تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / کسانی که دیسک کمر دارند چگونه استراحت کنند

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه استراحت کنند

دیسک کمر به عنوان کمک فنر بین مهره ها و حمایت و پشتیبانی از بالاتنه عمل می کنند. همچنین در حرکت بدن به جهات مختلف، نقشی اساسی ایفا می کند. اگر دیسک از مواد داخلی خود خارج شود و نشت کند، می تواند به سرعت به گیرنده های عصبی رسیده و باعث کمر درد و احتمالاً درد و علائم عصبی در زیر پا شود. درد ناشی از دیسک کمر یکی از آزاردهنده‌ترین علائم این عارضه محسوب می‌شود؛ ولی نحوه استراحت در کاهش درد مؤثر است.

آنچه در این مطلب میخوانید

وضعیت بدن در زمان خوابیدن می‌تواند تأثیر به سزایی بر سلامت کلی بدن از جمله سلامت ستون فقرات داشته باشد. همه ما به صورت میانگین بین یک چهارم الی یک سوم از شبانه روز خود را صرف خوابیدن می کنیم، به همین منظور حالت بدن ما در خواب نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ما دارد. یک تنظیم ساده در وضعیت و نحوه خوابیدن بیماران دیسک کمر می تواند درد آنها را در حد اعتدال حفظ کند.

علل دیسک کمر

عوامل خطر دیسک کمر

عواملی که خطر فتق دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از:

مردان نسبت به خانم ها در گروه سنی ۳۵ تا ۵۰ سال بیش تر به این بیماری مبتلا می شوند.

دیسک کمر

زمانی كه از عضلات كمری و ستون فقرات بیش تر از عضلات پا ها برای یرداشتن اجسام سنگین كمک می گیرید و یا حین بلند كردن اجسام چرخشی در ستون فقرات ایجاد شود، مهره های كمر بیشتر مستعد فتق دیسک می باشند.

داشتن اضافه وزن، دیسك های پایینی كمر را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد.

خیلی از مشاغل كه نیاز به بلند كردن اجسام ، كشیدن و نیز خم كردن های مداوم كمر دارند، افراد را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد.

نشستن های طولانی مدت و یا رانندگی مسافت های زیاد، فشار بسیاری را بر مهره های كمری وارد می كند.

ورزش منظم برای جلوگیری بسیاری از مشكلات پزشكی از جمله فتق دیسک پیشنهاد می گردد.

بیان شده است سیگار كشیدن میزان مصرف اكسیژن توسط دیسک را كاهش و سرعت تخریب دیسک را افزایش می دهد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علائم دیسک کمر

طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند

به طور کلی هرچه فشار وزن بدن و فعالیت‌های بدنی روزمره بر روی دیسکی که درد می‌کند کمتر شود، سرعت بهبودی دیسک (دیسکی که قابل برگشت باشد) و بازگشت آن به حالت اولیه خود بیشتر شده و درد آن نیز کاهش می‌یابد. از این‌رو خواب کافی و اصولی یکی از بهترین وضعیت‌هایی است که بدن می‌تواند در آن قرار بگیرد تا هم فشار از روی دیسک‌ها برداشته شود و هم بدن به ترمیم بافت‌های آن بپردازد . بهترین حالت قرارگیری برای بدن، آن است که لگن و امتداد ستون فقرات (مهره‌های کمر و گردن) در یک راستا قرار بگیرند. به منظور ایجاد این وضعیت در حین خواب و عادت به انجام بهترین روش خوابیدن برای رفع دیسک کمر می‌توان در یکی از پوزیشن‌های زیر خوابید:

از خوابیدن به چه حالت‌هایی باید خودداری کرد؟

در صورت امکان باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید؛ زیرا در این حالت ستون فقرات شما در وضعیت مناسبی قرار نمی‌گیرد. زمانی که شما به این حالت می‌خوابید، انحنای طبیعی کمر تغییر کرده و باعث بروز درد و مشکل در آینده می‌شود.

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژی و مراقبتهای ويژه، می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طیب ایرانی [ 1402-07-12 ]
سلام وقت بخیر.من دردکمر از یک روزیش شروع شده بابت اینکه یک کمد سنگین بلند کردم .یک روز استراحت کردم دومین رو میتونم بلند بشم راه برم زیاد درد نداره ولی یکدفعه تیر میکشه .ورها میکنه چون ماهم داخل روستا هستیم از بیمارستا دوریم.چه کار باید کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب فاشیای کف پا چیست؟التهاب فاشیای کف پا چیست؟

فاشئیت پلانتار یک وضعیت دژنراتیو نوار بافت ضخیم (که فاسیا نیز نامیده می شود) در کف پای شما است که از پاشنه پا تا انگشتان پا امتداد دارد . ... ادامه مطلب

فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزرفیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر

شما در این مطلب از طریق لینک ایجاد شده می‌توانید فیلم جراحی دیسک کمر به کمک لیزر را مشاهده نمایید. جراحی دیسک کمر با لیزر، روشی است که بدون نیاز به برش ... ادامه مطلب

بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟

دیسکهای ستون فقرات به عنوان بالشتک و ضربه گیر بین مهره ها عمل می‌ کند. تخریب دیسک احتمال پارگی و بیرون زدن دیسک را افزایش می ‌دهد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465