تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / علائم تنگی نخاع گردنی و درمان آن کدام است؟

علائم تنگی نخاع گردنی و درمان آن کدام است؟

باریک شدن کانال نخاعی که ممکن است ناشی از تخریب استخوان‌های مهره ها، دیسک‌ های بین مهره ای یا مفاصل ستون فقرات گردن باشد، تنگی نخاع گردن گفته می‌شود. این عارضه نشانه هایی دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان تنگی نخاع گردنی در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با روشهایی مانند تزریق استروئید در فضای اپیدورال صورت میگیرد. اطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی ستون فقرات سالم

در حالت طبیعی ستون فقرات گردن ، در درون خود کانال نخاعی مثلثی شکل با گوشه های مدور دارد که از درون این کانال طناب نخاعی عبور می‌کند. همه ریشه های عصبی از طناب نخاعی انشعاب یافته و از سوراخی به نام فورامن که در دو طرف هر مهره قرار دارد، به سمت خارج عبور میکنند.

تنگی نخاعی چگونه اتفاق می‌افتد؟

تنگی نخاعی معمولاً در اثر افزایش سن و استفاده بیش از حد یا نادرست از ستون مهره‌ ها که باعث تخریب مفاصل، استخوان‌ها و دیسکها می‌شود اتفاق می‌افتد. مهره ها ممکن است از جای خود لغزیده و از راستای مناسب خارج شوند و به یکدیگر ساییده شوند.

تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های عصبی و نخاع

آسیب ناشی از ساییدگی مهره ‌ها باعث تشکیل زواید استخوانی به نام خار استخوان می‌شود. خارهای استخوانی ممکن است وارد مجرای نخاعی یا فضای فورامن شوند. بافت‌هایی که طناب نخاعی را احاطه می‌کنند مانند رباط زرد (فلاوم) ممکن است ضخیم شده و به کانال نخاعی رانده شوند. این وضعیت باعث افزایش فشار به طناب نخاعی یا ریشه عصب می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علائم تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب

علایم این وضعیت بستگی به ناحیه تحت فشار دارد. به طور کلی این وضعیت باعث درد، ضعف و بی ‌حسی در شانه‌ ها، بازوها و کف دست می‌شود.

علائم فشار بر طناب نخاعی

فشاری که بر طناب نخاعی وارد می‌شود باعث درد، ضعف و بی‌ حسی در شانه‌ها، بازوها و کف دستها و پاها می‌شود. همچنین ممکن است مشکلاتی در تعادل و هماهنگی حرکت ایجاد شود که در راه رفتن فرد تأثیر می‌گذارد. مشکلات دیگر شامل از دست دادن مهارت‌های حرکتی، ضعف دست و در مراحل آخر از دست دادن کنترل مثانه و روده می‌باشد.

تنگی نخاع گردنی چیست و درمان آن کدام است؟ | کلینیک درد دکتر علی نقره کار

درمان تنگی نخاع گردنی

گزینه ‌های درمانی شامل مصرف داروهای ضد التهاب، استراحت، تزریق استروئید اپیدورال و فیزیوتراپی می‌باشد. تزریق استروئید در فضای اپیدورال توسط فوق تخصص درد نیز میتواند بسیار مفید باشد که این روش نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد اما باید زیر دستگاه تصویر برداری و در اتاق عمل استریل انجام شود تا محل پخش دارو در زیر دستگاه بطور کامل دیده شود. در صورتی که درمان‌های غیر جراحی مؤثر نباشد ممکن است برای برطرف کردن انسداد کانال نخاعی و ترمیم ستون مهره ‌ها نیاز به جراحی باشد.

روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :داریان [ 1402-06-18 ]
سلام آقای دکتر من 30سالمه و دچار بیرون زدگی دیسک یا تنگی کانال نخاع هستم میتونم باردار بشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردنروشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردن

دیسکوپاتی گردن یا بیماری دژنراتیو دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد و درد بازو است.ممکن است یک دلیل ژنتیکی وجود داشته باشد ... ادامه مطلب

سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) چیست و چگونه درمان می شود؟سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم خروجی قفسه سینه به حالتی گفته می شود که در آن، اعصاب و عروق خونی خارج شده از قفسه سینه، تحت فشار قرار می گیرند. ... ادامه مطلب

التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟

بیماری التهاب بورس نشیمنگاه که به نام علمی بورسیت ایسکیوگلوتئال شناخته می شود،که خود را به صورت درد ناحیه تحتانی کمر و باسن درد و سوزشی زیر باسن نشان ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465