تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به مچ پا / درد و بی حسی پاها در بیماران دیابتی

درد و بی حسی پاها در بیماران دیابتی

مشکل دیابت یا همان بیماری مرض قند، همان طور که از نامش پیداست؛ به علت سطح بالا و کنترل نشده قند خون به وجود می آید. شاید در کوتاه مدت این اتفاق مشکل خاصی را به وجود نیاورد، ولی با گذشت زمان ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تر مانند دردهای مختلف، بی حسی و حتی آسیب به پاها شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

افراد دیابتی معمولاً نگران ابتلا به مشکل نوروپاتی (آسیب دیدگی عصب‌ها)، ترک خوردن کف پا، عفونت و چرک، زخم یا علائم دیگری که نشان از وجود عفونت و مشکل در پاها دارند، هستند. اگر شما هم نگران این مشکلات هستید و یا نشانه‌ هایی هر چند کوچک در این رابطه مشاهده می کنید، بهتر است پیش از هر چیز به پزشک مراجعه کنید.

متخصصین درد با بکارگیری روشهای نوین جهت تشخیص و درمان دردهای ناشی از نوروپاتی دیابتی ، می‌توانند به بهبود شرایط و پیشگیری از ایجاد مشکلات جدی در پاها کمک کنند. در همین راستا، کلینیک فوق تخصصی دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه بالاترین سطح خدمات به بیماران دیابتی می‌ باشد. جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

نوروپاتی

در این جا میخواهیم به علل و عوامل بی حس شدن پا بپردازیم. بی حس شدن پاها معمولاً نشانه آسیب دیدگی اعصاب است. این مشکل یکی از عوارض بلند مدت ابتلا به دیابت نوع دو است. نوروپاتی به دلیل کنترل نامناسب قند خون که به مدت طولانی ادامه پیدا کند، به وجود می آید. قانون کلی و ساده در مورد دیابت را به این صورت بیان کرد که هر چقدر قند خون از میزان طبیعی افزایش بیشتری داشته باشد و هر چقدر که مدت بالا بودن قند طولانی تر شود، خطر بروز نوروپاتی بیشتر می شود. مشکل اصلی این است که عصب هایی که تحت تأثیر قند بالای خون قرار می گیرند معمولاً طولانی ترین و بلند ترین عصب های بدن هستند.

یعنی عصب هایی که از ستون فقرات تا انگشتان پا کشیده شده اند. به همین دلیل است که مرض قند اول بر روی عصب های پا تأثیر می گذارد نه دست ها یا جاهای دیگر. نکته دیگر در مورد نوروپاتی ناشی از دیابت این است که در بیشتر موارد این مشکل به صورت متقارن و برای هر دو پا اتفاق می افتد. بنابراین همان طور که گفتیم کنترل سطح قند خون عامل مهمی در جلوگیری از مشکلات بعدی به خصوص نوروپاتی، است.

اینستاگرام دکتر نقره کار

عوارض دیگر نوروپاتی دیابتی

شاید فکر کنید که تنها مشکلی که نوروپاتی عصبی در بدن ایجاد می کند ایجاد احساس بی حسی در لمس پاها است ولی متأسفانه اینطور نیست. نوروپاتی ناشی از دیابت ممکن است علاوه بر ایجاد بی حسی یا کم حسی پاها، موجب دردهای مختلف و حتی آسیبهای فیزیکی به پا شود. کسانی که به نوروپاتی مبتلا هستند، ممکن است تغییرات ظاهری پاهایشان را هم مشاهده کنند. نوروپاتی شکل فیزیکی پا را هم تغییر می دهد. نتیجه آن است که پاهای کسانی که به نوروپاتی ناشی از دیابت مبتلا هستند دیگر در کفش های معمولی به خوبی جا نمی شود.

البته فهرست مشکلات ناشی از نوروپاتی به این جا ختم نمی شود. نوروپاتی می تواند باعث خشک شدن پوست و در نتیجه آسیب دیدن آن شود. نتیجه این آسیب های پوستی، پینه و زخم های مختلف بر روی پا است. زخم های روی پا علاوه بر زشتی، درد و اذیت، باعث کند شدن و کاهش جریان خون شده و موجب می‌شوند؛ وضع از قبل وخیم تر شود. بی حس شدن پاها هم در این موقعیت کار مراقبت از پاها را به شدت سخت می کند. یک فرد معمولی به محض آسیب دیدن پا، درد را حس می کند و در نتیجه خواسته یا ناخواسته توجهش به پاهایش جلب می شود و از آن مراقبت می کند در صورتی که فردی که در ناحیه پاها احساس زیادی ندارد، متوجه جراحات و آسیب هایی که پا می بیند نمی شود.

همین مسئله باعث می شود که احتمال و خطر آسیب دیدگی پاها و عفونت و در نهایت نیاز به جدا کردن بافت ها یا قطع کردن پاها بسیار بیشتر شود.
به همین دلیل است که افرادی که دیابت دارند در معرض خطر آسیب دیدگی های جدی در ناحیه پا و قطع عضو می باشند. برای درک بهتر وخامت وضعیت این بیماران شاید بد نباشد به آمار مربوط به قطع پا در آمریکا در سال 2010 اشاره کنیم. در این سال تقریباً 73 هزار نفر به علت آسیب های غیر ضایعه ای که مبتلا به دیابت بودند تحت درمان قرار گرفتند و از ناحیه زیر ران تحت عمل جراحی قطع عضو قرار گرفتند.

آمار و ارقام واقعاً هولناک است ولی خبر خوب این است که قطع عضو ناشی از قند خون قابل پیش گیری است. راه حل آن شاید آسان نباشد ولی کاملاً عملی بوده و پیچیده نیست. کافی است مراقب وضعیت دیابت تان باشید تا خیالتان از بابت پاها هم راحت باشد.

درد و بی حسی پاها در بیماران دیابتی ، درمان بی حسی پاها در بیماران دیابتی

مراقبت از پاها در بیماران دیابتی

به غیر از آن بهتر است همیشه یک چیز محافظ برای پاها در نظر داشته باشید (بپوشید) تا از آسیب های محیطی ناخواسته به پا جلوگیری کنید. ممکن است به غیر از نوروپاتی مشکل گردش خون در پا هم داشته باشید که در این صورت می توانید از متخصص مراقبت از پا یا متخصص غدد مشورت بخواهید. شاید احساس مور مور شدن یا کمی بی حسی در پاها داشته باشید. یا ممکن است نشانه های مختلف مثل ترک خوردن پوست، عفونت، زخم، پوسته پوسته شدن و ... در پاها ببینید. وقتی پاها در چنین وضعیتی قرار می گیرند یعنی اینکه وضعیت آنها چندان خوب نیست. پس همان طور که گفتیم اولین کاری که باید بکنید این است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مؤثر ترین راه برای پیش گیری از بروز این مشکلات و رسیدن به این مرحله این است که دیابت و قند خون تان را تحت کنترل بگیرید. می توان گفت که در میان آسیب های مختلفی که پا ممکن است در اثر دیابت ببینید، آسیب عصبی بدترین و سخت ترین شان است. پس هر طور شده باید در جهت بهبود دیابت قدم برداشت. کنترل فشار خون و کلسترول هم از موارد دیگری هستند که باید حتماً به آنها توجه کرد. لیپید یا ترکیبات چربی از مواردی هستند که اثر غیر مستقیم ولی مهمی بر وضعیت نوروپاتی دارند.

از طرف دیگر ورزش و تغذیه سالم و داشتن فعالیت بدنی مناسب و کنترل وزن می تواند اثرات منفی قند خون را تا حد زیادی خنثی کند و همچنین به بهبود آن، کمک نماید و به این شکل مشکلات قلبی و عروقی و کلسترول تا حد زیادی از بین می روند. در شرایط مشابه، افرادی که چاقی یا اضافه وزن دارند، بیشتر دچار مشکل نوروپاتی می شوند. به غیر از مشکل نوروپاتی، مشکل ورم مفاصل و دردهای مختلف پا هم به مشکلات ناشی از قند خون اضافه می شوند که علاوه بر کاهش کیفیت زندگی، درمان را هم سخت تر می کنند.

اهمیت مراجعه به پزشک در مبتلایان به دیابت

یکی از محاسن مراجعه به پزشک از همان ابتدای کار این است که پزشک احتمالات مختلف و مشکلات مختلفی که باعث بروز مشکل شده اند را بررسی می کند. پزشک ممکن است وضعیت ویتامین ب در بدن تان را هم بررسی کند تا از عدم کمبود آن مطمئن شود. چرا؟ به این دلیل که یکی از رایج ترین داروها برای درمان دیابت استفاده از داروی متفورمین (Metformin) است. از اثرات جانبی این دارو این است که فرد مصرف کنند دچار کاهش فولیک اسید یا ویتامین ب می شود. البته این کاهش ویتامین ب در بدن شدید نیست و فقط در حدود 10 درصد کاهش دیده می شود.

به همین دلیل پزشک باید از وضعیت مناسب ویتامین ب در بدن بیمار مطمئن گردد. نوروپاتی تقریباً مهمترین و خطرناک ترین عارضه ابتلا به قند خون است. علتش هم این است که عصب های آسیب دیده ای که به مدت طولانی در شرایط نامناسب قرار گرفته اند دیگر تجدید و یا ترمیم نمی شوند. یعنی با این که کنترل قند خون به کاهش عوارض جانبی یا پیش گیری و تأخیر آسیب ها کمک می کند، ولی وقتی عصب ها به مدت طولانی آسیب دیده باشند، دیگر این روش ها فایده ای نخواهد داشت. البته این مورد به این معنی نیست که اگر عصب ها دچار آسیب شدید شدند دیگر همه چیز را رها کنید! نه! درست بر عکس. پس از آسیب دیدگی عصب ها شما باید حتی بیش از پیش مراقب خودتان باشید، رعایت دستورالعمل های پیشگیرانه به کاهش علائم دیگر دیابت و بهبود آن کمک می کند.
همچنین در سالهای اخیر تحقیقات مختلفی در مورد ترمیم عصب های آسیب دیده انجام شده است که تا حدی امید به بازیابی عصب ها را زنده کرده است. در سال 2015 مطالعاتی در این زمینه بر روی موش ها انجام شد. در این مطالعه اثر روغن ماهی (و به طور خاص تر اسیدهای چرب امگا-3) بر نوروپاتی بررسی شد. نتیجه ای که این تحقیق گرفت این بود که اسیدهای چرب به کاهش سرعت آسیب نوروپاتی و حتی معکوس کردن فرآیند (یعنی شروع بهبودی و ترمیم آن) کمک می کند.

بهترین حالت برای مبتلایان به دیابت این است که بتوانند پیش از این که حتی فرآیند آسیب عصبی آغاز شود از آن جلوگیری کنند. تشخیص بهتر و دقیق تر، درمان های مؤثرتر و همکاری بهتر بیمار با پزشک عملاً می تواند از بروز مشکلات مربوط به دیابت به خصوص نوروپاتی جلوگیری کند. با این کار، دیگر بیمار مجبور نمی شود تحت درمان های پیچیده و سخت قرار گیرد و همه چیز خیلی ساده تر حل و فصل می شود. این دقیقاً همان نکته ای است که تمام بیماران مبتلا به دیابت باید به آن توجه کنند.
بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید، بهترین کاری که می توانید برای پیشگیری از وخیم شدن اوضاع کنید مراجعه به پزشک و رعایت پیشنهادها و راهکارهایی است که به شما می دهد، است.

اغلب بیماران دیابتی از دردهای سوزشی مخصوصا در ناحیه کف پا و روی پا شکایت دارند، اغلب علایم دوطرفه است، و بیمار احساس میکند روی قلوه های سنگی با دمپایی ابری راه میرود. گاهی سوزش پاها آنقدر شدید است که کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش میدهد و فرد احساس میکند مثلا بر روی ذغال داغ گام بر میدارد، در این موارد ممکن است فقط با کنترل قند، مشکل بیمار حل نشود و نیاز باشد پزشک داروهای خاصی جهت درمان دردهای نوروپاتی تجویز کند.

در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی، به دلیل شدت دردهای سوزشی، اگر دارو درمانی و کنترل قند فایده ای نداشت ؛ در این شرایط جهت کاهش درد اقدامات مداخله ای (اینترونشنال) درد می‌ تواند کمک کننده باشد. پزشک فوق تخصص درد در این بیماران، طی دو جلسه اقدام به بلوک عصبی می‌ نماید؛ که این کار بدون نیاز به بیهوشی بوده ولی در اتاق عمل استریل انجام می‌ شود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سهیل خورشیدی [ 1402-12-22 ]
با عرض سلام من مادرم 64 سال دارد و بدلیل دیابت وزخم در پا سمت راست آنژیوگرافی انجام دادیم و به نتیجه مطلوب رسید ولی در پا سمت چپ ایشان درد بسیار شدید دارد والبته این پا نیز دچار این عارضه هست برای درمان این درد

امید فرجی [ 1402-07-29 ]
سلام با تشکر مادر من تقریبا ۷۰ ساله هستند و دیابت دارند که قرص دیابزید ۳۰ قبل صبحانه و شام مصرف میکنند و روزها معمولا یک ساعت پیاده روی دارند و شبها از درد کف پا شکایت دارند لطفا اطلاع بدید که ایا راهی برای جلوگیری هست و روشی برای درمان هست و اینکه پیاده روی برای آن بد نیست؟ چون من خودم دچار ضایعه نخاعی شدم و فقط مادرمو دارم لطفا کمک فکری بدید جناب دکتر ، ممنونم از لطفتون و اطلاعات ارزندتون.

invalid [ 1402-07-26 ]
سلام من آزمایش دادم گفتند قندخونت دیابتی است دارو مصرف می کنم کف پاهام سروشوزش آتشین داردخیلی اذیتم راهنمایی فرمایید ممنونم

عباس گل محمدی [ 1402-07-04 ]
من سالهاس دیابت نوع ۲ دارم و قندم کاملا کنترل شده منتها کف پام و انگشتان دستم بی حس شدن و رانندگی برام سخت شده به کجا باید مراجعه کنم .

سمیرا [ 1402-05-10 ]
میشه درمان پا درد در دیابتی ها رو کامل بفرمایید

زهرا علیزاده [ 1402-05-01 ]
سلام من دختر خاله ام نوجوان هست هم دیابت دارد چون ماهی هست خیلی پادرد هست وهم بسیار عصبی بخاطر از دست دادن مادرش چه مشکلی دارد وراه حلش چیس

حسین زندیان [ 1402-03-21 ]
بسیار مطالب جالب توجه و آموزنده ای ارائه کردید مخصوصا در خصوص نوروپاتی و درد پای دیابتی ، من مدتیست که با این مشگل مواجه هستم و بی حسی و درد و مور مور شدن مچ به پایین پاهام مخصوصا شبها امانم رو بریده است. اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

محمد حبیبی [ 1402-03-12 ]
سلام من مشکل بی حسی پا بابت قند دارم الان ۶ ماه شده دست چپم هم بی حس شده انسولین مصرف میکنم ولی از بی حسی پا پشت فرمان ماشین و یا راه رفتن دست گرفتار شدم لطفا بگید چیکار کنم سیگاری هم هستم

خانم آسیه ملکی نژاد [ 1402-02-16 ]
6ساله دیابت نوع دو دارم انسولین شبی 30واحد میزنم قرص متفورمین وگلورنتا میخورم تیروئید کم کار هم دارم قرص 100میخورم روزی 2تا

محمد حبیبی [ 1402-01-07 ]
سلام عزیز من مشکل بی حسی پا دارم الان ۶ ماه قندم هم کنترل خواهش میکنم یک وقت بعد از تعطیلات بهم بدید بیام یک راه حلی داشته باشم سپاسگزارم

محمودرضا عابدی [ 1401-12-26 ]
سلام قند خون دارم مچ پا به پایین بی حس شده انگشتای پا پایین حرکت میکنه ولی بالا نمیاد دکتر خوب رفتم گفته نه عمل کن نه درست میشه آیا راه دیگری هست؟

دنیا خلیلی [ 1401-12-21 ]
شوهرمن دیابت داره دردپا شب داره راهی هست دردپاش کم بشه

عرفان محمدی [ 1401-11-26 ]
سلام من موقعی که استرس میگیرم که بیشتر اوقات اضطراب مستمر دارم در طول شبانه روز پای چپم به صورت یک خط از بغل لگن پای چپم درد میگیرد و تا سر انگشتان پا بغضی اوقات بی حال و خسته ام و نمیتوانم به کوچک ترین چیزی فکر کنم و فشارم می افتد من 23 سال سن دارم متشکرم

گلاب صالحزاده [ 1401-10-16 ]
سلام دکتر ما همه آزمایش ها را انجام دادیم قند شدید داشتم ونمیتونم راه برم جواب آزمایشها هم هیچ مشکلی نداره نمی دونم چکار بکنم ممنونم که راهنماییم کنین

گلاب صالحزاده [ 1401-10-16 ]
سلام دکتر ما همه آزمایش ها را انجام دادیم قند شدید داشتم ونمیتونم راه برم جواب آزمایشها هم هیچ مشکلی نداره نمی دونم چکار بکنم ممنونم که راهنماییم کنین

حیدر شب کلاهی [ 1401-10-07 ]
از مطالب زیبای شما استفاده کردم.موفق باشید.

لیلا بختیاری [ 1401-08-15 ]
سلام من دیابت دارم الان دو روز پای چپ از پایین زانو دچار درد هستم می خواستم بدانم مشکل چیست

فاطمه فاضلی [ 1401-08-06 ]
سلام چندین ساله دیابت دارم وسه ساله انسولین میزنم اما هیچوقت قندم کنترل نمیشه تازگی ها هردوپا درد میکند که وقتی میشیننم دیگه نمیتونم بلند شم اما وقتی. یک کم را میر م بهتر میشه

زهرا باران دوست [ 1400-11-14 ]
خانوم.65سالۂ دیابتی هستم نوروپاتی شدید دارم هم.اکنون از سر انگشتان پا تا انتهای پا گررفتگی کرخی وهمچنین دردشدید دارم

بهمن کاملی [ 1400-09-10 ]
درود بر شما مطالب خیلی آموزنده ای بود من از بیماری اطلاعات چندانی نداشتم با مطالعه این مطلب به آگاهی رسیدم ممنون و سپاس از این که از بیماری آگاهم کردید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاعی چیست؟تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاعی چیست؟

یکی از دلایل شایع درد کمر، تنگی کانال نخاعی و چسبندگی کانال نخاعی می باشد.علل زیادی برای تنگی و چسبندگی کانال نخاع وجود دارد که به آنها پرداخته ایم ... ادامه مطلب

آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟

یکی از دلایل اصلی کمر درد، تنگی کانال نخاعی پایین کمر (لامبار) بوده که برای درمان آن از روشهای غیر جراحی و بعضاً جراحی می‌ توان استفاده کرد ... ادامه مطلب

منیر چه نوع بیماری است و چگونه درمان می شود؟منیر چه نوع بیماری است و چگونه درمان می شود؟

بیماری منیر زمانی اتفاق می افتد که اندولنف، مایعی در گوش داخلی در کیسه اندولنف و غشای مجاور آن تجمع می یابد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465