تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / درمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پی

درمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پی

لگن، دومین مفصل مهم تحمل‌کننده‌ی وزن بدن، پس از مفصل زانو است. لگن، مفصلی توپی و سوکتی است که از سر استخوان فمور و استابولوم استخوان لگن ساخته شده است. سر استخوان فمور و استابولوم استخوان لگن، با غضروفی پوشیده شده‌اند، این غضروف حرکت این استخوان‌ها روی هم را راحت و ممکن می‌کند. در بسیاری از موارد علائم و عوارض ناشی از آرتروز در این ناحیه، در مدت ‌زمان طولانی ایجاد می‌شود. آرتروز، هنگامی ایجاد می‌شود که التهاب و آسیب وارد شده به مفصل، باعث تخریب و ریزش بخشی از غضروف مفصلی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حقیقت، علائم ناشی از آرتروز، یعنی درد، تورم و بدشکلی ایجاد شده، در نتیجه تخریب غضروف مفصلی ایجاد می‌شود. نقش غضروف در مفاصل، کاهش اصطکاک بین استخوان‌ها در هنگام حرکت مفصل و نقش ضربه‌گیری آن است. با این‌که در صورت آسیب به غضروف، تا حدودی ترمیم آن صورت می‌گیرد؛ اما در صورت ریزش و تخریب کامل، دیگر بافت غضروفی جدیدی جایگزین نمی‌شود. تزریق داخل مفصلی و پی آر پی یک روش درمانی جدید است که معمولاً از آن برای بیمارانی که به عارضه‌های التهابی مبتلا شده‌اند، استفاده می‌شود.

از این روش برای بهبود و درمان بیماری‌های مختلف مانند آرتروز‌ لگن استفاده می‌کنند. در این روش، دارو و مواد ضد التهاب با یک سرنگ به طور مستقیم به درون مفصل بیمار تزریق می‌شود.

علت ابتلا به آرتروز لگن

علت آرتروز لگن مشخص نیست؛ اما عوامل مشخصی وجود دارد که احتمال ابتلای شما به این بیماری را افزایش می دهد. این عوامل از قرار زیر هستند:

علائم آرتروز لگن

شایع ترین نشانه بیماری آرتروز لگن، درد دور مفصل لگن است. معمولاً درد لگن به صورت تدریجی به وجود می آید و با گذشت زمان وخامت پیدا می کند، اگر چه ظاهر شدن لگن درد به صورت ناگهانی نیز ممکن است به وجود بیاید. درد و سفتی در طول صبح یا پس از نشستن یا استراحت کردن برای مدتی تشدید پیدا می کند. با گذشت زمان عوامل دردناک بیشتر ظاهر می شود و حتی در طول شب و در حین استراحت نیز به وجود می آید. علائم دیگر آرتروز لگن عبارتند از :

  1. احساس درد در کشاله ران یا ران که تا باسن یا زانو گسترش پیدا می کند.
  2. دردی که در هنگام انجام فعالیت سنگین ظاهر می شود.
  3. سفتی مفصل لگن که راه رفتن یا خم شدن را دشوار می کند.
  4. قفل کردن مفصل و صدای سایش ( کریپتوس) در طول حرکت به دلیل شل شدن بخش های غضروف و اختلال ایجاد کردن بافت دیگر در حرکت روان لگن
  5. کاهش دامنه حرکتی لگن که بر توانایی راه رفتن تأثیر می گذارد و باعث لنگی می شود.
  6. صدا یا احساس سایش استخوان ها روی یکدیگر
  7. ناتوانی در حرکت دادن لگن برای انجام فعالیت های روزمره

مراحل آرتروز مفصل لگن

  1. مرحله 1: ساییدگی و پارگی جزئی مفاصل لگن که اغلب با درد کم یا بدون درد است.
  2. مرحله 2: غضروف شروع به تجزیه شدن می کند و رشد خار استخوان اغلب در اشعه ایکس قابل مشاهده است. علائم شامل درد، ناراحتی و سفتی در لگن است. به این مرحله آرتروز خفیف لگن نیز گفته می شود.
  3. مرحله 3: غضروف شروع به فرسایش می کند و شکاف بین استخوان های ران باریک می شود. فعالیت های عادی مانند راه رفتن، زانو زدن یا چمباتمه زدن باعث درد و تورم می شود. به این مرحله استئوآرتریت متوسط هیپ نیز گفته می شود.
  4. مرحله 4 (شدیدترین مرحله): غضروف تقریباً از بین رفته است که باعث التهاب مزمن می شود. درد و سفتی تقریباً همیشه احساس می شود.
درمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پی

تشخیص آرتروز لگن

اگر مشکوک به آرتریت روماتوئید در مفصل لگن هستید، آزمایش‌های پزشکی می‌توانند به تأیید یا رد این وضعیت کمک کنند. پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائم، سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی شما سؤالاتی می‌پرسد. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می‌کند تا سطح درد و تحرک مفصل شما را ارزیابی کند. دانستن سابقه خانوادگی شما نیز مفید است؛ زیرا ژنتیک ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد. اگر یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد.

تشخیص آرتروز می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند: لوپوس و فیبرومیالژیا را در مراحل اولیه بیشتر کند. یک آزمایش واحد برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. با این حال، آزمایش خون می‌تواند اتوآنتی بادی‌ها و نشان‌گرهای التهاب را بررسی کند. همچنین از مطالعات تصویربرداری برای تشخیص التهاب و آسیب مفاصل استفاده می‌شود. پزشک ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی یا سونوگرافی از مفاصل آسیب دیده را تجویز کند.

تاثیر تزریق پی آر پی در درمان آرتروز لگن

پی آر پی می تواند علائم آرتریت را با کاهش سرعت زوال غضروف و جلوگیری از التهابی که ممکن است رخ دهد، بهبود بخشد. همچنین، پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است تشکیل غضروف جدید را تحریک کرده و مقدار مایع روان کننده طبیعی را در مفصل افزایش دهد. این مایع اضافی می تواند اصطکاک ناشی از مالش استخوان ها را کاهش دهد. پزشکان معتقدند پلاسما ممکن است حاوی پروتئین هایی باشد که می تواند گیرنده های درد شما را تغییر دهد تا درد کمتری احساس کنید. به طور کلی درمان آرتروز با تزریق PRP به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل انجام می شود و احتمالاً آسیب غضروف را کند، متوقف یا حتی ترمیم می کند.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

تزریقات مفصلی در مبتلایان به آرتروز لگن

یکی از بهترین روش‌هایی که برای درمان درد‌های مفصلی به خصوص درمان آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تزریق مفصلی است. معمولاً در این تزریق، یک ماده دارویی برای تسکین درد و التهاب به مفصل تزریق می‌شود. تزریقات داخل مفصلی انواع گوناگونی دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

تزریق کورتون

کورتون یک ترکیب ضدالتهاب است که در پزشکی کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. معمولاً از تزریق کورتون به صورت مفصلی برای افرادی که مبتلا به بیماری اسکلتی عضلاتی هستند، استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از کورتون منجر به عوارضی چون افزایش فشار خون، پوکی استخوان و دیابت می‌شود؛ اما استفاده از کورتون تحت نظر پزشک متخصص به صورت کوتاه‌مدت، نتایج درمانی خوبی برای درد‌ مفصل به همراه دارد.

تزریق ژل هیالورونیک اسید

در مفصل، ماده‌ای به نام سینوویال وجود دارد که نقش مؤثری در عملکرد مفاصل دارد. در بیماران مبتلا به آرتروز، ماده سینوویال به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به درد، التهاب، خشکی بدن و محدودیت حرکتی می‌شود. به همین دلیل با تزریق ژل هیالگان در مفصل، تا حد زیادی می‌توان از به وجود آمدن این عوارض جلوگیری کرد. تعداد دفعات تزریق هیالورونیک اسید در مفصل برای بیماران طبق نظر پزشک متخصص متفاوت است.

تزریق پی آر پی(PRP)

یکی از فاکتور‌های بسیار مهم که نقش مؤثری در رشد بدن دارد، پلاکت‌ها هستند. برای تزریق پی آر پی مفصلی، در ابتدا مقداری از خون فرد بیمار را می‌گیرند، سپس با سانتریفیوژ اقدام به جدا کردن پلاکت‌های آن می‌کنند. در تزریق پی آر پی این پلاکت‌ها را که یک نوع منبع مهم برای رشد سلول‌ها محسوب می‌شوند، به مفاصل تزریق می‌کنند.

تزریق گاز اوزون

برخی شواهد نشان می‌دهند که تزریق گاز اوزون در مفصل، به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند؛ اما هنوز مدارک علمی دقیقی که بتواند این ادعا را ثابت کند، ارائه نشده است.

تزریق سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی بدن، سلول‌هایی هستند که می‌توانند به بافت‌های مختلف بدن مانند استخوان، غضروف، پوست و کبد تبدیل شوند. از آنجایی که انجام تزریق به این روش ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، به همین دلیل استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

عوارض تزریق مفصلی

عوارض جانبی تزریق مفصلی معمولاً خفیف است. شایع‌ترین عوارض آن می‌توان به داغ شدن و درد در ناحیه تزریق، درد و سفتی مفاصل یا مشکلات حرکتی اشاره کرد. در صورت بهبود نیافتن و بیشترشدن درد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. برخی دیگر از عوارض تزریق مفصلی خونریزی، خارش، تاول زدن، سردی، سوزش، بی‌حسی، تغییر رنگ پوست، سوزن سوزن شدن، زخم شدن، احساس فشار و کهیر زدن است. ممکن است در برخی از بیماران هنگام تزریق استروئید، با جمع شدن مایع به درون مفصل‌ها، عوارض جانبی مانند درد و تورم به‌وجود آید که اگر تا دو روز برطرف نشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

هزینه تزریق مفصلی

هزینه تزریق مفصلی به فاکتور‌های مهمی چون شرایط بیمار، نوع تزریق، برند دارویی تزریق، تعداد دفعات تزریق، حاد و مزمن بودن بیماری و هزینه تزریق توسط پزشک بستگی دارد.

برای آگاهی از علائم و درمان پارگی مینیسک زانو ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ندا زندی [ 1402-08-07 ]
دخترم ۱۰ روز پیش استخوان ترقوه چپش شکست و دکتر تنها با باند به گردنش آویزون کرد و گفت جوش میخوره…امروز مجدد عکس گرفتم که نه تنها جوش نخورده بلکه فاصله محل شکستگی بیشتر هم شده…ممنون میشم راهنمایی بفرمایید جراحی لازم داره یا خیر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سندرم پیریفورمیسدرمان سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی و عضلانی غیر معمول است که هنگامی که عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد می شود . ... ادامه مطلب

نورالژی پس سری (اکسیپیتال نورالژی)نورالژی پس سری (اکسیپیتال نورالژی)

نورالژی پس سری یا اکسیپیتال درد شدید در پس سر است که با درد در یک یا دو طرف سر، درد پشت چشم‌،حساسیت پوست به لمس و حساسیت به نور همراه است. ... ادامه مطلب

درمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریقدرمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریق

تونل کارپال یک ساختار محکم استخوانی فیبری است که از استخوان های مچ و لیگامان ( رباط ) عرضی ساخته شده است. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465