جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / عفونت ستون فقرات؛ علت علائم و روشهای تشخیص

عفونت ستون فقرات؛ علت علائم و روشهای تشخیص

ستون فقرات، دیسک‌های بین مهره‌ای، کیسه‌های دورال (پوشش اطراف نخاع) یا فضای اطراف نخاع ممکن است در برخی موارد دچار عفونت شوند. عفونت ستون فقرات از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است افراد را در شرایطی خاص درگیر کند. با وجود این که این بیماری در دسته عارضه‌های خاص و نادر قرار دارد، ممکن است افراد را به شکل ناگهانی مبتلا کرده و سبب گسترش مشکلات بیشتر شود.

عفونت‌های ستون فقرات که اکثراً از نوع عفونت‌های باکتریایی هستند، از طریق ستون فقرات به جریان خون راه می‌یابند. بروز این عفونت باعث می‌شود استخوان‌ها خود به‌ خود و بدون دخالت عوامل خارجی تخریب شده و فرسوده شوند. این عفونت، دیسک‌های میان مهره‌ای یا مهره‌های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورت بی‌توجهی به درمان عفونت‌های ستون فقرات در زمان مناسب، این عارضه در قالب یک بیماری بسیار خطر آفرین و نگران کننده، زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دردهایی همچون گردن درد را به همراه خواهد داشت.

درمان عفونت ستون فقرات مستلزم مراجعه به پزشک متخصص و بهره‌مندی از راهکارهای درمانی مؤثر است، به این ترتیب می‌توان خطرات و عوارض جانبی بیماری را کنترل نمود.

علت ابتلا به عفونت ستون فقرات

عفونت ستون فقرات در نتیجه ورود باکتری‌ها به جریان خون و تضعیف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی یا بیمارانی که جراحی پیوند عضو انجام داده‌اند از داروهای خاص برای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌کنند. از این رو در این افراد خطر ابتلا به عفونت‌های ثانویه افزایش می‌یابد. عفونت‌های ایجاد شده در بدن این افراد ممکن است در قالب یک سرما خوردگی خفیف یا استئومیلیت جدی نشان داده شوند. افرادی که به تازگی عمل جراحی ستون فقرات انجام داده‌اند نیز ممکن است به عفونت ستون فقرات دچار شوند؛ زیرا چنانچه ابزار جراحی به خوبی استریل نشده باشند، راه عبور میکروب‌‌‌ها به بدن هموار می‌شود.

علاوه بر این، شبکه رگ‌های خونی یا شبکه بتسون، وریدهای سینه را به وریدهای لگن، مثانه و پروستات وصل می‌کند‌. با نفوذ باکتری به این شبکه، احتمال بروز عفونت ستون فقرات تشدید می‌شود. با آلوده شدن شبکه باتسون، ریسک ایجاد عفونت در ناحیه مثانه و مجاری ادراری و همچنین پروستات افزایش یافته و ممکن است به ستون فقرات نیز انتقال داده شود. از این رو ضریب خطر ابتلا به عفونت نخاعی ثانویه از طریق عفونت ادراری بالا خواهد رفت.

عفونت‌‌های دستگاه تنفسی که در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ذات‌ الریه و سل ایجاد می‌شود نیز از ریه‌ها به ستون فقرات سرایت می‌کنند. در کنار موارد گفته شده، ابتلا به دیابت، سرطان، HIV وسوء تغذیه نیز با ابتلا به عفونت ستون فقرات ارتباط مستقیم دارد. مصرف داروی داخل وریدی، مصرف بلند مدت استروئیدها و وارد شدن ضربه و آسیب به ستون فقرات نیز از دیگر عواملی هستند که خطر ابتلا به عفونت ستون فقرات را افزایش می‌دهند.

بیشتر بدانید: چسبندگی کانال نخاعی

علائم عفونت ستون فقرات

1. تب. حالت تب در بیماران مبتلا به عفونت ستون فقرات ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمتر شایع است .
  2. درد در پشت. ناحیه دقیق نسبت به محل عفونت در امتداد ستون فقرات متفاوت است.
  3. احساس سفتی در ستون فقرات. این احساس به دلیل انقباض عضلات پاراورتبرال پشت است .
  4. نقص‌های عصبی حرکتی و یا حسی ناشی از فشرده‌سازی نخاع یا ریشه‌های عصبی نخاعی ( رادیکولوپاتی ). برخی از نمونه‌های نقص‌های عصبی احتمالی مرتبط با اسپوندیلودیسیت عبارت‌اند از: احساس ضعف در پاها، پاراپلژی یا چهار پلژی اندام‌ها و ازدست‌دادن کنترل اسفنکتر مقعد یا مثانه.
  5. تغییر شکل ستون فقرات (به‌عنوان‌مثال: افزایش کیفوز )
  6. تشکیل آبسه اپیدورال. آبسه اپیدورال به نوبه خود مسئول علائم است که بسته به محل تشکیل متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، آبسه اپیدورال گردن باعث سفتی گردن، سفتی دهانه رحم و دیسفاژی می‌شود، درحالی‌که آبسه اپیدورال کمری باعث شروع به‌اصطلاح سندرم دم اسبی می‌شود .

ذکر این نکته ضروری است که شدت عفونت همیشه با شدت تصویر علامتی موجود مطابقت ندارد. در عمل، این بدان معنی است که ممکن است با اسپوندیلودیسک های خفیف با علائم شدید و اسپوندیلودیسک های شدید که با چند اختلال مشخص می‌شود مواجه شوید. گاهی اوقات عفونت به علائم ذکر شده در بالا، می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند کاهش وزن، آستنیا، درد لگن ، درد شکم و تغییر لوردوز کمری طبیعی را اضافه کند.

عفونت ستون فقرات

عوامل خطر عفونت های ستون فقرات

عوامل خطر برای ایجاد عفونت ستون فقرات شامل شرایطی است که سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد، مانند:

عوامل خطر جراحی، شامل جراحی های طولانی مدت، از دست دادن خون زیاد، کاشت ابزار و جراحی های متعدد یا تجدید نظر در همان محل است. علی رغم اقدامات پیشگیرانه بیشماری که صورت می گیرد، عفونت در 1 تا 4٪ موارد جراحی رخ می دهد.

انواع عفونت ستون فقرات

انواع عفونت های ستون فقرات عبارتند از:

روشهای تشخیص عفونت ستون فقرات

تشخیص ابتلا به عفونت ستون فقرات با بررسی سوابق پزشکی و معاینه بالینی شما شروع می‌شود. پزشک از شما سؤالاتی می‌پرسد تا بتواند عواملی که احتمال ابتلا به عفونت ستون فقرات را افزایش می‌دهند را تعیین کند. پزشک ممکن است به منظور بررسی عفونت‌های احتمالی، دستور انجام برخی آزمایش‌ها را بدهد. این آزمایش‌ها شامل عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن یا کت اسکن) یا ام آر آی می‌شود. در برخی موارد لازم است آزمایش‌های تخصصی دیگر نظیر اسکن‌های هسته‌ای استخوان و اسکن سلول‌های سفید هسته‌ای برای تأیید تشخیص انجام شود. پزشک ممکن است برای تعیین نوع باکتری یا قارچی که باعث ابتلا به عفونت شده است، آنها را کشت دهد.

کشت باکتری غالباً برای بررسی و تأیید ابتلا به عفونت انجام می‌شود. ممکن است کشت زخم‌ها یا قسمت مبتلا به عفونت نیز انجام شود. در موارد ابتلا به عفونت‌های عمقی در مهره‌ها یا دیسک بین مهره ای ممکن است به یک سوزن نمونه‌گیری نیاز باشد. این کار غالباً با هدایت اشعه ایکس و تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. پزشک ممکن است از شما بخواهد که برای بررسی علائم ابتلا به عفونت، آزمایش خون نیز بدهید. این آزمایش‌ها شامل شمارش گلبول‌های سفید، پروتئین‌های واکنشی و میزان رسوب گلبول‌های قرمز می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها ممکن است پس از انجام عمل جراحی کمی افزایش یابند؛ اما معمولاً پس از گذشت چند هفته به مقدار طبیعی بازمی‌گردند. افزایش غیرعادی این نتایج ممکن است علامت وجود عفونت باشد.

درمان عفونت ستون فقرات

آنتی بیوتیک درمانی و بریسینگ

یکی از روش های درمانی عفونت های ستون فقرات، ترکیبی از آنتی بیوتیک های داخل وریدی و بریس ها است که از ستون فقرات در هنگام بهبودی حمایت می کند. در اغلب موارد برای درمان استفاده از این ترکیبات کفایت می کند؛ اما در صورتی که شدت عفونت زیاد باشد استفاده از روش های درمانی دیگر توصیه میشود.

لامینکتومی

در صورتی که عفونت دیسک کمر آبسه داشته باشد از روش لامینکتومی استفاده می‌شود تا فشار روی نخاع کاهش یابد. در این روش پزشک با برداشتن قسمت پشتی مهره فضای نخاع را افزایش میدهد.

اینستاگرام دکتر نقره کار

فیوژن میانی کمری

در این روش درمانی منبع عفونت از ستون فقرات برداشته می شود و سپس فیوژن ستون فقرات انجام می گردد. در این روش پزشک پیوند استخوانی را وارد میکند و به مدت دائم دو مهره برای حمایت به یکدیگر متصل می شوند.

کیفوپلاستی

در صورتی که مهره های ستون فقرات بر اثر عفونت شکسته شوند پزشک روش کیفوپلاستی یا جراحی بزرگ کردن مهره ها را به کار می برد. در این روش درمانی جراح با از بین بردن عفونت به مهره فرو ریخته، سیمان پزشکی تزریق می کند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونت ستون فقرات

با رعایت نکات زیر می توان از مبتلا شدن به عفونت های ستون فقرات جلوگیری کرد:
پیشگیری از ایجاد زخم های عفونتی پوست در نزدیکی ستون فقرات، تمیز نگه داشتن زخم ها، استفاده از پانسمان استریل شده برای پوشاندن آنها، توجه کردن به علائم عفونت مانند درد، حساسیت، قرمزی، تورم و چرک، درمان کردن به موقع عفونت های گوش مانند سینوس و عفونت های خونی، تکمیل کردن دوره مصرف آنتی بیوتیک پس از انجام عمل جراحی، واکسن. انجام واکسن از ابتلا به مننژیت پیشگیری می کند. کودکانی که در نزدیکی شخصی که به این بیماری مبتلا است قرار گرفته اند.

شما را به خواندن مطلب پوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقرات نیز دعوت می کنیم.

نظرات کاربران درباره این مطلب :کامبیزرستمی [ 1402-10-24 ]
سلام من سه ماهه دیسک کمرعمل کردن هشت پلاتین گذاشتن تاسه روزمیش خوب بودم دردی نداشتم ولی الان هرحرکتی انجام میدم پشتم جیرجیریاصدای بهم خرودن استخوان به صورت رگبارمیشنوم

گودرزی [ 1402-08-30 ]
سلام آقای دکتر خسته نباشید چند وقتی هست ک کمر درد دارم و درد تو پاشنه راستم حس میکنم و وقتی ک زیاد راه میرم این درد بیشتر میشه، و بعضی وقت ها درد از کمر به ساق پا میکشه، دلیل این درد چیه؟ چه اقدامی باید انجام بدم، ممنونم از شما

معرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانومعرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانو

آرتروز زانو وضعیتی است که درآن غضروف بین مفاصل از بین می رود و استخوان های مفصل زانو با یکدیگر در تماس و اصطکاک قرار می گیرند. ... ادامه مطلب

فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟

فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد، ضعف و بی حسی در گردن، پشت، بازو ها و پاها شود . ... ادامه مطلب

روشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کارروشهای سرپایی درمان درد زانو در کلینیک درد دکتر نقره کار

درد زانو می تواند به اشکال مختلفی از قبیل درد پشت زانو تا درد داخلی و خلفی زانوها احساس شود که در ادامه این مطلب پس از بررسی آناتومی زانو به آنها می پردازیم ... ادامه مطلب