تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)

مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)

تزریق در نقاط ماشه‌ ای همان تزریق در عضلات دردناک است. عضلات در حالت عادی هنگام کار کردن منقبض و شل می‌شوند، اما نقاط ماشه‌ ای یا گره‌های سفت عضلانی هنگامی شکل می گیرند که عضلات به حالت استراحت و شل شدن برنمی گردند. نقاط ماشه‌ای ( نقاط دردناک عضلانی ) می‌توانند بسیار دردناک باشند. تزریق در نقاط ماشه‌ ای باعث شل شدن عضلات و برطرف شدن درد می‌شود و می‌تواند انتخابی برای درمان درد در برخی بیماران باشد. این روش برای درمان درد در نواحی دردناک عضله که حاوی نقاط ماشه ای هستند استفاده می شود.بسیاری از بیماران تزریق در نقاط ماشه‌ای را در چند نوبت، معمولاً در فواصل چند هفته‌ ای انجام می‌دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق در نقاط ماشه ای برای درمان درد در برخی عضلات و اندام ها از جمله اقداماتی است که در کلینیک درد دکتر علی نقره کار انجام می‌شود و سبب درمان و بهبود دردهای این نواحی می‌گردد. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای تزریق در نقاط ماشه‌ ای

تزریق در نقاط ماشه ای می‌تواند موجب بهبود و درمان دردهای زیر باشد :

نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای ممکن است اعصابی که در مجاورت خود هستند را تحریک کنند و باعث ایجاد دردهای راجعه گردند که دردهایی با انتشار به قسمت های دیگر بدن هستند. روش تزریق در نقاط ماشه ای در درمان عضلات زیادی استفاده می شود، خصوصا عضلات بازوها، ساق پا، کمر و گردن. این روش می تواند در درمان سندرم درد میوفاسیال (درد در عضله و غلاف آن) و سردردهای تنشی استفاده شود. نقاط ماشه ای در عضله و غلاف پوششی آن یک دلیل عمده ی ایجاد درد و اختلال عملکرد هستند. این روش همچنین برای کاهش درد در سندرم درد میوفاسیال ( درد مزمن در بافت پوشش دهنده ی عضله) که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

در شرایطی که بیمار از دردهای زیاد و گسترده شکایت دارد، مانند فیبرومیالژی و یا اختلالات درون ریز، روش تزریق روش مناسبی نیست. با نگاه به سابقه ی بالینی کلی بیمار، یافتن نقاط حساس در محل های شایع نقاط ماشه ای که به هنگام لمس باعث ایجاد درد و ازجا پریدن بیمار می گردد برای توجیه تزریق در نقاط ماشه ای کافیست.
توجه: این اطلاعات جایگزین مشاوره با متخصص مربوطه نمی باشد.

روش تزریق در نقاط ماشه ای

تزریق در نقاط ماشه‌ای را می‌توان در مطب پزشک انجام داد. خود تزریق فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما باید 60 ـ 30 دقیقه را برای کل عمل در نظر بگیرید. بیمار حین عمل هوشیار است و می‌تواند صحبت کند. در هرمراجعه تزریق در چندین محل می تواند صورت گیرد. اگر بیماری به داروی خاصی حساسیت داشته باشد، تکنیک سوزن خشک (بدون دارو) می تواند استفاده شود. با انجام تزریق، نقاط ماشه ای غیرفعال شده و درد کاهش می یابد.
مراحل تزریق در نقاط ماشه‌ای به شرح زیر است:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پس از تزریق در نقاط ماشه‌ ای چه خواهد شد؟

بیمار بعد از تزریق تقریباً 20 دقیقه تحت نظر گرفته می‌شود تا متخصص درد مطمئن شود که بیمار واکنش نامناسبی به دارو یا تزریق نشان نمی‌دهد. اگر تزریق در بازو یا پا انجام شده باشد، بیمار باید همراه داشته باشد که او را به خانه برساند. رانندگی کردن در حالت گیجی یا بی‌حالی مجاز نیست. درد بعد از تزریق به سرعت به مدت چند ساعت و تا از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی آرام می‌شود. دور ناحیه تزریق تا چند روز حساس و دردناک است. چند بار در روز یخ گذاشتن روی موضع دردناک این ناراحتی را تسکین می‌دهد.

مراقبت بعد از تزریق در نقاط ماشه‌ ای

رعایت توصیه‌های زیر کمک می‌ کند تا دوران بهبود بعد از تزریق در نقاط ماشه‌ ای را بدون مشکل سپری شود :

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان مراکزی را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن روش بکار گرفته شده باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :مرضیه [ 1402-12-24 ]
سلام متشکرم آقای دکتر گرامی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد با ژل و اوزون تراپی چگونه انجام میشود؟درمان درد با ژل و اوزون تراپی چگونه انجام میشود؟

روش‌های درمانی استفاده‌ شده که ترکیب ژل و اوزون درمانی را شامل می‌ شوند گاهی تنها محدود به ژل و گاهی محدود به اوزون درمانی می‌ شوند . ... ادامه مطلب

علل درد بیضه و روش های درمان آنعلل درد بیضه و روش های درمان آن

مردان در سنین مختلف، حداقل یکبار درد بیضه را تجربه می کنند . این درد ها برخی طبیعی و کم اهمیت، اما برخی از آن ها جدی و خطرناک هستند. ... ادامه مطلب

تقویت عضلات کمربند شانه ای در خانهتقویت عضلات کمربند شانه ای در خانه

پس از آسیب دیدگی یا جراحی، یک برنامه اصلاحی ورزشی به شما کمک می کند به فعالیت های روزانه بازگردید و از یک سبک زندگی سالم تر و فعال تر لذت ببرید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465