تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / منیر چه نوع بیماری است و چگونه درمان می شود؟

منیر چه نوع بیماری است و چگونه درمان می شود؟

گوش، در حقیقت یک ساختار سه بخشی است که از گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است. گوش داخلی بخش مهمی است که شنیدن را امکان‌پذیر می‌کند و در حفظ تعادل نقش دارد. یکی از بیماری‌هایی که روی گوش داخلی تأثیر می‌گذارد و زندگی روزمره را مختل می‌کند، بیماری منیر (هیدروپس اندولنفاتیک ایدیوپاتیک)، یک اختلال نادر گوش داخلی است که بر حس تعادل و شنوایی افراد تأثیر می‌گذارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری منیر زمانی اتفاق می‌افتد که اندولنف، مایعی در گوش داخلی در کیسه اندولنف و غشای مجاور آن تجمع می‌یابد. اندولنف اضافی، تعادل و شنوایی بدن را مختل می‌کند. در صورت عدم درمان، علائم بیماری منیر با گذشت زمان بدتر می‌شود و ممکن است باعث کاهش دائمی شنوایی و مشکلات تعادلی مداوم شود. پزشکان معمولاً بیماری منیر را با داروهایی که علائم را کاهش می‌دهند، درمان می‌کنند.

علت ابتلا به بیماری منیر

علت ایجاد بیماری منیر هنوز ناشناخته است. باتوجه به علائمی که این بیماری در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد که این عارضه به دلیل خارج شدن مقدار مایع گوش داخلی از میزان استاندارد خود به وجود می‌آید؛ اما هنوز علت اینکه چرا چنین اتفاقی در گوش می‌افتد مشخص نیست. عواملی که در تغییر میزان مایع گوش نقش دارند، می‌توانند در ایجاد بیماری منیر نیز تأثیرگذار باشند، این عوامل عبارت‌اند از:

  1. تخلیه نامناسب مایع که ممکن است به دلیل انسداد یا ناهنجاری آناتومیک باشد.
  2. واکنش ایمنی غیرطبیعی بدن
  3. عفونت‌ ویروسی
  4. عوامل ژنتیکی

به دلیل اینکه هنوز علت واحدی برای این بیماری شناسایی نشده است، اینطور به نظر می‌رسد که بیماری منیر به دلیل ترکیبی از علل مختلف در بدن یک فرد به وجود می‌آید.

علائم بیماری منیر چیست؟

علائم و نشانه‌هایی که این بیماری در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌کند شامل موارد زیر است:

عوارض بیماری منیر

سرگیجه‌های نامنظم و غیر قابل پیش‌بینی و از دست دادن شنوایی در بلند مدت را می‌توان به عنوان بدترین مشکلات و عوارض بیماری منیر در نظر گرفت. این بیماری می‌تواند با ایجاد خستگی و استرس در فرد مبتلا، او را با مشکلات متعددی مواجه کرده و بر کیفیت زندگی او تأثیر منفی بگذارد. سرگیجه ایجاد شده در فرد مبتلا، تعادل او را با مشکل مواجه کرده و می‌تواند باعث سقوط او و ایجاد آسیب‌های شدیدی شود.

منیر چه نوع بیماری است

تشخیص بیماری منیر

اگر علائم سندروم منیر را دارید باید به یک متخصص مراجعه کنید. پزشک درباره علائم و سوابق پزشکیتان از شما سؤالاتی می‌پرسد و سپس آزمایشات لازم را برای ارزیابی تعادل و شنوایی شما تجویز می‌کند. این آزمایشات شامل این موارد است:

آیا بیماری منیر از بین می رود؟

این بیماری ممکن است برای چند ماه یا چند سال بهبود پیدا کند؛ اما معمولاً دوباره عود می‌کند. منیر یک بیماری مزمن است که هرگز از بین نمی‌رود.

آیا منیر یک بیماری جدی و خطرناک است؟

بیماری منیر یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست؛ اما می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که این اختلال را دارند ممکن است با علائمی دست و پنجه نرم کنند که بدون هشدار قبلی رخ می‌دهد، بارها و بارها برمی‌گردند و ممکن است زندگی روزمره آنها را مختل کنند.

آیا بیماری منیر ارثی است؟

این بیماری بیشتر در کسانی اتفاق می افتد که سابقه ی خانوادگی در رابطه با آن ندارند یا به عبارتی این بیماری شیوع اسپورادیک دارد. با این حال درصد کمی از موارد گزارش شده، در خانواده ها منتقل می شده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

در صورت مواجهه با هر یک از علائم بیماری مینر به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است در سایر بیماری‌ها نیز رخ دهد، بنابراین تشخیص دقیق و به موقع آن بسیار اهمیت دارد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

رژیم غذایی بیماری منیر

برای بیماری منیر درمان قطعی وجود ندارد؛ ولی با درمان های جانبی و تقویتی می توان جنبه های آزار دهنده بیماری را کاهش داده و کنترل کرد. این بیماری به جریان مایعات در بدن و سیستم گردش خون بستگی زیادی دارد، لذا رژیم غذایی برای بیماری منیر باید روی موارد زیر تمرکز داشته باشد:

  1. کاهش میزان موادی که باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.
  2. افزایش موارد ادرار آور و کاهش حجم مایعات بدن
  3. کاهش میزان موادی که جریان خون را محدود می کنند.
  4. کاهش میزان موارد غذایی که علائم بیماری را تشدید می کند.

رژیم غذایی که اهداف بالا را اجرا کند شامل موارد زیر است:

  1. تا حد امکان به صورت مداوم غذا بخورید و هیچ گاه بیش از چهار ساعت بین وعده هایتان فاصله نیندازید.
  2. از موادی مانند قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و قرص های لاغری پرهیز کنید. کافئین با تحریک سیستم عصبی، علائم منیر را تشدید می کند.
  3. رژیم غذایی خود را کم نمک نگه دارید. نمک باعث افزایش احتباس مایعات و تشدید مشکل می شود.
  4. سس و طعم دهنده ها را کنار بگذارید؛ چرا که منبع سدیم هستند. به جای این مواد از آبلیمو، تکه های پرتقال و سرکه استفاده کنید.

تزریق به گوش میانی برای درمان بیماری منیر

در این روش، مواد دارویی به گوش میانی بیمار تزریق شده و سپس توسط گوش داخلی جذب می‌شود. این کار نیز در کاهش علائم بیماری منیر مؤثر است. تزریق توسط فرد متخصص و در مطب پزشک صورت می‌گیرد. از جمله داروهایی که برای درمان منیر به گوش میانی تزریق می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آیا بیماری منیر درمان قطعی دارد؟

بیماری منیر هنوز درمانی ندارد؛ اما پزشک ممکن است برخی از روش های درمانی زیر را برای کمک به مقابله با این بیماری توصیه کند:

داروهای درمان منیر

ناتوان کننده ترین علامت بیماری Meniere، سرگیجه است. داروهای تجویز شده مانند مكلزین، دیازپام، گلیكوپیرولات و لورازپام می تواند به تسكین سرگیجه و کوتاه شدن حملات كمك كند.

محدود کردن نمک در رژیم غذایی و همینطور مصرف داروهای ادرارآور به برخی از افراد کمک می کند. کاهش مقدار مایعات بدن سرگیجه را کنترل می کند. این روش درمانی ممکن است به کاهش حجم مایعات و فشار در گوش داخلی کمک کند.

درمان شناختی منیر

درمان شناختی نوعی گفتگو درمانی است که به افراد کمک می کند تا بر نحوه تفسیر و واکنش خود بر تجربیات زندگی تمرکز کنند. برخی افراد دریافتند که شناخت درمانی به آنها کمک می کند تا بهتر با ماهیت غیر منتظره بودن حملات کنار آمده و اضطراب خود را در مورد حملات آینده کاهش دهند.

درمان پالس فشاری

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تازگی وسیله ای را برای بیماری منیر تأیید کرده است که در گوش خارجی قرار گرفته و پالس های فشار هوا را به صورت متناوب به گوش میانی ارسال می کند. به نظر می رسد این پالس های فشاری در نهایت روی مایع اندولنف تأثیر گذاشته و از بروز سرگیجه جلوگیری کنند.

جراحی برای بیماری منیر

جراحی معمولاً زمانی توصیه می شود که هیچ یک از درمان های دیگر نتوانند سرگیجه را تسکین دهند. برخی از عمل های جراحی برای فشرده سازی کیسه اندولنفاتیک انجام می شود. یکی دیگر از جراحی های ممکن، برش عصب دهلیزی است، هرچند که این اتفاق کمتر رخ می دهد.

بلوک عصبی با امواج رادیویی توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد قابل انجام است. برای اطلاع از اینکه آیا این روش برای تسکن درد شما مؤثر است یا خیر، می‌توانید با شماره‌های 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان آرتروز کمر و گردن با امواج آر افدرمان آرتروز کمر و گردن با امواج آر اف

آرتروز مفصل ( پوسیدگی مفصل ) ، آسیب دیدگی یا شکستگی مفاصل فاست، میتواند باعث درد نخاع و کاهش حرکت، شود ... ادامه مطلب

درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانودرمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو

پزشک در بلوک عصبی ژنیکولار، عصب ژنیکولار جانبی فوقانی، عصب ژنیکولار میانی فوقانی و عصب ژنیکولار میانی داخلی را هدف قرار می دهد. ... ادامه مطلب

درمان سندرم پیریفورمیسدرمان سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی و عضلانی غیر معمول است که هنگامی که عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد می شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465