تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / کیست تارلو یا کیست ستون فقرات چیست؟

کیست تارلو یا کیست ستون فقرات چیست؟

کیست تارلو (Tarlov Cyst) به کیست های ریشه عصبی پر شده با مایع گفته میشود که غالبا در مهره های قاعده ستون فقرات تشکیل میشوند. این کیستها معمولا در امتداد ریشه های عصبی انتهایی ایجاد خواهند شد. کیستها ممکن است دریچه دار یا بدون دریچه باشند. ویژگی اصلی که کیست تارلو را از سایر ضایعات ستون مهره ها متمایز میکند، وجود فیبرهای ریشه عصبی ستون فقرات در دیواره کیست یا در خود حفره کیست می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

به علت قرارگیری این کیست در نزدیک به ناحیه پایین لگن، ممکن است به اشتباه تشخیص بیرون زدگی دیسک کمری ، مشکلات زنانگی (در خانمها) یا آراکنوئیدیت (التهاب پرده اطراف نخاع) داده شود. در صورتی که بیمار مشکل دیگری داشته باشد که از همین ناحیه منشا گرفته است، تشخیص دقیق ممکن است دشوار باشد.

استراتژیهای مدیریتی کنترل درد ناشی از کیست تارلو در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با در نظر گرفتن شرایط بیمار، به خوبی انتخاب و اِعمال می‌گردد. برای آگاهی از این روشها و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

میزان شیوع کیست تارلو

برخی انواع کیست تارلو بدون علامت و کوچک هستند که در 5 تا 9 درصد از کل جمعیت وجود دارد. اما کیستهای بزرگ که علائمی ایجاد مینمایند نسبتا نادر هستند. کیستهای تارلو ابتدا در سال 1938 شناسایی شد اما هنوز دانش علمی در مورد آنها بسیار کم است.

چه عواملی باعث تشکیل کیست تارلو میشود؟

اگر چه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست اما نظریه هایی درباره علت ایجاد علائمی در کیستهایی که بدون علامت بوده اند، وجود دارد. در چندین مورد مطالعه شده، تصادف یا زمین خوردن در ناحیه دنبالچه ستون فقرات منجر به عود کیست تارلو بدون علامت و بروز درد شده است.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علائم و نشانه های کیست تارلو چیست؟

افزایش فشار در کیست ممکن است باعث تشدید علائم شده و به عصبها صدمه بزند. نشستن، ایستادن، راه رفتن و خم شدن معمولا دردناک است و اغلب تنها حالتی که باعث رهایی از درد میشود تکیه دادن بر یک طرف بدن است. علائم بسته به بیمار بسیار متفاوت است و ممکن است عود کرده و سپس فروکش نماید. هر یک از علائم زیر ممکن است در بیماری که به کیست تارلو علامت دار مبتلاست، دیده شود:

کیست تارلو یا کیست

روشهای تشخیص کیست تارلو چگونه است؟

کیست تارلو را به سختی میتوان تشخیص داد چرا که دانش محدودی در مورد آن وجود دارد و بسیاری از علائم آن شبیه به اختلالات دیگر می باشند. بیشتر پزشکان معمولا احتمال کیست تارلو را در نظر نمیگیرند. بهتر است به متخصص با تجربه در زمینه درمان این وضعیت مراجعه شود. کیست تارلو ممکن است زمانی شناسایی شود که بیماری با درد پایین کمر یا سیاتیک تحت ام آر آی قرار میگیرد. بررسی های بعدی رادیولوژی به ویژه میلوگرافی سی تی معمولا توصیه میشود.

در صورتی که بیمار مشکلات مثانه دارد و به دنبال کمک پزشکی به اورولوژیست مراجعه مینماید، آزمایشهایی وجود دارد که به تشخیص کیست تارلو کمک خواهد کرد. آزمایشهای استاندارد اورولوژی برای کیست تارلو کمک میکند مشخص شود آیا بیمار دچار مثانه نوروژنیک (اختلال عملکردی مثانه یا مثانه عصبی ) است یا خیر .

درمانهای غیر جراحی کیست تارلو

درمانهای غیر جراحی شامل تخلیه مایع مغزی نخاعی کمری و مکش کیست با هدایت سی تی اسکن. اما تکنیک جدیدتر این است که در آن مایعات مغزی نخاعی از داخل کیست تخلیه شده و سپس فضا با تزریق چسب فیبرین پر میشود. متاسفانه هیچ یک از این روشها از رخداد مجدد کیست علامت دار پیشگیری نمی نماید.

درمان جراحی کیست تارلو

در عمل جراحی کیست تارلو، ناحیه ستون فقرات در محل کیست باز میشود. کیست باز شده و مایع داخل آن تخلیه میگردد و سپس به منظور جلوگیری از پر شدن مجدد کیست با مایعات، آن را با تزریق چسب فیبرین یا مواد دیگر پر میکنند.
تکنیکهای نوروسرجیکال برای کیستهای تارلو علامت دار شامل لامینکتومی دکمپرسیو (فشار برداری) ساده، برش ریشه عصبی و یا کیست و سوراخ کردن میکروسکپی کیست و ایمبریکیشن.
عمل جراحی برای بیماران مبتلا که کیست تارلو بزرگتر از 1.5 سانتیمتر که درد تیر کشنده یا اختلال عملکرد مثانه یا روده را نیز تجربه میکنند بهترین روش است. فواید جراحی باید در کنار خطرات و عوارض احتمالی آن سنجیده شود.

نتایج درمان کیست تارلو

نشت مایعات داخل کیست پس از عمل متداولترین عارضه جراحی کیست تارلو است اما در برخی موارد این نشت ممکن است خود به خود بهبود بیابد. ممکن است به بیمار توصیه شود در رختخواب بماند در حالی که بخش پایین رختخواب بالاتر باشد. بیماران باید برای کنترل تورم گن بپوشند. امکان مننژیت باکتریایی وجود دارد اگر چه احتمال آن کم است.

اگر چه برخی بیماران کاهش قابل توجهی در درد خود را گزارش میکنند اما بیشترین پیامد منفی جراحی، عدم توانایی در برطرف کردن علائم است. در برخی موارد عمل جراحی ممکن است منجر به تشدید علائم موجود شده یا علائم جدیدی ایجاد نماید. در صورتی که همه گزینه های درمانی دلسرد کننده باشند، بیمار باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نماید و استراتژیهای مدیریت درد را با کمک پزشک خود برگزیند. مدیریت درد تحت نظر متخصص درد و کمک گرفتن از گروههای حمایتی برای غلبه بر علائم و بهبود کیفیت زندگی لازم است.

روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مرجان [ 1401-11-20 ]
ممنون از اطلاعات جامع و علمیتان

علی جوان [ 1401-04-26 ]
با سلام و خسته نباشید من سال قبل پای چپ و سیاتیک پای چپ ولگن درد داشتم تمام ستون فقراتم متورم و تحت فشار شدید و همه بندهای استخوانهای بدنم تق تق صدا میکردن رفتم دکتر کفتن احتمالأ دیسک داری امسال رفتم دکتر برا اینکه بدونم میتونم کار سنگین بکنم یا نه ام ار آی دادم دکتر بعد دیدن عکسهام گفتن دیسک نداری کیست ته نخاعی داری حالا من تکلیفم مشخص نیست که این کیست دوباره متورم میشه؟ چه وقت ؟ آیا باید جراحی بشه؟آیا حرارت بالای بدنم از این کیست هست؟ خطرات احتمالی برای بدن در صورت جراحی و در صورت جراحی نکردن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم درد منطقه ای پیچیده معمولا پس از یک جراحت، جراحی، سکته مغزی یا حمله قلبی ایجاد میشود اما درد با شدت آسیب اولیه تناسب ندارد. علت آن مشخص نیست . ... ادامه مطلب

استفاده از کورتیزون برای کاهش التهاباستفاده از کورتیزون برای کاهش التهاب

کورتیزون نوعی استروئید است که با هورمون کورتیزول که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند؛ ارتباط نزدیکی دارد. غدد فوق کلیوی شما کورتیزول تولید می کنند . ... ادامه مطلب

فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟

فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد، ضعف و بی حسی در گردن، پشت، بازو ها و پاها شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465