تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / روشهای درمان غیرجراحی انحراف ستون فقرات

روشهای درمان غیرجراحی انحراف ستون فقرات

ستون فقرات یکی از اعضای مهم و تأثیرگذار در تعادل، نشستن و ایستادن افراد است. در فرد سالم ، ستون فقرات مستقیم از وسط بدن عبور می کند. در صورت کجی و انحراف ستون فقرات، یک انحنای مشخصی در ستون فقرات ایجاد می شود. اسکولیوز ممکن است در افراد، متفاوت باشد. اگر منحنی به وجود آمده، بیشتر از 10 درجه از حد نرمال منحرف شده باشد یا منحنی ایجاد شده به شکل C یا S تغییر شکل داده باشد، بنابراین می توان گفت فرد دچار انحراف ستون فقرات شده است. انحراف ستون فقرات بعد از مدتی باعث ایجاد کمردرد شدید و فشار بر مهره های ستون فقرات و شاخه های عصبی می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

متخصص با انجام معاینات و بررسی دقیق تصویربرداری و رادیولوژی انجام شده ، میزان و زاویه کجی ستون فقرات یا اسکولیوز را اندازه گیری می کند. بر این اساس می تواند یکی از روش های درمان انحراف ستون فقرات را برای بیمار تعیین کند. روش درمان اسکولیوز بر اساس شدت منحنی و احتمال بدتر شدن آن تعیین می‌شود. در صورتی که اسکولیوز کمتر از 40 درجه باشد، می توان روش های درمان انحراف ستون فقرات بدون جراحی را انتخاب نمود.

علت اسکولیوز

دلایل انحراف ستون فقرات، می‌تواند متنوع باشد. علت‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد انحراف ستون فقرات شوند شامل موارد زیر هستند:

عوامل خطر اسکولیوز

برخی از عواملی که در ابتلا به انحراف ستون فقرات موثر است، شامل موارد زیر است:

  1. شکستگی در استخوان‌ها
  2. بد نشستن
  3. کارها و شغل‌هایی که برای مدت زیاد نشستن و یا ایستادن را شامل می‌شوند.
  4. بیماری‌ها و مشکلات تنفسی
  5. درد سیاتیک

علائم اسکولیوز

از علائم این بیماری می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  1. شانه‌های ناهموار
  2. برجستگی یک طرف تیغه شانه نسبت به قسمت دیگر
  3. حالت کمر ناهموار
  4. یک لگن بالاتر از قسمت دیگر
  5. رو به جلو بودن یک طرف قفسه سینه
  6. برجستگی در یک طرف کمر هنگام خم شدن
  7. متفاوت بودن طول پاها

برخی از انواع این موارد ذکر شده می‌تواند منجر به کمردرد شود؛ اما معمولاً شرایط دردناکی نیست. این نشانه بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود.

روشهای درمان غیرجراحی انحراف ستون فقرات

درمان اسکولیوز

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در درمان انحراف ستون فقرات به اشکال مختلفی وجود دارند. این موارد عبارتند از:

تزریق

  1. تزریق استروئید اپیدورال (ESI) (Epidural steroid injection) : این روش کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و داروی بی حسی به فضای اپیدورال ستون فقرات و کاهش تورم اعصاب نخاعی است. با وجود اینکه نتایج موقت هستند، بسیاری از بیماران تسکینی بعد از ESI تجربه می‌نمایند.
  2. تزریق فاست (Facet injection): این روش کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و بی حسی به درون مفاصل فاست رنجور می‌باشد.

ورزش

تمرین و تقویت عناصری کلیدی در درمان شما است و باید به بخشی از زندگی روزمره‌ تبدیل شود. فیزیوتراپ‌ها می‌توانند دستورالعملهای انجام درست تکنیک‌های پیاده روی و بلند کردن اجسام را آموزش داده و با شما تا تقویت عضلات کمر، پا و شکم همراهی خواهند نمود. آنها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و پاهایتان تشویق می‌نمایند.

تمرین کشش توسط توپ

روی تشک تمرینی بر روی زانوهایتان قرار بگیرید. توپ تمرینی بزرگی را در کنار لگنتان و در سمت مقابل انحرافتان قرار دهید. خود را روی توپ بیاندازید به شکلی کاملاً روی آن قرار بگیرید و توپ در میان لگن و پایین قفسه دنده‌تان قرار بگیرد. با پاها و دست پایینی‌تان تعادل خود را به هنگام کشش دست بالایی حفظ نمایید تا کشش بیشتری بتوانید ایجاد نمایید. همین حالت را 20 تا ثانیه حفظ کنید و دو تا سه بار در روز تکرار نمایید. این عمل را به صورت روزانه می‌توانید انجام دهید.

کشیدگی توسط حوله

یک حوله را به دور یک غلتک پلاستیکی بپیچانید و آن را عمود بر تشک تمرین قرار دهید. به نحوی بر روی آن دراز بکشید که عمود بر محور بدنتان قرار بگیرد. باید در فضایی مابین لگن و پایین قفسه دنده قرار بگیرد. پای بالایی باید صاف باشد و پای پایینی باید از زانو خم و به سمت پشت قرار بگیرد. دست بالاییتان را تا جایی بکشید که زمین را لمس کند. به همین حالت به مدت 20 تا 30 ثانیه باقی بمانید و این حرکت را 2 الی 3 بار تکرار نمایید. می‌توانید این حرکت را به صورت روزانه تکرار نمایید.

استفاده از بریس

در اسکولیوز برای جلوگیری از پیشرفت انحنای ۲۰ تا ۲۵ درجه در ستون فقرات از بریس استفاده می‌شود. در این شرایط با توجه به فرم بدن و نوع بریسی که فیزیوتراپ پیشنهاد کرده، دو نوع از آن پیش رویتان قرار دارد:

  1. نوع اول: در این نوع بریس، یک میله پهن مسطحی در جلو و دو میله کوچک در پشت قرار گرفته است که میله‌ها در یک حلقه در اطراف گردن، متصل شدند و دارای جایگاه استراحت برای چانه و پشت سر هستند. به این نوع بریس، بریس میلواکی گفته می‌شود. این نوع بریس‌ را باید در ۲۳ ساعت از شبانه روز استفاده کنید و فقط حین انجام حرکات ورزشی یا حمام می‌توانید آن را دربیاورید.
  2. نوع دوم: بریس ارتوزهای راکلومبار نامیده می‌شود که به صورت قالبی ساخته می‌شوند. این بریس‌ها زیر بغل بیمارقرار می‌گیرند و پوشیدن آن در زیر لباس، آن را نمایان نمی‌کند.

فیزیوتراپی

روش‌های مختلف فیزیوتراپی نیز توانسته برای درمان این عارضه، موفق عمل کند. فیزیوتراپی، در بدن بیمار باعث می‌شود تا ظاهر بد صاف‌تر و وضعیت تنفسی بهتری داشته باشید. در نهایت هدفی که از درمان فیزیوتراپی برای اسکولیوز استفاده می‌شود، شامل:

علاوه بر بریس و انجام فیزیوتراپی روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که به کاهش انحنای ایجاد شده در ستون فقرات کمک می‌کند. از جمله این روش‌ها عبارت است از:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

ورزش و تمرینات اصلاحی انحراف ستون فقرات

نمی‌توان تأثیر فیزیوتراپی، توانبخشی و حرکات اصلاحی را در درمان و بهبود بیماری‌های ارتوپدی نادیده گرفت. با پیشرفت روش‌های ورزشی و اصلاحی مخصوص اسکولیوز، دریچه جدیدی در درمان به وجود آمده است. ورزش‌ها به هدف بهبود تقویت حرکت قفسه سینه، جلوگیری از کاهش عملکرد ریه، قدرت عضلاتی عضله شکم، انعطاف پذیری ستون فقرات، و فعالیت‌های روزانه می‌شود. از جمله تمرینات و حرکات ورزشی که برای درمان اسکولیوز توصیه می‌شود، حرکات زیر است:

به صورت چهار زانو بنشینید و سرتان را پایین آورده و سعی کنید به زمین برسید.

به صورت چهارزانو نشسته و دستتان را پشت سرتان قرار دهید و با آرنج زانو مخالف را لمس کنید.

به صورت چهار زانو بنشینید و در حالی که پشت سرتان دیوار قرار دارد، تا جاییکه می‌توانید صاف بمانید. توپی بالای سرتان در نظر بگیرید و تا حد امکان آن را بالا ببرید. در نظر داشته باشید در طول تمرین بایستی آرنج‌ها به دیوار متصل باشند.

به حالت خوابیده روی شکم قرار گرفته دستانتان را در کنار بدن قرار دهید به طوری که کف دست‌ها روی زمین باشد. سپس استخوان کتف‌ها را به هم سمت هم نزدیک کرده و سر و شانه‌ها را حدود ۱۵ سانتی‌متر به سمت بالا بیاورید.

به صورتی که به پشت دراز کشیده و زانوی خود را خم کردید، کف پاهایتان بایستی روی زمین باشد. کمرتان را سفت کرده و عضلات شکم و باسن را روی زمین صاف کنید. سعی کنید به مدت ۵ ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و سپس نفس بکشید. همین حرکت را به مدت ۱۰ بار انجام دهید.

دست چپ را روی دیوار قرار داده و لگن را به سمت چپ ببرید. همین حرکت را برای سمت راست هم تکرار کنید.

روی دست و زانو قرار بگیرید و شکم‌تان را سفت کنید. در این وضعیت، سر باید صاف و در یک راستا باشد. نفس عمیق بکشید و قسمت پایین را ستون فقرات را بند کنید به طوری که پشت‌تان خم شود (حرکت گربه) حالا همزمان با خارج کردن نفس از سینه، قسمت پایین ستون فقرات را به سمت پایین آورد و لگن را بیرون دهید(حرکت شتر) این وضعیت را ۱۰ بار انجام دهید.

جراحی انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

جراحی انحراف ستون فقرات به عنوان آخرین راه درمانی در نظر گرفته می‌شود که برای اسکولیوزهای شدید کاربرد دارد. رایج‌ترین نوع عمل جراحی انحراف ستون فقرات، پیوند ستون مهره‌ها است. در این روش، یک یا چند استخوان از ستون فقرات را به هم وصل می‌کنند به طوری که دیگر مهره‌ها قادر نیستند به صورت مستقل حرکت کنند. قطعاتی از استخوان یا شبیه به استخوان در بین مهره‌ها قرار داده می‌شود که علاوه بر بی‌حرکت نگه داشتن آن قسمت، استخوان‌های جدید و قدیمی نیز جوش می‌خورند.
در صورتی که اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات، به سرعت رو به پیشرفت باشد، جراح، میله‌های فلزی داخل ستون مهره‌ها قرار می‌دهد که با طول رشد فرد (که اغلب کودک یا نوجوان است) این میله‌ها نیز با طول رشد او قابل تنظیم است. میله قابل تنظیم به بخش‌های بالایی و پایینی خمیدگی ستون مهره‌ها وصل می‌شود.

برای آگاهی از دلایل درد گردن و شانه ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فتحی [ 1402-08-07 ]
سلام وقت بخیر ،من از خیلی وقت پیش درد کمر دارم ولی چند روزی میشه که درد کمر خیلی کم شده بجاش لگن درد گرفتم در حدی که به سختی میتونم بصورت کجکی راه برم . اگه امکانش هست در جهت بهبودی راهنمایی کنید ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پی آر پی زانوپی آر پی زانو

روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) برای افزایش و کمک به بازسازی و تولید سلول ها است. این روش درمانی قابل اعتماد و مفید برای التهاب تاندون است ... ادامه مطلب

کاربرد پی آر پی (prp) در درمان دردهای اسکلتی عضلانی چیست؟کاربرد پی آر پی (prp) در درمان دردهای اسکلتی عضلانی چیست؟

درمان درد با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی یکی از روشهای نوین و جدید است که علاوه بر کاربردهای دیگر، برای درمان درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد دارد ... ادامه مطلب

آناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پاآناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پا

مفصل مچ پا اجازه حرکت بالا و پایین پا را می دهد. مفصل ساب تالار در زیر مفصل مچ پا قرار می گیرد و امکان حرکت پهلو به پهلوی پا را فراهم می کند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465