تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سیاتیک / عصب سیاتیک چیست و علت درد آن کدام است؟

عصب سیاتیک چیست و علت درد آن کدام است؟

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و بلندترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن است که در عین حال درگیری آن می‌تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. درد سیاتک به دلیل ایجاد محدودیت حرکتی یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی و درد در دنیا است.

عصب سیاتیک از ناحیه تحتانی ستون مهره‌ها و از مجاورت دیسک‌های پایینی کمر منشا گرفته و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می‌یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می‌شود.

عصب سیاتیک وقتی درگیر می‌شود ممکن است هر نقطه‌ای از امتداد عصب درد را نشان دهد؛ در حالی‌ که بقیه قسمت‌ها فاقد درد باشد. با توجه به اینکه رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می‌شود، یکی از پشت ساق پا به کف پا رفته و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می‌گذرد، بنابراین ممکن است فردی دارای درد در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمردرد باشد اما علت، درد سیاتیکی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این درد در مردان بیشتر شیوع دارد گرچه در زنان و خصوصا بعد از بارداری هم دیده می‌شود. این درد معمولا در افراد با سن و سال بین 30 تا 50 سال شایع‌تر بوده اما امروزه و با تغییر شیوه زندگی این بیماری را در هر سنی حتی نوجوانان نیز می‌بینیم. بسیاری از بیماران مبتلا به درد سیاتیک صرفا به عنوان یک درد انتشاری از لگن به پشت ران و ساق پا می‌دانند در حالی که ممکن است درد به صورت کلاسیک نباشد و مثلا بیمار گاهی فقط در یک قسمت از مسیر عصب سیاتیک یا حتی فقط در انگشت پا درد را احساس کند.

تشخیص و درمان درد سیاتیک در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار قابل انجام است. در حال حاضر درمان درد انتشاری از کمر به پاها (سیاتیک) توسط دکتر نقره کار با جدیدترین و موثرترین متدها صورت می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 88670088 - 021 ارتباط برقرار نمایید.

علت درد سیاتیک:

علائم سیاتیک:

خطرات درگیری عصب سیاتیک:

چنانچه فشار بر روی عصب سیاتیک کمر زیاد باشد؛ ضعف شدیدی در ساق پا ایجاد می‌شود که حتی در اثر عدم توجه می‌تواند به لاغری عضلات پاها و در موارد تنگی کانال شدید، اختلال درعملکرد روده و بی اختیاری ادرار و مدفوع را ایجاد کند. این علایم به لحاظ پزشکی اورژانسی محسوب می‌شوند و نیاز به جراحی دارد.

درد سیاتیک

تشخیص سیاتیک:

بعد از معاینه بالینی یکی از مهم‌ترین روشهای تشخیص، تست نوار عصب و عضله است. در صورتی که شک به درگیری عصب سیاتیک به خاطر بیرون زدگی دیسک کمر باشد، MRI کمری کمک کننده خواهد بود.

درمان درگیری عصب سیاتیک:

درد سیاتیک درمان های بسیار متنوعی دارد ولی استفاده از درمان صحیح توسط پزشک متخصص درد از مزمن شدن و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. هدف درمان‌های اولیه کاهش التهاب و درد است. درمان‌ ها و مسکن‌هایی که می‌ توان برای کاهش درد سیاتیک استفاده کرد شامل موارد زیرمی‌شود:

  1. داروی های ضد التهاب ساده و شل کننده های عضلانی
  2. فیزیوتراپی و لیزر درمانی که شامل موارد زیر می‌شوند :

اگر پاتولوژی موجب درد سیاتیک، گرفتگی عضله پریفورمیس و یا چرخش لگن باشد، قابل برطرف شدن است اما اگر پاتولوژی ایجاد کننده بیماری بیرون زدگی دیسک کمر و پارگی آن باشد، درمان درد سیاتیک، درمانی کنترلی منطبق بر برداشتن فشار از روی دیسک کمر خواهد بود. از جمله درمان های موثر برای کاهش دردهای سیاتیک تزریق داروهای استروئید در اطراف ریشه های عصبی ملتهب است که به این نوع عمل بسته تزریق های ترانس فورامینال و یا اپیدورال گفته می‌شود، که در اکثر بیماران، به خصوص در مراحل اولیه بیماری و ایجاد دردهای سیاتیک بسیار کاربردی و موثر می باشند و اغلب بیماران با این روش ها بهبود می‌یابند اما در موارد شدیدتر ممکن است، عمل لیزری دیسک یا لیزر دیسک دکمپرشن یا عمل بسته لیزری دیسک و نیز تزریق ازن داخل دیسک (ازون تراپی) برای کاهش دردهای بیمار و جمع شدن بیرون زدگی دیسک مفید باشد، این روشها نیاز به بیهوشی و برش جراحی نداشته و به صورت سرپایی انجام می شود. از جمله روش های دیگر برای کاهش دردهای دیسک روش آندوسکوپی دیسک می باشد که نیاز به بخیه نمی باشد. در موارد بسیار شدید ممکن است جراحی باز وبرای بیمار پیشنهاد شود

طول درمان درد سیاتیک:

طول دوره درمان درد سیاتیک بسته به اینکه حاد یا مزمن باشد متفاوت خواهد بود ولی اغلب برای درمان درد سیاتیک از دو هفته تا 8 الی 12 هفته زمان نیاز است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

ورزش برای درد سیاتیک:

نحوه ماساژ رگ سیاتیک:

در ماساژ سیاتیک باید دقت کرد که اولا در مرحله حاد درد سیاتیک نباشد و دوم اینکه خیلی عمقی و شدید نباشد و سوم اینکه عمدتا از نقاط دور انجام شود، مثلا ابتدا ساق پا. توجه کنید که ماساژ سیاتیک درمان نیست و فقط تسکین است.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصابکنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصاب

انسداد نورولیتیک نوعی بلاک عصبی است که در آن نوعی آسیب عمدی با استفاده از مواد شیمیایی یا حالتهای فیزیکی مانند گرما یا سرما ایجاد می کنند. ... ادامه مطلب

درد و التهاب عضله تنسور فاسیا لاتادرد و التهاب عضله تنسور فاسیا لاتا

ماهیچه کشنده نیام پهن یا عضله تنسور فاسیا لاتا یکی از ماهیچه‌های ناحیه قدامی ران است. کارکرد آن خم کردن ران و چرخاندن ران به سمت داخل است ... ادامه مطلب

علائم و روش های درمان آرتروز شانهعلائم و روش های درمان آرتروز شانه

آرتروز شانه می تواند با گذشت زمان بدتر شود و در نهایت باعث از دست دادن دامنه حرکتی شانه شود تا جایی که حتی بلند کردن بازو برای شخص دشوار می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465