تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / عملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلی

عملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلی

سیتوکین تراپی (که با نام‌های سوپاکین یا ارتوکین تراپی نیز شناخته می‌شود) روشی بی‌نظیر برای کاهش درد مفاصل مبتلا به آرتروز است. این روش کاملاً بیولوژیکی است و تنها از پروتئین‌های تولید شده در بدن و فاکتورهای درمانی استفاده می‌کند. به لطف روش‌های نوین تصویربرداری مانند تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(MRI) می‌توان تغییرات پاتولوژیک غضروف مفصلی را در همان مراحل اولیه شناسایی کرد. پزشکان شدت بیماری مفاصل را در چهار مرحله دسته‌بندی می‌کنند. به کمک MRI می‌توان این مراحل را از هم تفکیک کرد. تشخیص صحیح این که بیماری در چه مرحله‌ای است بسیار حائز اهمیت است زیرا نوع درمان بستگی به شدت بیماری دارد. مراحل اولیه و متوسط ​​آرتروز به طور کلی بدون جراحی (با روش‌های محافظه کارانه) درمان می‌شوند اما اگر بیماری در مرحله پیشرفته باشد نیاز به عمل جراحی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتوکین تراپی برای همه افراد مناسب نیست لذا متخصصان درد ممکن است برای این اشخاص از روش‌های درمانی غیر دارویی دیگر مانند پی آر پی ، ورزش درمانی، اوزون تراپی ، شاک ویو تراپی، تکارتراپی و رادیوفرکانسی یا آر اف و ... همچنین شیوه‌های درمان دارویی برای این دسته از بیماران استفاده نمایند. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، به درمان غیر جراحی آرتروز بپردازید و در این مرکز از انواع روشهای غیرتهاجمی یا کم تهاجمی این بیماری بهرمند گردید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 88670088 - 021 اقدام فرمایید.

مراحل بیماری استئوآرتریت (مفصلی):

شروع استئوآرتریت با ایجاد ترک‌ و کوفتگی استخوان همراه است. این ترک‌ها ممکن است بقدری کوچک باشند که غالبا نادیده گرفته می‌شوند. در این مرحله، درد مفاصل معمولاً با استراحت از بین می‌رود.

در مراحل اولیه، آسیب غضروف هنوز جزئی است. هر چند که آسیب جزئی است اما غضروف تضعیف شده و مستعد بدتر شدن است. این امر باعث کاهش سطح ناحیه تحمل بار غضروف در مفصل می‌گردد لذا نواحی سالم غضروف در معرض تحمل بارهای بیشتری قرار می‌گیرند.

در مرحله متوسط​​، برخی از علائم آستئوآرتریت مانند درد و سفتی بیشتر نمایان می‌شوند. با گذشت زمان، ترک‌های کوچک و مناطق آسیب دیده به شکاف‌های بزرگتر تبدیل می‌شوند و ناهنجاری‌هایی در غضروف به وجود می‌ آید. وجود سوراخ و گودی در سطح غضروف ممکن است باعث به وجود آمدن ضایعاتی شود که به به خود استخوان نیز سرایت پیدا می‌کند. با تحلیل رفتن غضروف ممکن است که خار استخوانی (کالوس) در حاشیه مفصل شکل بگیرند.

در مرحله حاد استئوآرتریت ، غضروف از روی سطح استخوان جدا شده و یا کاملاً از بین می‌رود لذا استخوان‌ها با یکدیگر اصطکاک پیدا کرده و به هم مالیده می‌ شوند. از آنجا که استخوان‌ ها با یکد یگر تماس پیدا می‌ کنند، فضای مفصل از بین می‌ رود. مفصل دچار التهاب شدید اغلب آنقدر خشک و دردناک است که کاملاً بی‌حرکت می‌شود. در این مرحله، تنها راه برای بازگرداندن عملکرد تعویض مفصل و استفاده از مفصل مصنوعی است.

ارتوکین تراپی

ارتوپدیک مولکولی و ارتوکین تراپی:

ارتوپدی مولکولی به دنبال کشف دلایل بیولوژیکی اختلالات اسکلتی-عضلانی و ایجاد راه‌های درمانی و اصلاح عوامل واقعی بیماری است. این رشته برپایه دانش بسیاری از رشته‌ها از جمله ارتوپدی، زیست شناسی مولکولی و فیزیولوژی بنا شده و با موفقیت در آسیب شناسی بیماری سروکار دارد. این امر با افزایش امید به زندگی و احتمالاً به تعویق انداختن دارو درمانی یا عمل جراحی، شانس زندگی سالم و پویا را افزایش می‌دهد. روش‌های درمانی محافظه‌کارانه و با حداقل تهاجم در ارتوپدی مولکولی بر مبنای نتایج حاصل از تحقیقات فشرده در زمینه استئوآرتریت در چند سال گذشته است، از همین رو، علاقه به این رشتة تحقیقاتی بیشتر شده است.

عملکرد ارتوکین در درمان بیماری‌های مفصلی:

دانشمندان عوامل مهمی که در ایجاد استئوآرتریت نقش دارند را کشف کرده‌اند. به عنوان مثال؛ پروتئین اینترلوکین 1 (IL-1)، یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به بیماری مفصلی یا استئوآرتریت است. این پروتئین یک سایتوکاین ضد التهابی است که به عنوان یکی از مؤلفه‌های سیستم ایمنی بدن، توانایی ایجاد تغییر در عملکرد سایر سلول‌های بدن را دارد. این تغییر می‌تواند مثبت باشد، مثلا “نیروهای ترمیم کننده” بدن را قادر می‌‌سازد تا به سرعت در محل آسیب‌ ظاهر شده و شروع به کار کنند. از سوی دیگر، این پروتئین می‌تواند باعث ایجاد التهاب و درد در داخل مفصل نیز گردد. این اثرات منفی یکی از دلایل اصلی نابودی غضروف در بیماری استئوآرتریت است.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، گروهی از محققان پروتئینی را کشف کردند که سرکوب کننده التهاب اینترلوکین 1 است و آن را آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-1(IL-1Ra) نامیدند. پروتئین IL-1Ra که از آن در ارتوکین تراپی استفاده می‌کنند مانع ایجاد التهاب ناشی از اینترلوکین ۱ شده و بدین طریق موجب تسکین درد و التهاب می‌شود. در برخی از درمانهای ارتوپدی مولکولی، از جمله سرم ارتوکین از این اثر برای بازگرداندن دامنه تحرک سابق و در نتیجه کیفیت بالاتر زندگی استفاده می‌کنند.غلظت پروتئین اینترلوکین ۱ با افزایش استئوآرتریت در بافت افزایش می‌یابد و منجر به بروز درد و از بین رفتن بافت می‌شود.

نحوه انجام ارتوکین تراپی:

ارتوکین تراپی روشی جدید، غیرمعمول و مؤثر برای درمان آرتریت دژنراتیو و صدمات ورزشی است. در این روش از توانایی طبیعی (اتولوگ) و توانایی بیولوژیکی بدن برای ترمیم خود بدن استفاده می‌شود. پزشکان پلاسمای غنی از پلاکت همراه با فاکتورهای رشد که در مراحل اولیه برداشت شده است را به عنوان مسدود کننده گیرنده‌ اینترلوکین ۱ (IL-1Ra) به قسمت آسیب دیده (مفصل مچ پا) تزریق می‌کنند. در ارتوکین تراپی، تمام مواد از خون بیمار تهیه می‌شود و هیچ ماده خارجی یا افزودنی در این فرآیند وجود ندارد.

در زمان آماده شدن برای ارتوکین تراپی، پزشک مقدار کمی خون از بدن بیمار می‌گیرد و سپس آن را در لوله‌های مخصوص ریخته و داخل انکوباتور گذاشته می‌شود. این پروتئین به طور طبیعی در خون یافت می‌شود که قابلیت انسداد التهاب را به طور موثر و طولانی مدت دارد. این پروتئین مسدود کننده درد و ابتلا به آرتریت دژنراتیو زانو، مفصل ران و ستون فقرات است. سپس لوله‌های آزمایش سانتریفیوژ‌ می‌شوند تا پلاکت‌های غنی شده (PRP) که عامل طبیعی رشد بدن هستند را از خون جدا کنند. به لطف وجود این فاکتورهای رشد، پزشکان قادر به تأثیر مثبت بر توانایی‌های احیا کننده درون‌زا در بافت‌های بدن هستند. پس از آماده شدن این مراحل، پزشک خون را به ناحیه آسیب‌دیده ( مفصل زانو ) تزریق می‌کند. سایر لوله‌های آزمایش باقیمانده منجمد می‌شوند تا در فواصل زمانی مناسب مجددا به بیمار تزریق شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درد مفصل ناشی از بیماری استئوآرتریت:

ماندگاری ارتوکین تراپی:

ماندگاری ارتوکین تراپی در هر فرد متفاوت است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مزایا و اثر سیتوکین تراپی در یک فرد خاص چه مدت طول خواهد کشید. به طور کلی، هرچه شدت تخریب مفصل زانو کمتر باشد مسلما ماندگاری ارتوکین تراپی نیز بیشتر خواهد بود. از نظر پزشکی می‌توان چندین بار ارتوکین تراپی را انجام داد.

عوارض احتمالی ارتوکین تراپی:

ارتوکین تراپی به راحتی قابل تحمل است و عوارض جانبی آن بسیار نادر هستند اما برخی از عوارض آن شامل موارد زیر می‌شود:

جراحی لیزری به عنوان یکی از بهترین روشهای درمان دیسک این عارضه، از سال ۱۹۸۶ تا کنون در سرتاسر جهان انجام می شود و عملی بی خطر، مؤثر و کم تر تهاجمی است و چون بیمار سریعأ از بیمارستان ترخیص میشود، عفونتهای بیمارستانی در این بیماران بسیار کمتر خواهد بود.

آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس کلمه ای است که در علم پزشکی برای توصیف جابجایی یک مهره بر روی مهره دیگر استفاده می شود . ... ادامه مطلب

عمل بسته دیسک با لیزرعمل بسته دیسک با لیزر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر، بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی،روشی موثر در رفع درد ناشی از این بیماری محسوب می‌ شود . ... ادامه مطلب

بیماری مورتون نوروما چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟بیماری مورتون نوروما چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

بیماری های پا انواع مختلفی دارند و یکی از این بیماری ها، مورتون نوروما است که به عنوان یک تورم عصب در قسمت مشخصی از پا شناخته می شود. ... ادامه مطلب