به شما می‌آموزد که چه چیزی باعث ایجاد درد، چه حاد و چه مزمن می‌شود از جمله نحوه پردازش درد در بدن. با یادگیری علم درد، می‌توانید بفهمید که در بدنتان چه می‌گذرد، تردید را با دانش و ترس را با اطمینان جایگزین کنید.

درمان‌های گروهی معمولاً به این صورت است که شما و چند نفر دیگر به دور دایره‌ای یا در محیط کلاس دور هم می‌نشینید. ممکن است از شما خواسته شود در مورد احساسات خود صحبت کنید، بهتر است برای حمایت و راهنمایی یکدیگر حضور داشته باشید. گاهی اوقات دریافت حمایت از سوی کسانی که درک می‌کنند در چه شرایطی هستید، می‌تواند ارزشمند باشد. پزشک یا پرستاری که این جلسه را هدایت می‌کند شاید از شما بخواهد در یک فعالیت گروهی شرکت کنید تا به شما کمک کند چیزهای بیشتری در مورد درد خود بیاموزید و استراتژی‌های مدیریت درد را که می‌توانید در خانه استفاده کنید یاد بگیرید. گاهی اوقات یک متخصص درد در مورد علم درد و آخرین فنون مدیریت آن صحبت می‌کند.

اکثر کسانی که از درد مزمن رنج می‌برند، سعی می‌کنند که با بی‌حرکت ماندن و استراحت کامل به کنترل درد خود کمک کنند، درحالی‌که این کار می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات و در نتیجه بدتر شدن درد گردد. از این رو در جلسات فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست شما را در انجام تمرینات مخصوص تقویت بدن راهنمایی می‌کند و نحوه حرکت دادن بدن را با اطمینان از اینکه موجب عود علائمتان نمی‌شود، آموزش می‌دهد.

غالباً بیمارانی که با درد دست و پنجه نرم می‌کنند، از ورزش کردن هراس دارند و نگرانند که این کار باعث بدتر شدن دردشان شود. این ترس می‌تواند به اجتناب از ورزش تبدیل شود و این شرایط برای بیماران مضر است. در یک کلینیک درد، ورزش ممکن است به اشکال مختلفی داده شود. تمرینات ورزشی ممکن است در دیگر روش‌های درمانی گنجانده شود. تمرینات ورزشی را می‌توان در یک گروه یا به صورت جداگانه انجام داد. ممکن است کلاس‌های ورزشی مانند یوگا و حرکات کششی برای بیماران برگزار شود که در آنجا به شما آموزش می‌دهند که چگونه با حمایت از متخصصان خود با خیال راحت ورزش کنید. سپس می‌توانید از این تکنیک‌ها در خانه استفاده کنید تا ورزش منظم‌تری را شروع کنید.

درمان رفتاری شناختی (CBT) توسط یک روانشناس یا روان درمانگر، به صورت گروهی یا فردی ارائه می‌شود. تمرکز درمان رفتاری شناختی، بر جایگزینی افکار منفی و رفتارهای ناسالم مرتبط با درد، با افکار و رفتارهای مثبت است که این امر باعث کاهش درد می‌شود.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، بر پذیرش درد و وضعیت فعلی شما متمرکز خواهد بود و همچنین به شما یاد می‌دهد که افکار منفی نیازی به رفتارهای مفید ندارند. در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شما می‌آموزند که متعهد به تغییر رفتارهای ایجادکننده دردتان باشید و از این رو، درد خود را به طور مؤثرتری کنترل کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

ذهن‌آگاهی می‌تواند استرس و در نتیجه درد را کاهش دهد. در یک کلینیک درد، درمان از طریق ذهن‌آگاهی ممکن است در سایر روش‌های درمانی ادغام شود یا به صورت کلاس‌های جداگانه‌ای صورت بگیرد. به طور مثال می‌توانید در جلسات مدیتیشن هدایت شده، یوگا یا تمرینات تنفسی شرکت کنید. مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید به شما این امکان را می‌دهد تا ذهن‌آگاهی را در زندگی روزمره خود بگنجانید، حتی در مواردی مانند لباس پوشیدن یا حمام کردن. معمولاً از تکنیک‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) استفاده می‌شود که ترکیبی از تمرینات مدیتیشن و ذهن‌آگاهی با تکنیک‌های کاهش استرس برای شکستن چرخه استرس و درد می‌باشد.

یک متخصص کاردرمانی در مورد کارهای روزمره و محیط زندگی و کارتان (در صورت شاغل بودن) با شما صحبت می‌کند. وی به شما کمک می‌کند تا روش‌هایی را پیدا کنید که بتوانید کارهای روزمره را برای خود آسان‌تر کنید تا احتمال عود کردن علائم و درد را کاهش داده و سطح عملکرد خود را افزایش دهید.

ممکن است به یک متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه ارجاع داده شوید که به شما در مورد چگونگی داشتن عادات غذایی سالم مشاوره می‌دهد. یک رژیم غذایی سالم به عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت عمومی جسمی و روانی و در حفظ وزن سالم به شما کمک می‌کند.

بسته به کلینیکی که مراجعه کرده‌اید، گاهی اوقات ممکن است درمان‌های دیگری مانند ماساژ درمانی، طب سوزنی، آب درمانی و درمان کایروپراکتیک نیز ارائه شود.

  1. ماساژ درمانی: یک ماساژور حرفه‌ای در مورد اینکه کدام قسمت از بدن شما دردناک است با شما صحبت خواهد کرد و ماساژ مخصوصی را برای شل شدن عضلات متشنج و تسکین دردتان ارائه می‌دهد.
  2. طب سوزنی: در این روش سوزن‌های بسیار ریز در مناطق خاصی از بدن وارد می‌شوند تا مواد شیمیایی طبیعی تسکین دهنده درد را در بدن تحریک به آزاد شدن کنند.
  3. هیدروتراپی: ورزش در یک استخر آب گرم می‌تواند باعث کاهش وزن از روی مفاصل شود و بیمار می‌تواند ورزش را با درد کمتری انجام دهد. انجام تمرینات ورزشی بر خلاف جریان آب نیز می‌تواند به قدرت عضلات کمک کند.
  4. درمان کایروپراکتیک: متخصص کایروپراکتیک (درمان دستی) با استفاده از دستان خود مناطق خاصی از بدن را دست‌ کاری می‌کند تا تنش عضلانی را آزاد کرده و درد را تسکین دهد .

بعد از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با عنوان هشت شایعه در مورد کمر درد دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :چگینی [ 1402-08-07 ]
سلام حدود چند ماهی هست که ام ار ای دادم گفتند مهره L5s1 فتق دیسک دارم با فیزیوتراپی و درمانهای دارویی هم نتیجه نگرفتم درد کشنده ای در ناحیه کمر و لگن و پاها دارم دکتر گفته عمل به صلاح نیست لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم ایا میتوانم تزریق یا عمل لیزر انجام دهم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان آرتروز زانو با استفاده ازروشهای غیر جراحیدرمان آرتروز زانو با استفاده ازروشهای غیر جراحی

ساییدگی مفصل زانو یکی از رایج‌ترین بیماری‌ های زانو و از شایع‌ترین اشکال آرتروز است.از ویژگی‌های اصلی آرتروز زانو از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است ... ادامه مطلب

بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به آرتروز زانوبهترین مواد غذایی برای مبتلایان به آرتروز زانو

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید . ... ادامه مطلب

آسیب دیدگی های تاندون آشیلآسیب دیدگی های تاندون آشیل

تاندون آشیل یک نوار سفت از بافت فیبری است که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه (کالکانئوس) متصل می کند. تاندون آشیل تاندون پاشنه ای نیز نامیده می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465