تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟

آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) روش درمانی مؤثری است که می‌تواند درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. این ماده (پی آر پی) از خون شما برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می کند. در تزریق پلاسمای غنی از پلاکت آزمایشات اولیه نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق پی آر پی (PRP) بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دردهای اسکلتی - عضلانی تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای استخوانی انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک روش جدید است که علاوه بر درمان درد در نقاط مختلف اندم های اسکلتی - عضلانی، برای مدیریت درد مربوط به آرتروز (OA) زانو نیز بسیار مؤثر عمل می‌کند. با این وجود محققان هنوز در حال بررسی این روش هستند. برای آشنایی بیشتر با PRP و سایر گزینه های درمان OA ، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا تزریق پی آر پی برای درمان درد زانو مؤثری است؟

پلاکت های موجود در خون شما دارای فاکتورهای رشد هستند. دانشمندان معتقد هستند که تزریق فاکتورهای رشد PRP از خون شما به یک ناحیه آسیب دیده، به بافت ها کمک می کند تا با ایجاد سلول های جدید خود را ترمیم کنند. به این ترتیب ، PRP می تواند به ترمیم آسیب بافتی موجود کمک کند. بر اساس یک بررسی کارآزمایی تصادفی کنترل شده با مجموع 1423 نفر شرکت کننده، نتایج نشان داد که PRP می‌تواند به مدیریت درد مرتبط با آرتروز زانو کمک کند. نتایج این بررسی در پیگیریهای 3 ، 6 و 12 ماهه به شرح زیر است :

  1. سطوح درد: تزریق PRP میزان درد را در هر جلسه درمانی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  2. عملکرد فیزیکی: PRP عملکرد بدنی را در این پیگیری‌ها به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.
  3. عوارض جانبی: برخی از افراد عوارض جانبی را با انجام این روش تجربه کردند ، اما این عوارض بسیار خفیف و زودگذر بود.

در حالی که نتایج تحقیقات در این زمینه امیدوار کننده به نظر می رسد؛ با این وجود مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا PRP می تواند گزینه مناسبی برای مدیریت درد ناشی از آرتروز زانو ارائه دهد؛ مورد نیاز است.

پی آر پی زانو

چه کسی می تواند از روش PRP استفاده کنند؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان درد، همچنان در حال تحقیق و بررسی است؛ اما آنچه مشخص است این روش برای افرادی مناسب می‌باشد که درمان‌های ابتدایی مانند استراحت و فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت آنها موثر نبوده و قصد به تاخیر انداختن عمل جراحی را دارند. همچنین این تکنیک مناسب افراد جوانی است که در مراحل نخست بیماری به سر می‌برند.

سه موردی که قبل از تزریق پی آر پی نیاز به توجه دارند عبارت‌ اند از :

  1. سن: افراد در سنین مختلف واجد شرایط درمان با PRP هستند.
  2. وضعیت خونی: افراد با گروه خونی مختلف محدودیتی برای درمان با این روش ندارند، اما اگر پلاکت خون بیمار پایین‌تر از حد نرمال باشد باید معاینات لازم انجام شود.
  3. وضعیت سلامت جسمانی: افرادی که از سلامت کافی برخوردار هستند، پاسخ بهتری به درمان خواهند داد. برای مثال افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، و یا بیماری‌هایی مانند دیابت، تیروئید، سرطان و یا به سایر بیماری‌های مزمن دچار هستند، کاندیدای مناسبی برای PRP زانو نخواهند بود.

نحوه تزریق پی آر پی

ابتدا پزشک مقدار کمی خون را مانند نمونه گیری ساده از شما تهیه می‌کند. سپس نمونه خون را در سانتریفیوژ قرار می دهد تا اجزاء خون جدا شده و سوسپانسیون غلیظ پلاکت ها در پلاسما بدست آید. در این مرحله ، تغییرات در روش ممکن است منجر به غلظت‌های مختلف اجزای تشکیل دهنده خون شود. در مرحله بعد ، پزشک زانوی شما را بی حس کرده و PRP را به فضای مفصل زانو تزریق می کند. در این روش ممکن است از سونوگرافی برای اشراف بیشتر به محل دقیق آسیب دیدگی استفاده شود. بعد از تزریق پی آر پی پس از مدتی استراحت، می توانید به خانه بازگردید. شما باید با شخصی هماهنگ کنید که شما را به خانه برساند ، زیرا ممکن است بعد از تزریق، درد و سفتی در زانو مانع حرکت آسان شما باشد.

در دوران نقاهت چه اتفاقی می افتد؟

خطرات تزریق پی آر پی

در تزریق پی آر پی از خون خود فرد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل تهدیدی ناشی از آلرژی به مواد خارجی وجود نخواهد داشت. با این حال، تزریق در مفصل زانو می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد؛ که به عبارت زیر می‌باشند :

با این حال ، محققان خاطرنشان کردند که این موارد غیر اختصاصی بوده و از عوارض جانبی تزریقات دیگر قابل توجه نیستند. علاوه بر این ، هزینه این نوع درمان می تواند زیاد باشد و بیمه گران ممکن است آن را پوشش ندهند. قبل از ادامه کار بدانید که چقدر هزینه دارد. همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است به دلیل تجربی بودن درمان ، عوارض جانبی پیش بینی نشده ای وجود داشته باشد.

سایر گزینه های درمانی آرتروز زانو

روشهای مختلفی برای مدیریت درد ناشی از آرتروز و علائم آن وجود دارد. کنترل وزن و ورزش، استراتژی های کلیدی بلند مدت در این بیماری هستند؛ اما سایر گزینه ها می توانند تسکین فوری بیشتری را ارائه دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

کاهش درد آرتروز زانو

در صورت بروز علائم دیسک کمر ، شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک جراحی دیسک کمر دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد و انستزیولوژی از بهترین درمانهای دیسک بهره مند گردید. در این مرکز، جراحی لیزری دیسک با بهترین نتایج قابل انجام و کمترین عوارض قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پااستفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پا

جالب است بدانید که استفاده از کفش مناسب یکی از مواردی است که تقریباً تمام پزشکان و تمام مقالات و تحقیقات پزشکی برای درمان و بهبود درد های مفصلی توصیه می کنند ... ادامه مطلب

تفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعیتفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی

با وجود اینکه آرتروز شایع‌ترین علت تنگی کانال نخاعی است؛ ولی این عارضه می‌تواند جوانان را نیز درگیر کند. در هر حال تنگی کانال نخاعی در افراد ۶۰ سال به بالا رایج‌تر از جوانان می‌باشد. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردنروشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردن

دیسکوپاتی گردن یا بیماری دژنراتیو دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد و درد بازو است.ممکن است یک دلیل ژنتیکی وجود داشته باشد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465