تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟

نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟

عصب گلوفارنکس نهمین عصب جمجمه ای از دوازده جفت است که چندین عملکرد مهم را انجام می دهد. ماهیچه های حفره دهان و گلو فوقانی را کنترل می کند و در حس چشایی و تولید بزاق نقش دارد. عصب، فیبرهای حسی عمومی را از ساختارهای مختلف از جمله لوزه ها، حلق، گوش میانی و یک سوم خلفی زبان دریافت می کند. فیبرهای حسی خاصی که مسئول حس چشایی هستند از یک سوم خلفی زبان دریافت می کند. علاوه بر این، فیبرهای حسی احشایی را از اجسام کاروتید و سینوس کاروتید دریافت می کند. نورالژی گلوفارنکس (GPN) یکی از بیماری‌های ‌نادری است که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این اختلال، عصب گلوفارنکس را درگیر می‌کند. GPN با دوره‌های کوتاه و شدید درد کوبنده مشخص می‌شود که اغلب در اثر نوشیدن مایعات سرد، بلع، خمیازه کشیدن، صحبت کردن، سرفه یا جویدن ایجاد می‌شود. درد ایجاد شده در اغلب موارد در اطراف یک گوش متمرکز است؛ اما می‌تواند قسمت‌هایی مانند زبان، پشت گلو، صورت یا زیر فک را نیز درگیر کند. ممکن است در ابتدا حملات، کوتاه و خفیف همراه با دوره‌هایی از بهبودی را تجربه کنید؛ اما نورالژی می‌تواند پیشرفت کند و باعث حملات طولانی‌تر، مکرر و درد شدید شود. برای تشخیص درد حتماً به یک متخصص درد مراجعه کنید تا بتواند به درستی آن را تشخیص داده و درمان کند.

علت نورالژی گلوفارنکس (GPN)

در اغلب مواقع هیچ دلیل مشخصی برای ایجاد نورالژی گلوفارنکس (GPN) وجود ندارد. تحت فشار قرار گرفتن عصب گلوفارنکس توسط یک رگ خونی در نزدیک ساقه مغز منجر به تحریک عصب و در نهایت درد می‌شود. در برخی موارد دیگر استیلوئید طولانی (استخوانی در گردن نزدیک عصب) می‌تواند باعث درد شود که به عنوان سندرم ایگل شناخته می‌شود. ترومایی که به دنبال جراحت یا عمل جراحی رخ می‌دهد،گاهی در ایجاد نورالژی گلوفارنکس نقش دارد. از سایر علل احتمالی می‌توان به عفونت، ناهنجاری‌های عروقی و تومور اشاره کرد. بیماران مبتلا به ام اس ممکن است نورالژی گلوفارنکس یا عصب زبانی حلقی را به دنبال تجزیه غلاف میلین و غشای چربی که عصب را احاطه کرده تجربه کنند.

نورالژی گلوفارنکس

علائم نورالژی گلوفارنکس (GPN)

علائم آسیب عصب زبانی حلقی ممکن است شامل درد شدید در نواحی متصل به عصب گلوسوفارنکس باشد که عبارتند از:

افراد مستعد به ابتلا

نورالژی گلوفارنکس در مقایسه با دیگر سندرم های درد صورت بسیار نادر است. این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد. و معمولاً افراد میانسال و بالاتر را درگیر می‌کند.

تشخیص نورالژی گلوفارنکس (GPN)

در ابتدا پزشک به معاینه فیزیکی می‌پردازد تا محل دقیق درد را مشخص کند. هرچند که برای تشخیص آسیب عصب حلقی زبانی آزمایش بخصوصی طراحی نشده است؛ اما پزشک، معاینه‌ای را برای رد سایر اختلالات انجام می‌دهد. پزشک ممکن است نواحی خاصی مانند لوزه ها یا پشت زبان را تحریک کند تا ببیند آیا درد رخ می‌دهد یا خیر. معمولاً پزشک با گرفتن شرح حال و پرسیدن سؤالاتی مانند اینکه در هنگام صحبت و یا جویدن دردی احساس می‌کنید یا خیر سعی می‌کند این بیماری را تشخیص دهد. در مواردی نیز برای اینکه وجود تومور بررسی شود MRI تجویز می‌شود.

اینستاگرام دکتر نقره کار

درمان نورالژی گلوفارنکس (GPN)

داروها

درمان خط اول ما دارو است. داروهایی که در تسکین درد GPN بهترین عملکرد را دارند داروهای ضد تشنج مانند:

  1. کاربامازپین (تگرتول)، گاباپنتین (نورونتین)، فنی توئین (دیلانتین)، پره گابالین (لیریکا)، اکسکاربازپین (تری لپتال) و باکلوفن (لیورسال) هستند.
  2. اگر این داروها اثر نکنند یا عوارض جانبی غیرقابل تحملی ایجاد کنند، مرحله بعدی جراحی است.

عمل جراحي

رایج ترین روش رفع فشار میکروواسکولار است که در تسکین درد GPN زمانی که مشکل زمینه ای فشار رگ خونی بر روی عصب باشد، بسیار مؤثر است. در این روش، جراح سوراخ کوچکی در جمجمه ایجاد می‌کند، رگ خونی آزاردهنده را از عصب دور می‌کند و یک پد تفلون کوچک را بین رگ و عصب قرار می‌دهد. تسکین درد طولانی مدت برای ۸۰ درصد بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند به دست می آید.
اگر ارزیابی، هیچ فشردگی عصب آشکاری را نشان نداد، ممکن است روشی را انجام دهند که شامل بریدن عصب گلوفارنکس و بخش‌هایی از عصب واگ است که طولانی‌ترین عصب جمجمه‌ای بدن است. این جراحی همچنین می تواند درد بیماران را تسکین دهد.

برای مشاهده فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهری عباسی وکیل آبادی [ 1402-10-12 ]
عمل دیسک گردن انجام دادم دست راستم زیاد درد میکنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پی آر پی زانوپی آر پی زانو

روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) برای افزایش و کمک به بازسازی و تولید سلول ها است. این روش درمانی قابل اعتماد و مفید برای التهاب تاندون است ... ادامه مطلب

علت و درمان درد پایین کمر هنگام نشستنعلت و درمان درد پایین کمر هنگام نشستن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در ناحیه کمر در حالت نشسته می شوند. دردهای حاد ناحیه پایین کمر ناشی از آسیب دیدگی عضلات، رباط‌ها، مفاصل یا دیسک ها است . ... ادامه مطلب

درد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیکدرد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیک

سیاتیک (Sciatica ) یک علامت است که در آن درد پا که شبیه درد گرفتگی شدید، دردی شبیه به تیر خوردن و یا درد انتشاری از کمر به پا است تجربه میشود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465