تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / آیا دیابت منجر به آسیب تاندون ها می شود؟

آیا دیابت منجر به آسیب تاندون ها می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا دیابت منجر به آسیب تاندون ها می شود؟ باید بدانید، دیابت زمانی رخ می دهد که گلوکز خون یا همان قند خون بسیار بالا باشد. گلوکز خون منبع اصلی انرژی است و از غذای مصرفی به دست می آید. انسولین، هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته شده و به گلوکز غذا کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن برسد تا برای انرژی استفاده شود. گاهی اوقات بدن به اندازه کافی هیچ انسولینی تولید نمی کند یا به خوبی از انسولین استفاده نمی کند. سپس گلوکز در خون باقی مانده و به سلول ها نخواهد رسید. با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. میزان بالای قند خون که ممکن است همراه با بیماری باشد، در ایجاد مشکل تاندون نقش دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تاندون ها نوارهایی طناب مانند هستند که از بافت قوی و انعطاف پذیری ساخته شده اند. آن ها ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند و به اندام های بدن اجازه حرکت می دهند. در سراسر بدن تاندون وجود دارد، از جمله در شانه ها، بازوها، مچ دست، باسن، زانوها و مچ پا. تاندون ها از آسیب عضلات در اثر دویدن، پریدن یا سایر حرکات جلوگیری می کنند. اگر دیابت تحت کنترل نباشد، تاندون‌های شما ضخیم شده و احتمال پارگی آن‌ها بیشتر می‌شود.

در صورت آسیب تاندون مرتبط با دیابت و ایجاد عارضه هایی مانند شانه یخ زده ، سندرم تونال کارپال و ... می توانید با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران و انجام روشهای درمانی سرپایی و موثری که در این مرکز قابل انجام است؛ به رفع و درمان آسیب تاندون در اثر دیابت بپردازید. برای ارتباط با این مرکز لطفا با شماره تلفن تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

شایع ترین انواع دیابت

در این نوع دیابت، بدن انسولین نمی سازد و سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پانکراس که انسولین می‌سازند حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. دیابت نوع یک معمولاً در کودکان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود، اگرچه ممکن است در هر سنی ظاهر شود. افراد مبتلا به دیابت نوع یک برای زنده ماندن باید هر روز انسولین مصرف کنند.

در این نوع دیابت، بدن انسولین را به خوبی تولید یا استفاده نمی کند و بیشتر در افراد میان سال و مسن رخ می دهد. نوع دو شایع ترین نوع دیابت است.

تاثیر آسیب تاندون بر دیابت نوع یک و دو

این آسیب به دلیل ماده ای به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) اتفاق می افتد و زمانی که پروتئین یا چربی با قند در جریان خون مخلوط شود، تشکیل می شود.بدن همواره AGE ها را آهسته تولید می کند اما وقتی دیابت دارید، قند اضافی در خون سرعت می‌گیرد که بر تاندون‌ها تأثیر می‌گذارد.

تاندون ها از پروتئینی به نام کلاژن ساخته می شوند. AGE ها با آن پیوندی ایجاد می کنند که می تواند ساختار تاندون ها را تغییر دهد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. برای مثال آنها می توانند ضخیم تر از حد طبیعی شوند و ممکن است نتوانند به اندازه قبل وزن خود را حفظ کنند. در نتیجه، احتمال پارگی یکی از تاندون‌ها بالا می‌رود.

آسیب تاندون در بیماران دیابتی

مشکلات تاندون

آسیب تاندون دردناک است و می تواند مانع حرکت مفصل شود. حتی اگر برای رفع آسیب، جراحی صورت بگیرد، تاندون ممکن است دوباره پاره شود. اگر دیابت خود را کنترل نکنید ممکن است دچار مشکلات در تاندون هایتان شوید که در ادامه به آنها می پردازیم.

شانه یخ زده

بیماری نادری است که منجر به ضخیم شدن و انقباض کپسولی که تاندون ها و رباط های مفصل را احاطه کرده است می شود و با ناتوانی در حرکت دادن شانه و درد در آن ناحیه همراه است.

پارگی روتاتور کاف

پایداری مفصل شانه عمدتا توسط تاندون ها و عضلات اطراف آن تامین می شود كه مهمترین عضلات در این بین عضلات روتاتور كاف هستند. پارگی روتاتور کاف ممکن است به دلیل یک ضربه ناگهانی به ناحیه شانه بوجود آید که بدنبال آن بیمار بمدت چند ماه دچار درد شانه می شود.

انگشت ماشه ای

در عارضه انگشت ماشه ای پوشش رویی تاندون تحریک و ملتهب شده و انگشت در حالت خمیده گیر می کند.

سندرم تونل کارپال

یک عصب فشرده در مچ دست است که دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در مچ دست می شوید.

انقباض دوپویترن

یک وضعیت پیشرونده دست است که می تواند میزان حرکت یا صاف کردن انگشتان را محدود کند و در طول زمان بدتر می شود.

جلوگیری از آسیب به تاندون ها

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

راه های درمان آسیب دیدگی تاندون

  1. یک آتل برای ثابت نگه داشتن مفصل در حین بهبودی تاندون ها
  2. مسکن هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  3. شل کننده های عضلانی
  4. فیزیوتراپی و ورزش
  5. گرما یا یخ
  6. همچنین ممکن است پزشک تزریق استروئید به مفصل را پیشنهاد دهد که این درمان می تواند باعث افزایش کوتاه مدت در سطح قند خون بشود.

با پزشک خود در مورد راه هایی صحبت کنید تا مطمئن شوید که سطح قند خون شما در زمان بهبودی از مشکلات تاندون پایین می ماند.

در کلینیک درد دکتر علی نقره کار درمان آرتریت پسوریاتیک ، با تزریق کوکتل دارویی کورتیکو استروئید برای بیمارن گرامی میگمانجام خواهد شد. در این روش بعد از ضد عفونی و استریل محل تزریق، در مفاصل ملتهب شده کوکتل دارویی تزریق میگردد. این روش میتواند با کاهش درد و التهاب مفاصل ملتهب، همراه باشد. پس از فرآیند درمان، بیمار حدود نیم ساعت استراحت کرده و سپس بصورت سرپایی از کلینیک مرخص می گردد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فتحی [ 1402-05-31 ]
پدر من 65 سالهه و دیابت دارن ..مفصل های انگشتاشون به شدت ورم کرده دلیلش یعنی از همین دیابته ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت خمیدگی و تغییرات غیرمتعارف مفاصل کمر با افزایش سنعلت خمیدگی و تغییرات غیرمتعارف مفاصل کمر با افزایش سن

می توان انتظار داشت که با افزایش سن، خمیده تر بشویم و همچنین می توانیم انتظار کاهش قد و تغییر در فرم راه رفتن خود را داشته باشیم. ... ادامه مطلب

درمان درد و سوزش کنار ران با بلوک عصبی لترال فمورالدرمان درد و سوزش کنار ران با بلوک عصبی لترال فمورال

بلوک عصبی فمورال روش غیر جراحی موثری در کنترل درد زانو، به ویژه پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌ باشد . ... ادامه مطلب

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

مشکلات فک و عضلات صورت که آن را کنترل می کنند به عنوان اختلالات گیجگاهی فکی شناخته می شوند. اما ممکن است به اشتباه به نام TMJ، پس از مفصل بشنوید. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465