درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟

آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟

کورتیکواستروئیدها (کورتون) (به انگلیسی: Corticosteroids) به استروئیدهایی گفته می‌شود که در بخش قشری (کورتکس) غده فوق کلیوی (آدرنال) ساخته می‌شوند. استروئیدها ترکیبات چربی با چهار حلقه کربنی هستند. کورتیکواستروئیدها به دو گروه عمده مینرالوکورتیکوئیدها (mineralocorticoids) مانند آلدوسترون و گلوکوکورتیکوئیدها (glucocorticoids) مانند کورتیزول (۲۱ کربنه) تقسیم بندی می‌شوند. البته بخش رتیکولای غده فوق کلیوی مقدار کمی هم هورمون‌ های جنسی (به ویژه آندروژن) ترشح می‌ کند.

بلوک عصبی با امواج رادیوفرکوئنسی و پی آر پی زانو از جمله روشهای مؤثری در درمان درد زانو هستند که توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد قابل انجام می‌ باشند. شما می‌ توانید برای هماهنگی با کلینیک دکتر نقره کار با شماره‌های 88670088 - 021 و 09107272720 تماس حاصل فرمایید.

کاهش التهاب زانو با تزریق کورتون

کورتیزون دارویی برای ازبین بردن التهاب است، ولی داروی ضد درد نمی‌ باشد و فقط به درمان التهاب می‌پردازد. در صورتی که درد پس از تزریق کورتیزون کاهش پیدا کند علت آن کاهش التهاب است. می‌توان با تزریق مقادیر بالای کورتیزون به موضع درد، بروز التهاب وعوارض جانبی را به حداقل رساند.پس ازتزریق کورتیزون اثرگذاری دارو چند روز به طول می انجامد و نتایج حاصل از آن تا چند هفته باقی می‌ماند.

معمولا پزشکان درتزریق کورتیزون آن را با داروی دیگری ترکیب می‌کنند تا باعث تسکین درد شود،مثلا جراحان ارتوپد اغلب کورتیزون را با داروی بی حسی ترکیب نموده تا باعث تسکین فوری وطولانی مدت درد شود وهمچنین داروی بی حسی می‌تواندجنبه تشخیصی نیزداشته باشد،به این صورت که اگر درد فورا تسکین پیدا کند پزشک متوجه می شود که داروی بی حسی را به درون محل مناسبی تزریق کرده است و به این ترتیب کورتیزون به درون ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

کورتیکواستروئید

چه موقع تزریق کورتون الزامی است ؟

کورتیزون درمورد درد مفاصل ،شبیه به هورمون استروئید طبیعی عمل می کند که توسط بدن تولید می‌ شود. تزریق کورتیزون به درون نقاط دردناک بدن می‌‌تواند باعث کاهش درد و تورم ناشی از برخی بیماری‌ها از قبیل نقرس، آرتریت روماتوئید زانو، استئوآرتریت زانو ، التهاب تاندون و تنیس البو شود. تزریق کورتیزون زمانی توصیه می‌‌شود که بیماری حادترمی شود ویا درد مفاصل به سایر روش‌های درمانی پاسخ نمی دهد . تزریق کورتیزون باعث تسکین درد به صورت کوتاه‌ مدت می‌‌شود که معمولاً اثرآن تا یک ماه باقی می‌‌ماند ولی باعث بهبود عملکرد و سفتی مفصل نخواهد شد.

تزریق کورتون چگونه باعث کاهش درد زانومی‌ شود؟

تزریق کورتیزون اگر توسط یک پزشک متخصص انجام شود ممکن است با درد بسیارکمی همراه باشد. معمولاً تزریق کورتیزون توسط یک سوزن بسیار کوچک انجام می‌‌شود که درد بسیار کمی را به همراه دارد با این حال گاهی اوقات ممکن است لازم باشد پزشک از یک سوزن بزرگتر استفاده نماید به ویژه اگر قصد داشته باشد قبل از تزریق استروئید اقدام به تخلیه مایع درون مفصلی نماید. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از داروی بی حس کننده مانند لیدوکائین و یا مارکائین به همراه کورتیزون استفاده کرد تا باعث تسکین موقت درد در موضع مورد نظر شود همچنین استفاده از داروی بی حسی موضعی می‌تواند باعث روشن شدن پوست در محل تزریق استروئید گردد. درتزریق کورتیزون درد مفاصل بزرگ بدن به خوبی تحمل می‌شود حال آنکه تزریق برای مفاصل کوچک یا فضاهای کوچک می‌تواند با احساس درد بیشتری همراه باشد. مثلا درمقایسه با مفاصل انگشت دست، پا و تاندون تزریق کورتیزون برای درمان درد شانه یا زانو با احساس درد کمتری همراه است.

تزریق کورتون چگونه توسط انجام می شود ؟

پزشک متخصص قبل از تزریق کورتیزون مایع اضافی درون مفصل را تخلیله می کند.این مایع توسط پزشک بررسی می‌شوند و سپس برای ارزیابی‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. تخلیه مایع باعث کاهش فشار در نرم افزار می‌شود که این امر به تسکین درد کمک می‌‌کند و منجر به تسریع فرایند بهبود درد درمفصل خواهد شد.پس از آن پزشک متخصص توسط یک سرنگ و سوزن مجزا تزریق کورتیزون را انجام می دهد.کورتیزون در مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت شروع به اثر گذاری می‌کند و ماندگاری و تاثیرات مثبت آن از چند روز تا چند ماه متغیر است.پزشک از بی‌ حسی موضعی استفاده می‌‌کند که این امر به تسکین فوری درد کمک خواهد کرد و اثر آن حدود ۳ تا ۴ ساعت باقی می ماند تا کورتیزون شروع به اثر گذاری نماید.

معایب تزریق کورتون برای درمان درد زانو

خطرات تزریق کورتون و عوارض جانبی

مانند هر روش درمانی، تزریق کورتون خطرات و عوارض خاصی را به همراه دارد. بیشتر آن‌ها خفیف یا موقتی هستند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند جدی یا طولانی مدت باشند. خطرات احتمالی و عوارض جانبی این روش عبارتند از:

درد و تورم (حساسیت به کورتون)

داروی کورتون تزریقی می‌تواند در داخل بدن متبلور شود. کریستال‌ها می‌توانند باعث درد و التهاب شوند که از درد و التهاب ناشی از بیماری تحت درمان است. به این عارضه جانبی شراره کورتون گفته می‌شود. این حساسیت به طور معمول یک یا دو روز طول می‌کشد و با استراحت و کمپرس یخ متناوب قابل درمان است.

تغییر رنگ پوست

بیماران ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از تزریق متوجه تغییر رنگ پوست اطراف محل تزریق شوند. این عارضه جانبی بیشتر در بیماران دارای پوست تیره دیده می‌شود که متوجه روشن شدن پوست می‌شوند. تغییر رنگ پوست ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد یا دائمی ‌باشد. تغییر رنگ پوست برای سلامتی بیماران مضر نیست. این عارضه جانبی در 1.3٪ تا 4٪ بیماران مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد مربوط به نوع و غلظت داروهای کورتون استفاده شده باشد.

آتروفی چربی

تزریق کورتون ممکن است باعث آتروفی سلول‌های چربی در محل تزریق شود. فررورفتگی یا التهاب در پوست ممکن است ظاهر شود زیرا سلول‌های چربی زیرین تخریب شده‌اند. ظاهر پوست معمولاً در مدت 6 ماه به حالت طبیعی برمی‌گردد اما ممکن است 2 یا 3 سال طول بکشد.

افزایش قند خون

کورتیکواستروئیدها علاوه بر کاهش التهاب، می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند. بیمار دیابتی باید قبل از تزریق به پزشک خود اطلاع دهد و سپس به مدت یک یا دو روز پس از تزریق کورتون به طور دقیق سطح قند خون را کنترل کند. این تزریق، کورتون را مستقیماً به جریان خون منتقل نمی‌کند، اما همچنان می‌تواند در برخی بیماران بر میزان قند خون تأثیر بگذارد.

آسیب تاندون

تزریق کورتون می‌تواند تاندون‌های اطراف را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد پاره شدن کند. به دلیل این خطر، پزشکان اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند تا از قرار دادن تزریق کورتون در تاندون یا مستقیماً کنار آن جلوگیری کنند. بیماران می‌توانند با استراحت دادن به مفصل آسیب دیده برای چند روز پس از تزریق و سپس افزایش تدریجی فعالیت با کشش و تمرینات توصیه شده، خطر آسیب دیدگی تاندون را کاهش دهند.

از بین رفتن غضروف

تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق کورتون ممکن است تأثیر منفی بر غضروف داشته باشد.

عفونت

گرچه نادر است، اما عفونت یک عارضه جانبی بالقوه و جدی است. افرادی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، مانند کسانی که بیماری‌ های خود ایمنی دارند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌ کنند، باید این امر را به پزشک خود اطلاع دهند. پس از دریافت آمپول کورتون، به هر بیماری که مشکوک به عفونت یا تب است، توصیه می‌شود با پزشک خود تماس بگیرد.
واکنش آلرژیک

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روشهای مؤثرتر برای درمان غیر جراحی درد زانو

با توجه به عدم کارایی مناسب تزریق کورتون و مشکلاتی که این روش در پی دارد؛ امروزه روشهای دیگری برای درمان درد زانو توصیه می‌شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد :

بلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسی برای درمان درد زانو

بیماران مبتلا به درد مزمن زانو که نتوانسته اند به مراقبت های محافظه کارانه پاسخ دهند ، ممکن است کاندیدای بلوک عصبی مفصل شوند. این روش بر اساس نظریه ای استوار است که می گوید: مسدود کردن منبع عصبی در یک منطقه دردناک می تواند درد را کاهش دهد و عملکرد را بازیابی کند. مفصل زانو توسط شاخه های مفصلی اعصاب مختلف از جمله اعصاب استخوان ران ، پرونئال مشترک ، صافن ، درشت نی ، واعصاب ابتوراتور عصب کشی می شود. این شاخه ها در اطراف مفصل زانو به عنوان اعصاب ژنتیکی شناخته می شوند. تحت هدایت فلوروسکوپی می توان به راحتی با یک سوزن به چندین عصب ژنیکولار نزدیک شد. برای بیماران می توان بلوک عصبی ژنتیکولار تشخیصی انجام داد تا تصمیم بگیرند آیا این امر تسکین کافی را ایجاد می کند یا خیر.

تزریق پی آر پی برای درمان درد زانو

درمان درد زانو با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یکی از روشهای نوین و جدید است که علاوه بر کاربردهای دیگر، برای درمان درد زانو و دیگر دردهای مزمن اسکلتی کاربرد دارد. در روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)، از اجزا و ترکیبات سلول های خون خود بیمار استفاده می شود. به این صورت فرمولی کاملاً انتخابی و قابل کنترل از ترکیبات خون به دست آمده که به صورت طبیعی فرآیند بازسازی و ترمیم را در بیماری های ارتوپدی و مربوط به استخوان، تسریع می کند.

واکنش بدن نسبت به آسیب دیدگی بافت های نرم به این صورت است که حجم زیادی از سلول های پلاکت را به محل آسیب دیده اعزام می کند. پلاکت ها که به طوری طبیعی به شدت به رشد و بازسازی و ترمیم بافت ها کمک می کنند، در محل آسیب دیدگی هم همین کار را انجام می دهند. پلاکت ها شروع فرآیند ترمیم را به شدت سرعت می بخشند و تا جایی که لازم و ممکن باشد از سلول های بنیادین کمک طلب می کند. درمان درد زانو از طریق تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) هم در واقع یک روش طبیعی است که تلاش بدن برای دریافت غلظت و حجم بالای پلاکت را در محل تزریق ممکن می سازد. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) اصولاً برای کاهش درد و سرعت بخشیدن به بازیابی و ترمیم بافت های آسیب دیده است بدون اینکه لازم باشد هزینه های گزاف جراحی و داروهای مختلف به بیمار تحمیل شود.

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.

تقویت عضلات کمربند شانه ای در خانهتقویت عضلات کمربند شانه ای در خانه

پس از آسیب دیدگی یا جراحی، یک برنامه اصلاحی ورزشی به شما کمک می کند به فعالیت های روزانه بازگردید و از یک سبک زندگی سالم تر و فعال تر لذت ببرید . ... ادامه مطلب

تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاعی چیست؟تفاوت تنگی کانال و چسبندگی کانال نخاعی چیست؟

یکی از دلایل شایع درد کمر، تنگی کانال نخاعی و چسبندگی کانال نخاعی می باشد.علل زیادی برای تنگی و چسبندگی کانال نخاع وجود دارد که به آنها پرداخته ایم ... ادامه مطلب

علت و درمان اسپاسم و درد ناگهانی مقعدعلت و درمان اسپاسم و درد ناگهانی مقعد

اسپاسم و درد ناگهانی مقعد یا پروکتالژیا فوگاکس، یک سندرم غیر بدخیم و گرفتگی ای است که در اطراف باسن و راست روده احساس می شود . ... ادامه مطلب