تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

درد یک مکانیسم محافظتی پیچیده است. این یک قسمت اساسی از تکامل است که بدن را از خطر و آسیب محافظت می کند. بدن، گیرنده های درد دارد که به دو نوع اصلی از اعصاب متصل هستند که خطر را تشخیص می دهند. یک نوع عصب پیام ها را سریع انتقال می دهند و باعث یک درد ناگهانی می شود. دیگر پیام ها را به آرامی می فرستد و باعث یک درد کسل کننده و ضربان دار می شود. اگر گیرنده های درد در پوست با لمس مورد خطرناکی فعال شوند، این اعصاب هشدارهایی را به نخاع و سپس به بخشی از مغز به نام تالاموس ارسال می کنند. گاهی اوقات نخاع برای انقباض عضلات سیگنال فوری به عقب می فرستد. این یک واکنش انعکاسی است که از بروز آسیب بیشتر جلوگیری می کند و این اتفاق قبل از احساس درد می افتد. سپس تالاموس اطلاعات را به قسمت های دیگر مغز که با پاسخ جسمی، فکر و احساسات مرتبط هستند، می فرستد. این زمانی است که ممکن است احساس درد کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

زمانی که بیمار به دلیل درد شدید به پزشک مراجعه می کند، متخصص درد شرایط مختلف مانند محل درد، علت درد، نوع درد و روش هایی که بیمار در گذشته برای درمان درد به کار گرفته است را مورد بررسی قرار می دهد. بعد از این بررسی ها متخصص درد بهترین روش ممکن برای تسکین درد بیمار را انتخاب می کند. اگر روش های معمولی و سنتی مانند استراحت، فیزیوتراپی و داروهای معمول در درمان درد موفق نبوده باشند، پزشک روش های جدید و غیرجراحی را پیشنهاد خواهد کرد. یکی از روش های مفید برای دردهای شدید استفاده از امواج رادیویی برای تخریب عصب درد است. این روش درمانی به‌ صورت غیر جراحی و کم تهاجمی است. با استفاده از انرژی گرما با امواج رادیوفرکوئنسی جهت توقف و کاهش درد بیماران به کار برده می‌شود. در واقع با امواج فرکانس رادیویی، عصبی را که منجر به درد می‌شود، می‌سوزانند تا انتقال سیگنال‌های درد به مغز را از بین ببرند.

بلوک عصبی با امواج رادیویی توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد قابل انجام است. برای اطلاع از اینکه آیا این روش برای تسکن درد شما مؤثر است یا خیر، می‌توانید با شماره‌های 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

مزایای درمان درد با امواج رادیویی

این روش درمانی مزایای زیادی برای بیماران به‌همراه دارد که به شرح زیر است:

  1. عدم نیاز به عمل جراحی
  2. کاهش و رفع درد در کمترین زمان ممکن
  3. مدت زمان کوتاه جهت بهبودی
  4. کاهش یا عدم مصرف دارو
  5. بهبود عملکرد بیماران
  6. توانایی در انجام فعالیت‌ های روزمره
امواج رادیویی

انواع امواج رادیویی

دو نوع درمان فرکانس رادیویی وجود دارد:

رادیوفرکوئنسی نوروتومی روشی است که برای کاهش درد ستون فقرات انجام می‌شود. در این روش درمان بر روی مفاصل فاست یا مفاصل ساکروایلیاک متأثر از تورم مفاصل یا آرتروز، دژنراسیون یا به دنبال آسیب دیدگی‌های ناشی از حوادثی مانند تصادف رانندگی یا جراحی باشد. اگر با بلوک تست تسکین درد داشته‌اید، ممکن است شما یک فرد مناسب برای انجام رادیوفرکوئنسی نوروتومی باشید که می‌تواند باعث تسکین درد در طولانی مدت شود. رادیوفرکوئنسی نوروتومی باعث ایجاد گرما ۹۰ درجه سانتی‌گرادی در اعصاب می‌شود تا آنها را تجزیه کند (دفع رادیو فرکانسی). این روش درمانی می‌تواند از ۶ ماه تا ۲ سال باعث تسکین درد شما شود. این روش معمولاً برای درمان درد مفاصل فاست یا درد مفاصل ساکروایلیاک استفاده می‌شود. تجهیزات تخصصی گرما را تولید می‌کنند سپس روی اعصاب خاص متمرکز شده و به طور موقت توانایی انتقال سیگنال‌های درد در آنها را قطع می‌کنند. این گرما از طریق سوزن‌ های وارد شده به پوست اطراف ستون فقرات به اعصاب مورد نظر تحویل داده می‌شود. این روش تحت آرام‌بخش خفیف انجام می‌ شود.

کاربرد رادیوفرکوئنسی نوروتومی

رادیوفرکوئنسی نوروتومی بر روی هر قسمت از ستون فقرات انجام می‌شود که باعث درد شما می‌شود. این نواحی شامل:

  1. درد پایین کمر (درد مفاصل فاست در قسمت لومبار)
  2. درد در قسمت میانی کمر (درد مفاصل فاست در قسمت توراتیک یا سینه‌ای)
  3. درد گردن (درد مفاصل فاست در ناحیه گردنی)
  4. درد مفاصل ساکروایلیاک (درد مفاصل SI)
  5. درد پا (لشبکه سمپاتیک لگنی)
  6. درد شکم (گانگلیون سمپاتیک)
  7. درد لگن (پلكسوس هيپوگاستريك)

رادیوفرکوئنسی نوروتومی در بعضی از افراد برای کنترل درد نسبت به دیگران بهتر عمل می‌کند. در صورت لزوم این روش درمانی قابل تکرار است

رادیوفرکوئنسی پالسی از این نظر منحصر به فرد است که بدون ایجاد صدمه قابل توجهی به بافت عصبی، باعث تسکین درد می‌شود. مکانیزمی که با استفاده از آن رادیوفرکوئنسی پالسی درد را کنترل می‌کند نامشخص است؛ اما ممکن است از یک مسیر مستقل از دما استفاده کرده باشد که توسط یک میدان الکتریکی به سرعت در حال تغییر ایجاد می‌شود. رادیوفرکوئنسی پالسی گرما را در اعصاب ایجاد می‌کند؛ اما در دمای پایین تر از ۴۲ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا در واقع آنها را از بین نبرند. این روش به طور معمول برای درد عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث تسکین درد در طولانی مدت شود.

کاربرد رادیوفرکوئنسی پالسی

رادیوفرکوئنسی پالسی را می‌توان روی هر عصبی که باعث ایجاد درد یا عامل انتقال پیام درد شما شود، انجام داد. این نواحی شامل:

نحوه درمان درد با امواج رادیویی

اقدامات قبل از درمان درد با امواج رادیویی

شب قبل از تزریق نخاعی، آزمایش ادرار بارداری انجام دهید و نتایج را قبل از جراحی به پرستار مربوطه گزارش دهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس (که در طی عمل ستون فقرات استفاده می شود) منجر به نقایص مادرزادی و احتمالاً سقط جنین می شود. زمانی که توانستید تأیید کنید باردار نیستید، اقدام به این درمان کنید. همچنین اگر در 4 هفته گذشته تب، درمان آنتی بیوتیکی، هر گونه بیماری یا بستر شدن در بیمارستان داشته اید، به پزشک اطلاع دهید. تمام آنتی بیوتیک ها را در روز درمان قطع کنید.

مراقبت بعد از درمان درد با امواج رادیویی

کاندید نامناسب درمان درد با امواج رادیویی

جهت انجام هر درمانی محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه شرایطی که نمی‌توان این نوع درمان را انجام داد ذکر خواهیم کرد:

  1. در افرادی که به داروهای بی حس کننده موضعی حساسیت دارند.
  2. مبتلایان به عفونت باکتریایی موضعی یا سیستمیک
  3. بیماران باردار
  4. مبتلایان به اختلالات خونریزی
  5. بیمارانی که دچار تومور یا عفونت ستون فقرات می باشند.
  6. نارسایی کنترل نشده احتقانی قلب یا دیابت
  7. زمانی که خطر استفاده از واسطه‌ های خاص (آسپرین، داروهای ضد پلاکت/رقیق‌ کننده‌ های خون) بیشتر از مزایای آنها باشد.
  8. بیماران دارای ضربان ساز که ممکن است نتوانند از روش های بلوک عصبی با فرکانس رادیویی استفاده کنند.

هزینه درمان درد با امواج رادیویی

هزینه‌ های این درمان، به تعداد جلساتی که نیاز دارید و مدت زمان هر جلسه بستگی دارد. همچنین تعداد نقاطی که می‌خواهید درمان کنید بر قیمت تأثیر می‌گذارد. به طور کلی قیمت برای هر فرد به دلیل شرایط خاص آنها متفاوت است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض درمان درد با امواج رادیویی

خطرات کمی در ارتباط با بلوک عصبی با فرکانس رادیویی در درمان کمردرد وجود دارد و معمولاً نادر هستند. خطرات احتمالی شامل موارد زیر می باشند؛ اما محدود به همین موارد نیستند:

عوارض جانبی زیر معمولاً نادر هستند:

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد خوب می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک کمردرد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدوی [ 1402-05-30 ]
آقای دکتر من تو دستام بعضی وقت ها حالت برق میگیره و خیلی بی حس میشه طوری که همش باید ماساژ بدم بخوام انجام بدم این کار برای من جوابدهی داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟

بورسیت آرنج یک بیماری نسبتاً شایع است که با درد، تورم و التهاب بورسا مشخص می شود. ... ادامه مطلب

علل درد بیضه و روش های درمان آنعلل درد بیضه و روش های درمان آن

مردان در سنین مختلف، حداقل یکبار درد بیضه را تجربه می کنند . این درد ها برخی طبیعی و کم اهمیت، اما برخی از آن ها جدی و خطرناک هستند. ... ادامه مطلب

آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت روش درمانی مؤثری است که درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. (پی آر پی) از خون شما برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می کند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465