تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد لگن / همه چیز در مورد لگن و انواع درد های این ناحیه

همه چیز در مورد لگن و انواع درد های این ناحیه

درد لگن، دردی است که معمولا در افراد مسن ایجاد میشود. این درد میتواند فعالیتهای روزانه ی شخص را مختل کند و در زمان های خاصی از روز و شب شدت بیشتری پیدا کند. برای اینکه بتوانید برای درمان این مشکل اقدام کنید، ابتدا باید علائم آن را به خوبی بشناسید و سپس برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای تشخیص صحیح و درمان مناسب، مهم است که اگر با درد لگن مواجه شدید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. تشخیص صحیح بر اساس علائم، آزمایشات تصویربرداری و بررسی فیزیکی انجام می شود تا بتوانید بهترین درمان را دریافت کنید و عوارض جانبی را کاهش دهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی لگن

لگن محدوده ای از بدن است که شامل استخوان های تشکیل دهنده دهانه لگنی (pelvis) و اندامهایی مانند ران، مچ و باسن می شود. لگن نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل و قدرت بدن انسان ایفا می کند. ساختارهای اصلی لگن شامل استخوان های حاصل از اتحاد شکمی (pelvic girdle) مانند استخوان های مۀ پوکیلون (ilium)، اسکیمون (ischium) و پبیس (pubis) می باشد. این استخوانها با هم اتصال یافته و حلقه ای پیرامون منطقه لگن ایجاد می کنند. در زنان، لگن به دلیل عملکرد زایمان، پهلوان (ம்) توسعه یافته تری دارد تا در زمان زایمان به جنین کمک کند. از جمله عضلات مهم لگن می توان به عضلات پهلوانی (pelvic floor muscles) اشاره کرد که نقش مهمی در حفظ ساختار لگن و حمایت از اندام های داخلی لگن دارند. به عنوان یک بخش اساسی از بدن، مراقبت و توجه به سلامت لگن از اهمیت بسزایی برخوردار است تا از بروز مشکلات مربوط به این ناحیه جلوگیری شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

درد لگنی چیست؟

اصولا دردهای زیر ناف تا کشاله ران ها را دردهای لگنی می گویند که می توانند علل متفاوتی داشته باشند. شامل اختلالات بسیار کم اهمیت، اختلالات گوارشی و یا علامت مهمی از یک بیماری مهم که در این موارد شما احتیاج به مراجعه سریع به پزشک یا بیمارستان دارید.

آدرس صفحه اینستاگرام

انواع درد های لگن

درد لگن می تواند به دلیل مشکلات مختلف از جمله عوامل عضلانی، اسکلتی، عصبی یا عضوی بوجود آید. در ادامه به برخی از انواع شایع دردهای لگن که ممکن است باعث ناراحتی و مشکلات برای فرد شود، می پردازیم:

برای مطالعه بیشتر بخوانید: انواع درد های لگن در نواحی مختلف

علل درد لگن

درد لگن می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از شایع‌ترین علل درد لگن عبارتند از:

  1. آرتروز
  2. بورسیت
  3. مشکلات عضلانی و تاندونی
  4. صدمات و شکستگی‌ها
  5. بیماری‌های التهابی لگن
  6. فتق
  7. مشکلات مفصلی
  8. مشکلات ستون فقرات
  9. بارداری
  10. عوامل مربوط به زنان

تشخیص دقیق علت درد لگن نیازمند معاینه بالینی و گاهی انجام آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، MRI یا CT است. اگر درد لگن دارید، مراجعه به پزشک برای بررسی و تشخیص دقیق ضروری است.

آرتروز لگن

آرتروز لگن یک بیماری مزمن و التهابی است که موجب تخریب تدریجی غضروف مفاصل لگن می شود. این بیماری معمولا اثر دو نقشه متقابل افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که مصرف طولانی مدت سوزن های مواد ستروئیدی و یا دیگر بیماری ها، مثل دیابت و چاقی، را دارند ایجاد می شود. عوامل ژنتیکی نیز می تواند نقش مهمی در بروز آرتروز لگن داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد آرتروز لگن بدانید

علائم درد لگن

علائم درد لگن می تواند بسته به علت زمینه ای متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم شایع درد لگن عبارتند از:

تشخیص علت درد لگن

تشخیص علت درد لگن معمولاً نیازمند یک رویکرد چندمرحله‌ای است که شامل شرح حال بالینی، معاینه فیزیکی و گاهی انجام آزمایشات تکمیلی می‌باشد. مراحل معمول تشخیص درد لگن به شرح زیر است:

1. شرح حال بالینی:

2. معاینه فیزیکی:

3. آزمایشات تصویربرداری:

4. آزمایشات خونی:

5. آزمایشات تخصصی تر:

6. مشاوره با متخصصین:

مراجعه به پزشک و انجام این مراحل به تشخیص دقیق و درمان مناسب درد لگن کمک می‌کند. در صورت وجود درد مداوم یا شدید در ناحیه لگن، نباید تاخیر در مراجعه به پزشک داشت.

درمان درد لگن

برای درمان درد لگن، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بر اساس علت اصلی درد، برنامه درمانی مناسبی تدوین شود. پزشک می تواند با بررسی جامع علائم و استفاده از روش‌های تشخیصی مختلف، به شما کمک کند تا بهترین راه حل را برای مدیریت درد خود پیدا کنید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: انواع درمان دردهای ناحيه لگن

آمپول برای درد لگن

آمپول های مختلفی برای تسکین درد لگن وجود دارند که بسته به علت درد و وضعیت بیمار ممکن است تجویز شوند. برخی از این آمپول ها عبارتند از:

  1. آمپول های ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs): مانند دیکلوفناک یا کتورولاک که به کاهش التهاب و درد کمک می کنند.
  2. کورتیکواستروئیدها: مانند متیل پردنیزولون که می توانند به طور مستقیم به محل درد تزریق شوند تا التهاب و درد را کاهش دهند.
  3. آمپول های مسکن اپیوئیدی: مانند مورفین یا فنتانیل که برای دردهای شدید و مقاوم به سایر درمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. آمپول های بی حسی موضعی: مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین که به طور موقت درد را تسکین می دهند.

تعیین نوع آمپول مناسب باید توسط پزشک و پس از ارزیابی دقیق علت و شدت درد صورت گیرد. همچنین، در نظر گرفتن عوارض جانبی و تداخلات دارویی ضروری است. مشورت با پزشک متخصص بهترین راه برای انتخاب درمان مناسب است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مرضیه روستایی [ 1401-11-30 ]
سلام اقای دکتر خسته نباشید من چند ساله دل دردای بدی دارم حتی اگه کسی به زیر نافم دست بزنه جیغ میزنم پریودای شدید دارم و موقع نزدیکی فقط درد میکشم اینها میتونه علایم چه مریضی باشه ؟

سیدعیسی فروتن [ 1401-10-14 ]
باسلام وخسته نباشیدمن مدت دوسال است درناحیه لگن پای راست دردشدید دارم که الته اویل کم بود وبه مرور زیاد شد باگرفتن ام ارای وعکس دکتراورلوژی گفتند ارتروز شدید است وداروی نقرص دادند ولی بجز اشکال درگوارش مشگلی حل نشد ممنون ازشما که تقریبا مشکل برملا شد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دردهای ناشی از دیسک با بلوک سمپاتیک کمریدرمان دردهای ناشی از دیسک با بلوک سمپاتیک کمری

بلوک سمپاتیک یکی از روش‌ های درمانی کاربردی است. گاهی اوقات بیمارانی که به کلینیک درد مراجعه می‌ کنند، علائمی مشابه با دیسک کمر یا درگیری سیاتیک دارند ... ادامه مطلب

امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

یکی از روش های مفید برای دردهای شدید استفاده از امواج رادیویی برای تخریب عصب درد است. این روش درمانی به‌ صورت غیر جراحی و کم تهاجمی است. ... ادامه مطلب

علت گردن درد کارمندانی که با کامپیوتر کار میکنندعلت گردن درد کارمندانی که با کامپیوتر کار میکنند

بسیاری از عوامل جسمی، روانی و محیطی در ایجاد درد گردن نقش دارند. افراد هنگام نشستن به مدت طولانی خم می‌ شوند و گردن آنها حالت رو به جلو به خود می گیرد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465