تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / روشهای درمان تنگی کانال نخاعی

روشهای درمان تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات حاوی فضاهای بازی است که به عنوان مجرایی برای عبور طناب نخاعی و عصب‌های نخاع عمل می‌کنند. تنگی نخاعی به باریک شدن این فضا گفته می‌شود. این وضعیت باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب می‌شود. تنگی نخاعی در بیشتر موارد بر ناحیه گردن و کمر (لومبار) ستون مهره‌ ها تأثیر می‌گذارد. که در ادامه به بررسی موارد مربوط به آن می‌ پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع روشهای درمان تنگی کانال نخاعی، از جراحی گرفته تا درمانهای تزریقی، در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با سالها تجربه در این زمینه اعمال می‌ گردد. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می‌ توانید با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

آناتومی ستون مهره ها

هر مهره یک دهانه بزرگی در قسمت خلفی دارد که به آن کانال نخاعی گفته می‌شود. در ستون مهره ها در ناحیه گردن و سینه، طناب نخاعی از این فضا عبور میکند. در ناحیه کمری ستون مهره ‌ها، این فضا حاوی یک ‌دسته ریشه عصبی است. فورامین یا فورامینا (foramen) مجرایی است که از کانال نخاعی انشعاب می‌شود. این فضا مجرایی برای عبور ریشه ‌های عصبی ایجاد می‌کند که از ستون مهره ‌ها به سایر بخش‌های بدن کشیده می‌شوند.

روشهای درمان تنگی کانال نخاعی

درد ناشی از تنگی کانال نخاعی

در تنگی کانال نخاعی ، یک یا چند مجرا تنگ و باریک شده ‌اند. در نتیجه عصب‌های ستون مهره‌ ها به استخوان مهره فشرده می‌شوند. این وضعیت باعث اختلال در عملکرد عصب می‌شود که حاصل آن احساس درد در ستون فقرات یا بخش‌های دیگر بدن خواهد بود.

عوامل تنگی کانال نخاعی

معمولاً تنگی کانال نخاعی در اثر رشد بیش از حد استخوان پیرامون عصب‌ها در هنگام خارج شدن از مهره‌ها اتفاق می‌افتد. این رشد زیادی استخوان، اغلب حاصل آرتروز استخوانی (استئوآرتریت) است. همچنین تنگی نخاعی ممکن است حاصل تغییر موقعیت یا شکستگی استخوان مهره باشد. تنگی نخاعی ممکن است در اثر بیرون‌ زدگی بافت نرم داخل دیسک به مجرای نخاع نیز اتفاق بیفتد.

از عوامل دیگر آن می‌توان به فتق دیسک ، تومور و افزایش ضخامت رباط‌های ستون مهره‌ ها که باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب‌ها می‌شوند، اشاره کرد. در برخی موارد ممکن است فرد از بدو تولد کانال نخاعی کوچکی داشته باشد.

علائم تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی کانال نخاعی ممکن است بسته به موقعیت و شدت مشکل متفاوت باشد. تنگی نخاعی ممکن است باعث درد، ضعف، بی ‌حسی و مور مور شدن دست یا پاها شود. تنگی نخاعی در پایین کمر معمولاً سیاتیک ایجاد می‌کند که به صورت حس درد سوزشی احساس می‌شود و ممکن است به‌ صورت تیر کشنده تا باسن و پایین پا امتداد یابد. تنگی نخاعی ممکن است مشکلاتی در کنترل مثانه یا روده ایجاد نماید.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان تنگی کانال نخاعی

گزینه‌ های درمانی ممکن است شامل مصرف داروهای ضد التهاب، شل ‌کننده عضلات و داروهای مسکن باشد. تزریق استروئید داخل فضای اپیدورال ( توسط فوق تخصص درد) نیز میتواند بسیار مفید باشد که این روش نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد اما باید زیر دستگاه تصویر برداری و در اتاق عمل استریل انجام شود تا محل پخش دارو در زیر دستگاه بطور کامل دیده شود.

از روشهای بسیار موثر دیگر که توسط فوق تخصص درد انجام میشود تزریق ترانسفورامینال یا تزریق ماده ضد التهاب در اطراف ریشه عصبی بطور اختصاصی بوده که در درصد بالایی از بیماران موجب بهبودی درد میشود این روش نیز نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد، همچنین ممکن است پزشک در مواردی فیزیوتراپی را توصیه نماید. در صورتی که این روشها مؤثر واقع نشود، برای برداشتن فشار از روی عصب‌ها باید جراحی انجام شود.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره‌ های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان استخوان درد با روشهای غیرجراحی متخصصان درددرمان استخوان درد با روشهای غیرجراحی متخصصان درد

دلایل زیادی برای درد استخوان وجود دارد، از کبودی یا شکستگی استخوان گرفته تا علل کمتر شایع (البته بسیار جدی) مانند سرطان استخوان یا عفونت. ... ادامه مطلب

شایع ترین عوامل بروز دیسک گردن در جوانیشایع ترین عوامل بروز دیسک گردن در جوانی

عارضه بیرون زدگی دیسک مشکلی نیست که بیشتر با افراد نوجوان و جوان ارتباط داشته باشد، اما می تواند در سنین پایین ایجاد شود. ... ادامه مطلب

علت سوزش کف پا در شب چیست؟علت سوزش کف پا در شب چیست؟

سندرم داغ شدن کف پاها که به آن سندرم گریسون گوپالان نیز گفته می شود یک مجموعه سندرم است که در آن پاها به طور ناراحت‌ کننده‌ ای گرم و دردناک می شوند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465