تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / کاربرد اپیدورال گردنی چیست؟

کاربرد اپیدورال گردنی چیست؟

ریسمان نخاعی با عبور از یک تونل باریک که در بخش پشتی ستون فقرات قرار دارد، از مغز به سوی کمر کشیده شده است و در مسیر خود، رشته‌های ریشه‌های عصبی (اعصاب نخاعی) را به چپ و راست پراکنده کرده است. این اعصاب نخاعی، احساسات و علائم درد را از قسمت‌های مختلف بدن به مغز منتقل می‌کنند. کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی بسیار قوی هستند که وقتی به ناحیه‌ای که در آن التهاب و درد وجود دارد تزریق می‌شوند بهترین نتیجه را دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق استروئید اپیدورال گردن (CESI) یک تزریق کورتیکواستروئید (مشابه کورتیزون) در فضای خارج از پوشش ریسمان نخاعی (دورا) در بخش پایینی کمر است. از آنجا که این تزریق خارج از (اپی) دورا انجام می‌شود، به آن تزریق اپیدورال گفته می‌شود. اعصاب نخاعی مستقیماً از فضای اپیدورال عبور می‌کنند، لذا تزریق اپیدورال گردنی باعث می‌شود دارو در تماس مستقیم با اعصاب نخاعی پراکنده شده قرار بگیرد و درد همراه با التهاب را کاهش دهد. تزریق اپیدورال گردنی برای تسکین درد گردن، بازوها و شانه که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و نخاع در ستون فقرات ایجاد شده است. انجام میشود.

علل درد گردن

کاربرد اپیدورال گردنی

کاربرد تزریق اپیدورال گردن

  1. تسکین موقت یا درازمدت درد
  2. کاهش موقتی یا درازمدت التهاب در ناحیه‌ای از ستون فقرات که باعث درد شده است.
  3. افزایش توانایی بیمار برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره و رها شدن از محدودیت‌های ناشی از تحمل درد
  4. پزشک با تزریق اپیدورال می‌ تواند محل دقیق مولد درد را مشخص کند. تشخیص منشأ درد غالباً در مواردی که بیشتر از یک علت احتمالی برای درد وجود دارد، مشکل است.
  5. تزریق اپیدورال، ضرورت انجام عمل‌ های تهاجمی را کاهش می‌ دهد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : علائم آسیب دیدگی عصب گردن

مزایای تزریق اپیدورال گردن

روش تزریق اپیدورال گردنی

یک تزریق معمولی اپیدورال گردن با فلوروسکوپی حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد و این مراحل را دنبال می کند:
برای آماده شدن برای تزریق، از شما خواسته می‌شود که به صورت دراز بکشید. سپس پزشک ناحیه اطراف محل تزریق را با بیحسی بیحس می‌کند. پزشک شما از فلوروسکوپی (راهنمای اشعه ایکس) و رنگ کنتراست استفاده می‌کند تا سوزن را به طور ایمن در فضای اپیدورال کانال نخاعی قرار دهد، فضایی که درست خارج از سخت شامه حاوی مایع مغزی نخاعی قرار دارد و از نخاع محافظت می‌کند. فضای اپیدورال حاوی چربی، رگ‌های خونی کوچک و ریشه‌های عصبی نخاعی است که از نخاع منشعب شده‌اند. استفاده از فلوروسکوپی و رنگ کنتراست برای افزایش ایمنی و کاهش خطر قرار دادن سوزن در نقطه اشتباه به شدت توصیه می‌شود. هنگامی که سوزن به درستی قرار گرفت، پزشک یک محلول استروئیدی کورتون را به فضای اپیدورال تزریق می‌کند تا ریشه‌ های عصبی ملتهب را درمان کند. برخی از افراد ممکن است تا چند ساعت پس از عمل متوجه حساسیت در محل تزریق شوند.

آمادگی قبل از اپیدورال گردنی

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون (کومادین، پلاویکس و اقلام مشابه) مصرف می‌کنند، باید مصرف این داروها را از چند روز قبل از تزریق متوقف کنند. درباره‌ی دستور مصرف تمام داروهای مصرفی خود قبل از تزریق با پزشک تجویز کننده‌ی این داروها و همچنین پزشک مسئول تزریق اپیدورال مشورت کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مراقبتهای بعد از تزریق اپیدورال

بیمار میتواند روز بعد از تزریق به آرامی به فعالیت های روزمره خود بپردازد. درمنزل در صورت بروز درد در ناحیه تزریق میتوان از کمپرس یخ کمک گرفت. از کمپرس یخ معمولاً به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و با حداقل ۲ ساعت فاصله بین هر دور استفاده برای جلوگیری از آسیب به پوست استفاده میشود. بهتر است از حمام آب گرم،‌ سونا و شنا به مدت ۲ تا ۳ روز پس از تزریق اجتناب شود تا عفونت رخ ندهد.

موارد منع تزریق اپیدورال

افراد دچار عفونت یا مشکلات خونریزی بهتر است از تزریق اپیدورال استفاده نکنند . تزریق استروئید در بیماران دیابتی قند خون آنها را افزایش میدهد که باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد. همچنین تزریق اپیدورال فشار خون و فشار چشم بیماران مبتلا به آب سیاه را موقتاً بالا می‌برد. بانوانی که احساس میکنند باردار هستند باید زیر نظر پزشک و طبق دستور انها اقداماتی را انجام دهند

هزینه تزریق اپیدورال گردن

هزینه تزریق به نوع داروهای مورد استفاده برای تزریق، مقدار دارو، تعداد تزریق، بی‌حسی مورد استفاده، هزینه تصویربرداری، موقعیت و دستمزد پزشک، بستگی دارد.

عوارض تزریق اپیدورال

این روش مدیریت درد یکی از درمان‌های غیرجراحی مناسب برای بسیاری از بیمارانی است که از درد رنج می‌برند. خونریزی، عفونت، سر درد و آسیب عصبی از عوارض رایج این تزریق به شمار می‌روند. داروهای مورد استفاده نیز اثرهای جانبی دارویی به دنبال دارد. واکنش آلرژیک، قند خون بالا، کاهش پاسخ ایمنی و مستعد اضافه وزن شدن از این خطرهای احتمالی هستند.

برای آگاهی از مراقبت های بعد از عمل جراحی دیسک با لیزر ، کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گوهری [ 1402-05-24 ]
هزینه تزریقش رو میشه بگید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت ستون فقرات؛ علت علائم و روشهای تشخیصعفونت ستون فقرات؛ علت علائم و روشهای تشخیص

عفونت ستون فقرات از جمله بیماری هایی است که ممکن است افراد را در شرایطی خاص درگیر کند. ... ادامه مطلب

درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسکدرمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسک

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس نیز شناخته میشود، به بیمارانی که از تزریق اپی دورال جواب نگرفته اند کمک میکند و باعث تسکین درد آنها میشود. ... ادامه مطلب

اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقراتاسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات

اسکولیوز، نوعی انحنای جانبی ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان تشخیص داده می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465